Josef06;19133 skrev:Jag fick tips att köpa Biltems motorolja (till K100). Brukar Ni använda den?
[COLOR="Blue"]MC-olja, Racing 15W-40
Helsyntetisk motorolja för 4-taktsmotorcyklar. Oljan är mycket viskositetsstabil samt ger alltid ett högt och stabilt oljetryck, särskilt vid hård belastning med höga varvtal och vid hög temperatur. Oljans friktionsanpassade egenskaper gör att man undviker ryck, hugg, slirning eller fastklibbning i mc-kopplingen. Rekommenderas till alla typer av 4-taktsmotorcyklar samt till växellåda/koppling i 2-taktsmotorcyklar. Uppfyller följande internationella kvalitetsfordringar: API SH, JASO MA. 1 l.
Art nr: 36-441 Pris: 69,90 kr [/COLOR]
Josef06;19133 skrev:Jag fick tips att köpa Biltems motorolja (till K100). Brukar Ni använda den? MC-olja, Racing 15W-40
Wizzard;19173 skrev:Jag för min del kör på Coop´s 20W-50 delsyntet till min K1100RS. Jag har för mig att BMW´s interna rekommendation är Castrol 20W-50. Jag har testat med 10W-40 tidigare men då drog den olja
Sportster;19203 skrev:Menar du Coop som i KF/Konsum mm?
Vart hittar du denna olja?
"Mitt" OBS!-varuhus (numera Coop Forum) har slutat sälja 20W-50.
dag;19639 skrev:Jag har en 1150.
Har du något artikelnummer eller beskrivning på passande filter?
dag;19655 skrev:Bra info. Tack !!!
Gick in på Manns hemsida och hittade där ett filter som man specialtillverkar för BMW. MW712 heter det.
Länken är
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=02&ktlg_lang=1&ktlg_02_sFilter=MW712&ktlg_02_sFilterList=MW712&ktlg_02_marke=BMW&ktlg_02_mdrbz=1150&ktlg_subpage=01
Sportster;19669 skrev:Jo jag vet om MW712, men frågan är om och vart man får tag på det till
samma pris som W712 och W712/52??
T ex Wunderlich säljer MW712 för 12:90 euro (121:- Sv kr).
Tror inte att ett MW712 renar oljan bättre än ett W712, så det är enligt
min mening inte värt pengarna.
Sportster;19646 skrev:På t ex OK-macken eller OBS!-varuhusen finns filtret MANN W712 för
ca 39:-. Detta passar perfekt och används tydligen av många.
Enda skilllnaden mot original är att det saknar bypassventil, men den är
ju bara aktuell om filtret "aldrig" byts och därför slammar igen.
Vilket väl aldrig sker i våra hojar?
På samma köpställe kan du även köpa MANN W712/52 för 85:-. Detta är
samma som W712, men med bypass som öppnar vid samma tryck som
original (>2,5Bar), samt att det har påsvetsad sexkantsskalle (32mm?) på
toppen så man slipper skaffa speciellt filterverktyg!
Jag har använt båda dessa filter i min 1150 utan problem.
gunnare;19675 skrev:Möjligt att det inte renar bättre, men är det inte värt 40 spänn att vara på den säkra sidan? För övrigt tar BMW ca 160kr för ett originalfilter (minus klubbrabatt om man handlar på rätt ställe), och då är man ju verkligen säker på att få ett filter med rätta specifikationer.
Sportster;19704 skrev:Det är ju tyvärr så att det kostar på att känna sig på den säkra sidan, men
i det här fallet så kan jag inte förstå varför ett filter som går utmärkt (?) i
en liten bilmotor på 1,4 lit och 100hk inte skulle funka lika bra i en "bil-lik"
mc-motor på 1,15 lit och 85hk.
Smörjsystemen skiljer sig nog mycket lite, oljan behöver ju renas lika väl och
flöda runt även i en bilmotor.
Nej, som så mycket annat så blir det alltid dyrare då det skall användas i en
motorcykel än i en vanlig bil! Fast det kanske i flera fall är samma sak.
Fast jag skulle ju inte välja Biltemas oljefilter ändå...
Sportster;19704 skrev:Det är ju tyvärr så att det kostar på att känna sig på den säkra sidan, men
i det här fallet så kan jag inte förstå varför ett filter som går utmärkt (?) i
en liten bilmotor på 1,4 lit och 100hk inte skulle funka lika bra i en "bil-lik"
mc-motor på 1,15 lit och 85hk.
Smörjsystemen skiljer sig nog mycket lite, oljan behöver ju renas lika väl och
flöda runt även i en bilmotor.
Nej, som så mycket annat så blir det alltid dyrare då det skall användas i en
motorcykel än i en vanlig bil! Fast det kanske i flera fall är samma sak.
Fast jag skulle ju inte välja Biltemas oljefilter ändå...
Bengt Allevad;19734 skrev:En annan fördel med original filter är att samtliga tätbrickor är bipackade i filter kartongen. Annars måste man åka att köpa dem separat.
För egen del gör jag inte av med mer än högst tre filter/säsong och att, med inte större åtgång än så, riskera att använda något annat än original för en femtiolapp/filter i besparing är inget för mig.
Sportster;19789 skrev:Skulle jag också uppfattat det som en risk att använda "piratfilter", så
hade inte jag heller kört med dem i min hoj!
Det är nog ungefär samma med att "våga" köra på Biltema´s oljor.
Sportster;19815 skrev:Jag förstår helt hur du resonerar, gunnare.
Men eftersom många av oss byter oljorna mycket oftare än BMW´s schema,
så är det nog lite bortkastat att köpa dyr olja med ett möjligt "mervärde".
Det är ju som du säger, uppfyller oljan dagens krav (API/ACEA mm) så måste
den duga för de flesta. Men varför tycker man att det behövs lite "mer" än
kravnivån? Dvs t ex en Castrol-olja skulle vara ÄNNU bättre än t ex en Bil-
tema-olja. Räcker inte API/ACEA-kraven till EGENTLIGEN för att motorn ska
hålla? Viktigare än att välja lyxolja är att man byter sin olja i tid, och det gör
nog de flesta av oss med råge. Men okej, gör man både och så har man ju
gjort precis allt man kan.
Apropå oljefilter, så kom jag att tänka på den gamla VW-bubblans luftkylda
boxermotor. Den hade faktiskt inget oljefilter alls! Bara en ganska grov nät-
sil för att skilja bort kamelerna. Och de motorerna håll ju många år, om än ännu
längre OM de haft ett modernt filter.
Jag funderar på om nån hört om nån motor (vilken typ som helst) som haver-
erat pga ett dåligt filter? Förutsatt att det bytts enligt schemat och var
avsett för motorn, förstås.
Det värsta som skulle hända är väl om filtret är helt tätt, dvs ingen olja flödar
igenom. Då är det verkligen kris. Men om den renar lite för dåligt eller att by-
pass ventilen öppnar för tidigt, då hamnar vi ju på VW-bubblenivån. Dvs
ingen rening alls.
Och dessutom byter vi ju ändå oljan och även filtret så ofta, långt innan nån
ev fara torde vara överhängande.
Nej, jag skulle inte köpa okända oljefilter av "no-name"-fabrikat, t ex Biltema
eller annat lågprismärke. Men t ex MANN är ju ett OEM-fabrikat som jag tror är
helt likvärdigt märkeshandlarnas filter.
Jag kör inte på dessa filter för att spara slantar, utan för att det är enklare
och smidigare att köpa dem på varuhuset.
Sen är det lite kul att inte bara följa konventionen...
gunnare;19816 skrev:De gamla VW-boxrarna hade mycket riktigt inget oljefilter, utan en sorts sil i botten av tråget. Dock är det väl något av en nostalgisk skönskrivning, att dessa motorer skulle vara särskilt långlivade..... VW delade långt in på 60-talet ut guldklockor till ägare av VW som gått 10.000 mil utan motorrenovering. Och oljebytesintervallerna var, om jag minns rätt, 250 mil.
Roma55;19928 skrev:Hmmmm....bubblan hade väl om jag minns rätt 34 hk vid ca: 4 000 varv eller nåt. täta oljebyten var nödvändigt å som sagt så var det en bedrift att få dom gå längre sträckor utan renovering.
Min BMW har 100 hk till och varvar det dubbla + lite till och det skall inte vara några problem att köra 10 000 mil med rätt olja och filter
mbrobeck;19963 skrev:Jag antar att ni båda är i den varma förhoppningen att ni, med hjälp av logiskt resonerande, skall övertyga er diskussionspartner om att byta ståndpunkt?
MVH Magnus
Sportster;19815 skrev:Men eftersom många av oss byter oljorna mycket oftare än BMW´s schema, så är det nog lite bortkastat att köpa dyr olja med ett möjligt "mervärde"....MANN är ju ett OEM-fabrikat som jag tror är
helt likvärdigt märkeshandlarnas filter.Jag kör inte på dessa filter för att spara slantar, utan för att det är enklare och smidigare att köpa dem på varuhuset.
dag;20017 skrev:Så vad tycker ni är bäst:
Olje- och filterbyte enligt föreskrivet intervall var 1000 mil med BMW:s "originalfilter" och dyr syntetolja för 160 kr/litern.
Byte var 500:e mil med MANN W712/52 filter för 88:- och bra mineralolja för 80 kronor litern.
Kostnaden blir ungefär densamma.
Joar;19983 skrev:Intressant ämne. Jag hoppas jag inte bryter mot någon forumregel när jag länkar till ett annat forum. [url="http://bike.se/forum/thread.php?t=350"]http://bike.se/forum/thread.php?t=350[/url]
Dr_Bikes inlägg där är mkt informativa och jag tycker han är ganska ödmjuk i sin argumentation också. Att killen är påläst är också tydligt och har många svar om VARFÖR saker är som det är. Det är i alla fall förtroendeingivande för mig.
//Joar
HåkanH;20026 skrev:Tack Joar, för tipset till den här oljetrågen i bike's forum!:)
Det var mycket lärorikt att läsa. Helt klart verkar han mycket kunnig i
ämnet, DR_Bike!
Jag tror i.a.f på det han skrivit(även om det är 3 år sen)!
Det känns faktiskt som att jag ska prova Biltemas mc-olja helsyntet 15W-40
för 70 kr istället för rekommenderad Castrol GPS för 128 kr (83% dyrare)
Filter MANN W712/52, passar det på 1150RT också :confused:
Guzzi-Leif;20032 skrev:Om det är till en 1150 boxer och du inte har en väldig lust att bränna pengar, tycker jag du skall överväga att köpa deras "bil-syntet" 5W-50 (4 litersdunk) i stället. Boxern behöver absolut inte JASO-specen i "mc-oljan" eftersom den har torrkoppling. Däremot är det bara bra att den högre SAE-siffran ligger på 50.
Hoppas jag inte blev Bror Duktig nu igen, det var inte meningen (den här gången)
HåkanH;20034 skrev:*SNIPP*
varför 5W-50...är det bara för att det inte finns
10W-50 (eller 15W-50) hos Biltema? Det borde väl vara bättre?
5W-xx har man väl bara om man ska köra på vintern:confused:
Visste inte heller att jag kan använda bil-olja till min 1150RT! Är det bara
hojar med våt-koppling som behöver mc-olja?
*SNIPP*
Guzzi-Leif;20035 skrev:*SNIPP*
Så länge lägsta värdet är lägre än rekommendationen och högstavärdet högre, passar oljan avseende viskositet. Ska du ha 10W40 funkar alltså 5W-50 utmärkt.
*SNIPP*
mbrobeck;20037 skrev:Hej Leif
Detta är INTE mitt special område (undrar fortfarande vilket det skulle kunna vara) så jag undrar lite när jag läser ditt påstående ovan.
Jag läste det där inlägget av Dr_Bike och där skriver han att oljans grund är den lägre viskositeten samt att den högre uppnås "långa plastmolekyler" som förlängs av värme och gör oljan tjockare. Vidare skriver han att dessa slits och efter ett tag så minskar spannet och man närmar sig nedre gränsen vid alla temperaturer.
Nu till frågan: Blir det inte en risk med att gå ned till 5W med oljan för att man efter ett tag kör runt med "tunt oljeblask" i motorn och därmed sämre smörjning.
Skulle det inte vara bättre att ha en SAE 20 i motorn i stället för en SAE5 vid driftstemperatur?
:confused: Magnus :confused:
Guzzi-Leif;20039 skrev:Hemligheten ligger i att byta oljan innan den är "utsliten". Oljan i våra R-traktorer lever ett gott liv; kommer snabbt upp i drifttemperatur och oljekylet med termostat håller värmen synnerligen stabil.
Byter man enligt boken lär nog oljan hålla specen i alla ändar...
Ivar Risslén;20063 skrev:Jag har börjat med att köra på Agrol oljor det är bra pris på dom och man vet att det inte är vilket blask som hälst för då kan dom få stora krav från användarna
dag;20062 skrev:Är inte så säker på det. Jag har märkt att motorn blir "slamrigare" efter 400-500 mil , och misstänker att det är dessa VI improvers (plastmolekyler) som börjat brytas ner och gjort oljan "tunnare". Efter ett oljebyte går den tystare igen. Vet dock inte om smörjningen blivit sämre.
mc-ist;20142 skrev:Tänk vilket konsumment program det skulle kunna bli i TV med Sverker (han med soptunnan) samt inbjudna gäster från Biltema-Olje/Filter importörer, mfl.
OM vi alla skickar var sin liten fråga i ämnet så borde han ju fatta att det är en viktig fråga för ALLA fordonsförare.länk hittar du på SRs hemsida.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst