gunnare;16766 skrev:Jag försöker på alla sätt få ner ljudnivån inne i hjälmen. Min gamla hjälm, en Airoh SV55, för ett jäkla liv redan i ganska låga farter - det är klart besvärande, och inte blir det bättre av att jag har en lätt hörselnedsättning och tinnitus.
Efter att ha studerat hjälmtester på alla möjliga ledder, beslöt jag att köpa en så tyst hjälm som möjligt. Eftersom jag vill ha en öppningsbar integralhjälm (dels har jag glasögon, dels får jag en lätt klaustrofobi i en helitegral), så stod valet mellan Schubert C2 och BMW Systemhjälm 5 - bägge har fått likvärdiga omdömen vad gäller ljudnivå, och BMW-hjälmen tillverkas ju dessutom av Schubert. Det blev en BMW-hjälm, och den visade sig vara ett stort lyft! Dock verkar den ganska känslig för turbulens. När jag kör K1200RS:en, märker jag stor skillnad bara genom att flytta huvudet några centimeter framåt/bakåt eller uppåt/nedåt, samt också beroende på hur jag vinklar skallen. Hojen har den höga original-tillbehörsrutan från BMW. Rutan i övre eller nedre läget gör också skillnad, inte så mycket i ljudnivå, men i brusets karaktär.
När jag kör R850R:en, som har original tillbehörsruta modell större, brusar det en del men det blir nästan helt tyst om jag reser mig lite så hjälmen kommer i 'orörd' luft ovanför rutan! Samma om jag reser mig helt på K12:an, hjälmen blir förbluffande tyst! Det blir också mycket tystare om jag kryper ihop så hjälmen kommer ur vinddraget, på bägge hojarna.
Slutsatsen måste bli, att hjälmen är känslig för turbulens. Jag står inför valet att antingen eliminera vindrutan så mycket som möjligt för att minimera turbulensen, eller att få upp turbulensen ofanför hjälmen. R850R:en kvittar det på, den är det oftast inte jag som kör, men på K1200RS:en vill jag hitta det optimala.
Är det någon som provat den stora rutan från Z-technik på K1200RS? Enligt reklamen ska den 'klyva' luften för att minimera turbulens, och styra upp resten ovanför hjälmen. Z-rutan är ca 80mm högre än den jag har och annorlunda formad - det jag undrar är hur stor skillnaden är jämfört med standardrutan resp. min höga originalruta. Min hoj är en -00, och har alltså det tidiga utförandet på kåpan/rutan (det ändrades -01).
KrilleK12;17687 skrev:Hej! Hängde oxå upp mig på luftströmmen på originalrutan i nedreläget som gick rakt på krukan i pannhöjd ungefär, vilken kändes som man skulle få parkinsson i förtid. eftersom jag är känslig för övre läget på rutan (för mycket gubbatouring) så fick jag tag i Z-techniks låga svarta ruta via Roffes Motor. Nu får jag luften på övre delen av bröstet/hals nedre delen av hjälmen (har en shark racehjälm) känns mycket bättre i vanlig hastighet typ 100-120km/h man får krypa ner när man spettar 180-200 km/h. Det blåser rätt duktigt då. Super nöjd med utseendet; lågt mörkt glas coolt. Krille
gunnare;17691 skrev:Jag är nog mer inne på 'gubbatouring', det passar både min ålder och mitt sätt att åka.... Tyvärr blev det ingen Aeroflow-ruta, jag fick besked från KOK MC igår att den jag ville ha inte fanns i lager, och att det är två månaders leveranstid från USA. Ska försöka beställa en Z-technikruta istället, hoppas den finns på lager hos någon bra leverantör (Wunderlich kanske?). Den svenske levarantören (Roffes Motor) har semesterstängt fram till 17 augusti, så där är det ingen ide att försöka.
Det är en hög ruta jag vill ha, så att jag får upp luftströmmen ovanför hjälmen helt och hållet (blev bortskämd med det på min gamla K100RT med hög ruta).
Edit: Sådär, nu är en Z-technikruta orderlagd hos Wunderlich. Hoppas på bättre tur där!
Roma55;17754 skrev:Men har du inte GT-rutan på din? När jag kör i högsta läget på den är det helt vindstilla, kör med öppet visir. Eller är du längre än mig kanske?
//Ronnie
gunnare;19214 skrev:Återkommer med ett par bilder när jag hunnit fotografera.
gunnare;20788 skrev:På begäran från några Forum-kamrater, och i enlighet med mitt eget löfte ovan kommer här några bilder på min Aeroflow-ruta. Bättre sent än aldrig!
Jag är fortfarande mycket nöjd med rutan - den skyddar perfekt, och turbulensen är i stort sett obefintlig. Även passageraren får bra vidskydd, det är en enorm skillnad mot originalrutan som inte ger något vind- eller väderskydd alls på på bönpallen.
Har inte upptäckt några nackdelar alls, så här långt. Skulle vara utseendet då, men den är ändå ganska diskret eftersom den är i helt klart plexiglas.
benny_bmw;20931 skrev:Ser intressant ut.
Hur påverkar vid passageraren? Är det något man måste skyddas mot?
Jag har inte åkt med passagerare än så jag är nyfiken på vad som händer utan, kan man få höjdskydd i samma material oxå?
dvs helt plexiglas, det är väl ganska farligt om man skulle köra runt med trasigt plexiglas på motorcykeln eller är det något som har blivit modernt på senare tid.
Mvh
benny_bmw;20931 skrev:Ser intressant ut.
Hur påverkar vid passageraren? Är det något man måste skyddas mot?
Jag har inte åkt med passagerare än så jag är nyfiken på vad som händer utan, kan man få höjdskydd i samma material oxå?
dvs helt plexiglas, det är väl ganska farligt om man skulle köra runt med trasigt plexiglas på motorcykeln eller är det något som har blivit modernt på senare tid.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst