Byggtråd BMW K1100C

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byggtråd BMW K1100C

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-21/00:33

Hej alla glada

tänkte starta en byggtråd på mitt senaste storhetsvansinne gällande min K1100LT. vi får se vilka delar som blir utförda i slutändan men hittils ser planen ut som följande

1. Fullskalig ABS-ektomi. Sedan jag konstaterat att enda lösningen för att skramla liv i ABSen är att köpa en bättre begagnad ABS enhet har valet fallit på att helt sonika demontera allt vad ABS heter. För närvarande har den kopplats bort elektriskt så gott det går och kontakten sitter gömd i Relälådan under tanken. hadde först en tanke på att koppla bort allt vad ABSkablage heter från hojjen men har insätt att detta kräver uppnystan av hela kabelhärvan. nu återstår bara att göra slang som kan gå från huvudcylindrar till respektive bromsrör samt demontering av bromsrör.
20240114_172158[1].jpg

20240114_172153[1].jpg

IMG-20240114-WA0013[1].jpeg




2. byte till K75C kåpa föratt försöka skapa en K1100C. Jag är lite smått less på alla Cafe racers jag sätt men jag vill ändå lätta min K1100LT och med min DRZ har jag insätt att jag saknar känslan av en nästan naken hojj. så jag tänker att en kompromiss kan vara att försöka sig på att bygga den hojj BMW skulle byggt 1996 om dom sätt en marknad för en naken K1100 motorcyckel.

3. renovering av oljepump. kanske tråkigaste uppdraget i listan men jag är less på att alltid lämna en droppe olja när jag parkerar hojjen.

Just nu är faktiskt en av mina största frågetecken hur jag ska få plats med tankmätare och vatten temps mätare på ett snyggt sätt när dom inte längre sitter på sina gamla platser på innerkåpan. tips mottages med glädje. samt om någon forumkamrat skulle ha en K75C kåpa liggandes så skulle jag gärna köpa den :D

Sen finns lite tankar runt hur jag ska göra med kylaren. K75C hadde ju vad jag förstår en mindre kylare så deras kylarkåpa får inte platts över K1100LT kylaren. Finns replikor på kylarskyddet till K100/2 så frågan är om jag ska köpa en K75C kylarskydd och se om det går att anpassa eller skydden från en K100/2
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Byggtråd BMW K1100C

Inläggav BmwMats » 2024-01-21/14:37

Sååå trevligt med en liten byggtråd ;)
(har mailat dig bilder på K75-kåpan)

Blir intressant att följa detta projekt här !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Byggtråd BMW K1100C

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-31/23:31

Framsteg och motgångar

först och främst har jag spenderat en del av kvällen i garaget med att genomföra en ABSektomi på tegelstenen. Ingreppet blev lyckat även om bromsröret till främre kretsen är för lång. detta är dock okej då jag tänkt beställa bromsslang när kåpan är på plats som är "lagom" lång. i processen med att avlägsna ABSen fortsatte jag att riva ut så mycket av ABSens kablage som jag kommer undan med.
20240131_190334[1].jpg
rör avlägsnat från ABS. att nysta ut ur ram är lite pyngligt men genomförbart

20240131_190353[1].jpg
tillfällig rördragning extra professionelt utförd

20240131_190343[1].jpg
vätskan ni ser är till största delen brakleen. nångång kommer jag öppna ett brommssystem utan att skapa extra städarbete till migsjälv

20240131_204418[1].jpg
någonsom behöver en pappersvikt?



sen till motgången. Jag har efter mycket om och men lyckats hitta en reservdels lista för K75C där det även finns illustration på delarna till kåpan och hur dessa sitter infästa. När jag tittar på den inser jag att kåpan sitter klämd runt fjäderbenen mellan övre och undre styrkrona medans hållarne till lyktan sitter skruvad i övre och undre styrkrona i skruvhål som endast finns på K75 och tidiga K100 styrkronor. så alternativen blev alltså

1. köp kåpa, lykthus mm och sedan försök specialbygga något för att få ihop det.

2. byt till en K100 styrkrona och lev med de markant vekare gaffelbenen.

3. återmontera orginalkåpor

Alternativ 1 känns lite jobbigt då det kan sluta med att jag lägger en knippe tusenlappar på en lösning som inte ser original ut. det jag inte gillar med många cafe räsers är att dom ofta ser ihopslängda ut. lite som "streetfighter" hojjarna som var populära i min ungdom. I slutändan föll valet att gå medalternativ 3. Valet blev extra lätt då jag lyckades hitta en sidokåpa i rätt färg för att ersätta den som varit trasig. Nu funderar jag dock på att köpa en ruta från en K100RT och kapa ned till min höjd samt demontera hållaren till topboxen för att göra en sorts proto K1600B.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst