Hej.
Hade en fin K75 från 1986 för några år sedan. En fd polishoj , så jag ringde polisen och till slut fick tag på en mekaniker som jobbat med polishojar.
Hans stora tips var att dra cyklen hårt på tvåans växel. Om det var något som krånglade med växellådan så var det att tvåan hoppar ur vid hård belastning. Sedan ska du strippa hojen totalt och rensa bort alla gamla elkablar som varit anslutet till diverse radioapparater , blåljus , sirener och annat lull lull. Jag la ut alla kablar på som jag rev ut och la dom på garagegolvet. 4,3 meter kabel !!!! Flera ändar var strömförande och inte isolerade !! Gissa om det kan bli roliga elfel av sådana saker. Dessutom hittade jag en kabel som var helt bränd. Är K75 bara välskött så är den skottsäker enligt honom.
Efter två års körning small det till i kardanen och drivningen försvann. Motorn gick men bakhjulet stod still och det lät som det låg ett kilo grus där inne. Isär med kardanen och det visade sig att splajsen (stavas det så ?) i röret som förbinder växellådan och slutväxeln hade slitits ut. Orsaken var att allt fett hade försvunnit med åren och sedan går det som det går. Ringde olika verkstäder och hörde mig för och fick reda på att detta var inte helt ovanligt då det tydligen fuskas ganska ordentligt med just denna detaljen. Nytt rör kostade 2500:- hos BMW + en rejäl klick fett. Ingående axel i slutväxeln var skadad men inte värre än att man kunde köra med det. Annars hade den kostat 12.000:- att renover slutväxeln.
Enligt verkstad kan man inte bara byta axeln från slutväxeln utan hela innanmätet i slutväxeln måste bytas och justeras.
Så har du en K 75 / 100 från åttiotalet så är det nog all ide att plocka isär kardanen och lägga på en klick fett. Inget svårt , en glad amatör som jag fixade det på mindre än en timme..
*Bort med bakhjulet.
*Lossa dom fyra bultarna mellan kardan och klumpen.
*Fetsmäll med smedsläggan så släpper klumpen och ramlar ner på golvet
med en jäkla brak. :rolleyes:
*Tvätta och fetta röret och på med allt igen. VIOLA
Annars kan jag bara säga att K75 är den trevligaste cyklen som jag haft än så länge. Bekväm , stark , snål , billig , 0-vibrationer och smidig. Synd att dom inte tillverkar den längre.
Hau en brau dau