Biltema olja?!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav dag » 2007-09-12/23:24

Ivar Risslén;20063 skrev:Jag har börjat med att köra på Agrol oljor det är bra pris på dom och man vet att det inte är vilket blask som hälst


Ja, Agrol brukar man kunna få tag i billigt.... :D

Bild

Annars kanske Sverker kan använda den här tunnan...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav dag » 2007-09-12/23:32

Guzzi-Leif;20144 skrev:Jag har mailat en svensk oljeleverantör med en fråga om deras oljeanalys. Om priset är rimligt, ska jag skicka in ett prov på den Biltema helsyntet jag nu kör på (tyvärr blir det nog efter bara 6-700 mil men i alla fall).
Analysen omfattar bland annat nedsmutsning, bränslespädning, viskositet vid olika temperaturer och så vidare.


Härligt GL !!!

Tycker definitivt att du ska göra en analys.
Sedan har vi bränsle för en ny rekorddiskussion med tiotusentals oljeinlägg.
BMW forumet kommer att bli startsidan för alla motorintresserade i Norden som vill veta de senaste teorierna kring motorolja ! :D
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-13/06:40

Kanske vi skulle sända ett litet bidrag till analysen?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Oljeanalys

Inläggav Wizzard » 2007-09-13/06:54

Guzzi-Leif;20144 skrev:Analysen omfattar bland annat nedsmutsning, bränslespädning, viskositet vid olika temperaturer och så vidare.

Vad har du tänkt göra om dom hittar mikroskopiska rester av lager metall etc?
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-15/21:40

Så har jag fått besked om oljeanalysen.
Jag är välkommen in med ett prov men det kostar cirka 1 200:-
Eftersom jag åkt så illa lite denna säsong och vill byta olja åtminstone en gång per år, blir det för få mil (mellan 5 och 600 stycken) för att analysen skall vara givande. Lovar att återkomma efter nästa säsong eftersom ett sådant test skulle stilla en hel del nyfikenhet.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-15/21:48

Wizzard;20158 skrev:Vad har du tänkt göra om dom hittar mikroskopiska rester av lager metall etc?


Är det inte "förträngning" det heter? Eller "bortträngning"...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-15/22:18

Sportster;20115 skrev:Tycker det vore märkligt om plastmolekylerna skulle brytas ned så snabbt.
Detta har i o f s varit upp till diskussion när våtkoppling löper i motoroljan
där lamellerna sägs vara kvarnen som mal sönder molekylerna.
Men både i en R-motor och en vanlig bilmotor finns ju inte dessa förut-
sättningar, och man funderar på om SAE-normen resp API-normen BARA
gäller för helt ny olja?
Dessa normer borde ju kräva att oljorna uppfyller klassningen under en
normal användningsperiod, vilket väl är ca 1500 mil i en bilmotor.
Förändras oljans egenskaper redan efter 400-500 mil borde den ej bli god-
känd för dagens klassificering!

Jag tror bara vetskapen om att oljor är beroende av simpel plast för att
nå angivna egenskaper är nåt som skapar misstroende hos så många.


Skillnaden mellan en bilmotor och R motorn är nog tempen på oljan, en luftkyld mc går sannolikt betydligt varmare än en vattenkyld motor.

Lite förenklat kan man betrakta oljan som en trasselsudd, värms oljan upp tillräckligt blir kedjorna kortare och oljan därmed tunnare (lättare att dra isär). På en effekfull mc går det att "slita ut" oljan snabbt om man är gasglad och oljan inte alltför bra.

Kedjorna kortas också av slitaget.

Klassificeringen av en olja har betydelse då man väljer olja men det säger inte på långa vägar vad som händer med oljan efter några hundra mils körning.

Själv kör jag med samma olja i alla mina fordon från traktor till mc, Delsyntet från Agrol eller Swedols olja som hälls i samtliga hål, motor, växellådor och hydraulsystem.

Dock inte i min Honda som ju har våtkoppling och därför behöver ha en riktig mc-olja utan tillsatser - den brukar få Quacker State olja som kommer från Texas vilket enligt många skall vara den bästa oljan.....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav dag » 2007-09-15/22:55

Guzzi-Leif;20341 skrev:Så har jag fått besked om oljeanalysen.
Jag är välkommen in med ett prov men det kostar cirka 1 200:-
Eftersom jag åkt så illa lite denna säsong och vill byta olja åtminstone en gång per år, blir det för få mil (mellan 5 och 600 stycken) för att analysen skall vara givande. Lovar att återkomma efter nästa säsong eftersom ett sådant test skulle stilla en hel del nyfikenhet.


Tvärtom, det är väl mera intressant att analysera en olja som gått 500-600 mil och kanske ska gå lika mycket till än att analysera en olja som är "slut" ?
I analysen kollar dom bl.a försämringen av viskositetsindex. Om jag minns rätt är det Biltemas helsyntet 5W-50 du har. Visar det det sig att oljan nu bara motsvarar 5W-25 är det ju mycket illa. Och om oljan efter 500-600 mil brutits ner kraftigt och inte klarar sin uppgift, är det ju ännu mera allvarligt.
Om du däremot vill analysera oljan för att undersöka metallspån mm från motorn är det kanske bättre ju längre man kört på oljan.

Dag
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-16/00:01

Thomas Jansson;20348 skrev:Lite förenklat kan man betrakta oljan som en trasselsudd, värms oljan upp tillräckligt blir kedjorna kortare och oljan därmed tunnare (lättare att dra isär). På en effekfull mc går det att "slita ut" oljan snabbt om man är gasglad och oljan inte alltför bra.

Kedjorna kortas också av slitaget.

Klassificeringen av en olja har betydelse då man väljer olja men det säger inte på långa vägar vad som händer med oljan efter några hundra mils körning.


Tycker fortfarande det är märkligt att all klassificering och normering av
motoroljor bara tycks gälla så länge oljan befinner sig i en oöppnad flaska.
Tar varken API, ACEA eller SAE hänsyn till hur oljan praktiskt kommer att
användas?
Skulle ju elakt kunna liknas vid att motorn i den nya bilen fungerar så länge
den inte startas...
Förresten apropå bilmotorer, i dagen högpresterande och turboladdade bil-
monster så borde ju oljan försämras minst lika snabbt som i en R-motor.
Men där behöver man ju bara byta var 1500-2000:e mil och år eller så.
Vad återstår av den oljan då? Är det bara smutsen som gör att den oljan
inte är tunnare än vatten? :confused: :eek:
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

oljetest

Inläggav BoJ » 2007-09-16/08:28

Ta kontakt med Biltema och delge dom våra diskussioner om olja och deras isynnerhet. Tror att Biltema kan vara intresserade av att visa hur bra deras olja är..eller ???

BoJ
BoJ
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 1995-10-03/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-16/10:02

Sportster;20352 skrev:Tycker fortfarande det är märkligt att all klassificering och normering av
motoroljor bara tycks gälla så länge oljan befinner sig i en oöppnad flaska.
Tar varken API, ACEA eller SAE hänsyn till hur oljan praktiskt kommer att
användas?
Skulle ju elakt kunna liknas vid att motorn i den nya bilen fungerar så länge
den inte startas...
Förresten apropå bilmotorer, i dagen högpresterande och turboladdade bil-
monster så borde ju oljan försämras minst lika snabbt som i en R-motor.
Men där behöver man ju bara byta var 1500-2000:e mil och år eller så.
Vad återstår av den oljan då? Är det bara smutsen som gör att den oljan
inte är tunnare än vatten? :confused: :eek:


Klassificeringen strävar ju efter att efterlikna de förhållanden som oljan utsätts för i motorn. Dock är det ju inte alltid som man riktigt vet vad som händer i verkligheten dels är det praktiska orsaker - proven måste ju utföras på relativt kort tid samt vara ganska enkla att utföra.

Man skall ha klart för sig att mycket teknik som vi använder inte nödvändigtvis är fullständigt utredd - det är snarare en regel att praktiken ligger före teorin och tribologin som oljan tillhör är ett relativt ungt område.

Att oljan i bilmotorn skall bytas mera sällan i en bilmotor jmf med R-motorn tippar jag på att det beror på oljemängden, driftstemperaturen samt motorns konstruktion som t ex lagrens storlek.

Sedan kan det ju vara så att tillverkaren ser en möjlighet att tjäna en del slantar på service genom kortare serviceintervall. De flesta som kör mc accepterar kortare intervall på en mc än på sin bil. Själv byter jag olja 1 gång per år oavsett körsträcka.

På den tiden jag jobbade som konstruktör inom fordon träffade man många motorkonstruktörer som hade åsikten att oljefiltret mest var till för att tjäna pengar på eftermarknaden - någon egentlig funktion hade det enligt dessa inte då det var alltför grovt.

En bekant byter aldrig olja i sina bilar - rekordet, knappt 25 000 mil med en japansk pickup innan han sålde den tyder på att man kan fuska lite...
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-16/10:27

Jag tvivlar starkt på att det är oljebolagens driftsanalyser som ligger till grund för serviceintervallen. De avgörs nog av mc-tillverkarna i första hand.

Dock finns det väl goda orsaker till att byta åtminstone en gång per säsong här uppe i högan nord där de flesta bågar står onyttjade inomhus på vintern - då vill det till att ha ett bra korrosionsskydd!

Generellt hård körning, hög trimningsgrad, luftkylning, korta körsträckor talar väl dessutom för relativt korta bytesintervall även avseende sträcka.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-16/11:22

Thomas Jansson;20366 skrev: Man skall ha klart för sig att mycket teknik som vi använder inte nödvändigtvis är fullständigt utredd - det är snarare en regel att praktiken ligger före teorin och tribologin som oljan tillhör är ett relativt ungt område.


Relativt ungt område? Otto-motorn har ju funnits i över 100 år...! Och smörjoljan är ännu äldre! Borde alltså finnas avgrundsdjupa källor med erfarenhet att ösa ur.

Thomas Jansson;20366 skrev:Att oljan i bilmotorn skall bytas mera sällan i en bilmotor jmf med R-motorn tippar jag på att det beror på oljemängden, driftstemperaturen samt motorns konstruktion som t ex lagrens storlek.


Vad det gäller oljemängd, drifttemp samt lagerkonstruktion kan det inte skilja så värst mycket. Jag pratar nu om BMW´s R-motorer.
3,75 liter i en R-motor motsvaras av många bilmotorer. Oljetempen på varmaste stället i en R-motor kan nog jämföras med varmaste oljepunkten i en turbomotor. Däremot körs ju bilmotorn under hela långa, kalla vintern med allt vad kallslam och kondensbildning heter.

Thomas Jansson;20366 skrev:En bekant byter aldrig olja i sina bilar - rekordet, knappt 25 000 mil med en japansk pickup innan han sålde den tyder på att man kan fuska lite...


Håller helt med. En kollega körde en begagnad Toyota från 15000 mil till 27000 mil utan att vare sig byta olja eller filter! Motorn läckte såpass så oljan byttes löpande så att säga.
Så att en motor skulle ta stryk om den körs t ex på Biltemaolja som byts enligt gällande intervall torde alltså bara vara en ångestfylld villfarelse.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-16/11:49

Sportster;20371 skrev:Så att en motor skulle ta stryk om den körs t ex på Biltemaolja som byts enligt gällande intervall torde alltså bara vara en ångestfylld villfarelse.


I princip är det nog så, men det finns undantag. Vissa motorkonstruktioner är känsligare än andra för 'slarv' med oljekvalitet och bytesintervall. MC-motorer har det nog väldigt bra därvidlag, eftersom de oftast får oljan bytt varje säsong, och att de flesta inte är i närheten av vad oljan tål i körsträcka. Plus att de allra flesta hojar slipper de eländiga förhållanden som råder under vintern....
Hur som helst, så har jag ett exempel på motorkonstruktion där det inte kvittar med oljebyten/kvalitet, och det är BMW:s s.k. M40-motor, som satt i fyrcylindriga BMW-bilar åren 88-94. Den motorn har har hydrauliska ventilspelsutjämnare, och en lösning på ventilmekanismen som ger väldigt höga yttryck på kamloberna. M40-maskinen är ökänd för att slita ner kamaxlar och vara 'slamrig' i ventlimekanismen. De som kör med billig mineralolja och/eller slarvar med oljebyten, råkar snabbt ut för två saker - dels brister oljefilmen på kamloberna med snabbt slitage som följd, dels 'geggar' skitig olja igen backventilerna i de hydrauliska ventilspelsutjämnarna (ibland oegentlgt kallade 'lyftare') vilket orsakar väldigt stort ventilspel, som dels orsakar slammer, dels ökar slitaget på kamaxeln ännu mer.
M40-maskiner som får fräsch, bra syntetolja (helst på ester-bas, som 'klibbar' bra) med minst föreskrivet intervall, håller både 20.000 och 30.000 mil utan nämvärt slitage eller slammer. Motorer som det slarvas med är slut i topplocket efter 10-15.000 mil. Och ja, jag har haft några stycken, så jag har hyfsat god erfarenhet av att det stämmer!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-16/12:13

Sportster;20371 skrev:Relativt ungt område? Otto-motorn har ju funnits i över 100 år...! Och smörjoljan är ännu äldre! Borde alltså finnas avgrundsdjupa källor med erfarenhet att ösa ur.


Att Otto motorn har funnits under lång tid betyder inte nödvändigtvis att man vet allt om den teoretiskt - vad gäller oljan så startade tribologin som eget område så sent som på 70-talet så det finns nog anledning att tro att rätt mycket kvarstår att göra.

När det gäller lågprisvaror så kan de naturligtvis vara lika bra som originalet och det kan ju vara så att det är samma tillverkare fast olika märkning/pris.

Olja, oljefilter, tändstift, luftfilter o s v är inget som Volvo, BMW o s v tillverkar själva utan det köps in och förpackas i rätt kartong. Ibland till högre priser men inte alltid.

Själv köper jag t ex alltid originaldelar till min gamla 945 - jag har inte tid eller lust att sätta in delar med usel passning eller för kort livslängd för så roligt är det inte att skruva i gamla bilar.

När det gäller säkerhetsdetaljer som t ex bromsbelägg till bilar är det en trafikfara att sälja belägg som både spricker och släpper från underlaget redan efter 2 års försiktig körning så det blir original där också för min del.

När det gäller mc finns det ofta inget lågprisalternativ - det är ju snarare så att alternativen är bättre än originalet.

Vad gäller Biltemas olja kan man bara gissa, förmodligen kommer den från någon välkänd tillverkare men tack vare stora inköp och en lågprisprofil så säljs den för ytterst lågt pris.

Men vad är problemet - har man en mc som i inköp kostar nära 150 000 och vars värdeminskning uppgår till 15 - 30 000 om året spelar kostnaden för oljan ingen roll?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Sportster » 2007-09-16/17:00

Thomas Jansson;20378 skrev:Men vad är problemet - har man en mc som i inköp kostar nära 150 000 och vars värdeminskning uppgår till 15 - 30 000 om året spelar kostnaden för oljan ingen roll?


Va?
Nån som har problem? :rolleyes:
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-16/17:44

Sportster;20400 skrev:Va?
Nån som har problem? :rolleyes:


Nej knappast - det var det jag konstaterade.....

Ehuru - man kan åka på en blåsning när det gäller oljan. När jag som liten motorcyklist ännu gick i yrkesskolan som det då ännu hette förekom också mobbning fast själva ordet i sig nog inte var uppfunnit.

En av eleverna hade en vana trogen att efter varje rast rikta tryckluftspistolen mot sin bänkgranne mittimot i verkstaden och hurtigt hojta "ärumä" samtidigt som han flinade så mycket att en ordinär banan lätt hade slunkit in i truten på tvären.

Därpå släpptes tryckluften på i omgångar så att håret på mottagaren såg ut ungefär som när man kör utan hjälm i minst 100 knyck. Att ingen av kombatanterna anlitade frisör förstärkte intrycket men just ingen av eleverna tog längre notis om ritualen då den hade pågått i flera veckor.

En dag hade dock någon illvillig figur dröjt sig kvar på rasten, raskt demonterat tryckluftsslangen från vägguttaget och fyllt slangen med en försvarlig mängd motorolja.

Rasten tog slut och det blev ett j-a liv när nära en liter olja hamnade i det axellånga håret.

För första gången uppmärksammades händelsen av den helt flintskallige läraren (jodå - han gick under namnet Monken) varpå offret förutom ytterliggare en räcka uppmaningar om att klippa sig bannades i hårda ordalag för att han använde den dyrbara oljan som pomada.

Ja - det blev en kvarts moraliserande över ungdomens förfall allt medan oljan sakta rann nedför hår och ansikte på den stackars mottagaren och alla som stod runt honom förundrades varför han som var helt oskyldig fick hela skulden.

Dock - det blev slut på mobbandet och vem som hällde i oljan får vi nog aldrig reda på.....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-09-16/21:37

gunnare;20373 skrev:M40-maskiner som får fräsch, bra syntetolja (helst på ester-bas, som 'klibbar' bra) med minst föreskrivet intervall, håller både 20.000 och 30.000 mil utan nämvärt slitage eller slammer. Motorer som det slarvas med är slut i topplocket efter 10-15.000 mil. Och ja, jag har haft några stycken, så jag har hyfsat god erfarenhet av att det stämmer!


Det där kan väl inte tolkas på annat sätt än att du på de första misskötte oljebytena och använde dålig olja, men sedan av dyrköpt erfarenhet lärde dig.... ?? ;) :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-16/22:18

Marie;20426 skrev:Det där kan väl inte tolkas på annat sätt än att du på de första misskötte oljebytena och använde dålig olja, men sedan av dyrköpt erfarenhet lärde dig.... ?? ;) :D

Men Marie då, vad tror du om mig egentligen....?? Den riktiga tolkningen är, att jag drabbats av tidigare ägares försummelser. Och att åtminstone ett exemplar av M40 under mitt 'beskydd' (min mors bil) efter 25.000 mil är oförskämt pigg och tyst i ventilmekanismen - den motorn har alltid gått med frisk kvalitetsolja.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-16/22:27

gunnare;20434 skrev:Men Marie då, vad tror du om mig egentligen....??


Jaaaaaaa......
Det skulle du bra gärna vilja veta.. ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav dag » 2007-09-16/22:40

gunnare;20434 skrev:...maskiner som får fräsch, bra syntetolja (helst på ester-bas, som 'klibbar' bra) med minst föreskrivet intervall, håller både 20.000 och 30.000 mil utan nämvärt slitage eller slammer...åtminstone ett exemplar av M40 under mitt 'beskydd' (min mors bil) efter 25.000 mil är oförskämt pigg och tyst i ventilmekanismen - den motorn har alltid gått med frisk kvalitetsolja.


Då måste den här "dubbel-ester" oljan vara det givna valet i dina BMW.

Bild
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-16/22:53

dag;20436 skrev:Då måste den här "dubbel-ester" oljan vara det givna valet i dina BMW.


Stämmer bra att jag helst väljer Motul-olja till M40, fast med lite lägre viskositet än den avbildade (som f.ö. är en ren racing-olja). Brukar använda Motul 8100 eller 6100 - mycket prisvärd olja för övrigt, särskilt om den köps i Tyskland.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav 2661148 » 2007-09-29/23:14

hej ang olja så ska jag byta nu viste inte vad jag skulle ha så jag ringde jag bmw och fråga så sa dom att jag skulle ta det samma som dom annvänder en halv symtetisk 10-40 för jag fråga om den oljan som står i instruktjon boken men den annvänder dom inte själva för den var för dyr konstigt eller hur ..... mvh ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-30/09:05

Ross;21360 skrev:hej ang olja så ska jag byta nu viste inte vad jag skulle ha så jag ringde jag bmw och fråga så sa dom att jag skulle ta det samma som dom annvänder en halv symtetisk 10-40 för jag fråga om den oljan som står i instruktjon boken men den annvänder dom inte själva för den var för dyr konstigt eller hur ..... mvh ross


BMW-verksta´n har troligen en rent affärsmässig syn på oljor.
De använder en standardmässig olja som de vet duger, men tar sen
rejält betalt för den på notan. De skall ju leva på sina tjänster :D

Å andra sidan så är en halvsyntetisk 10W-40 mer än okej för din K100-
motor. Köp ingen dyr mc-olja, utan en normal "bilolja" eftersom din hoj har
torrkoppling (som alltså inte går i oljebad).
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Föregående

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst