Oljeläckage K1100 LT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljeläckage K1100 LT

Inläggav Fredrik Engström 1 » 2023-05-31/15:28

Hej!
Jag har en BMW K1100 LT 1995.

Nu har jag fått ett mindre oljeläckage. I framkant av oljetråget finns ett hål som jag uppfattar vara någon form av avluftning eller liknande. Från detta hål droppar det lite olja när motorn svalnat efter att den är varmkörd (börjar droppa efter ca 1 timme).

Jag trodde först att det kunde vara packningen men efter att testat att slå i olja i kall motor så läcker det inte. Därför tänker jag att det kanske inte är packningen. Efter att slagit i ny olja så varmkörde jag och sen började det läcka. Det är inga mängder som läcker men irriterande.

Någon som vet vad detta är för hål och/eller har förslag på vad det kan vara för fel. Jag fick med fullständig verkstadshandbok när jag köpte hojen men tycker inte jag får fram vad det är för hål.

Tacksam för svar och idéer.
Fredrik Engström 1
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-05-31/15:14

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2023-05-31/19:50

Det är ett skvallerhål från oljepump respektive vattenpump, då det är samma axel som driver båda pumphjulen.
Det läckage du talar om är när packningarna till dessa pumpar börjar bli slitna, eller att axeln har rostat med åren.

Med tiden och om kylvätskebytet har blivit eftersatt så tenderar axeln att börja rosta, det finns en nyare variant som kom dom senare åren som har en annan utformning av låsningen till vattenpumpens impeller, men det lär ju enbart vara packningen till oljepumpen som är sliten i detta fallet.

Det är ett vanligt förekommande fall med alla dom något äldre K-varianterna.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp, jag kan skicka bilder frampå hur jag renoverade denna pumpen, men jag sitter på arbete för tillfället och kan inte bifoga bilder under ett par kvällar. (Tjänsgör fram till helgen).

Inget farligt läckage, men det är irriterande, jag vet...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-03/19:48

BmwMats skrev:jag kan skicka bilder frampå hur jag renoverade denna pumpen, men jag sitter på arbete för tillfället och kan inte bifoga bilder under ett par kvällar. (Tjänsgör fram till helgen).
Mvh BmwMats


Tjena Mats

Framöver tänkte jag ge mig i kast med min oljepump. Har du möjlighet att kasta upp bilderna så hadde jag varit tacksam
Mvh
Ecklesiastik
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-04/16:50

Ecklesiastik skrev:
BmwMats skrev:jag kan skicka bilder frampå hur jag renoverade denna pumpen, men jag sitter på arbete för tillfället och kan inte bifoga bilder under ett par kvällar. (Tjänsgör fram till helgen).
Mvh BmwMats


Tjena Mats

Framöver tänkte jag ge mig i kast med min oljepump. Har du möjlighet att kasta upp bilderna så hadde jag varit tacksam
Mvh
Ecklesiastik


Hej, jag skickar PM här på forumet till dig, då jag även fick ett mail från dig, men jag kan inte svara på mailet i datorn tyvärr.
Datormailen är mycket knepig och man kan knappt se vad det står, men det är nog min dator som inte är så kry.
Återkommer !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-04/17:14

PM är skickat till dig Ecklesiastik !

Bilderna skall jag försöka hitta på någon hårddisk, tiden räcker dock inte till just för tillfället att leta genom tusentals bilder och mappar.

Minns att det funnits ett reportage i någon tidning, tror det var BUMSEN för ett tag sedan, gick igenom alla som jag har liggandes men i en snabb genomgång fann jag inte det reportaget dessvärre.

Återkommer även angående renoveringen av vatten/oljepump för K75 framledes...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-04/17:20

Hittade bilderna :D

Från min K75, renovering vatten/oljepump.

Lägger in dom här, tyvärr kan man bara lägga in max fem bilder i varje inlägg, så jag skriver flera inlägg.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3062.JPG
IMG_3060.JPG
IMG_3058.JPG
IMG_3057.JPG
IMG_3056.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-04/17:21

...
Bilagor
IMG_3066.JPG
IMG_3065.JPG
IMG_3064.JPG
IMG_3063.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-04/17:24

Observera att detta är originalpumpaxeln och det finns en nyare variant att köpa via BMW-handlaren.
Det sitter en mutter på denna äldre axel, men på den nya axeln är det en skruv som går in i axeln.
Problemet var att den gängade axeln med mutter i ändan ofta gick sönder då man skulle lossa muttern, så dom gjorde om konstruktionen.
Naturligtvis hände detta även mig när jag skulle lossa muttern.
Axeln var väldigt skör och gick sönder tämligen lätt när muttern skulle lossas.

Du ser också hur sliten och rostig den tätande ytan på axeln är efter att ha gått i runda tal 35 år.
(minns inte exakt hur många år sedan jag bytte, tror det är tre år sedan).

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-05/23:23

BmwMats skrev:Observera att detta är originalpumpaxeln och det finns en nyare variant att köpa via BMW-handlaren.
Det sitter en mutter på denna äldre axel, men på den nya axeln är det en skruv som går in i axeln.
Problemet var att den gängade axeln med mutter i ändan ofta gick sönder då man skulle lossa muttern, så dom gjorde om konstruktionen.
Naturligtvis hände detta även mig när jag skulle lossa muttern.
Axeln var väldigt skör och gick sönder tämligen lätt när muttern skulle lossas.

Du ser också hur sliten och rostig den tätande ytan på axeln är efter att ha gått i runda tal 35 år.
(minns inte exakt hur många år sedan jag bytte, tror det är tre år sedan).

Mvh BmwMats

Tack för bilderna jag satt och lurade på om jag skulle byta axeln när jag var igång. Och efter att ha sätt din samt det du skriver med skruven till axel känner jag att det verkligen kan vara värt att köpa rubb o stubb när man ändå är igång
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-08/16:09

Ecklesiastik skrev:Tack för bilderna jag satt och lurade på om jag skulle byta axeln när jag var igång. Och efter att ha sätt din samt det du skriver med skruven till axel känner jag att det verkligen kan vara värt att köpa rubb o stubb när man ändå är igång


Jag vill minnas att reprationssatsen fanns i två varianter, en med bara tätningarna och en med axel och skruv.
Jag valde alla delar vid detta byte.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljeläckage K1100 LT

Inläggav BmwMats » 2024-01-08/16:10

Fredrik Engström 1 skrev:Hej!
Jag har en BMW K1100 LT 1995.

Tacksam för svar och idéer.


Hej Fredrik !

Fick du ordning på din hoj och hjälpte mitt svar dig ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst