K1100 fälgar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1100 fälgar

Inläggav gösser » 2021-07-17/09:26

Hej! Har kanske behandlats tidigare men jag chansar! Vad vinner man på att montera RS-fälgar på en LT förutom ett större utbud av däck?
Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: K1100 fälgar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-17/11:20

När jag googlar däckdimensioner på K 1100 LT respektive RS, varierar uppgifterna.
Måhända gör du klokt i att ange din hojs fälg- och däckdimensioner i original - samt vilka dimensioner de tilltänkta fälgarna och däcken har.
Det borde underlätta eventuellt fortsatt resonemang.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1100 fälgar

Inläggav gösser » 2021-07-18/09:53

Tack för svar, men jag är ganska säker på att det finns medlemmar som gjort den här ”ombyggnaden” och hur de upplever det.
Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: K1100 fälgar

Inläggav Ecklesiastik » 2021-07-19/08:51

gösser skrev:Hej! Har kanske behandlats tidigare men jag chansar! Vad vinner man på att montera RS-fälgar på en LT förutom ett större utbud av däck?
Lars


Igentligen vinner man inget mer än att du kan få bättre däck till din maskin. Min K1100LT har just nu ett RS bakhjul och ett LT framhjul. Detta gör att jag kan köra Micheline Pilot Road 3 vilket jag ser som en enorm vinst då jag starkt ogillade de Pilot Active som jag körde med innan. Än så länge ser jag ingen nakdel med det bytet men vad jag hört så blir hojjen lite "nervös" om man kör med RS hjulet fram. Det vågar jag dock inte uttala mig om då jag endast kört med RS bakhjul. Kan dock säga att den K1100RS som jag ägde för något år sedan kändes ungefär stabil som en hjulångare så jag är osäker på om det verkligen kan vara ett problem med en LT då de två hojjarna delar större delen av sin uppbyggnad.

En annan sak att tänka på är att RS bakhjulet kommer ha en aningen mindre diameter (vill minnas att vi pratar någon mm) vilket kommer påverka hastighetsgivaren (I mitt fall visar hojjen 90 när GPSen hävdar 82) sedan är ju K-maskinerna ökända för att ha bedrövligt optimistiska hastighetsgivare. Det kommer även göra hojjen marginelt svårare att få upp på centralstödet jag såg dock detta som en vinst då jag tyckte centralstödet från början lyfte för lite så jag var nervös så fort marken va det minsta oljämn
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: K1100 fälgar

Inläggav gösser » 2021-07-19/14:57

Tack för utförligt svar! Med andra ord känns det som lite överkurs att ge sig på ett byte av fälgar. På min gamla LT-92 bytte/kontrollerade jag lagren på svingen samt diffen. Bytte även stötdämparen samt satte i progressiva fjädrar i framgaffeln. Efter detta gick dem stadigt och bra. Får väl ta smällen gällande däcken.
Lars P
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron