Z-technik ruta till K1200RS - erfarenheter?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Z-technik ruta till K1200RS - erfarenheter?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/20:44

Inlägg borttaget.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-21/23:20

Det blev ingen Z-technikruta. Jag har istället beställt en Aeroflow (från den Skandinaviska representanten, danska KOK Mc i Holstebro) som, enligt vad jag lyckats läsa mig till på olika forum och annorstädes, bäst torde motsvara mina önskemål. Rutan är en bit högre än min original BMW komfortvindruta, men framför allt är den bredare och annorlunda formad. Hoppas på snabbleverans, KOK hade rutan i lager. Återkommer med rapport då rutan är på plats!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav KristerK12 » 2007-08-02/21:26

gunnare;16766 skrev:Jag försöker på alla sätt få ner ljudnivån inne i hjälmen. Min gamla hjälm, en Airoh SV55, för ett jäkla liv redan i ganska låga farter - det är klart besvärande, och inte blir det bättre av att jag har en lätt hörselnedsättning och tinnitus.
Efter att ha studerat hjälmtester på alla möjliga ledder, beslöt jag att köpa en så tyst hjälm som möjligt. Eftersom jag vill ha en öppningsbar integralhjälm (dels har jag glasögon, dels får jag en lätt klaustrofobi i en helitegral), så stod valet mellan Schubert C2 och BMW Systemhjälm 5 - bägge har fått likvärdiga omdömen vad gäller ljudnivå, och BMW-hjälmen tillverkas ju dessutom av Schubert. Det blev en BMW-hjälm, och den visade sig vara ett stort lyft! Dock verkar den ganska känslig för turbulens. När jag kör K1200RS:en, märker jag stor skillnad bara genom att flytta huvudet några centimeter framåt/bakåt eller uppåt/nedåt, samt också beroende på hur jag vinklar skallen. Hojen har den höga original-tillbehörsrutan från BMW. Rutan i övre eller nedre läget gör också skillnad, inte så mycket i ljudnivå, men i brusets karaktär.
När jag kör R850R:en, som har original tillbehörsruta modell större, brusar det en del men det blir nästan helt tyst om jag reser mig lite så hjälmen kommer i 'orörd' luft ovanför rutan! Samma om jag reser mig helt på K12:an, hjälmen blir förbluffande tyst! Det blir också mycket tystare om jag kryper ihop så hjälmen kommer ur vinddraget, på bägge hojarna.
Slutsatsen måste bli, att hjälmen är känslig för turbulens. Jag står inför valet att antingen eliminera vindrutan så mycket som möjligt för att minimera turbulensen, eller att få upp turbulensen ofanför hjälmen. R850R:en kvittar det på, den är det oftast inte jag som kör, men på K1200RS:en vill jag hitta det optimala.
Är det någon som provat den stora rutan från Z-technik på K1200RS? Enligt reklamen ska den 'klyva' luften för att minimera turbulens, och styra upp resten ovanför hjälmen. Z-rutan är ca 80mm högre än den jag har och annorlunda formad - det jag undrar är hur stor skillnaden är jämfört med standardrutan resp. min höga originalruta. Min hoj är en -00, och har alltså det tidiga utförandet på kåpan/rutan (det ändrades -01).

Hej! Hängde oxå upp mig på luftströmmen på originalrutan i nedreläget som gick rakt på krukan i pannhöjd ungefär, vilken kändes som man skulle få parkinsson i förtid. eftersom jag är känslig för övre läget på rutan (för mycket gubbatouring) så fick jag tag i Z-techniks låga svarta ruta via Roffes Motor. Nu får jag luften på övre delen av bröstet/hals nedre delen av hjälmen (har en shark racehjälm) känns mycket bättre i vanlig hastighet typ 100-120km/h man får krypa ner när man spettar 180-200 km/h. Det blåser rätt duktigt då. Super nöjd med utseendet; lågt mörkt glas coolt. Krille
KristerK12
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-05-18/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-02/22:05

KrilleK12;17687 skrev:Hej! Hängde oxå upp mig på luftströmmen på originalrutan i nedreläget som gick rakt på krukan i pannhöjd ungefär, vilken kändes som man skulle få parkinsson i förtid. eftersom jag är känslig för övre läget på rutan (för mycket gubbatouring) så fick jag tag i Z-techniks låga svarta ruta via Roffes Motor. Nu får jag luften på övre delen av bröstet/hals nedre delen av hjälmen (har en shark racehjälm) känns mycket bättre i vanlig hastighet typ 100-120km/h man får krypa ner när man spettar 180-200 km/h. Det blåser rätt duktigt då. Super nöjd med utseendet; lågt mörkt glas coolt. Krille


Jag är nog mer inne på 'gubbatouring', det passar både min ålder och mitt sätt att åka.... Tyvärr blev det ingen Aeroflow-ruta, jag fick besked från KOK MC igår att den jag ville ha inte fanns i lager, och att det är två månaders leveranstid från USA. Ska försöka beställa en Z-technikruta istället, hoppas den finns på lager hos någon bra leverantör (Wunderlich kanske?). Den svenske levarantören (Roffes Motor) har semesterstängt fram till 17 augusti, så där är det ingen ide att försöka.
Det är en hög ruta jag vill ha, så att jag får upp luftströmmen ovanför hjälmen helt och hållet (blev bortskämd med det på min gamla K100RT med hög ruta).


Edit: Sådär, nu är en Z-technikruta orderlagd hos Wunderlich. Hoppas på bättre tur där!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-08-03/21:04

gunnare;17691 skrev:Jag är nog mer inne på 'gubbatouring', det passar både min ålder och mitt sätt att åka.... Tyvärr blev det ingen Aeroflow-ruta, jag fick besked från KOK MC igår att den jag ville ha inte fanns i lager, och att det är två månaders leveranstid från USA. Ska försöka beställa en Z-technikruta istället, hoppas den finns på lager hos någon bra leverantör (Wunderlich kanske?). Den svenske levarantören (Roffes Motor) har semesterstängt fram till 17 augusti, så där är det ingen ide att försöka.
Det är en hög ruta jag vill ha, så att jag får upp luftströmmen ovanför hjälmen helt och hållet (blev bortskämd med det på min gamla K100RT med hög ruta).


Edit: Sådär, nu är en Z-technikruta orderlagd hos Wunderlich. Hoppas på bättre tur där!


Men har du inte GT-rutan på din? När jag kör i högsta läget på den är det helt vindstilla, kör med öppet visir. Eller är du längre än mig kanske?

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-04/21:28

Roma55;17754 skrev:Men har du inte GT-rutan på din? När jag kör i högsta läget på den är det helt vindstilla, kör med öppet visir. Eller är du längre än mig kanske?

//Ronnie


Njae, jag har förvisso höga rutan, men jag har ju 'gamla' kåpan. Min ruta är lite lägre, men framför allt smalare eftersom den inte alls överlappar 'stolparna' på kåpan. Så din GT-ruta knuffar nog undan vinddraget lite högre - plus att jag nog är lite längre än du (jag är 1,80).
Nu väntar jag spänt på Z-Technikrutan, hoppas Wunderlich är snabba den här gången också! (Sist fick jag mina styrförflyttare på bara 3 dagar.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Sådär...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-11/22:28

...nu sitter Z-Technikrutan på plats på min K1200RS.
Rutan låg och väntade på mig när vi kom hem i eftermiddags från vår 110-milatur upp till norra Värmland - levererad av DHL i torsdags, en vecka efter beställning hos Wunderlich.
Har inte hunnit provköra ännu, det får vänta till i morgon. Stötte på ett litet problem som måste lösas - det är nämligen så, att Z-rutan tillsammans med mina styrförflyttare (båda inköpta från Wunderlich, för övrigt) hamnar så precis, att styrarmaturerna vid fullt styrutslag tar lite i rutan när den är i nedre läget. Det är så pass lite att det hade gått att acceptera, om det inte hade varit för att dödarknappen tar i kanten på rutan vid fullt styrutslag åt vänster. Känns inte kul att köra med, jag vill inte av misstag slå av motorn bara för att jag råkar svänga fullt!
Tar jag bort styrförflyttarna finns inte problemet, och med rutan i över läget (som den sannolikt kommer att vara i nästan hela tiden). Det är bara det att jag vill ha styret längre bak/upp än original, och jag vill ju också ha bättre vinskydd än den höga originalrutan ger. Alltså får jag lösa problemet - valet står mellan att bygga på styrstoppen någon mm, så att max styrutslag blir 7-8 mm mindre ute vid handtaget, eller att fixa ett högre anhåll för rutan när den är i nedre läget (det är ett litet gummistöd som troligen ganska enkelt kan bytas mot ett lite tjockare), så rutan stannar en cm högre upp.
Givetvis kommer jag att tala om för Wunderlich att kombinationen av deras styrförflyttare och deras Z-technikruta inte funkar riktigt - kommer att bli intressant att se hur dom reagerar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Z-technikrutan provkörd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-12/20:31

Efter lite funderande och klurande, beslöt jag göra nya, högre stopp till min nya ruta så styrarmaturerna går fritt med rutan i nedre läget. Passade på att kombinera med ett nytt fäste till GPS:en, som nu sitter precis innanför rutan, ovanför hastighetsmätare/varvräknare i siktfältet. Ser riktigt bra ut.
Provkörningen av rutan gav lite blandade känslor. Rutan är förvisso ca 50 mm högre än min höga BMW-ruta, men är smalare i övre delen och saknar 'uppvinklingen' i överkant. Resultatet blir att det faktiskt blåser mer bakom Z-technikrutan än bakom min gamla ruta. Lite snopet. Däremot är luftströmmen avesevärt mindre turbulent, så (o)ljudet i hjälmen har minskat och är dessutom mindre irriterande, så huvudsyftet är någorlunda uppnått. Jag återkommer efter lite längre provturer!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Z-technikrutan reklamerad....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-23/13:40

Rutan från Z-technik är nu återsänd till Wunderlich, som lovat betala tillbaka pengarna för rutan + returfrakt. Snyggt av dom....
Jag mailade deras kundtjänst, och bifogade lite bilder som visade att handtagsarmaturerna 'krockade' med rutan när den var i nedre läget, och att dödarknappen gick emot kanten på rutan så motorn stannade. Detta med mina Vario-Ergo styrförhöjare (som jag ju också köpt av Wunderlich) monterade - utan stryförhöjarna funkade det hela, men min rygg orkar inga längre sträckor utan dom.
Ytterligare en anledning att jag inte försökte hitta en snygg och fungerande lösning med Z-rutan, var att den inte är särskilt bra som ruta betraktad. Visserligen bliev vindbruset lite mindre än med BMW-rutan, men det berodde mest på att luftströmmen kom längre ned(!) än med min vanliga ruta, och alltså inte var lika turbulent kring visiret. Troligen en alldeles utmärkt ruta för dom som gillar att det visslar kring öronen när man marschar 180 på Autobahn.... men inte min kopp te, om man säger.

MEN... nu har jag bråkat lite med Aeroflow-folket i Californien. KOK Mc i Danmark hade ju (minst) 2 månaders leveranstid på deras ruta, som är den jag egentligen vill ha: http://www.aeroflowscreens.com/K1200RS.htm . Jag kontaktade - på vinst och förlust - Aeroflow direkt, och dom lovade mig snabb leverans (3-5 dagar med vanligt postpaket), till ett totalpris av 375 USD inkl frakt. Möjligen åker jag på tullavgift, men har jag tur slipper jag, och då blir det billigare än om jag köpt från Danmark. Plus att jag får grejorna innan det är vinter.
Återkommer när något mer hänt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Äntligen tyst!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-30/19:55

I går fick jag min Aeroflow Screen till K12RS.
Monterade den idag, och har i kväll varit ute och åkt 7-8 mil.
Vilket lyft! Rutan skyddar helt suveränt, det är vindstilla även på bönpallen.
Jag kan åka med helt öppet visir i 120, utan att det mer än fläktar lite i ansiktet.
Ljudnivån i hjälmen är markant lägre, och turbulensen är nästan helt borta.
Utseendet kan man kanske diskutera - fästena är lite klumpiga, och rutan sitter med en stor spalt mot överdelen på kåpan. Däremot är finishen mycket bra, och det hela känns mycket stabilt.
Jag är klart nöjd så långt - till och med priset blev lägre än om jag köpt rutan från Danmark, trots att jag åkte på att betala tull och moms.
Återkommer med ett par bilder när jag hunnit fotografera.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Bättre sent än aldrig!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-22/18:33

gunnare;19214 skrev:Återkommer med ett par bilder när jag hunnit fotografera.


På begäran från några Forum-kamrater, och i enlighet med mitt eget löfte ovan kommer här några bilder på min Aeroflow-ruta. Bättre sent än aldrig!

Jag är fortfarande mycket nöjd med rutan - den skyddar perfekt, och turbulensen är i stort sett obefintlig. Även passageraren får bra vindskydd, det är en enorm skillnad mot originalrutan som inte ger något vind- eller väderskydd alls på på bönpallen.
Har inte upptäckt några nackdelar alls, så här långt. Skulle vara utseendet då, men den är ändå ganska diskret eftersom den är i helt klart (tranparent) plexiglas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav benny_bmw » 2007-09-24/19:48

gunnare;20788 skrev:På begäran från några Forum-kamrater, och i enlighet med mitt eget löfte ovan kommer här några bilder på min Aeroflow-ruta. Bättre sent än aldrig!

Jag är fortfarande mycket nöjd med rutan - den skyddar perfekt, och turbulensen är i stort sett obefintlig. Även passageraren får bra vidskydd, det är en enorm skillnad mot originalrutan som inte ger något vind- eller väderskydd alls på på bönpallen.
Har inte upptäckt några nackdelar alls, så här långt. Skulle vara utseendet då, men den är ändå ganska diskret eftersom den är i helt klart plexiglas.


Ser intressant ut.

Hur påverkar vid passageraren? Är det något man måste skyddas mot?
Jag har inte åkt med passagerare än så jag är nyfiken på vad som händer utan, kan man få höjdskydd i samma material oxå?

dvs helt plexiglas, det är väl ganska farligt om man skulle köra runt med trasigt plexiglas på motorcykeln eller är det något som har blivit modernt på senare tid.

Mvh
benny_bmw
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-09-24/19:37

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-24/20:42

benny_bmw;20931 skrev:Ser intressant ut.

Hur påverkar vid passageraren? Är det något man måste skyddas mot?
Jag har inte åkt med passagerare än så jag är nyfiken på vad som händer utan, kan man få höjdskydd i samma material oxå?

dvs helt plexiglas, det är väl ganska farligt om man skulle köra runt med trasigt plexiglas på motorcykeln eller är det något som har blivit modernt på senare tid.

Mvh

Om helt plexiglas vore farligt, skulle varenda kåp- och vindruteförsedd hoj vara riskobjekt. ALLA mc-rutor är tillverkade i något slags klart eller tonat plastmaterial, lite olika beroende på tillverkare och modell. De flesta använder någon variant av akrylplast, t ex Polymetylmetakrylat som bl a finns i varumärken som Plexiglas och Persplex. Somliga använder polykarbonat-plast, som är dyrare och tyngre men betydligt segare och reptåligare än akrylplast - det mest kända varumärket är väl Lexan. Aeroflow använder Implex, ett speciellt akrylmaterial som är hårdare än polykarbonat, och tål kemikalier lika bra. Alla dessa plastmaterial är närmast 'okrossbara', skulle gissa att de flesta rutor slits loss ur fästena långt innan de bryts av så skarpa kanter uppstår.

Hur vind påverkar passageraren? Jadu. på samma sätt som den påverkar föraren ungefär, med den skillnaden att det ofta är mer turbulens baktill på hojen. Det rycker och sliter i hjälm och kläder, och för oväsen. Regnar det så blir man våt....
Om vindrutan däremot skickar luftströmmen över och vid sidan av både förare och passagerare, får man en lugn och behaglig färd även i högre farter. Även regn hålls undan till viss del, i alla fall så länge man har lite fart på ekipaget. En komfortgrej, helt enkelt! Fast vissa av oss gillar när det blåser, och föredrar 'nakna' hojar utan vind- och väderskydd. Kåpor och rutor utgör ju också ett visst vindfång, vilket påverkar både toppfart, förbrukning och vindkänslighet - oftast negativt, i alla fall om kåpan/rutan är gjord som vindskydd.
Själv uppskattar jag lugnet bakom min stora ruta!

Vad du menar med 'höjdskydd' får du gärna förklara lite närmare.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-24/20:53

benny_bmw;20931 skrev:Ser intressant ut.

Hur påverkar vid passageraren? Är det något man måste skyddas mot?
Jag har inte åkt med passagerare än så jag är nyfiken på vad som händer utan, kan man få höjdskydd i samma material oxå?

dvs helt plexiglas, det är väl ganska farligt om man skulle köra runt med trasigt plexiglas på motorcykeln eller är det något som har blivit modernt på senare tid.

Mvh


Uppenbarligen har jag lite svårt att uttrycka mig tydligt, plus att jag slarvar med korrekturläsningen. "Vid" ska, som väl de flesta läsare kanske kan lista ut, vara "vind".
Rutan är naturligtvis hel, och materialet är 'helt klart' i betydelsen transparent.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig nu....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst