K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav Tomas Seveholt » 2023-06-02/18:34

Min 93:a går bra men dör ofta när jag ska stanna och frikopplar innan ett vägskäl eller liknande och går lite hackigt på låga varv - på väg att stanna men kommer igen och går sedan jämnt en stund. Det har blivit lite värre efterhand. Men startar alltid lätt.
Jag läste ett suveränt och trovärdigt inlägg på tråden "K100 RS sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage" från Kapten Stofil från 2021angående bränsletillförsel, bränsletryck, regulator, läckande vakuumslang m.m.
Jag bedömer att det skulle kunna vara vakuumslangen eller regulatorn på min hoj.
Tacksam för synpunkter och tips 8-)
Tomas Seveholt
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2023-06-02/16:20

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav BmwMats » 2023-06-02/18:48

Har inte råkat ut för det på mina K-maskiner, men bränsletrycket är av stor vikt för att motorn skall gå korrekt.

Byt gärna ut slangen, den går att komma åt om man ger sig den på det, lite bökigt om man inte lossar luftfilterburken först.

Är bränslefiltret bytt ?
Dom gamla filtren kunde läcka och man tappade då bränsletryck per automatik.
(Den sitter inuti tanken).

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav Tomas Seveholt » 2023-06-02/18:54

Se där! jag har inte bytt bränslefiltret och det luktar lite bensin ibland när jag stannar efter en tur. Ska börja med att byta filtret
Stort tack så länge - ska återkoppla när filtret är bytt/Tomas
Tomas Seveholt
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2023-06-02/16:20

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav BmwMats » 2023-06-02/20:34

Tomas Seveholt skrev:Se där! jag har inte bytt bränslefiltret och det luktar lite bensin ibland när jag stannar efter en tur. Ska börja med att byta filtret
Stort tack så länge - ska återkoppla när filtret är bytt/Tomas


Luktar det bensin ibland när du stannat efter en tur kan det nog vara en bränsleslang också som läcker, mellan tanken (och den inbyggda pumpen samt filtret), anslutningen sitter vänster fram under tanken, du ser den om du kommer åt att lossa på plastkåpan först.

Vet du hur bränslesystemet ser ut ?
Inuti tanken sitter både bränslepumpen med sitt förfilter, den leder sedan vidare till ett filter och därefter via ett rör till tankens främre nedre vänstra sida.
Allt ligger och simmar i bensin, därefter på utsidan tanken går en ledning till bränsleregulatorn och sedan vidare till bränslefördelningsröret där spridarna sitter.
Returbränslet går sedan tillbaka från bränslefördelningsröret upp till tanken.

Alla slangar (även dom i tanken) bör ju bytas med jämna/ojämna intervaller om misstanke finnes att dom börjar läcka eller bli torra.

Bränslefiltret är tidigare känt för att läcka och det bränslet rinner då ut inuti tanken, så det kommer ju inte ut, men man tappar ju trycket till bränslefördelningsröret med dess spridare.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav Tomas Seveholt » 2023-06-02/21:30

Tack för all info - jag får nog ta ett helhetsgrepp om bränsletillförseln och skaffa både filter och alla slangar (förslitningsmateriel) när jag ändå ska montera isär tank m.m.
Vet du någon bra och prisvärd leverantör (gärna webbutik) där jag kan få kvalitets grejor?
Mvh Tomas
Tomas Seveholt
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2023-06-02/16:20

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav BmwMats » 2023-06-02/23:27

Tomas Seveholt skrev:Tack för all info - jag får nog ta ett helhetsgrepp om bränsletillförseln och skaffa både filter och alla slangar (förslitningsmateriel) när jag ändå ska montera isär tank m.m.
Vet du någon bra och prisvärd leverantör (gärna webbutik) där jag kan få kvalitets grejor?
Mvh Tomas


Hej Tomas !

Jag handlar ALLT som rör mina BMW-cyklar i en fysisk butik, jag vet inte hur jag skall betala via webbutiker, så jag åker gärna några mil för att få det över disken istället.
Dessutom finns kunskapen i denna butik som jag handlar hos, nämligen Kenneth's MC i Göteborg.
http://www.kennethsmc.se/

Martin som äger butiken är son till Kenneth som startade företaget. Kenneth var dessutom en av Sveriges bästa MC-mekaniker och det som sonen Martin inte vet om hojar är inte värt att veta.
Jag brukar ringa och be dom ta hem de delar som jag behöver, sedan åker jag dit och betalar och får dom över disk. Det går säkert att be dom ta hem det och skicka till dig också, men vet inte hur man ordnar betalning i så fall.

Vill gärna ha originaldelar till mina BMW-hojar, och det kan dom ta fram via sitt kontaktnät.

Jag servar och renoverar mina hojar själv och gäller det enbart förslitningsdelar eller enklare reservdelar såsom slangar och klämmor, skruv och liknande så duger ju även andra firmor, men Martin har kunskapen och kännedom samt förklarar gärna vad och varför om du är osäker på vad du skall välja eller göra själv.
Dom har en utmärkt verkstad och duktiga mekaniker, man kan alltid få råd av dom.

Det finns även andra utmärkta firmor runt om i landet, men om det gäller BMW så har dom varit med länge i branschen och har ett gediget kunnande.

Har ägt och kört BMW K-maskiner sedan 1989 då jag köpte min första K75'a begagnad och gjort alla servicar och reparationer och kontroller själv samt har införskaffat mig viss kunskap och erfarenhet av dessa under dessa år, men man blir ju aldrig fullärd, men jag kan ju säga att det är riktiga slitvargar dessa K-maskiner.
Min brukscykel är en K75 byggd 1985 (tidig förserie) och passerade förra veckan 30.000 mil, varav jag har kört den själv 26.000 mil utan större reparationer, förutom sedvanligt underhåll och omvårdnad mekaniskt.
Den är inte vacker då jag även kör året runt, snö, salt, regn och stekande sol.

Vill du ha mer råd och tips är du välkommen att ställa dom till mig eller någon annan här på forumet, vi har många duktiga BMW-entusiaster här och kunskapen finns hos dessa forummedlemmar.

Har själv en K1100RS men den rullar inte så långt varje år, så den har klarat sig utan några reparationer än så länge. En arbetshäst enligt många ägare vågar jag påstå.

Med vänliga hälsningar - Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav Tomas Seveholt » 2024-01-11/13:19

Luftburk.jpg
bränsleretur.jpg
Hej igen BmwMats och övriga!
Nu har jag börjat skruva på min hoj och kollat filter och bränsleslangar både i och utanför tanken. Returslangen är lite tillplattad där den passerar värmeskölden så att flödet av bränsle tillbaka till tanken troligen begränsas litegrann- kanske inte så avgörande men bör väl åtgärdas? - alltså byta slangen. Likaså har jag beställt nytt bränslefilter från BMW i Kalmar. I övrigt verkar alla bränsleslangar helt OK.
Men för att byta bränsleretur-slangen måste jag väl demontera hela bottendelen av luftburken med filter? Som du tidigare beskrivit måste jag ju även göra det för att komma åt att kolla vakuumregulatorn och tillhörande slangar.
Måste jag även ta bort det översta locket på luftburken som har 4 grova gummislangar anslutna till trottlehuset med typ engångsklammer?? verkar ganska jobbigt i så fall :roll:
Bifogar ett par bilder som visar vad jag menar.
Tomas Seveholt
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2023-06-02/16:20

Re: K1100 RS Ryckig gång på lågvarv

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2024-01-11/19:22

Jag har också en K1100 , fast den motorn sitter i ett hembygge.Men jag har haft några K1100:or också under årens lopp. Men börja med det enklaste . Byt tändstift, oljefilter och ny olja. Kolla eller byt de små svarta gummihylsorna som sitter på insugningsrören. Har dessa sprickor inverkar det kraftigt på gången, speciellt på låga varv. Kolla så att lackförseglingarna på varje spjäll är orörda. Dessa är inställda från fabrik och får inte ändra på luftflödet. Har du möjlighet att få hjälp med en tomgångsinställning på de stora mässingsskruvarna medelst fyra vaccumklockor så ska du nog få en fin tomgång.
CARL-GUSTAV ARVIDSSON
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-05-23/18:14


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst