Hjulbyte BMW K75/K100

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjulbyte BMW K75/K100

Inläggav BmwMats » 2021-11-22/18:27

Några tips och idéer vid hjulbyte på nämnda motorcykelvarianter i samband med byte till vinterhjul nu när kvicksilvret börjar krypa ner... Brrr..... :cry:

I morse på vägen hem från jobbet var det minusgrader och fläckvis halt, vilket medförde extra försiktighet vid körningen hem.
Dags att lägga på vintersulorna ;)

- Bild 1: Kontrollera däck och fälgar med avseende på skador och skick, jag brukar ta loss bromsskivorna och göra rent mellan fälg och skivor, samt fetta in de fyra skruvar, brickor och muttrarna och mäta tjockleken på skivorna innan återmontering.
Lossa dammskydden på båda sidor av lagrena (plåtskydden/hylsan på var sida) och rengör dessa, samt återfetta med hjullagerfett som jag anser fungerar fint för att förhindra damm och fukt att tränga in i dom känsliga hjullagrena.
Kontrollera lagrena genom att vrida dom med fingrarna och känna efter eventuella skador och defekter).

- Bild 2: Rengörning av hjullagrena på framhjulet, smuts och damm samt saltrester som är kvar sedan förra säsongen. (Har slarvat och inte rengjort sedan förra vintern) Hrmmmm :shock: :oops:

- Bild 3: Kontrollmät slitaget på bromstrumman (BMW K75c) så inte maximalt slitage har uppnåtts.

- Bild 4: Lossa framhjulet och inspektera skicket ifall något skall åtgärdas innan nästa sommarsäsong.
Bilagor
IMG_5914.JPG
IMG_5915.JPG
IMG_5916.JPG
IMG_5917.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjulbyte BMW K75/K100

Inläggav BmwMats » 2021-11-22/18:44

- Bild 5: Lyft upp framdelen på hojen för att underlätta demontering och återmontering av framhjul.
(En domkraft eller saxlyft under motorns oljetråg underlättar detta arbete mycket).

- Bild 6: Lossa hjulaxeln och rengör denna, framförallt den lilla kanten som pressar mot distanshylsan på höger sida, då eventuell smuts gör att du tappar momentet efter en tids körning om inte det blir god anliggning mellan axel och hylsa efter en tids körning.
Fetta även in axeln med hjullagerfett, så ett tunnt lager skyddar mot fukt och yttre påverkan med tiden.

- Bild 7: Demontera bromsbeläggen (totalt fyra stycken och märk upp dessa, vilken position dessa har med tanke på inslitningsbilden mot skivorna då dessa skall återmonteras till våren igen.

Pressa även in kolvarna så dessa motioneras och kontrollera att dom löper fint och mjukt i bromsoken.
Rengör från smuts, bromsdamm och använd belägg som hör till bromsskivorna som redan är inslitna för vinterhjulens bromsskivor.
Det är kanske lite överkurs, men jag har alltid dedikerade belägg för varje skiva, då dom redan är inslitna för respektive bromsskiva... :oops: :lol:

- Bild 8: Fetta in låsskruvarnas gängor med exempelvis kopparpasta eller fett avsett för aluminium, då dessa tenderar att rosta fast i gaffelns gängor om man inte har gjort det tidigare.
Vägsalt och fukt tenderar att krypa in överallt och ställa till problem vid ett senare skede då man skall ha isär dessa bultförband.

Kontrolldrag alla bultar/skruvar som du lossat, dra dessa till moment och snurra hjulen för att säkerställa att hjulen löper fritt och utan onormal friktion.

Bakhjulet är lätt att byta, bara fyra hjulbultar att lossa och hjulet är löst.
På K75c underlättar det att lossa bromsstagets justermutter några varv för att frigöra bromsbanden från trumman om det bildats kanter invändigt efter många års användning och slitage.

Glöm inte efter alla bromsarbeten att pressa ut bromskolvarna så du har bromsverkan innan du rullar ner hojen från lyften eller tar din provtur efter hjulskiftet. (fråga mig helst inte hur jag vet det av egen erfarenhet) :oops: :shock: :lol:

Lycka till med Ditt hjulskifte, detta var bara några tips och idéer som jag ville förmedla hur jag gör i dess enklaste form, lite vardagsmekande som alla normalt klarar av på sin egna hoj.

Sist och inte minst, kontrollera även lufttrycket i hjulen så du har rätt tryck inför din åktur ! :D

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_5918.JPG
IMG_5919.JPG
IMG_5920.JPG
IMG_5921.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjulbyte BMW K75/K100

Inläggav BmwMats » 2021-11-22/20:41

Några synpunkter, eller kanske frågor, bara att ställa dom här i så fall ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst