K75 jordfläta?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K75 jordfläta?

Inläggav Peter Hällström » 2023-05-14/10:04

Har en gammai K75 -87 Polishoj som jag köpte i höstas, igår hittade jag änden av en jordfläta under styrlåset, idag lossade jag tanken och ser då att den börjar vid jordpunkten i ramen under tanken och går till ena fästmuttern för styrboxen som sitter längst fram under tanken och därifrån vidare framåt mot framgaffeln.
Jag hittar ingenstans där den kan ha suttit och jag hittar ingenting på nätet annat än att det nämns om en jordfläta till undre gaffelkornan på ett ställe.
Någon som kan förklara för mej hur det ska se ut och/eller visa en bild på vart den ska ta vägen och sitta fast?
Bilagor
IMG_3820.jpg
K75 jordfläta
IMG_3820.jpg (103.87 KiB) Visad 1189 gånger
Peter Hällström
Kungsör
R90S -75
K75 -87
K1200LT -00
Användarvisningsbild
Peter Hällström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-24/16:22

Re: K75 jordfläta?

Inläggav BmwMats » 2023-05-14/10:14

Hej Peter !

Du kan lugnt skruva bort den lösa jordflätan, då den har varit för polisens extrautrustning.
Inget som är original på en K75.

Däremot kan det vara god idé att byta ut den lilla jordkabeln som går upp till batteriet och jordar ramen, för den är lite för klen original.
Det blir höga strömstyrkor och med tiden kan fukt gå in i kabeln och fördärva den.
Har gjort så på min egna hoj med förbättrad kallstartsegenskap.

Lycka till med en riktigt trevlig hoj, vore trevligt att höra och se mer om den när du har tillfälle, gärna fler bilder och informativ text.

Har du mer frågor om K75 så är du välkommen att ställa dom här, har pysslat med dessa hojar i snart 35 års tid.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K75 jordfläta?

Inläggav Peter Hällström » 2023-05-14/11:49

Hej Mats,

Tack för snabbt svar, jordflätan såg väldigt original ut med en fästpunkt mitt på för den gummiupphängda styrboxen så jag kapade stumpen efter styrboxen och lät resten sitta kvar, gör ju ingen större skada om man säger så.
Jag kollade minuskabeln som du tipsade om och jag håller med, den ser lite vek ut så jag ska byta ut den mot en lite grövre historia.

Jag köpte som sagt hojen på ett spontant infall i höstas för småpengar och jag måste säga att det är en grymt rolig hoj att köra, precis vad jag vill ha till skillnad mot min K1200LT som jag tycker är för stor, tung och klumpig vilket inte passar mej men nu har jag ju provat och vet vad jag inte gillar så den blir nog till salu så småningom.
K75an är som man kan förvänta sej av en billig hoj väldigt felskruvad, har fått rätta till ett antal små och oftast onödiga fel på den men nu börjar den likna nått och den funkar som den ska, pigg och följsam att köra.
Har beställt lite smågrejer från Motorworks i England bl.a en ny klädsel till sadeln, då blir den ännu bättre.
En grej som jag inte gillar på den är det rödlackade fältet runt strålkastaren men jag såg en film på YouTube där man hade lackat den biten mattsvart vilket i mina ögon blev ett riktigt lyft för utseendet så det ska jag göra på min också.
En märklig detalj är att den är registrerad som en 87a men den är enligt VIN numret tillverkad i januari 88 och först registrerad i Sverige i februari 88, det borde rimligen vara en 88a enligt min mening men fördelen är ju att den blir besiktningsbefriad ett år tidigare ;-)
Bilagor
IMG_3821.jpg
IMG_3821.jpg (160.89 KiB) Visad 1176 gånger
Peter Hällström
Kungsör
R90S -75
K75 -87
K1200LT -00
Användarvisningsbild
Peter Hällström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-24/16:22


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst