K 1200 rs ABS.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 1200 rs ABS.

Inläggav Kurt 1200 rs » 2007-07-03/16:07

Hej!
Har efter test fått det beska beskedet,huvudenheten till ABS-en defekt.
Jag har inte lust att betala 15500kr för en ny, eller hälften på skroten.
Finns det någon som vet om det finns något service-ställe för enheten,
eller har ritningar så att man kan fixa själv?

Mvh Kurt
Kurt 1200 rs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-09-29/20:49

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-06/22:35

Har själv samma dåliga problem efter att ha testet den för ett tag sedan. Fick beskedet vad det skulle kosta sammanöagt - ca 23.000:-. Så mycket är det inte ens värt att lägga på K12:an hur bra den än är, så jag får låta det vara.

Ett jäkla jobb, men det "enkla" är att skruva loss och ta bort indikeringslamporna för ABS:en på instrumentpanelen. Enda som hörs då är klickandet från ABS-reläet. Min första tanke var att avlägsna reläet, som ska sitta under bensintanken. Orkade inte ens ta bort tanken, som det f.ö mer eller mindre är kutym att göra om man servar hojen själv.

Kan det vara så, att det är mer vanligt förekommande, än vi kunde tänka oss? Så det kostar att ligga på topp, men surt!
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Abs

Inläggav Wizzard » 2007-07-08/07:40

Försök att jaga en begagnad..
MC-Proffsen skrotar bågar så dom kan ha ngn
http://www.bike-teile.de/
med flera .... God Jakt
Wizz
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Ny regbesiktning

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-08/12:52

JAg råkade ut för att ABS krånglade på alla de sätt på en gammal K75RT som jag hade för ett par år sedan.

"Lösningen" var brutal men enkel, om man borser från att det fordrades en del envishet.

1. Skaffa ett intyg från generalagenten (Lennart Bäckström hjälpte mig då för ett par år sedan) att bromsutrustningen är densamma med som utan ABS. Då behövs inga bromsprov.
2. Skaffa en instruktion från samma källa på hur man stadigvarande stänger av ABS funktionen. BMW rekommenderade att ta bort säkringen, jag tog bort hela boxen och båda var OK för bilprovningen.
3. Fixa enligt två och registreringsbesiktiga hojen "utan ABS".
4. Klart

Jag tror att jag har intygspapper kvar någonstans så att man kan hitta ordalydelser samt att "bevisa att det går att göra på detta sättet". Det senare var den största stötestenen, när papperet var klart var det 15 minuters jobb på SBP.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-08/14:57

Tack för infon, Mbrobeck.

Nu har jag mailat generalagenten om en förfrågan på rådet samt även till Förenade bil i Mö för att se vilket svar man får.

Wizzard: Har en beg ABS-enhet som den förre ägaren kunde införskaffa. Kruxet är att jag vill att han ska betala hälften av kostnaderna då hojen var defekt från början då jag köpte den av honom. Detta nekades. När jag provade hojen veckan innan, funkade ABS:en vad jag kunnat se och märka. Skumt det där.

För att inet tala om vad kostnaden blir för att byat ut den gamla mot den begagnade. Om montaringskostnaden på BMW skulle bli ca 7.500:- (!!??) så lär det ju bli häftigt ändå, om man nu gör detta.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav Roma55 » 2007-07-08/17:51

TouchMan65;16254 skrev:Tack för infon, Mbrobeck.

Nu har jag mailat generalagenten om en förfrågan på rådet samt även till Förenade bil i Mö för att se vilket svar man får.

Wizzard: Har en beg ABS-enhet som den förre ägaren kunde införskaffa. Kruxet är att jag vill att han ska betala hälften av kostnaderna då hojen var defekt från början då jag köpte den av honom. Detta nekades. När jag provade hojen veckan innan, funkade ABS:en vad jag kunnat se och märka. Skumt det där.

För att inet tala om vad kostnaden blir för att byat ut den gamla mot den begagnade. Om montaringskostnaden på BMW skulle bli ca 7.500:- (!!??) så lär det ju bli häftigt ändå, om man nu gör detta.


Har du kollat med förs.bolaget också så du inte åker på en smäll där.
Har för mig att ABS är en av anledningarna till den lägre premien.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-09/14:30

Roma55;16262 skrev:Har du kollat med förs.bolaget också så du inte åker på en smäll där.
Har för mig att ABS är en av anledningarna till den lägre premien.


Inte tänkt den tanken nej......det är väl beroende på vilket bolag man har?
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Är du säker på att det är ABS:en?

Inläggav Wizzard » 2007-07-09/17:55

TouchMan65;16254 skrev:Tack för infon, Mbrobeck.
Wizzard: Har en beg ABS-enhet som den förre ägaren kunde införskaffa. Kruxet är att jag vill att han ska betala hälften av kostnaderna då hojen var defekt från början då jag köpte den av honom. Detta nekades. När jag provade hojen veckan innan, funkade ABS:en vad jag kunnat se och märka. Skumt det där.

Hmm... är du helt säker på att det är ABS:en??
Har du testat cykeln hos BMW eller ngn annan med deras testdon. Har du som exempel en halvdassig Laddnings regulator är det på ABS:en du får dom första symptomen ... (en som vet)
ABS:en är inte så svår att byta bara slabbigt och mycket trångt att skruva (K1100RS)
Wizz
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-07-09/21:53

Wizzard;16312 skrev:Hmm... är du helt säker på att det är ABS:en??
Har du testat cykeln hos BMW eller ngn annan med deras testdon. Har du som exempel en halvdassig Laddnings regulator är det på ABS:en du får dom första symptomen ... (en som vet)
ABS:en är inte så svår att byta bara slabbigt och mycket trångt att skruva (K1100RS)
Wizz


Wizzard inlägg är nog något på spåren där. En gång förra sommaren hade min K1200 RS av misstag stått med parkeringsljuset på och jag fick med nöd och näppe igång den. ABS lamporna slutade då inte att blinka förrän jag kört någon mil, stannade, stängde av tändningen och startade om igen. Aldrig haft några problem med ABS-systemet varken före eller efter den händelsen.

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Svagt batteri

Inläggav Tommy Bach » 2007-07-09/22:02

Dengang jeg hentede min K1200RS fra 2002, som havde kört 1523 mil, her i foråret, berettede forhandleren: at hvis batteriet var svagt eller manglede ström så lyste ABS lampen.
Lampen lyste en tid, men så var der nok ström på og den slukkede så.
Jeg köbte nyt batteri og har ikke haft det siden og har kört 500 mil siden
Måske en tanke :)

Tommy Bach
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-07-09/22:34

TouchMan65;16300 skrev:Inte tänkt den tanken nej......det är väl beroende på vilket bolag man har?


Ja det beror nog på bolag, tänkte bara uppmärksamma dig på detta då dom förmodligen får reda på det när du typat om hojen.
Men går det verkligen att ta bort ABS-enheten på denna hoj? Den har ju servo också som är styrt via el-pumpar. Finns det någon som har gjort detta?
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-10/04:19

Roma55;16336 skrev:Ja det beror nog på bolag, tänkte bara uppmärksamma dig på detta då dom förmodligen får reda på det när du typat om hojen.
Men går det verkligen att ta bort ABS-enheten på denna hoj? Den har ju servo också som är styrt via el-pumpar. Finns det någon som har gjort detta?


KAnske ska kolla det med mitt bolag då. Tack för tipset.
Jag kan ju ha fel, men är det inte de modeller från 2001-2002 med helintegralbromsar du menar? Och Evo?
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-10/04:21

Wizzard;16312 skrev:Hmm... är du helt säker på att det är ABS:en??
Har du testat cykeln hos BMW eller ngn annan med deras testdon. Har du som exempel en halvdassig Laddnings regulator är det på ABS:en du får dom första symptomen ... (en som vet)
ABS:en är inte så svår att byta bara slabbigt och mycket trångt att skruva (K1100RS)
Wizz


Den är testat på BMW ja. Hade kollat givarna, laddningen osv osv som kunde ställa till det. Så enligt BMW som kört en koll, så är det ABS-enheten som är kass. De försäkrade de till 100% så de inte hade någon felmarginal.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-10/16:17

Hade som sagt mailat generalagenten om mitt "problem" och önskade ett intyg ang bromsverkan med eller utan ABS. Visade sig tydligen att det verkar gå lättare än jag trodde att få intyget. Visar nedan mailet jag fick, så var noga med servicen bara!


"Hej
Jag kommer att intyga att det tekniskt sett är möjligt att göra som du
föreslår, så att du kan besikta den utan ABS.
Dock så har BMW aldrig vetenskapligt testat detta, men vi vet att man
med tiden kan få mekaniska problem (korrosion) i systemet, som kan ge
följdfel om man slarvar med bromsvätskebyte (bör ske minst varje år...)

Intyg kommer på posten i slutet av veckan"


Tack för de! Att ev sälja hojen i detta skick, bringar förvisso väldigt lågt värde, dock.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav Roma55 » 2007-07-11/00:02

TouchMan65;16345 skrev:Jag kan ju ha fel, men är det inte de modeller från 2001-2002 med helintegralbromsar du menar? Och Evo?


Javisst ja du har ju en -00 med det andra systemet som jag inte känner till skillnaderna på. Men alla av modell 01 och uppåt har delintegral.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-11/04:15

Roma55;16392 skrev:Javisst ja du har ju en -00 med det andra systemet som jag inte känner till skillnaderna på. Men alla av modell 01 och uppåt har delintegral.


Stämmer bra det. Delintegralen kom ju då och jag har ju en -00:a och klarar mig på detta sättet......om man nu kan räkna på de viset.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-15/22:23

Glömde berätta att jag fick pappret om intyg av ABS-bromsarna i onsdags (11/7), så det var snabbt fixat!

Nu ska den bara gå igenom besiktningen, sedan är allt "frid och fröjd".
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-31/20:42

Lyfter upp denna tråden igen för att berätta hur allt gått med min ABS.

Tog bort lamporna på panelen, fick ett intyg från BMW och besiktigade min K12RS idag. Blidde inget vidare fast jag hade intyget med mig. TVÅ val hade jag:

1. Göra vid ABS-enheten och ombesiktiga hojen.
2. Fixa ett intyg från verkstaden där bortkopplingen av ABS-systemet är fixat, omregistrera hojen utan ABS-bromsar. Då funkar den som en vanlig hoj utan ABS alltså.

Fixas inte något av ovanstående inom en månad, får jag körförbud på hojen. Livet är verkligen surt. Inte ens på andra hojar har har haft sådana problem. Otur!? Mjaaaeee döm själv. Så det blir till att försöka fixa ABS-enheten på min semester, om nu MC-verkstaden jag brukar köra till har tid. Ska väl bli intressant vad kostnaden stannar på.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Har nyligen köpt en K1100rs -93

Inläggav uffenet » 2007-08-21/17:47

Mitt problem är att verkstaden säger att det är ett relä till ABS bromsen som är kass.
Detta relä är beställt, har blivit restnoterat. Det har gått 2 veckor nu.
Det kan tar tid förstår jag. Är ett nytt relä dyrt? Kan jag få tag i det begagnat? Var isåfall..?
Tidigare hade jag en Honda 750 VF -82.
Bytt märke och då får man tänka om när det blir problem.

Tacksam för hjälp.

Ulf Nyberg
uffenet
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-08-21/17:17

Inläggav henrikk1200rs » 2007-08-22/00:59

varför klyda me intyg o bes det bara köra o bes som vanligt dom kollar inte om abs fungerar. jag har handlat av denna tyska mc skrot trevlig o bra priser
http://www.teilweise-motorrad.de kolla han kanske har va du behövar
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav TouchMan65 » 2007-08-22/06:29

henrikk1200rs;18712 skrev:varför klyda me intyg o bes det bara köra o bes som vanligt dom kollar inte om abs fungerar. jag har handlat av denna tyska mc skrot trevlig o bra priser
http://www.teilweise-motorrad.de kolla han kanske har va du behövar


Där har du fel! De kollar om instrumentpanelen funkar! Då jag tog bort ABS-lamporna, fick jag således föreläggande (eller vad det heter) om att antingen göra vid detta eller klassa om hojen UTAN ABS. Fick en månad på mig att göra detta, annars blev det körförbud! Detta trots att jag hade intyg att bromseffekten kvarstod även utan ABS.

T.o.m den tekniska avdelningen på Bilprovningen kontaktades för att kolla upp vad som gällde. Så det är INTE bara att köra in och besiktiga hojen. Det går med de äldre BMW, där man kan slå av ABS:en själv, men inte när den är fast.

Men nu behöver jag inte bekymra mig om ABS:en längre då jag sålt min K1200RS.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav henrikk1200rs » 2007-08-22/11:24

det beror nock på bes-ställe o gubbe du har haft otur o hamna hos en nitisk jävel jag kan berätta om såna i timevis tyvär
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav TouchMan65 » 2007-08-22/22:27

Kan du berätta om nitiska besiktningsmän i timvis, lär ju dessa vara ganska vanliga och är generella med än undantagen.

Ringde han till tekniska avdelningen lär han nog veta vad han gör + att gererellt sett är så. Prova ta bort ABS-lamporna och se hur det går för dig. Om din K12RS blir godkänd. Ser fram emot att höra.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-22/22:32

henrikk1200rs;18723 skrev:det beror nock på bes-ställe o gubbe du har haft otur o hamna hos en nitisk jävel jag kan berätta om såna i timevis tyvär


TouchMan65;18757 skrev:Kan du berätta om nitiska besiktningsmän i timvis, lär ju dessa vara ganska vanliga och är generella med än undantagen.

Ringde han till tekniska avdelningen lär han nog veta vad han gör + att gererellt sett är så. Prova ta bort ABS-lamporna och se hur det går för dig. Om din K12RS blir godkänd. Ser fram emot att höra.


Inte för att jag vill uppmana till fusk, men jag har vid något tillfälle 'simulerat' fungerande ABS-kontrollampa på en bil genom att parallellkoppla den med laddningslampan. Är ju inte riktigt samma på K12RS, där lamporna blinkar tills hojen rullar - och fungerande ABS är ju dessutom definitivt bra att ha!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav TouchMan65 » 2007-08-24/07:08

Är inte heller den som vill uppmana till fusk. Om man sedan säljer hojen, kan ju detta få påföljder, om man inte berättar.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-24/09:48

TouchMan65;18829 skrev:Är inte heller den som vill uppmana till fusk. Om man sedan säljer hojen, kan ju detta få påföljder, om man inte berättar.


Ja, det är en mycket väsentlig punkt. Det är helt OK att sälja en hoj eller en bil eller eller annat som har en defekt, så länge man som säljare upplyser om defekten och dess följder.
Min 'fejkade' ABS-lampa var för att få en gammal bil genom besiktningen, så jag själv kunde använda den tills jag fått tag på begagnade delar att reparera ABS:en med - hade ingen lust att spendera mer på reservdelar än jag betalt för bilen.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

ABS-eländet.

Inläggav Kurt 1200 rs » 2007-08-24/10:24

Hej!
Tack alla som svarat,och haft åsikter.
Men kärnpunkten är att,ABS-systemet verkar vara ett jätteproblem för BMW.
Min K1200 RS har rullat 6000mil,sedan 5000 har det krånglat med div fel.
Systemet verkar vara av prototypkaraktär,BMW ägarna försökskaniner?
Borde inte BMW ta något ansvar för en svag produkt?

Bara en fundering. Kurt.:
Kurt 1200 rs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-09-29/20:49

Inläggav TouchMan65 » 2007-08-24/17:12

Kurt 1200 rs;18840 skrev:Hej!
Tack alla som svarat,och haft åsikter.
Men kärnpunkten är att,ABS-systemet verkar vara ett jätteproblem för BMW.
Min K1200 RS har rullat 6000mil,sedan 5000 har det krånglat med div fel.
Systemet verkar vara av prototypkaraktär,BMW ägarna försökskaniner?
Borde inte BMW ta något ansvar för en svag produkt?

Bara en fundering. Kurt.:




Enligt det jag läst i engelskspråkiga och svenska forum verkar en och annan ha problem med ABS-systemet av något slag. Det borde ju inte vara så och BMW borde ju kolla upp varför detta blir av.

Jag är INTE beredd att pynta för en "ofullbordad" hoj på detta viset. Ingen tvekan att K1200RS är en kompetent och bra hoj. Men inte till priset av andra (??) generationens ABS-system.

Varför krånglar inte Yamaha´s FJR1300, Honda VFR800 och liknande maskiner med sina ABS på något vis, eller bara jag som missat? Att en ABS-enhet kostar ca 16000:- är även detta ofattbart! Undrar vad de andra märkena tar för sina, bara som en jämförelse?

Betonas att det gäller ABS2
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav BMW-Biker » 2007-09-13/22:55

OBS: OBS: OBS!!!!!



Hej!

Har du kollat att batteriet är helt ok?
K1200RS är mycket känsligt på detta och om spänningen är för låg funkar inte ABS-en alls... Varningslamporna blinkar...

Prova att starta hojen och få upp farten till ca 30 km/h, skruva av hojen med nyckeln, vrid nyckel till tändläge och "rulla igång" motorn. Om det funkar och lamporna till ABS slocknar är problemet endast batteriet. Annars mät spänningen. K1200 modellerna är mycket känsliga på detta så att investering i GEL batteri om man skall byta är bra affär trots pris!!!

Prova detta innnan du gör ngt annat!! Vanligt fel!!!!
BMW-Biker
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2006-12-08/02:31


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst