Vibrationer K100, kamkedja?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vibrationer K100, kamkedja?

Inläggav ekssta » 2007-06-30/11:28

Hej Forumet, hoppas på snabb assistance med råd!
Jag har sökt på forumet men inte funnit någon vägledning, därför startar jag en ny tråd.

Har en K 100 1987 (som rullat 8000 mil). Jag har haft den i min ägo ett par år och själv kört den 2000 mil

När motorn skiftar från dragläge till "rull-läge" så hör man vibrationsljud framifrån motorn. Vet ej om det bara är ett hjärnspöke och att det kanske varit så här hela tiden. Någon som har erfarenhet av sådana vibrationet?


Själv är jag orolig för att det skall vara glapp i kamkedjan, inte så kul om den trasslar sig! :-(

Är inte så road av att börja byta kedja och spännare så här mitt under säsongen!

Om det är kamkedjan, kan man byta den med motorn på plats?

Staffan

Tackar forumet ett snabbt svar :-)
ekssta
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-30/11:10

Inläggav Albert » 2007-06-30/18:35

Hej,

Kan du fixa en ljudfil på det du beskriver ?

K'n vibbrerar som en nippones vid ca 110km/h vilket omöjliggör att köra lagligt på motorvägen... men det är väl inte det som frågan gäller utan att det låter vid gasavdrag/avslag ?

Vad är BMW rekommenderade serviceintervall för kamkjedjan ?

Vilken olja kör du på ?
När böt du olja sist ?
När böt du oljefilter sist ?
Hur är det med kylvattnet ? När böt du det sist ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-30/18:51

ekssta;15783 skrev:
Själv är jag orolig för att det skall vara glapp i kamkedjan, inte så kul om den trasslar sig! :-(

Är inte så road av att börja byta kedja och spännare så här mitt under säsongen!

Om det är kamkedjan, kan man byta den med motorn på plats?

Staffan

Tackar forumet ett snabbt svar :-)


Titta på sträckaren så inte den har försökt spänna kedjan till sitt sista läge.
Sträckaren är oljetrycksstyrd men blir kvar i sitt sista läge hela tiden.
Mycket förnämlig konstruktion som gör att man slipper rassel innan oljetrycket är uppnått.

Annars är det en enkel match att byta kedja, ledskenor, sträckare och kamdrev men det brukar inte vara slut efter 8000 mil om hojen har fått rätt skötsel och täta oljebyten.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Vibrationer K 100 LT

Inläggav ekssta » 2007-06-30/21:32

Var så klart dumt av mig med en ledande fråga!!

Hastigheten skall vara minst 90 km.

Jag har servat den årligen med olja av rätt kvalitet. Jag skiftade kylarvatten förr/förra säsongen etc etc....

Vad jag menar är följande:

När man gasar på och därefter släpper på gasen så uppstår vibrationer framifrån motorn!!??. Kan kanske mest beskrivas som distorsion eller oljud. Min fråga till forumet är om detta tillstånd är normalt och inte bara några av mina hjärnspöken.

Staffan
ekssta
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-30/11:10

Inläggav Albert » 2007-07-01/00:54

...90km/h eller mer men inte under ?...
Då är det inte kamkjedjan.
Spela in ljudet - gör en provsmaksbit tillgänglig´; blir mkt lättar att råda när man får höra vad det är du reagerar på.

Du skriver heller inte när ljudet uppkom; du antyder i din fråga att ljudet inte fanns där när du köpte cykeln för 2000 mil sedan; vad har hänt under tiden ?

Om jag minns rätt så stänger motronicen av bensintillförseln vid gasavdrag... misständningar tillföljd av restsoppa i förbränningsrum/avgassystem ?...

Ljudfil var det...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav ekssta » 2007-07-01/14:21

Har haft maskinen ígång och lyssnat noga, Ventiler ok, hörs iofs ett svagt tickande, tror att detta är en bränsleventil, från vattenpumpen hörs ett ljud med ganska hög frekvens och definitivt högre än oljepump. Försökte lysnna på kamkedjan, hörs ok.

Har dessutom åkt en kort runda. Normalt har jag alltid hörselproppar på mig för att slippa skada hörseln pga vindbrus. Kör man utan hörselskydd kan man ej märka oljudet, men med hörselskydd märker man det, än en gång vill jag påpeka att det är möjligt att det alltid har funnits där och at det kanske skall vara så.

Hälsningar
ekssta
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-30/11:10

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/17:16

ekssta;15866 skrev:Har haft maskinen ígång och lyssnat noga, Ventiler ok, hörs iofs ett svagt tickande, tror att detta är en bränsleventil, från vattenpumpen hörs ett ljud med ganska hög frekvens och definitivt högre än oljepump. Försökte lysnna på kamkedjan, hörs ok.

Har dessutom åkt en kort runda. Normalt har jag alltid hörselproppar på mig för att slippa skada hörseln pga vindbrus. Kör man utan hörselskydd kan man ej märka oljudet, men med hörselskydd märker man det, än en gång vill jag påpeka att det är möjligt att det alltid har funnits där och at det kanske skall vara så.

Hälsningar


Kamkedjan kan nog uteslutas, den belastas inte olika under pådrag resp. avdrag.
K100-maskinen kan ha lite rassel/klapperljud för sig, olika på olika exemplar beroende på hur mycket flankspel och annat 'glapp' det är i alla axlar och kugghjul. Dessutom finns det en ryckutjämnare på motorns sekundäraxel, och en frihjulskoppling för startmotor/generator, som båda kan föra oväsen när de är obelastade. En motorolja med hög vidhäftning och relativt hög varmviskositet kan mildra oljuden (då pratar jag om helsyntetiska oljor på ester-bas, t ex Motul 7100 eller Castrol R4, 15W50 eller 20W50), men i princip handlar det nog om att motorkonstruktionen har lite 'inbyggda glapp' som kan låta lite utan att det är något som helst fel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-01/18:35

På en så´n kälke är väl allting gummiupphängt? Kan det kanske vara så att åldern har tagit ut sin rätt och allt från gjutjärn till plastkåpor vibrerar lite annorlunda än vad det gjorde när den var ny?
Det tror jag.

Alternativet är ju att vad som helst i hela drivlinan kan vara kass och i behov av byte - och man kan ju inte byta ut allt.

Du kan prova att slå i RVS, http://www.rvs.se/reference/page46.html
i motor, låda och slutväxel. Detta hjälper och ger en tystare gång med mindre toleranser. Och svar ja, det fungerar så länge slitaget inte är för stort.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/20:02

Torparen;15876 skrev:På en så´n kälke är väl allting gummiupphängt?


Nej, faktiskt inte. På (nästan) alla K100 sitter motorn stumt i ramen!
Däremot finns det en del gummi 'på vägen', bl a sitter det gummiblock i sekundäraxelns ryckutjämnare (som jag nämnde i mitt förra inlägg). Fast den kommer man inte åt med mindre än att man river ner motorn i molekyler....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-01/20:09

Kåpan med alla dess plastattiraljer då? Den sitter väl i gummi. :confused:

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/20:24

Torparen;15884 skrev:Kåpan med alla dess plastattiraljer då? Den sitter väl i gummi. :confused:

//L-E Jönsson


Korrekt - på de K100-modeller som har kåpa finns det gummimellanlägg i fästena.
Det framgår dock inte av frågeställarens inlägg vilken K100-variant det rör sig om, så om det alls finns kåpor som kan orsaka ljudet är oklart!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-01/20:48

gunnare;15889 skrev:Det framgår dock inte av frågeställarens inlägg vilken K100-variant det rör sig om, så om det alls finns kåpor som kan orsaka ljudet är oklart!


Konstigt... :confused:
När jag läser rubriken i inlägg #4 så står det K100 LT och sådana var försedda med kåpa, åtminstone när de lämnade fabriken..... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/21:16

Marie;15893 skrev:Konstigt... :confused:
När jag läser rubriken i inlägg #4 så står det K100 LT och sådana var försedda med kåpa, åtminstone när de lämnade fabriken..... ;)


Det gör det minsann, du är skarpögd du!
Då har hojen en kåpa, upphängd i fästen med gummimellanlägg på skruvarna.
Denna kåpa kan självklart vara källa till resonans- eller skrammelljud.
Ett sätt att ringa in 'oljudskällan' är att ta till skruvmejseltricket. Ta en rejäl skruvmejsel (så stor du har!), sätt skaftänden mot benknölen bakom örat och spetsen mot den del du vill avlyssna. Skramlande/knackande/rasslande ljud kan förvånande ofta lokaliseras med denna metod! Har du någon i din närhet som jobbar inom sjukvården, kanske ett uttjänt stetoskop kan ordnas fram - detta är lika effektivt, men bekvämare att använda.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-01/21:21

gunnare;15895 skrev:Det gör det minsann, du är skarpögd du!
Då har hojen en kåpa, upphängd i fästen med gummimellanlägg på skruvarna.
Denna kåpa kan självklart vara källa till resonans- eller skrammelljud.
Ett sätt att ringa in 'oljudskällan' är att ta till skruvmejseltricket. Ta en rejäl skruvmejsel (så stor du har!), sätt skaftänden mot benknölen bakom örat och spetsen mot den del du vill avlyssna. Skramlande/knackande/rasslande ljud kan förvånande ofta lokaliseras med denna metod! Har du någon i din närhet som jobbar inom sjukvården, kanske ett uttjänt stetoskop kan ordnas fram - detta är lika effektivt, men bekvämare att använda.


Medhålles, det är en enkel metod att spåra vissa oljud - när cykeln inte rör sig i 90 km/h...:D
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/21:45

Torparen;15896 skrev:Medhålles, det är en enkel metod att spåra vissa oljud - när cykeln inte rör sig i 90 km/h...:D


Med lite akrobatik löser sig säkert även det problemet.... :D

Skämt åsido - kanske det går att ställa hojen på centralstödet, peta i 5:an och snurra alltihop i 90+ för att i möjligaste mån efterlikna de förhållanden där de oroande ljuden hörs. Se bara upp så inte bakhjulet går i backen när det snurrar i 100 knutar! Kan vara klokt att säkra upp med något stöd baktill....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav ekssta » 2007-07-01/21:46

Tack, verkar som att jag inte behöver oroa mig mer för kamkedjan!
Jag skall ta och kolla upp samt om nödvändigt spänna alla skruvarna till kåpan.

Som jag sa i mitt inledande mail, plötsligt hör man saker som kanske varit där hela tiden men som man inte reflekterat över.

Tack för ert engagemang

PS Hur länge bör kedjan och kedje sträckaren hålla, och hur lång tid tar det att byta?
ekssta
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-30/11:10

Nu vet jag vad det är!!!

Inläggav ekssta » 2007-10-21/13:33

Kritiska varvtal! Det börjar ungefär vid 70km och slutar vid 90KM

Tack för ert engagemang

:-)
ekssta
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-30/11:10

Kolla lite andra saker...

Inläggav lem » 2007-11-04/08:29

Hej!
Jag försöker vara jättenoga med att surra allt ordentligt. Det finns massa "sjung" ljud i K1xxxRT/LT konstruktionen.

Kolla också kollektorn som kan spricka, ljuddämparns infästning (kan lossna) och skruva allt i kåpan med nya låsbrickor (inkl handsfack, backspeglar) samt dra det ganska hårt.

Det finns ett servicemeddelande där man schimsar om motorn i ramen för att ändra egenfrekvens. De har använts av BMW när de testat allt annat.

Kolla också gummikuddarna i generatorn som brukar vara slut efter 8000 mil och ibland låter.

Lycka till!

Häls/Lars
haft K75RT och har K11LT (med körförbud pga bristande uppmärksamhet & älgjakt men snart igång).
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst