K100RS växelindikator

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100RS växelindikator

Inläggav Jan Eriksson 1 » 2024-03-01/17:18

Är ny på Forumet och har nyss skaffat en K100RS.
Min fråga är då växelindikatorn inte funkar på hojen den visar att växel 5 ligger i.
Har kollat med Lundgrens Avesta och man kan beställa en ny indikator.

Har någon haft samma problem och hur löste man det?
Om man ska byta indikator finns det några saker man bör tänka på?

Mvh. Janne Eriksson
Jan Eriksson 1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2024-01-30/11:35

Re: K100RS växelindikator

Inläggav BmwMats » 2024-03-01/19:06

Varmt välkommen till forumet och som BMW ägare !
Härlig hoj, K-serien är verkligen trevliga hojar, har själv haft dessa under många år.

Växelindikatorn sitter på bakkant av växellådan, strax framför "svingen", kabel går igenom växellådans övre del upp förbi batterihyllan.
Denna växelindikator har ett kontakthus på höger sida av ramen. Kontrollera att det inte har ärjat eller är glappkontakt i detta kontakthus.

Likaså är det risk att kontakthuset vid instrumentenheten är glappkontakt, lossa dessa kontakhus (ett grönt och ett vitt vill jag minnas).

Om du har gjort dessa kontroller av kablage och kontakthus, och allt ser korrekt ut, återstår nog tyvärr bara en ny givare/indikator i växellådans bakre del.

Inte så svårt att byta, dock måste nog kardan och sving bort först för att komma åt denna givaren.

Har du fler frågor och spörsmål är du hjärtligt välkommen att ställa dom här på forumet, eller bara kanske en presentation av dig, alltid trevligt att höra från nya BMW-ägare.

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS växelindikator

Inläggav BmwMats » 2024-03-02/15:39

Har du hunnit att titta närmare på detta Janne ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS växelindikator

Inläggav Jan Eriksson 1 » 2024-03-03/13:45

Hej jag har inte haft tid att kolla men vilket bra svar jag fått.
Det är fortfarande långt kvar till att det blir tid att köra men man vill vara ute i tid.

Kort om mig Har haft BMW sedan 2006 och började med en F650 bytte upp mig till en 800 ST som sedan blev en 1200 ST men målet var en 1200GS vilket det blev 2017. Det är en 2008 som gått snart 7000 men som är drömmen att åka med.

K100RS har en sidovagn monterad på så det blir en ny upplevelse i år.

Mvh. Janne Eriksson
Jan Eriksson 1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2024-01-30/11:35

Re: K100RS växelindikator

Inläggav BmwMats » 2024-03-03/14:16

Så trevligt att höra detta Janne !

K-serien är robust och driftsäker, det är första gången jag hört talas om att givaren har gett upp i växellådan, jag har ett par sådana hojar och den som gått mest som jag använder året runt har nu passerat 31.000 mil med råge.
Inga konstigheter med indikator eller liknande, så jag tror att det kan vara glapp i något skarvhus.
Jag hade definitivt tittat på detta först och främst.

Själv har jag kört landsvägsmotorcyklar i 43 års tid och ALLTID undvikit grus, men förra året köpte jag min första GS, dock en liten BMW G310GS begagnad, men sååå rolig att köra.

Sidovagn har jag lite erfarenhet av, dock bara att åka med och provkört kort sträcka, men kände inte att det var något för mig, men ändå kul att du vill testa på det.

Håll mig/oss underrättade här hur det går med din K100RS, så vi kan hjälpa till eller tipsa om saker och ting.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS växelindikator

Inläggav Jan Eriksson 1 » 2024-03-04/11:01

Hej BMW Mats, Tack för din hjälp som jag hoppas kan hjälpa mig när det blir dags att titta på detta fel.
Bra att du har lång erfarenhet av K 100 hoj om det blir andra problem.

Har kollat på Youtube och där finns en hel del att lära sig om denna modell.
Min hoj är en 1986 modell som är ombyggd för sidovagn med andra däck och annan framgaffel.

Om det inte är glappkontakt för givaren utan man måste byta den och det är krångligt kanske man skulle kunna bygla den istället så att den gröna lampan (friläge)lyste hela tiden vilket skulle vara bra eftersom den skickar en signal till startmotorn. Vad tror du om den lösningen?

Mvh. Janne
Jan Eriksson 1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2024-01-30/11:35


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst