Att tänka på med K75 / 100 från -80 talet.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Att tänka på med K75 / 100 från -80 talet.

Inläggav Pacman » 2007-06-15/19:48

Hej.

Hade en fin K75 från 1986 för några år sedan. En fd polishoj , så jag ringde polisen och till slut fick tag på en mekaniker som jobbat med polishojar.
Hans stora tips var att dra cyklen hårt på tvåans växel. Om det var något som krånglade med växellådan så var det att tvåan hoppar ur vid hård belastning. Sedan ska du strippa hojen totalt och rensa bort alla gamla elkablar som varit anslutet till diverse radioapparater , blåljus , sirener och annat lull lull. Jag la ut alla kablar på som jag rev ut och la dom på garagegolvet. 4,3 meter kabel !!!! Flera ändar var strömförande och inte isolerade !! Gissa om det kan bli roliga elfel av sådana saker. Dessutom hittade jag en kabel som var helt bränd. Är K75 bara välskött så är den skottsäker enligt honom.

Efter två års körning small det till i kardanen och drivningen försvann. Motorn gick men bakhjulet stod still och det lät som det låg ett kilo grus där inne. Isär med kardanen och det visade sig att splajsen (stavas det så ?) i röret som förbinder växellådan och slutväxeln hade slitits ut. Orsaken var att allt fett hade försvunnit med åren och sedan går det som det går. Ringde olika verkstäder och hörde mig för och fick reda på att detta var inte helt ovanligt då det tydligen fuskas ganska ordentligt med just denna detaljen. Nytt rör kostade 2500:- hos BMW + en rejäl klick fett. Ingående axel i slutväxeln var skadad men inte värre än att man kunde köra med det. Annars hade den kostat 12.000:- att renover slutväxeln. :eek:
Enligt verkstad kan man inte bara byta axeln från slutväxeln utan hela innanmätet i slutväxeln måste bytas och justeras.

Så har du en K 75 / 100 från åttiotalet så är det nog all ide att plocka isär kardanen och lägga på en klick fett. Inget svårt , en glad amatör som jag fixade det på mindre än en timme..
*Bort med bakhjulet.
*Lossa dom fyra bultarna mellan kardan och klumpen.
*Fetsmäll med smedsläggan så släpper klumpen och ramlar ner på golvet
med en jäkla brak. :rolleyes:
*Tvätta och fetta röret och på med allt igen. VIOLA :D

Annars kan jag bara säga att K75 är den trevligaste cyklen som jag haft än så länge. Bekväm , stark , snål , billig , 0-vibrationer och smidig. Synd att dom inte tillverkar den längre.

Hau en brau dau :o
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav gösser » 2007-06-15/20:00

Jo! Du täckte väl in det mesta skulle jag tro. Men personligen föredrar jag
K 100:an p.g.a lite bättre effekt och bottendrag.

Lars

Pacman;14734 skrev:Hej.

Hade en fin K75 från 1986 för några år sedan. En fd polishoj , så jag ringde polisen och till slut fick tag på en mekaniker som jobbat med polishojar.
Hans stora tips var att dra cyklen hårt på tvåans växel. Om det var något som krånglade med växellådan så var det att tvåan hoppar ur vid hård belastning. Sedan ska du strippa hojen totalt och rensa bort alla gamla elkablar som varit anslutet till diverse radioapparater , blåljus , sirener och annat lull lull. Jag la ut alla kablar på som jag rev ut och la dom på garagegolvet. 4,3 meter kabel !!!! Flera ändar var strömförande och inte isolerade !! Gissa om det kan bli roliga elfel av sådana saker. Dessutom hittade jag en kabel som var helt bränd. Är K75 bara välskött så är den skottsäker enligt honom.

Efter två års körning small det till i kardanen och drivningen försvann. Motorn gick men bakhjulet stod still och det lät som det låg ett kilo grus där inne. Isär med kardanen och det visade sig att splajsen (stavas det så ?) i röret som förbinder växellådan och slutväxeln hade slitits ut. Orsaken var att allt fett hade försvunnit med åren och sedan går det som det går. Ringde olika verkstäder och hörde mig för och fick reda på att detta var inte helt ovanligt då det tydligen fuskas ganska ordentligt med just denna detaljen. Nytt rör kostade 2500:- hos BMW + en rejäl klick fett. Ingående axel i slutväxeln var skadad men inte värre än att man kunde köra med det. Annars hade den kostat 12.000:- att renover slutväxeln. :eek:
Enligt verkstad kan man inte bara byta axeln från slutväxeln utan hela innanmätet i slutväxeln måste bytas och justeras.

Så har du en K 75 / 100 från åttiotalet så är det nog all ide att plocka isär kardanen och lägga på en klick fett. Inget svårt , en glad amatör som jag fixade det på mindre än en timme..
*Bort med bakhjulet.
*Lossa dom fyra bultarna mellan kardan och klumpen.
*Fetsmäll med smedsläggan så släpper klumpen och ramlar ner på golvet
med en jäkla brak. :rolleyes:
*Tvätta och fetta röret och på med allt igen. VIOLA :D

Annars kan jag bara säga att K75 är den trevligaste cyklen som jag haft än så länge. Bekväm , stark , snål , billig , 0-vibrationer och smidig. Synd att dom inte tillverkar den längre.

Hau en brau dau :o
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-15/21:47

Pacman;14734 skrev:Hej.

Hade en fin K75 från 1986 för några år sedan. En fd polishoj , så jag ringde polisen och till slut fick tag på en mekaniker som jobbat med polishojar.
Hans stora tips var att dra cyklen hårt på tvåans växel. Om det var något som krånglade med växellådan så var det att tvåan hoppar ur vid hård belastning. Sedan ska du strippa hojen totalt och rensa bort alla gamla elkablar som varit anslutet till diverse radioapparater , blåljus , sirener och annat lull lull. Jag la ut alla kablar på som jag rev ut och la dom på garagegolvet. 4,3 meter kabel !!!! Flera ändar var strömförande och inte isolerade !! Gissa om det kan bli roliga elfel av sådana saker. Dessutom hittade jag en kabel som var helt bränd. Är K75 bara välskött så är den skottsäker enligt honom.

Efter två års körning small det till i kardanen och drivningen försvann. Motorn gick men bakhjulet stod still och det lät som det låg ett kilo grus där inne. Isär med kardanen och det visade sig att splajsen (stavas det så ?) i röret som förbinder växellådan och slutväxeln hade slitits ut. Orsaken var att allt fett hade försvunnit med åren och sedan går det som det går. Ringde olika verkstäder och hörde mig för och fick reda på att detta var inte helt ovanligt då det tydligen fuskas ganska ordentligt med just denna detaljen. Nytt rör kostade 2500:- hos BMW + en rejäl klick fett. Ingående axel i slutväxeln var skadad men inte värre än att man kunde köra med det. Annars hade den kostat 12.000:- att renover slutväxeln. :eek:
Enligt verkstad kan man inte bara byta axeln från slutväxeln utan hela innanmätet i slutväxeln måste bytas och justeras.

Så har du en K 75 / 100 från åttiotalet så är det nog all ide att plocka isär kardanen och lägga på en klick fett. Inget svårt , en glad amatör som jag fixade det på mindre än en timme..
*Bort med bakhjulet.
*Lossa dom fyra bultarna mellan kardan och klumpen.
*Fetsmäll med smedsläggan så släpper klumpen och ramlar ner på golvet
med en jäkla brak. :rolleyes:
*Tvätta och fetta röret och på med allt igen. VIOLA :D

Annars kan jag bara säga att K75 är den trevligaste cyklen som jag haft än så länge. Bekväm , stark , snål , billig , 0-vibrationer och smidig. Synd att dom inte tillverkar den längre.

Hau en brau dau :o


Det du påpekar är en klart väsentlig servicepunkt - inte bara på K75/100 från 80-talet, utan på alla kardandrivna BMW..... Dessvärre är det likadana splines även i andra änden av kardanaxeln, och för att komma åt att smörja där måste kardanröret (=baksvingen) monteras ned, vilket är en smula pyssel.
En annan viktig detalj är, att när man lossar stötdämparen ska man palla under svingen så den inte 'ramlar ned' - då riskerar man nämligen att skada gummibälgen mellan växellådan och baksvingen, och den måste vara tät för att hindra damm och smuts att komma in och totalt fördärva kardan-splines och kardanknut.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

12.000:- att renover slutväxeln (svindyrt)

Inläggav malmbo » 2007-06-16/13:47

Får jag fråga var du fick det priser ifrån? En ny slutväxel kostar under 6000:-
priset fick jag från förenadebil
malmbo
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-05-06/04:58

Inläggav Pacman » 2007-09-28/21:20

Priset fick jag av en Mc-firma i Malmö som heter EBOS. BMW-specialist.
Tydligen svårt att få tag på grejorna åxå...

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst