K 75 Vad bör man veta?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 75 Vad bör man veta?

Inläggav Gösta » 2007-07-15/16:55

Tänkte skaffa MC igen . Har fått för mig att en K 75 skulle kunna vara något för mig. Vad kan vara bra att känna till om dessa cyklar.Vilka årsmodeller ska man leta efter "naken hoj" eller kåpa? Kort sagt allt om cykeln. Fakta likväl som tyckande. Hälsningar Göran Ekman
Gösta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-15/16:37

Inläggav Torparen » 2007-07-15/21:45

Jämnt och fint vibrationsfritt drag i motorn, kass originaldämpare dock.
Välj helst en årsmodell senare än -92 eller -93 då dessa har en något bättre framgaffel (showa), och lite snyggare fälgar.

Har ägt en K75s, men den lilla kåpan gjorde inte mycket nytta. Det hade gått lika bra (kanske till och med bättre) med en naken modell c.
RT:n är mycket poppis men det kan nog bli lite varmt bakom en så stor touringkåpa när sommaren är som bäst.


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav TouchMan65 » 2007-07-15/22:20

Varför köra TVÅ trådar med samma innehåll inom någon timmes mellanrum?

Finns att läsa lite på följande länkar:

http://www.bike.se/review/view.php?id=705
http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=39967

Går att hitta fler, om man lägger manken till. Sedan har du SÖK-funktionen uppe i menyn som du kan söka på. Där lär du säkert hitta en del indo om K75.

Lycka till!
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Inläggav Gösta » 2007-07-16/08:09

Att det blev en tråd förmycket beror nog på någon form av SBS problem (skit bakom spakarna). Jag klarar inte av att ta bort den nedre,någon som vet hur man gör. Angående k75, Har kollat runt på forumet men inte hittat så mycket info. Hälsningar Göran Ekman
Gösta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-15/16:37

Inläggav Gabbe » 2007-07-16/09:00

Gösta;16709 skrev:Att det blev en tråd förmycket beror nog på någon form av SBS problem (skit bakom spakarna). Jag klarar inte av att ta bort den nedre,någon som vet hur man gör. Angående k75, Har kollat runt på forumet men inte hittat så mycket info. Hälsningar Göran Ekman


Hej och välkommen till forumet!

Sökmotorn är inte alltid min bästa kompis och om man t.ex. söker på "K75" så står det "Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer."
I detta fallet är det troligen får få tecken i sökordet och det går inte att söka med. K100 går däremot alldeles utmärkt att söka på...
Vet inte heller om man kan komma åt gamla forumet längre. Där hade säkert funnits ännu mer om detta ämnet eftersom det trots allt är rätt många år sedan sist K75-modellen släpptes.

Jag hittade åtminstone denna tråden som kan ge lite info:
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1103

Varför köra TVÅ trådar med samma innehåll inom någon timmes mellanrum?


En klassisk dubbelpost som av någon anledning alltid händer när man är ny på ett forum. (Det är för övrigt exakt samma klockslag på dem och inte "någon timmes mellanrum" på dem.)
Verkar som att administratörerna har valt att man ska kunna radera trådar själv.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/13:58

Gösta;16655 skrev:Tänkte skaffa MC igen . Har fått för mig att en K 75 skulle kunna vara något för mig. Vad kan vara bra att känna till om dessa cyklar.Vilka årsmodeller ska man leta efter "naken hoj" eller kåpa? Kort sagt allt om cykeln. Fakta likväl som tyckande. Hälsningar Göran Ekman


Nu har jag inte haft någon K75, men väl en K100RT som frånsett motorn är samma hoj. Däremot har jag tittat på några K75 när jag letat hoj (i två omgångar), då jag tog reda på lite grand.
Jag skulle rösta för antingen en 'naken' helt utan kåpa, eller en med stora RT-kåpan (samma som jag hade på min K100RT), beroende på om man vill ha väderskydd eller ej. De mindre kåpvarianterna styr väl bort lite fartvind, men orsakar istället turbulens som jag upplevt som jobbig på de hojar jag provkört. RT-kåpan däremot skyddar så pass att i alla fall jag sitter i stort sett 'i lä', plus att den går ner och täcker benen så man slipper bli våt när det regnar.
Beträffande årsmodell är det väl så sen som möjligt som gäller - försök hitta en cykel med ABS-bromsar. De utan ABS har Brembo-bromsar med ganska känsliga skivor fram (de lär ha en tendens till sprickbildning kring de avlånga ventilationshålen), och somliga tidiga K75 har dessutom trumbroms bak.
Kolla skivornas tjocklek och kondition på hojar med Brembo, dom är svindyra att byta!
Hojar med ABS har BMW-bromsar, som lär ska vara betydligt robustare.
Annars är det väl det allmänna skicket som avgör - K75 är slitvargar, som håller länge bara dom får rätt service. En punkt det ofta slarvas med, och som dessotom är svår att kolla, är att splinesen i bägge ändar av kardanaxeln ska rengöras och fettas in med specialfett vid 'stor' service (minst vartannat år). Det kräver att kardanröret/baksvingen monteras ned, vilket inte är svårt men tar mycket tid (och just därför kanske fuskas med). Det har förekommit att osmorda splines helt nötts ned, med följd att man tappat drivningen och fått lov att byta kardanaxel och ibland även axeltapparna ut från växellådan/in i bakaxelväxeln. DYYYRT!
Elsystemet, och då främst centralinstrumentet, är en annan svag punkt. Fukt kommer in men inte ut, vilket först visar sig som imma på insidan av glaset, och så småningom som ärg/oxid inne i instrumentet med diverse felyttringar. Det är snarare regel än undantag att den digitala klockan har lagt av, men det kan man kanske leva med....
Ett jobbigt typfel är glappande sidostöd. Idiotisk konstruktion med en stålbussning som inte går att smörja, men det finns reparationssatser för någon hundring där det ingår en extra hylsa med smörjnippel - klart värt pengarna och besväret att bygga om!
Motorgången är väldigt beroende av att gasspjällen är korrekt synkroniserade. Ojämn, ryckig gång och jobbiga vibrationer blir resulatet vid dålig spjällsynk. Ganska lätt att åtgärda, det finns massor med trådar här på forumet om hur man gör (sök på 'Mimmimeter' så hittar du massvis!).

Lycka till med letandet - K75 är, trots sin ålder, en relativt modern cykel, slitstark och lättkörd. Chassiet är väl inte riktigt up-to-date, men med fräscha tätningar och ny olja i framgaffeln, och kanske en Öhlins-dämpare bak, blir den riktigt hyfsad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Tips på K75 till salu

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/23:37

Här http://www.blocket.se/vi/12662155.htm har du en K75 till salu som kanske kan vara av intresse.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

k75s

Inläggav Hans Ekman » 2007-07-17/08:35

Oves i Växjö har en prisvärd k75s för under 20 000 (om den inte är såld) om du är intresserad så hör av dig så kan jag berätta mer om den.

din namne och fd. k75s ägare.
hasse EKMAN
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

K75/100

Inläggav ansod » 2007-07-17/11:36

Jag är också inne på att byta till K75 eller K100. Finns det både bromsar med och utan ABS på samma årsmodeller eller är det en fråga om just olika år? Vilka år handlar det i så fall om?

Anders:confused:
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Roma55 » 2007-07-17/13:45

Gabbe;16712 skrev:Hej och välkommen till forumet!

Sökmotorn är inte alltid min bästa kompis och om man t.ex. söker på "K75" så står det "Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer."


Använd K75* istället så går det bättre;)
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-17/14:32

ansod;16807 skrev:Jag är också inne på att byta till K75 eller K100. Finns det både bromsar med och utan ABS på samma årsmodeller eller är det en fråga om just olika år? Vilka år handlar det i så fall om?

Anders:confused:


ABS kom som tillval omkring -88. Det finns alltså hojar både med och utan ABS efter det datumet.

För övrigt var jag nyss på Stockholms MC-varuhus och tittade, dom hade just fått in en röd K75, utan kåpor runt årsmodell 87-88 (kollade inte vilket). Ingen ABS i alla fall.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-17/15:41

Hej Gösta

Jag körde K75RT-90 i 8 år och det är en mycket bra maskin. Den har många bra egenskaper (man får ju inte glömma att det är en styvt 20 år gammal konstruktion som inte har funnits som ny sedan mitten av 90-talet), bland annat den fina gången i motorn. Jag gillade RT och den tog mig på flera långturer. Jag tror att få andra maskiner i den prisklassen är lika prisvärda.

Problemen inskränkte sig till ett ABS problem som slutatde med att jag ombesiktigade min till "icke ABS" samt att en ventilfjäder brast (men inga motorskador).

Det enda som jag inte var nöjd med var att den kändes lite klen när man var två på den, jag hade kört ett två BMW 1000-kubikare närmast före så det var väl en del av anledningen. Hursomhelst så tjänade den mig väl utan mankemang i 8 år när jag av familjeskäl behövde hålla lite hårdare i slantarna.

Jag kan bara rekommendera den om du är intresserad, jag kollade på den maskinen som var på blocket och det verkar ju vara ett klipp om den bara är i det skick som motsvarar 3700 mil, dvs precis inkörd.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tack för svaren

Inläggav Gösta » 2007-07-18/12:09

Det har klarnat lite på vad jag söker.Den cykel som jag letar efter är antingen naken eller en RT tror jag? K75 på Stokhlms MC-varuhus är såld. -94 RT på blocket i värmland med lite mil till lågt pris är en tysk cykel med lite difus historik. Men det kanske inte är något problem att ordna svenska papper på den. Hur kan man kolla att det inte är något lurt med den mil ,ägarförhållande m.m? Någon som vet om det är enkelt att "strippa" en RT. hälsningar Göran E
Gösta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-15/16:37

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-18/13:23

Gösta;16895 skrev:Det har klarnat lite på vad jag söker.Den cykel som jag letar efter är antingen naken eller en RT tror jag? K75 på Stokhlms MC-varuhus är såld. -94 RT på blocket i värmland med lite mil till lågt pris är en tysk cykel med lite difus historik. Men det kanske inte är något problem att ordna svenska papper på den. Hur kan man kolla att det inte är något lurt med den mil ,ägarförhållande m.m? Någon som vet om det är enkelt att "strippa" en RT. hälsningar Göran E


Om du ska 'strippa' en RT, behöver du en hel del prylar för att ersätta den bortplockade kåpan. Till att börja med fästen och inklädnad runt kylaren, sen behövs en komplett huvudstrålkastare med fästen och kåpan runt instrumenten.

Att kolla upp en 'tysk' cykel är väl egentligen inte svårare än att kolla en 'svensk', frånsett språket då.... Om hojen är tyskreggad med alla papper, ska det finnas ett 'Fahrzeugbrief' (registreringsbevis) där alla föregående ägare finns antecknade. Den, och eventuell servicebok, är goda ledtrådar när man ska snoka upp de tidigare ägarna samt de verkstäder som utfört service och reparationer - det är nämligen det enda rimligt säkra sättet att få reda på hojens historia, oavsett vilket land den 'bott' i. Att bara lite på säljarens dokumentation är högst osäkert, den kan ju vara riktig med är väldigt ofta ofullständig - i värsta fall har 'någon' med vilje plockat bort sådant som är ofördelaktigt, eller - ännu värre - förfalskat något dokument eller hittat på uppgifter.

Jag har aldrig kollat upp någon hoj i Tyskland, däremot ett antal bilar. Det har aldrig varit särskilt svårt att prata med tidigare ägare, dom har berättat massor som ibland gjort att man dragit öronen åt sig ordentligt. Och tyska verkstäder är oftast föredömligt korrekta när man frågor om fordon dom jobbat med, där dokumenteras allt, och sparas i evigheter!

Om cykeln är tyskregistrerad, och har alla papper i ordning, är det inget som helst problem att registrera den i Sverige. Bara att fixa ett korrekt kvitto från registrerad ägare, beställa tid för registreringsbesiktning och skaffa en (tillfällig) försäkring på hojen. När registreringsbesiktningen är klar, får du svenska skyltar, betalar fordonsskatten, och kan försäkra hojen 'på riktigt' - ska du ha IF Märkesförsäkring, måste du dessutom få hojen besiktad av aukt BMW-verkstad innan försäkringen godkänns. Klart!
Hur det hela går till finns utförligt beskrivet på Vägverkets webbsajt, http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx .
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-07-18/13:38

Några kommentarer.

Du kan ta en tysk försäkring som gäller även som trafrikförsäkriing i sverige.
Obs. du kan endast tekna en trafikförsäkring när du tar hem hojen / bilen.
Alt. ta hem den med biltransport då transporttören är försäkrad mot ev. skador på lastade hojar/bilar.

Efter reg.besiktningen, kom ihåg att ställa på hojen för att köra den, den är automatiskt avställd efter reg.besiktningen.

Lycka till
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Marie » 2007-07-18/13:57

Jag har för mig att man sedan 1 juli kan teckna svensk försäkring även på utlandsregistrerade fordon - även helförsäkring på vissa bolag - för att köra hem ett importfordon. Det anses ha sin hemmaadress i Sverige så fort du som svensk skrivit under köpehandlingarna.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-18/14:12

Gösta;16895 skrev:Det har klarnat lite på vad jag söker.Den cykel som jag letar efter är antingen naken eller en RT tror jag?


Den här var snygg..... http://www.blocket.se/vi/12688914.htm
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav ansod » 2007-07-18/14:46

ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-18/15:02

ansod;16909 skrev:Intressant?

http://www.blocket.se/vi/11771946.htm?ca=14_s

Anders

Just den hojen har jag tittat på och provkört. Det var ganska nära att jag köpte den, verkade väldigt frisk och 'osliten', och ägaren var klart seriös.
Några små skavanker här och var hade den, men inget som inte kunde fixas med lite egen upp-putsning. Annonsen är ju rätt gammal, men om cykeln finns kvar är den helt klart värd en titt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gösta » 2007-07-18/15:47

Hur ska man tänka? Vad ska man värdera? Gammal cykel lite mil eller nyare med många mil. Det verkar som om det går att få ut mycket mil på dessa cyklar om de sköts på rätt sätt. De senare års modellerna verkar vara brist vara i sverige. mvh. Göran E
Gösta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-15/16:37

Inläggav Gösta » 2007-07-18/15:53

Den ljusa cykeln från -86 med 3000mil på mätaren som fanns i östregötland är såld. Hälsningar Göran E
Gösta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-15/16:37

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-18/17:16

Gösta;16913 skrev:Hur ska man tänka? Vad ska man värdera? Gammal cykel lite mil eller nyare med många mil. Det verkar som om det går att få ut mycket mil på dessa cyklar om de sköts på rätt sätt. De senare års modellerna verkar vara brist vara i sverige. mvh. Göran E


Jag gjorde själv den avvägningen för ett tag sedan, vilket resulterade i att jag köpte min R850R -95 som gått, hör och häpna, 15.800 mil! Efter att ha jämfört och provkört och funderat över ett antal hojar, stod valet till sist mellan den ovan nämnda K75 -86:an på 3000 mil, och R850R -95 med 15.700 mil. Ungefär samma pengar, faktiskt ett par tusen mindre för R850R:en när det var färdigprutat. Min egen slutsats blev alltså att hellre ta en nyare cykel med många mil - nu vägde jag i och för sig också in en modernare konstruktion (bättre bromsar, och så parlever/telelever-fjädring som stort plus på R:en) - väljer man mellan tidiga och sena K75 faller ju det bort, frånsett då att senare hojar kan ha ABS.
Jag resonerar som så, att både tid och körsträcka 'sliter' på en hoj. BMW är så pass robusta och välkonstruerade, att en väl omskött maskin kan gå väldigt långt innan den är 'slut'. Tidens tand är elakare, det handlar om rost och annan korrosion, plast och gummi som åldras, elsystem som börjar spöka och så förstås det faktum att en nyare hoj (oftast) är förbättrad i konstruktionen på ett antal punkter, även om grundkonstruktionen är densamma.
Fast i slutänden är det ändå det enskilda exemplarets skick kontra pris som avgör - en väl omskött hoj är att föredra framför en 'rishög', även om den är äldre och/eller har gått längre!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-18/17:33

Den här http://www.blocket.se/vi/11149026.htm hanske kan vara något?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav PierreC » 2007-07-18/21:24

Annars går det bra att köpa min K75:a. En 87 som har gått 10500 mil. Har monterat stålomspunna bromslangar, flytande bromsskivor från ISR, nya fjädrar fram(BMW).

Det är lite småfix på den:
Mätarhuset måste tätas.
Höger packbox till fjädringen läcker. (Följer med nya)
Sadeln måste kläs om.

Vill man ha toppskick så rekomenderas även att man:
Svetsar igen dom gamla hålen i tanken (Fd Polishoj)
Lackar om den.
Fixar eller byter givaren till växelindikatorn.

Har tänkt att fixa alla fel, men inte hunnit.
Säljer den för 15.000kr, inte ett öre mindre!
PierreC
 

Inläggav Marie » 2007-07-19/00:21

gunnare;16921 skrev:Den här http://www.blocket.se/vi/11149026.htm hanske kan vara något?



Oj vilken 'Behörden'-hoj..... Fast den har ju fått fel färg. Hade även brandkåren K75-or? :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gösta » 2007-07-20/19:55

Brandkårs cykeln har ett litet problem den är ensitsig , Cykeln jag letar efter ska vara ett alternativ till mysiga hemma kvällar ( hustrun saknar MC-kort). Har kollat på lite andra trådar här på forumet tror att en kåplös hoj kan vara lite smidigare att köra . Har kollat blocket tror att det är där de flesta cyklarna finns,men tycker att det är lite lurigt att söka där man får lite olika träffar beronde vad man söker på BMW k 75 är inte samma sak som BMW k75, tog lite tid innan jag förstod det. Finns det någon annan svensk sida som kan vara bra att känna till. Har hittat en tysk sida mobile.de.Där fanns det många cyklar. Men det vekar som det finns cyklar i tyskland som inte är riktigt lika dom svenska blandannat kåplösa cyklar med ett blankt lykthus samt i en del fall cyklar med kick. Tyckte inte att dom var så mycket billigare att det var någon ide att åka dit. Har en liten fundering vad är en Behörden hoj ? Hälsningar Göran E
Gösta
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-15/16:37

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-20/20:25

Gösta;17032 skrev:.... Finns det någon annan svensk sida som kan vara bra att känna till. Har hittat en tysk sida mobile.de.Där fanns det många cyklar. Men det vekar som det finns cyklar i tyskland som inte är riktigt lika dom svenska blandannat kåplösa cyklar med ett blankt lykthus samt i en del fall cyklar med kick. Tyckte inte att dom var så mycket billigare att det var någon ide att åka dit. Har en liten fundering vad är en Behörden hoj ? Hälsningar Göran E


Behörde = myndighet, myndighetsperson.

Att köpa en så pass gammal cykel i Tyskland lönar sig inte mycket pengamässigt. Däremot kan ju urvalet vara bättre, särskilt av fina cyklar.
Förutom Blocket finns väl inte mycket svenska sajter, hojtorget.nu och annonsborsen.se är väl dom två jag kan komma på där det finns något.
Om du absolut vill ha just en K75:a, är det väl bara att vänta ut att rätt exemplar dyker upp, eller leta i Tyskland.
Alternativ till en 'naken' K75 är annars R850R/R1100R/R1150R - jag är mycket förtjust i vår R850R, lättkörd och kvick men ändå stabil att köra.
Tycker också du ska snegla åt K100-varianterna, som faktiskt verkar stå lite lägre i pris än motsvarande K75. Nackdelen är att motorerna gärna vibrerar en del, fördelen att den har betydligt bättre vridmoment vilket är bra om man ska åka med passagerare. Själva hojen är i princip identisk.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-20/21:12

Ett skäl att handla i Tyskland, även om det inte blir billigare, är att tyskregade hojar vanligen är mycket mera välskötta än motsvarande i Sverige. Huvudskälet är att tyska motsvarigheten till bilprovningen (TÃœV eller Dekra) är oerhört mycket petigare....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-20/23:29

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav GSLennart » 2007-08-03/22:39

Här har du ytterligare ett alternativ i din K75 jakt!
http://www.blocket.se/vi/12798563.htm?ca=21_s

Lycka till!
GSLennart
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-04-07/08:42

Inläggav Albert » 2007-08-04/18:33

K75 är den mest tråkiga samtidigt som den mest komfortabla MC jag kört - den går dessutom utmärkt att köra på endast 2 cylindrar (lite slöare bara).

Med eller utan kåpa; tycke o smak skiljer oss alla.
Jag vill ha full touringkåpa, men så kör jag mycket o året om.

K75an är liten, smidig och skapligt kraftfull motor. Tyvärr stryper ljuddämparen effekten lite väl mycket, men det åtgärdar man lätt med en borr o tre hål i bakgavlarna. Blir lite bättre ljud då osså (jag använde 8mm's - tyckte det räckte gott).

Soppaförbrukningen är ok. Ca 0.5L/mil i lagligt fart.
Lätt mekad!

Problem - få.

Priser: Står HÖGT ! Kan bero på att den verkligen är vibbrationsfri på alla varvtal; händer och fingrar domnar inte.

Jag hällde i Omega 690 80W/90 i kardanen (skall gå torr - vulkad gummiryckutjämnare på kardanstången) - den går fortfarande 3-4000mil senare i oljebad så vitt jag vet; tyst, mjuk, smidig kardan tackvare oljan.

Ska du skjutsa... tänk på totalvikten... väger man mycket och passagerare det också... välj hellre en strörre maskin.
Man kan i ock för sig montera turbo -;) Luftmeister hade en sats - o med den klev K100 upp till 200hk påstods det.

Team Orange som tillverkade skidorna till 2-ventilaren fick förfrågan av Polisen om skidor till Kn; men när Henrik Karlgren begärde ekonomisk täckning för utvecklign av hjälpram mm så var polisen inte intresserad längre... så ska du köra vinter bör du tänka dig för...
Gillar K75GS - specialbygget som någon annonserat ut via klubben sida; sett liknande byggen från Australien.

Skulle mycket väl kunna tänka mig K75 istället för min 2-ventilare - bara jag får dit en 2-ventils RT-kåpa.

Vad är ditt körsätt ? Vilka krav ställer du på en MC ? Vilka förväntningar har du av en MC ? Till vad ska du ha MCn ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Några saker att se upp med på K75/1100

Inläggav lem » 2007-08-18/20:27

Hej!
Jag har gått tillbaka till K75 då den är enkel och det mesta alltid fungerar trots den inte har K10/11:ans vindskydd i regn.

Några saker att se upp med på K75:an:
- Hjulen blir ganska lätt orunda (bula)
- Bromsskivor med fyrkantiga hål spricker gärna (kan ske innan slitagegräns, se bildserie på navitel.se).
Bild
- Var glad för varje dag då Du har hastighetsmätare (enkelt fixa med en råbandsknop! Se )
Bild
- Kolla kopplingswire så den inte bryter vid varje kopplingsmanöver precis i handtaget (filas lätt till) annars håller kopplingswiren bara 2 månader

Några saker att se upp med på K11:
- Släng bort kontkten till sidostödet (korstlutes)
- Skaffa en GPS för hastighetesmätaren är så svår att komma åt när de strular
- Kolla oljeläckage vid framgaffelpackning. Jag har haft problem och misslyckats med byte av packning.
- Kolla att ventilerna har rätt spel. I praktiken kan Du inte justera själv. De rör sig till skillnad från K75 som nästan aldrig behöver justeras (och är enkla att justera själv).
- Ljuddämparens infästning i grenför spricker gärna. Det är bara att tuta på men kan vibrera
- Vibrationer i 120 km/h. Finns en metod att lossa motorn och först dra fast den på högersidan, sedan schimsa på vänstersidan....
- Nitarna på skivorna kan bli väldigt slitna (rassel som en skallerorm)
- Paraleverlager är underdimmensionerade. Bakhjulet glappar.

Hälsningar/Lars som just varit ute och letat vildsvinsspår på ängar med min K75GS (där ingen K12GS skulle vågat köra!!)

Bild
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Pacman » 2007-09-28/21:24

Gösta;16655 skrev:Tänkte skaffa MC igen . Har fått för mig att en K 75 skulle kunna vara något för mig. Vad kan vara bra att känna till om dessa cyklar.Vilka årsmodeller ska man leta efter "naken hoj" eller kåpa? Kort sagt allt om cykeln. Fakta likväl som tyckande. Hälsningar Göran Ekman


Leta upp tråden "Att tänka på med K75 / 100 från -80 talet." Finns idag , 28/9 , på sidan 4. Har skrivit det som jag kan bidra om denna modell då jag både ägt den , kört den och havererat den. :(

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Du måste ha jobbat....

Inläggav gösser » 2007-09-28/21:59

Att ta dö på en K75:a eller en K 100 från den tiden måste ses som en bedrift!
För att överdriva lite är det i paritet med att köra skiten ur en stridsvagn S
under fredliga förhållanden. Hur bar du dig åt!!!????
Lars

Pacman;21272 skrev:Leta upp tråden "Att tänka på med K75 / 100 från -80 talet." Finns idag , 28/9 , på sidan 4. Har skrivit det som jag kan bidra om denna modell då jag både ägt den , kört den och havererat den. :(

Mvh
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Pacman » 2007-09-30/18:57

gösser;21277 skrev:Att ta dö på en K75:a eller en K 100 från den tiden måste ses som en bedrift!
För att överdriva lite är det i paritet med att köra skiten ur en stridsvagn S
under fredliga förhållanden. Hur bar du dig åt!!!????
Lars


Jo , med att haverera den menade jag det snöpliga raset av kardanaxel som jag fick. Men detta berodde enbart på dåligt underhåll under åren. Inte att konstruktionen skulle vara felaktig. Hade den blivigt smord som den skulle så hade den säkerligen snurrat bekymmersfritt än i dag. Förövrigt var cykeln driftsäker som en atombomb.

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst