Fredrik Olsson skrev:Vad har verkstaden gjort för felsökning? Kan ju vara intressant att veta för att kunna utesluta vissa fel. Utgår ändå från att verkstaden kollat bränsletillförsel och tändning?
Har egentligen bara tre långsökta (och enkla) tips:
1. Gör en återställning av givaren till gasspjällen. Noterade att du vred lite på gasrullen när hojen inte startade, och det ska absolut inte behövas vad jag förstått, och kan till och med göra mer skada än nytta. Myt eller inte - ingen aning. Jag har som tumregel att aldrig röra gasen när jag startar.
Enligt Google görs det såhär på din hoj:
Vrid på tändningen (starta inte). Vrid gasrullen långsamt (säg runt tre sekunder eller så) till ”full gas”, vrid tillbaka gasrullen lika långsamt till noll. Upprepa 1-2ggr till. Slå av tändningen. Slå på tändningen igen - och provstarta.
2. Om ovan inte hjälper kanske det skulle kunna vara värt att testa att låta hojen stå strömlös några timmar, det kostar ju inget att prova det.
3. Om den gick som den skulle innan tankningen skulle du ju möjligtvis kunna ha fått tag i något så ovanligt som dålig bensin?
F800åkare skrev:Den går inte på alla cylindrar, tändspole är min gissning. Ger inga felkoder konstigt nog. Bmw är dyra på delarna och det är en del jobb att nå dom.
Av med kåporna längst ned, starta hojen och försök hålla den vid liv i 10 sek, känn efter vilket grenrör som är kallt resp varmt. Försök inte köra den mer.
Fortsatt kontroll/åtgärd efter detta test tar vi senare.
Håkan skrev:Hej och välkommen hit.
Första steget vid felsökning på en modern BMW är att läsa av felkoder. Har verkstaden du lämnat till möjlighet till det?
Som F800åkare skriver ger inte trasig tändspole någon felkod (!!!) men det är bra att utesluta andra felkällor.
Utan någon annan felkod, så tror jag också på tändspolefel.
F800åkare skrev:Är det spolfel så kan du söka efter Beru ZS386 för ersättare, om minnet inte är helt fel så får du då samma produkt som Bmw säljer utan den dyra Bmw brandade papplådan de säljs i.
F800åkare skrev:Var det en aukt Bmw verkstad eller annan oberoende?
Spolarna ska ge gnista. Men de kan ge för svag gnista oxå, då är de dåliga. Denn video visar skillnaden mellan en bra och en dålig spole.
https://www.youtube.com/watch?v=W7LU7G-48BE
dpiu1 skrev:Jag gissar att du har en defekt vevaxelgivare, eller kablaget till den. Kamlägesgivaren kan ge likartade problem, men jag tror mer på vevaxelgivaren. Enligt uppgift så ger den heller inte någon felkod i vissa fall. Kontrollera i första hand att kablar och kontakter är hela och rena till givarna och själva givarna borde väl en BMW-verkstad kunna kolla upp om de är funktionella.
Lycka till!
/Janne
Ali Ladjemi skrev:Nu har jag fått tillbaka hojen från BMW verkstan. De hade den ca 3mån. Felet var.... <trumvirvel>... bränsletrycksgivaren. Ca 9000kr (till BMW) och tre månader senare funkar hojen. Nu hoppas jag att det blir åka av.
Jag chansbytte även vevaxelgivaren innan jag lämnade in den, men det gav såklart inget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst