Ivar Risslén;20063 skrev:Jag har börjat med att köra på Agrol oljor det är bra pris på dom och man vet att det inte är vilket blask som hälst
Ja, Agrol brukar man kunna få tag i billigt....
Annars kanske Sverker kan använda den här tunnan...
Guzzi-Leif;20144 skrev:Jag har mailat en svensk oljeleverantör med en fråga om deras oljeanalys. Om priset är rimligt, ska jag skicka in ett prov på den Biltema helsyntet jag nu kör på (tyvärr blir det nog efter bara 6-700 mil men i alla fall).
Analysen omfattar bland annat nedsmutsning, bränslespädning, viskositet vid olika temperaturer och så vidare.
Guzzi-Leif;20144 skrev:Analysen omfattar bland annat nedsmutsning, bränslespädning, viskositet vid olika temperaturer och så vidare.
Wizzard;20158 skrev:Vad har du tänkt göra om dom hittar mikroskopiska rester av lager metall etc?
Sportster;20115 skrev:Tycker det vore märkligt om plastmolekylerna skulle brytas ned så snabbt.
Detta har i o f s varit upp till diskussion när våtkoppling löper i motoroljan
där lamellerna sägs vara kvarnen som mal sönder molekylerna.
Men både i en R-motor och en vanlig bilmotor finns ju inte dessa förut-
sättningar, och man funderar på om SAE-normen resp API-normen BARA
gäller för helt ny olja?
Dessa normer borde ju kräva att oljorna uppfyller klassningen under en
normal användningsperiod, vilket väl är ca 1500 mil i en bilmotor.
Förändras oljans egenskaper redan efter 400-500 mil borde den ej bli god-
känd för dagens klassificering!
Jag tror bara vetskapen om att oljor är beroende av simpel plast för att
nå angivna egenskaper är nåt som skapar misstroende hos så många.
Guzzi-Leif;20341 skrev:Så har jag fått besked om oljeanalysen.
Jag är välkommen in med ett prov men det kostar cirka 1 200:-
Eftersom jag åkt så illa lite denna säsong och vill byta olja åtminstone en gång per år, blir det för få mil (mellan 5 och 600 stycken) för att analysen skall vara givande. Lovar att återkomma efter nästa säsong eftersom ett sådant test skulle stilla en hel del nyfikenhet.
Thomas Jansson;20348 skrev:Lite förenklat kan man betrakta oljan som en trasselsudd, värms oljan upp tillräckligt blir kedjorna kortare och oljan därmed tunnare (lättare att dra isär). På en effekfull mc går det att "slita ut" oljan snabbt om man är gasglad och oljan inte alltför bra.
Kedjorna kortas också av slitaget.
Klassificeringen av en olja har betydelse då man väljer olja men det säger inte på långa vägar vad som händer med oljan efter några hundra mils körning.
Sportster;20352 skrev:Tycker fortfarande det är märkligt att all klassificering och normering av
motoroljor bara tycks gälla så länge oljan befinner sig i en oöppnad flaska.
Tar varken API, ACEA eller SAE hänsyn till hur oljan praktiskt kommer att
användas?
Skulle ju elakt kunna liknas vid att motorn i den nya bilen fungerar så länge
den inte startas...
Förresten apropå bilmotorer, i dagen högpresterande och turboladdade bil-
monster så borde ju oljan försämras minst lika snabbt som i en R-motor.
Men där behöver man ju bara byta var 1500-2000:e mil och år eller så.
Vad återstår av den oljan då? Är det bara smutsen som gör att den oljan
inte är tunnare än vatten? :confused:
Thomas Jansson;20366 skrev: Man skall ha klart för sig att mycket teknik som vi använder inte nödvändigtvis är fullständigt utredd - det är snarare en regel att praktiken ligger före teorin och tribologin som oljan tillhör är ett relativt ungt område.
Thomas Jansson;20366 skrev:Att oljan i bilmotorn skall bytas mera sällan i en bilmotor jmf med R-motorn tippar jag på att det beror på oljemängden, driftstemperaturen samt motorns konstruktion som t ex lagrens storlek.
Thomas Jansson;20366 skrev:En bekant byter aldrig olja i sina bilar - rekordet, knappt 25 000 mil med en japansk pickup innan han sålde den tyder på att man kan fuska lite...
Sportster;20371 skrev:Så att en motor skulle ta stryk om den körs t ex på Biltemaolja som byts enligt gällande intervall torde alltså bara vara en ångestfylld villfarelse.
Sportster;20371 skrev:Relativt ungt område? Otto-motorn har ju funnits i över 100 år...! Och smörjoljan är ännu äldre! Borde alltså finnas avgrundsdjupa källor med erfarenhet att ösa ur.
Sportster;20400 skrev:Va?
Nån som har problem? :rolleyes:
gunnare;20373 skrev:M40-maskiner som får fräsch, bra syntetolja (helst på ester-bas, som 'klibbar' bra) med minst föreskrivet intervall, håller både 20.000 och 30.000 mil utan nämvärt slitage eller slammer. Motorer som det slarvas med är slut i topplocket efter 10-15.000 mil. Och ja, jag har haft några stycken, så jag har hyfsat god erfarenhet av att det stämmer!
Marie;20426 skrev:Det där kan väl inte tolkas på annat sätt än att du på de första misskötte oljebytena och använde dålig olja, men sedan av dyrköpt erfarenhet lärde dig.... ??
gunnare;20434 skrev:...maskiner som får fräsch, bra syntetolja (helst på ester-bas, som 'klibbar' bra) med minst föreskrivet intervall, håller både 20.000 och 30.000 mil utan nämvärt slitage eller slammer...åtminstone ett exemplar av M40 under mitt 'beskydd' (min mors bil) efter 25.000 mil är oförskämt pigg och tyst i ventilmekanismen - den motorn har alltid gått med frisk kvalitetsolja.
dag;20436 skrev:Då måste den här "dubbel-ester" oljan vara det givna valet i dina BMW.
Ross;21360 skrev:hej ang olja så ska jag byta nu viste inte vad jag skulle ha så jag ringde jag bmw och fråga så sa dom att jag skulle ta det samma som dom annvänder en halv symtetisk 10-40 för jag fråga om den oljan som står i instruktjon boken men den annvänder dom inte själva för den var för dyr konstigt eller hur ..... mvh ross
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst