TouchMan65;16254 skrev:Tack för infon, Mbrobeck.
Nu har jag mailat generalagenten om en förfrågan på rådet samt även till Förenade bil i Mö för att se vilket svar man får.
Wizzard: Har en beg ABS-enhet som den förre ägaren kunde införskaffa. Kruxet är att jag vill att han ska betala hälften av kostnaderna då hojen var defekt från början då jag köpte den av honom. Detta nekades. När jag provade hojen veckan innan, funkade ABS:en vad jag kunnat se och märka. Skumt det där.
För att inet tala om vad kostnaden blir för att byat ut den gamla mot den begagnade. Om montaringskostnaden på BMW skulle bli ca 7.500:- (!!??) så lär det ju bli häftigt ändå, om man nu gör detta.
Roma55;16262 skrev:Har du kollat med förs.bolaget också så du inte åker på en smäll där.
Har för mig att ABS är en av anledningarna till den lägre premien.
TouchMan65;16254 skrev:Tack för infon, Mbrobeck.
Wizzard: Har en beg ABS-enhet som den förre ägaren kunde införskaffa. Kruxet är att jag vill att han ska betala hälften av kostnaderna då hojen var defekt från början då jag köpte den av honom. Detta nekades. När jag provade hojen veckan innan, funkade ABS:en vad jag kunnat se och märka. Skumt det där.
Wizzard;16312 skrev:Hmm... är du helt säker på att det är ABS:en??
Har du testat cykeln hos BMW eller ngn annan med deras testdon. Har du som exempel en halvdassig Laddnings regulator är det på ABS:en du får dom första symptomen ... (en som vet)
ABS:en är inte så svår att byta bara slabbigt och mycket trångt att skruva (K1100RS)
Wizz
TouchMan65;16300 skrev:Inte tänkt den tanken nej......det är väl beroende på vilket bolag man har?
Roma55;16336 skrev:Ja det beror nog på bolag, tänkte bara uppmärksamma dig på detta då dom förmodligen får reda på det när du typat om hojen.
Men går det verkligen att ta bort ABS-enheten på denna hoj? Den har ju servo också som är styrt via el-pumpar. Finns det någon som har gjort detta?
Wizzard;16312 skrev:Hmm... är du helt säker på att det är ABS:en??
Har du testat cykeln hos BMW eller ngn annan med deras testdon. Har du som exempel en halvdassig Laddnings regulator är det på ABS:en du får dom första symptomen ... (en som vet)
ABS:en är inte så svår att byta bara slabbigt och mycket trångt att skruva (K1100RS)
Wizz
TouchMan65;16345 skrev:Jag kan ju ha fel, men är det inte de modeller från 2001-2002 med helintegralbromsar du menar? Och Evo?
Roma55;16392 skrev:Javisst ja du har ju en -00 med det andra systemet som jag inte känner till skillnaderna på. Men alla av modell 01 och uppåt har delintegral.
henrikk1200rs;18712 skrev:varför klyda me intyg o bes det bara köra o bes som vanligt dom kollar inte om abs fungerar. jag har handlat av denna tyska mc skrot trevlig o bra priser
http://www.teilweise-motorrad.de kolla han kanske har va du behövar
henrikk1200rs;18723 skrev:det beror nock på bes-ställe o gubbe du har haft otur o hamna hos en nitisk jävel jag kan berätta om såna i timevis tyvär
TouchMan65;18757 skrev:Kan du berätta om nitiska besiktningsmän i timvis, lär ju dessa vara ganska vanliga och är generella med än undantagen.
Ringde han till tekniska avdelningen lär han nog veta vad han gör + att gererellt sett är så. Prova ta bort ABS-lamporna och se hur det går för dig. Om din K12RS blir godkänd. Ser fram emot att höra.
TouchMan65;18829 skrev:Är inte heller den som vill uppmana till fusk. Om man sedan säljer hojen, kan ju detta få påföljder, om man inte berättar.
Kurt 1200 rs;18840 skrev:Hej!
Tack alla som svarat,och haft åsikter.
Men kärnpunkten är att,ABS-systemet verkar vara ett jätteproblem för BMW.
Min K1200 RS har rullat 6000mil,sedan 5000 har det krånglat med div fel.
Systemet verkar vara av prototypkaraktär,BMW ägarna försökskaniner?
Borde inte BMW ta något ansvar för en svag produkt?
Bara en fundering. Kurt.:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst