Biltema olja?!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Biltema olja?!

Inläggav Josef06 » 2007-08-29/15:21

Jag fick tips att köpa Biltems motorolja (till K100). Brukar Ni använda den?

[COLOR="Blue"]MC-olja, Racing 15W-40
Helsyntetisk motorolja för 4-taktsmotorcyklar. Oljan är mycket viskositetsstabil samt ger alltid ett högt och stabilt oljetryck, särskilt vid hård belastning med höga varvtal och vid hög temperatur. Oljans friktionsanpassade egenskaper gör att man undviker ryck, hugg, slirning eller fastklibbning i mc-kopplingen. Rekommenderas till alla typer av 4-taktsmotorcyklar samt till växellåda/koppling i 2-taktsmotorcyklar. Uppfyller följande internationella kvalitetsfordringar: API SH, JASO MA. 1 l.
Art nr: 36-441 Pris: 69,90 kr [/COLOR]
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Sportster » 2007-08-29/20:30

Denna olja skall enligt flera källor vara precis samma som Statoils mc-olja
15W-40, så den är säkert fullgod i alla avseenden.
Att den är stämplad Biltema och är relativt billig är inget att oroa sig över.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-29/21:36

Josef06;19133 skrev:Jag fick tips att köpa Biltems motorolja (till K100). Brukar Ni använda den?

[COLOR="Blue"]MC-olja, Racing 15W-40
Helsyntetisk motorolja för 4-taktsmotorcyklar. Oljan är mycket viskositetsstabil samt ger alltid ett högt och stabilt oljetryck, särskilt vid hård belastning med höga varvtal och vid hög temperatur. Oljans friktionsanpassade egenskaper gör att man undviker ryck, hugg, slirning eller fastklibbning i mc-kopplingen. Rekommenderas till alla typer av 4-taktsmotorcyklar samt till växellåda/koppling i 2-taktsmotorcyklar. Uppfyller följande internationella kvalitetsfordringar: API SH, JASO MA. 1 l.
Art nr: 36-441 Pris: 69,90 kr
[/COLOR]


Har inte du "Flying Brick-motorn"?
Då borde ju Biltemas bil-oljor erbjuda lika hög kvalitet till ännu lägre pris...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Olja

Inläggav Wizzard » 2007-08-30/06:28

Josef06;19133 skrev:Jag fick tips att köpa Biltems motorolja (till K100). Brukar Ni använda den? MC-olja, Racing 15W-40


Jag för min del kör på Coop´s 20W-50 delsyntet till min K1100RS. Jag har för mig att BMW´s interna rekommendation är Castrol 20W-50. Jag har testat med 10W-40 tidigare men då drog den olja
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Sportster » 2007-08-30/15:52

Wizzard;19173 skrev:Jag för min del kör på Coop´s 20W-50 delsyntet till min K1100RS. Jag har för mig att BMW´s interna rekommendation är Castrol 20W-50. Jag har testat med 10W-40 tidigare men då drog den olja


Menar du Coop som i KF/Konsum mm?
Vart hittar du denna olja?
"Mitt" OBS!-varuhus (numera Coop Forum) har slutat sälja 20W-50.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Coop

Inläggav Wizzard » 2007-08-30/19:11

Sportster;19203 skrev:Menar du Coop som i KF/Konsum mm?
Vart hittar du denna olja?
"Mitt" OBS!-varuhus (numera Coop Forum) har slutat sälja 20W-50.

Japp parti outleten - KF/Konsum
Jag har handlat min i Täby/Arninge sist
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Stikkan K12RS » 2007-09-04/20:45

Vad kostar litern på "COOP"?
Stikkan K12RS
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-08-27/21:16

Inläggav dag » 2007-09-04/22:34

På Biltema finns ju det mesta. Har de möjligtvis oljefilter också som passar i våra hojar?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-05/07:27

dag;19585 skrev:På Biltema finns ju det mesta. Har de möjligtvis oljefilter också som passar i våra hojar?



Beror på vad du har för hoj!
1200:an vet jag inte, men till 1100/1150-motorerna finns det "likvärdiga".
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav dag » 2007-09-06/10:11

Sportster;19591 skrev:Beror på vad du har för hoj!
1200:an vet jag inte, men till 1100/1150-motorerna finns det "likvärdiga".


Jag har en 1150.
Har du något artikelnummer eller beskrivning på passande filter?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-06/12:26

dag;19639 skrev:Jag har en 1150.
Har du något artikelnummer eller beskrivning på passande filter?


Filtergängan skall vara 3/4"-16 UNF, ytterdiam 76mm höjd ca 80mm.
Gummipackningens innermått är 62mm och yttermått är 71mm.

På t ex OK-macken eller OBS!-varuhusen finns filtret MANN W712 för
ca 39:-. Detta passar perfekt och används tydligen av många.
Enda skilllnaden mot original är att det saknar bypassventil, men den är
ju bara aktuell om filtret "aldrig" byts och därför slammar igen.
Vilket väl aldrig sker i våra hojar?
På samma köpställe kan du även köpa MANN W712/52 för 85:-. Detta är
samma som W712, men med bypass som öppnar vid samma tryck som
original (>2,5Bar), samt att det har påsvetsad sexkantsskalle (32mm?) på
toppen så man slipper skaffa speciellt filterverktyg!
Jag har använt båda dessa filter i min 1150 utan problem.

Motsvarande W712/52 finns på Biltema och heter 50-137 och kostar även
där 85:-.
Motvarande W712 på Biltema är nog 50-056 för 32:-.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav dag » 2007-09-06/14:38

Bra info. Tack !!!

Gick in på Manns hemsida och hittade där ett filter som man specialtillverkar för BMW. MW712 heter det.

Länken är

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=02&ktlg_lang=1&ktlg_02_sFilter=MW712&ktlg_02_sFilterList=MW712&ktlg_02_marke=BMW&ktlg_02_mdrbz=1150&ktlg_subpage=01
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-06/19:13

dag;19655 skrev:Bra info. Tack !!!

Gick in på Manns hemsida och hittade där ett filter som man specialtillverkar för BMW. MW712 heter det.

Länken är

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=02&ktlg_lang=1&ktlg_02_sFilter=MW712&ktlg_02_sFilterList=MW712&ktlg_02_marke=BMW&ktlg_02_mdrbz=1150&ktlg_subpage=01


Jo jag vet om MW712, men frågan är om och vart man får tag på det till
samma pris som W712 och W712/52??
T ex Wunderlich säljer MW712 för 12:90 euro (121:- Sv kr).
Tror inte att ett MW712 renar oljan bättre än ett W712, så det är enligt
min mening inte värt pengarna.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-06/19:41

Sportster;19669 skrev:Jo jag vet om MW712, men frågan är om och vart man får tag på det till
samma pris som W712 och W712/52??
T ex Wunderlich säljer MW712 för 12:90 euro (121:- Sv kr).
Tror inte att ett MW712 renar oljan bättre än ett W712, så det är enligt
min mening inte värt pengarna.


Möjligt att det inte renar bättre, men är det inte värt 40 spänn att vara på den säkra sidan? För övrigt tar BMW ca 160kr för ett originalfilter (minus klubbrabatt om man handlar på rätt ställe), och då är man ju verkligen säker på att få ett filter med rätta specifikationer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav dag » 2007-09-06/19:52

Sportster;19646 skrev:På t ex OK-macken eller OBS!-varuhusen finns filtret MANN W712 för
ca 39:-. Detta passar perfekt och används tydligen av många.
Enda skilllnaden mot original är att det saknar bypassventil, men den är
ju bara aktuell om filtret "aldrig" byts och därför slammar igen.
Vilket väl aldrig sker i våra hojar?
På samma köpställe kan du även köpa MANN W712/52 för 85:-. Detta är
samma som W712, men med bypass som öppnar vid samma tryck som
original (>2,5Bar), samt att det har påsvetsad sexkantsskalle (32mm?) på
toppen så man slipper skaffa speciellt filterverktyg!
Jag har använt båda dessa filter i min 1150 utan problem.


Svängde in på OK macken i Nyköping på väg hem på jobbet. MANN W712/52 hade dom för 88 kronor - men inga W712.
"Vi har rensat bort en massa filter" berättade dom.
På Coop (OBS) varihuset några hundra meter bort fanns inga filter alls. Knappt några biltillbehör överhuvud taget.
OK och Konsum är inte vad de var en gång i tiden ...

Men MANN W712/52 var ett bra tips. Lätt att få tag i ! Och när personalen börjar fråga om bilmodell, är kan man alltid dra till med Seat Cordoba, Skoda Fabia eller kanske Audi A2... :o
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-07/07:27

gunnare;19675 skrev:Möjligt att det inte renar bättre, men är det inte värt 40 spänn att vara på den säkra sidan? För övrigt tar BMW ca 160kr för ett originalfilter (minus klubbrabatt om man handlar på rätt ställe), och då är man ju verkligen säker på att få ett filter med rätta specifikationer.


Det är ju tyvärr så att det kostar på att känna sig på den säkra sidan, men
i det här fallet så kan jag inte förstå varför ett filter som går utmärkt (?) i
en liten bilmotor på 1,4 lit och 100hk inte skulle funka lika bra i en "bil-lik"
mc-motor på 1,15 lit och 85hk.
Smörjsystemen skiljer sig nog mycket lite, oljan behöver ju renas lika väl och
flöda runt även i en bilmotor.

Nej, som så mycket annat så blir det alltid dyrare då det skall användas i en
motorcykel än i en vanlig bil! Fast det kanske i flera fall är samma sak.

Fast jag skulle ju inte välja Biltemas oljefilter ändå...
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-07/12:27

Sportster;19704 skrev:Det är ju tyvärr så att det kostar på att känna sig på den säkra sidan, men
i det här fallet så kan jag inte förstå varför ett filter som går utmärkt (?) i
en liten bilmotor på 1,4 lit och 100hk inte skulle funka lika bra i en "bil-lik"
mc-motor på 1,15 lit och 85hk.
Smörjsystemen skiljer sig nog mycket lite, oljan behöver ju renas lika väl och
flöda runt även i en bilmotor.

Nej, som så mycket annat så blir det alltid dyrare då det skall användas i en
motorcykel än i en vanlig bil! Fast det kanske i flera fall är samma sak.

Fast jag skulle ju inte välja Biltemas oljefilter ändå...


JAg skulle inte heller använda Biltemas oljefilter, inte för att jag är orolig för kvalitén, utan just för att jag inte VET exakt vilka specifikationer oljefiltret ifråga har. T ex så kan bypass-ventilen ha olika öppningstryck för olika motortyper, det kan skilja på filterarea och tryckfall över filtret, och det kan för all del även skilja på filtreringsförmåga. Eftersom smörjsystemet är tämligen vitalt för en motors livslängd och driftsäkerhet, och prisskillnaden på oljefilter är väldigt liten i absoluta tal (några tior, en eller max två gånger per säsong) tar jag gärna merkostnaden för att VETA att filtret har exakt rätt specifikation. Och även om exakt rätt filter råkar finnas ett par tior billigare någon annanstans än hos BMW, så orkar jag inte lägga energi, tid och kanske extra åkande på att få tag på det. Hellre tar jag då besväret att beställa t ex däck där det är billigast, där finns tusenlappar att spara!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-07/12:41

Sportster;19704 skrev:Det är ju tyvärr så att det kostar på att känna sig på den säkra sidan, men
i det här fallet så kan jag inte förstå varför ett filter som går utmärkt (?) i
en liten bilmotor på 1,4 lit och 100hk inte skulle funka lika bra i en "bil-lik"
mc-motor på 1,15 lit och 85hk.
Smörjsystemen skiljer sig nog mycket lite, oljan behöver ju renas lika väl och
flöda runt även i en bilmotor.

Nej, som så mycket annat så blir det alltid dyrare då det skall användas i en
motorcykel än i en vanlig bil! Fast det kanske i flera fall är samma sak.

Fast jag skulle ju inte välja Biltemas oljefilter ändå...


JAg skulle inte heller använda Biltemas oljefilter, inte för att jag är orolig för kvalitén, utan just för att jag inte VET exakt vilka specifikationer oljefiltret ifråga har. T ex så kan bypass-ventilen ha olika öppningstryck för olika motortyper, det kan skilja på filterarea och tryckfall över filtret, och det kan för all del även skilja på filtreringsförmåga. Eftersom smörjsystemet är tämligen vitalt för en motors livslängd och driftsäkerhet, och prisskillnaden på oljefilter är väldigt liten i absoluta tal (några tior, en eller max två gånger per säsong) tar jag gärna merkostnaden för att VETA att filtret har exakt rätt specifikation. Och även om exakt rätt filter råkar finnas ett par tior billigare någon annanstans än hos BMW, så orkar jag inte lägga energi, tid och kanske extra åkande på att få tag på det. Hellre tar jag då besväret att beställa t ex däck där det är billigast, där finns tusenlappar att spara!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-07/17:10

En annan fördel med original filter är att samtliga tätbrickor är bipackade i filter kartongen. Annars måste man åka att köpa dem separat.

För egen del gör jag inte av med mer än högst tre filter/säsong och att, med inte större åtgång än så, riskera att använda något annat än original för en femtiolapp/filter i besparing är inget för mig.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-07/18:16

Bengt Allevad;19734 skrev:En annan fördel med original filter är att samtliga tätbrickor är bipackade i filter kartongen. Annars måste man åka att köpa dem separat.

För egen del gör jag inte av med mer än högst tre filter/säsong och att, med inte större åtgång än så, riskera att använda något annat än original för en femtiolapp/filter i besparing är inget för mig.


Jag gör likadant med både BMWn och bilarna. Yamahan är så långt och bökigt att åka och köpa originalfilter så på den syndar jag.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-09-08/00:40

Jag förstår inte vitsen med att köpa en hoj för över 100 000 och sedan snåla på några tior på ett filter??? Varför? Det jag då gör är att riskera en högre kostnad i framtiden.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Sportster » 2007-09-08/09:52

Skulle jag också uppfattat det som en risk att använda "piratfilter", så
hade inte jag heller kört med dem i min hoj! :D
Det är nog ungefär samma med att "våga" köra på Biltema´s oljor.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/12:15

Sportster;19789 skrev:Skulle jag också uppfattat det som en risk att använda "piratfilter", så
hade inte jag heller kört med dem i min hoj! :D
Det är nog ungefär samma med att "våga" köra på Biltema´s oljor.


Oljorna är det en annan sak med, eftersom det finns redovisat om de uppfyller de specifikationer/krav som finns för motorn. Där vet jag med säkerhet att specifikationerna är de rätta!
Att jag sedan väljer att köra på dyrare olja än Biltemas har att göra med två saker - dels är jag, som de flesta andra, lite 'varumärkesoffer' och tror gärna att märkesoljor är bättre, och dels vill jag gärna ha 'det bästa' i motorn. Biltemas oljor är nog fullgoda och uppfyller alla specifikationer med råge, och jag använder alltid Biltema-olja i mina äldre bilar t ex. Däremot 'tror jag mig veta' - helt utan fakta-underbyggnad eller empiriska belägg, det medger jag - att premium-oljorna har bättre egenskaper inom områden som inte finns med i normerna. Jag vill t ex ha en 'klibbig' olja gjord på ester-bas, eftersom jag inbillar mig att oljeförbrukningen blir lägre, och att oljan sitter kvar bättre på glidytor som t ex kamaxelnockar och därmed minskar slitaget vid kallstart.

Oljefiltren däremot, finns det inga redovisade specifikationer och prestanda för, bara en rekommendationstabell. Eftersom jag max kan spara några tior per år, skulle det aldrig falla mig in att vare sig lägga tid och energi på att hitta ett billigare alternativ, eller att chansa på att ett filter som 'verkar passa' gör sitt jobb (vilket det säkert gör i 99% av fallen).

Poängen här är, att vi lägger massor av pengar på hojar, skyddsutrustning, däck, bränsle, försäkring och allsköns lull-lull, på något som för de flesta av oss är ett nöje och ett intresse - en ren lyxkonsumtion, egentligen. Att då riskera höga följdkostnader för att spara några tior, ter sig en smula ologiskt i mina ögon. Jag avstår hellre från en kvällstur per år, och lägger de soppapengarna på ett oljefilter jag kan lita på!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-08/13:31

Jag förstår helt hur du resonerar, gunnare.

Men eftersom många av oss byter oljorna mycket oftare än BMW´s schema,
så är det nog lite bortkastat att köpa dyr olja med ett möjligt "mervärde".
Det är ju som du säger, uppfyller oljan dagens krav (API/ACEA mm) så måste
den duga för de flesta. Men varför tycker man att det behövs lite "mer" än
kravnivån? Dvs t ex en Castrol-olja skulle vara ÄNNU bättre än t ex en Bil-
tema-olja. Räcker inte API/ACEA-kraven till EGENTLIGEN för att motorn ska
hålla? Viktigare än att välja lyxolja är att man byter sin olja i tid, och det gör
nog de flesta av oss med råge. Men okej, gör man både och så har man ju
gjort precis allt man kan.

Apropå oljefilter, så kom jag att tänka på den gamla VW-bubblans luftkylda
boxermotor. Den hade faktiskt inget oljefilter alls! Bara en ganska grov nät-
sil för att skilja bort kamelerna. Och de motorerna håll ju många år, om än ännu
längre OM de haft ett modernt filter.

Jag funderar på om nån hört om nån motor (vilken typ som helst) som haver-
erat pga ett dåligt filter? Förutsatt att det bytts enligt schemat och var
avsett för motorn, förstås.
Det värsta som skulle hända är väl om filtret är helt tätt, dvs ingen olja flödar
igenom. Då är det verkligen kris. Men om den renar lite för dåligt eller att by-
pass ventilen öppnar för tidigt, då hamnar vi ju på VW-bubblenivån. Dvs
ingen rening alls.
Och dessutom byter vi ju ändå oljan och även filtret så ofta, långt innan nån
ev fara torde vara överhängande.

Nej, jag skulle inte köpa okända oljefilter av "no-name"-fabrikat, t ex Biltema
eller annat lågprismärke. Men t ex MANN är ju ett OEM-fabrikat som jag tror är
helt likvärdigt märkeshandlarnas filter.
Jag kör inte på dessa filter för att spara slantar, utan för att det är enklare
och smidigare att köpa dem på varuhuset.
Sen är det lite kul att inte bara följa konventionen... ;)
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-08/14:13

Sportster;19815 skrev:Jag förstår helt hur du resonerar, gunnare.

Men eftersom många av oss byter oljorna mycket oftare än BMW´s schema,
så är det nog lite bortkastat att köpa dyr olja med ett möjligt "mervärde".
Det är ju som du säger, uppfyller oljan dagens krav (API/ACEA mm) så måste
den duga för de flesta. Men varför tycker man att det behövs lite "mer" än
kravnivån? Dvs t ex en Castrol-olja skulle vara ÄNNU bättre än t ex en Bil-
tema-olja. Räcker inte API/ACEA-kraven till EGENTLIGEN för att motorn ska
hålla? Viktigare än att välja lyxolja är att man byter sin olja i tid, och det gör
nog de flesta av oss med råge. Men okej, gör man både och så har man ju
gjort precis allt man kan.

Apropå oljefilter, så kom jag att tänka på den gamla VW-bubblans luftkylda
boxermotor. Den hade faktiskt inget oljefilter alls! Bara en ganska grov nät-
sil för att skilja bort kamelerna. Och de motorerna håll ju många år, om än ännu
längre OM de haft ett modernt filter.

Jag funderar på om nån hört om nån motor (vilken typ som helst) som haver-
erat pga ett dåligt filter? Förutsatt att det bytts enligt schemat och var
avsett för motorn, förstås.
Det värsta som skulle hända är väl om filtret är helt tätt, dvs ingen olja flödar
igenom. Då är det verkligen kris. Men om den renar lite för dåligt eller att by-
pass ventilen öppnar för tidigt, då hamnar vi ju på VW-bubblenivån. Dvs
ingen rening alls.
Och dessutom byter vi ju ändå oljan och även filtret så ofta, långt innan nån
ev fara torde vara överhängande.

Nej, jag skulle inte köpa okända oljefilter av "no-name"-fabrikat, t ex Biltema
eller annat lågprismärke. Men t ex MANN är ju ett OEM-fabrikat som jag tror är
helt likvärdigt märkeshandlarnas filter.
Jag kör inte på dessa filter för att spara slantar, utan för att det är enklare
och smidigare att köpa dem på varuhuset.
Sen är det lite kul att inte bara följa konventionen... ;)


Jodå, om oljan uppfyller de specifikationer motorn kräver, är jag helt övertygad om att den 'duger'. Jag är fullt medveten om, att jag troligen har en bättre - eller i alla fall dyrare - olja i mina motorer än vad som krävs för min användning. Dock finns det skillnader som inte återpeglas i klassningsnormerna, så en olja kan mycket väl ha högre prestanda än en annan, trots samma (eller till och med lägre) API/ACEA-specifikation.
Till motorer jag är rädd om väljer jag alltid 'premiumolja' - för mig är det värt merkostnaden att i alla fall ha känslan att man skyddar sin motor så bra som möjligt. Sen är jag lite lat också, orkar inte byta olja i tid och otid och en bra olja håller sina egenskaper över längre tid.

Vad gäller oljefilter så är jag helt övertygad om att t ex MANN håller fullgod standard - det är nog rent av så, att MANN tillverkar en hel del filter åt BMW.
Däremot är jag som sagt bekväm (och lite orolig) av mig, så jag betalar hellre de extra tiorna för ett BMW-stämplat filter så slipper jag leta. Och BMW-handlaren ligger bekvämt till för mig.

De gamla VW-boxrarna hade mycket riktigt inget oljefilter, utan en sorts sil i botten av tråget. Dock är det väl något av en nostalgisk skönskrivning, att dessa motorer skulle vara särskilt långlivade..... VW delade långt in på 60-talet ut guldklockor till ägare av VW som gått 10.000 mil utan motorrenovering. Och oljebytesintervallerna var, om jag minns rätt, 250 mil.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-08/16:34

gunnare;19816 skrev:De gamla VW-boxrarna hade mycket riktigt inget oljefilter, utan en sorts sil i botten av tråget. Dock är det väl något av en nostalgisk skönskrivning, att dessa motorer skulle vara särskilt långlivade..... VW delade långt in på 60-talet ut guldklockor till ägare av VW som gått 10.000 mil utan motorrenovering. Och oljebytesintervallerna var, om jag minns rätt, 250 mil.


Nej, livslängden var nog inte så mycket att hurra över. VW försökte väl själva
hålla myten levande genom att skapa uttrycket: "Ännu vet ingen hur gammal
en Volkswagen kan bli". Troligtvis myntat i ett tidigt skede ... ;)
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Roma55 » 2007-09-09/21:13

Hmmmm....bubblan hade väl om jag minns rätt 34 hk vid ca: 4 000 varv eller nåt. täta oljebyten var nödvändigt å som sagt så var det en bedrift att få dom gå längre sträckor utan renovering.
Min BMW har 100 hk till och varvar det dubbla + lite till och det skall inte vara några problem att köra 10 000 mil med rätt olja och filter ;)
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-09/22:02

Roma55;19928 skrev:Hmmmm....bubblan hade väl om jag minns rätt 34 hk vid ca: 4 000 varv eller nåt. täta oljebyten var nödvändigt å som sagt så var det en bedrift att få dom gå längre sträckor utan renovering.
Min BMW har 100 hk till och varvar det dubbla + lite till och det skall inte vara några problem att köra 10 000 mil med rätt olja och filter ;)


Du har en viktig poäng där - dagens hojmotorer är en smula mer krävande vad gäller smörjning, kylning och 'renhållning' än en gammal 34-hästars 'höfläkt'.
Tack vare (bland annat) högpresterande smörjmedel och välkonstruerade smörjsystem, håller de bättre, trots fyra gånger så hög litereffekt och ett varvtal som skulle ha skrämt vettet ur 50-talets motoringenjörer.
För mig känns det främmande att äventyra smörjning/kylning/renhållning/korrosionsskydd, och därmed motorns livslängd och drftsäkerhet, genom att pruta några kronor på just smörjmedel och filter (som är en ytterst viktig komponent i smörjsystemet). Ska jag snåla får det bli på annat, som att jag köper däck där det är billigast, själv gör de jobb på hojen som jag är säker på att jag behärskar, letar billigaste försäkring, tankar på lågprismackar..... där spar jag dessutom betydligt mer än på att 'dumsnåla' på de allra viktigaste servicekomponenterna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

En stilla undran

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-10/08:15

Jag antar att ni båda är i den varma förhoppningen att ni, med hjälp av logiskt resonerande, skall övertyga er diskussionspartner om att byta ståndpunkt? ;)

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-10/11:21

mbrobeck;19963 skrev:Jag antar att ni båda är i den varma förhoppningen att ni, med hjälp av logiskt resonerande, skall övertyga er diskussionspartner om att byta ståndpunkt? ;)

MVH Magnus


Inte nödvändigtvis, jag redovisar bara mina egna ställningstaganden och slutsatser. Det jag kan säga för egen del är, att om jag köper en begagnad hoj tar jag hellre en som gått med 'märkesvaror' avseende olja och filter, än en som gått med billigast möjliga prylar.

Sen befrämjar en sån här debatt både kunskapsnivå och allmänt medvetande hos dem som deltar, och det är väl finessen med ett forum?
Å andra sidan har inga 'oljedebatter' jag sett hittills (och det är många!) givit några klara indikationer på vad som är 'bäst'. Otaliga är väl diskussionerna om mineral- kontra syntetolja, där det oftast är fullkomligt omöjligt att få 'motståndarsidan' att byta ståndpunkt. Objektiva fakta överskuggas nästan alltid av personliga tyckanden, högst subjektiva erfarenheter och 'gammal skrock' eller vad man ska kalla det.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Joar » 2007-09-10/12:54

Intressant ämne. Jag hoppas jag inte bryter mot någon forumregel när jag länkar till ett annat forum. [url="http://bike.se/forum/thread.php?t=350"]http://bike.se/forum/thread.php?t=350[/url]
Dr_Bikes inlägg där är mkt informativa och jag tycker han är ganska ödmjuk i sin argumentation också. Att killen är påläst är också tydligt och har många svar om VARFÖR saker är som det är. Det är i alla fall förtroendeingivande för mig.

//Joar
Joar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-09-07/20:21

Inläggav dag » 2007-09-10/21:14

Sportster;19815 skrev:Men eftersom många av oss byter oljorna mycket oftare än BMW´s schema, så är det nog lite bortkastat att köpa dyr olja med ett möjligt "mervärde"....MANN är ju ett OEM-fabrikat som jag tror är
helt likvärdigt märkeshandlarnas filter.Jag kör inte på dessa filter för att spara slantar, utan för att det är enklare och smidigare att köpa dem på varuhuset.


Så vad tycker ni är bäst:

Olje- och filterbyte enligt föreskrivet intervall var 1000 mil med BMW:s "originalfilter" och dyr syntetolja för 160 kr/litern.

Byte var 500:e mil med MANN W712/52 filter för 88:- och bra mineralolja för 80 kronor litern.

Kostnaden blir ungefär densamma.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-10/21:55

dag;20017 skrev:Så vad tycker ni är bäst:

Olje- och filterbyte enligt föreskrivet intervall var 1000 mil med BMW:s "originalfilter" och dyr syntetolja för 160 kr/litern.

Byte var 500:e mil med MANN W712/52 filter för 88:- och bra mineralolja för 80 kronor litern.

Kostnaden blir ungefär densamma.


Bäst? Enligt min mening?

-Original oljefilter därför att det är så enkelt att handla och utan research-behov + kostar i stort sett lika mycket/lite som alternativen.
-En olja som uppfyller spec för inkörd motor, i mitt fall blir det Biltema helsyntet 5W-50 (samma oljekonsumtion som med "originaloljan" (en mineral 20W-50)).
-Byte av olja o filter enligt servieboken, var 10 000 km.

I ditt exempel skulle jag välja alternativ ett eftersom vi äntligen begåvats med rimliga serviceintervall på våra kära mc; varför sulla bort den finessen? För inte alltför många år sedan var 3-5 000 km vanligt...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Intressant olje-läsning!

Inläggav HåkanH » 2007-09-10/22:00

Joar;19983 skrev:Intressant ämne. Jag hoppas jag inte bryter mot någon forumregel när jag länkar till ett annat forum. [url="http://bike.se/forum/thread.php?t=350"]http://bike.se/forum/thread.php?t=350[/url]
Dr_Bikes inlägg där är mkt informativa och jag tycker han är ganska ödmjuk i sin argumentation också. Att killen är påläst är också tydligt och har många svar om VARFÖR saker är som det är. Det är i alla fall förtroendeingivande för mig.

//Joar


Tack Joar, för tipset till den här oljetrågen i bike's forum!:)
Det var mycket lärorikt att läsa. Helt klart verkar han mycket kunnig i
ämnet, DR_Bike!
Jag tror i.a.f på det han skrivit(även om det är 3 år sen)!
Det känns faktiskt som att jag ska prova Biltemas mc-olja helsyntet 15W-40
för 70 kr istället för rekommenderad Castrol GPS för 128 kr (83% dyrare)
Filter MANN W712/52, passar det på 1150RT också :confused:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-10/22:44

HåkanH;20026 skrev:Tack Joar, för tipset till den här oljetrågen i bike's forum!:)
Det var mycket lärorikt att läsa. Helt klart verkar han mycket kunnig i
ämnet, DR_Bike!
Jag tror i.a.f på det han skrivit(även om det är 3 år sen)!
Det känns faktiskt som att jag ska prova Biltemas mc-olja helsyntet 15W-40
för 70 kr istället för rekommenderad Castrol GPS för 128 kr (83% dyrare)
Filter MANN W712/52, passar det på 1150RT också :confused:


Om det är till en 1150 boxer och du inte har en väldig lust att bränna pengar, tycker jag du skall överväga att köpa deras "bil-syntet" 5W-50 (4 litersdunk) i stället. Boxern behöver absolut inte JASO-specen i "mc-oljan" eftersom den har torrkoppling. Däremot är det bara bra att den högre SAE-siffran ligger på 50.
Hoppas jag inte blev Bror Duktig nu igen, det var inte meningen (den här gången)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav HåkanH » 2007-09-10/23:01

Guzzi-Leif;20032 skrev:Om det är till en 1150 boxer och du inte har en väldig lust att bränna pengar, tycker jag du skall överväga att köpa deras "bil-syntet" 5W-50 (4 litersdunk) i stället. Boxern behöver absolut inte JASO-specen i "mc-oljan" eftersom den har torrkoppling. Däremot är det bara bra att den högre SAE-siffran ligger på 50.
Hoppas jag inte blev Bror Duktig nu igen, det var inte meningen (den här gången)


Tack Leif! Jag satt precis och läste i några gamla trådar om motorolja och
såg då att om man ska köra i temp. över 23 gr.(och det ska man ju), så
ska det vara xxW-50. men varför 5W-50...är det bara för att det inte finns
10W-50 (eller 15W-50) hos Biltema? Det borde väl vara bättre?
5W-xx har man väl bara om man ska köra på vintern:confused:
Visste inte heller att jag kan använda bil-olja till min 1150RT! Är det bara
hojar med våt-koppling som behöver mc-olja?

Förresten, När jag behövde olja för påfyllning åkte jag till Molins Bil,
där de servar BMW-hojar, och talade om vilken modell jag hade. Blev
rekomenderad Castrol GPS 10W-40 Syntetic..."Den här ska du ha"
Det var ju dåligt!!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-11/05:47

HåkanH;20034 skrev:*SNIPP*

varför 5W-50...är det bara för att det inte finns
10W-50 (eller 15W-50) hos Biltema? Det borde väl vara bättre?
5W-xx har man väl bara om man ska köra på vintern:confused:
Visste inte heller att jag kan använda bil-olja till min 1150RT! Är det bara
hojar med våt-koppling som behöver mc-olja?

*SNIPP*



Först måste jag be om ursäkt för att jag pratar R i en K-tråd men såna vindlingar blir det på ett Forum...

Viskositeten, uttryckt i SAE-normen, har ett spann när det gäller multigrade-oljor. Med alltmer förfinad teknik har det spannet gjorts bredare och bredare, till exempel fanns förr oljor av typen 10W-20 och 20W-30 medan vi idag kan hitta betydligt bredare viskositetsområden.
Så länge lägsta värdet är lägre än rekommendationen och högstavärdet högre, passar oljan avseende viskositet. Ska du ha 10W40 funkar alltså 5W-50 utmärkt.
"MC-olja", med särskild JASO-specifikation förutom gängse API, MIL, med mera, behövs bara för motorer med våtkoppling, yes. De fyller förstås också behovet att ge köparen en feeling av att man unnat sin motor något alldeles speciellt, en olja med guldkant liksom. Sådant kan säljaren ta betalt för... ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-11/07:35

Guzzi-Leif;20035 skrev:*SNIPP*
Så länge lägsta värdet är lägre än rekommendationen och högstavärdet högre, passar oljan avseende viskositet. Ska du ha 10W40 funkar alltså 5W-50 utmärkt.
*SNIPP*

Hej Leif

Detta är INTE mitt special område (undrar fortfarande vilket det skulle kunna vara) så jag undrar lite när jag läser ditt påstående ovan.

Jag läste det där inlägget av Dr_Bike och där skriver han att oljans grund är den lägre viskositeten samt att den högre uppnås "långa plastmolekyler" som förlängs av värme och gör oljan tjockare. Vidare skriver han att dessa slits och efter ett tag så minskar spannet och man närmar sig nedre gränsen vid alla temperaturer.

Nu till frågan: Blir det inte en risk med att gå ned till 5W med oljan för att man efter ett tag kör runt med "tunt oljeblask" i motorn och därmed sämre smörjning.

Skulle det inte vara bättre att ha en SAE 20 i motorn i stället för en SAE5 vid driftstemperatur?

:confused: Magnus :confused:
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-11/08:10

mbrobeck;20037 skrev:Hej Leif

Detta är INTE mitt special område (undrar fortfarande vilket det skulle kunna vara) så jag undrar lite när jag läser ditt påstående ovan.

Jag läste det där inlägget av Dr_Bike och där skriver han att oljans grund är den lägre viskositeten samt att den högre uppnås "långa plastmolekyler" som förlängs av värme och gör oljan tjockare. Vidare skriver han att dessa slits och efter ett tag så minskar spannet och man närmar sig nedre gränsen vid alla temperaturer.

Nu till frågan: Blir det inte en risk med att gå ned till 5W med oljan för att man efter ett tag kör runt med "tunt oljeblask" i motorn och därmed sämre smörjning.

Skulle det inte vara bättre att ha en SAE 20 i motorn i stället för en SAE5 vid driftstemperatur?

:confused: Magnus :confused:


Hemligheten ligger i att byta oljan innan den är "utsliten". Oljan i våra R-traktorer lever ett gott liv; kommer snabbt upp i drifttemperatur och oljekylet med termostat håller värmen synnerligen stabil.
Byter man enligt boken lär nog oljan hålla specen i alla ändar...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-11/19:27

Har idag fullständigt sällat mig till de hedniska oljetalibanerna!!
Vad jag gjort är att byta motoroljan till Lidl 15W-40 i min 1150GS!
Det var 500 mil sen senaste oljebytet (vilket tyvärr inte var Lidl´s).
Bytte inte oljefiltret (Mann W712) därför att det hittills bara gått 500 mil.
Är jag riktigt frisk och vid mina sinnens fulla bruk?
Kan inte ge ett exakt svar, men oljan är i alla fall fräsch... ;)
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav dag » 2007-09-11/20:46

Guzzi-Leif;20039 skrev:Hemligheten ligger i att byta oljan innan den är "utsliten". Oljan i våra R-traktorer lever ett gott liv; kommer snabbt upp i drifttemperatur och oljekylet med termostat håller värmen synnerligen stabil.
Byter man enligt boken lär nog oljan hålla specen i alla ändar...


Är inte så säker på det. Jag har märkt att motorn blir "slamrigare" efter 400-500 mil , och misstänker att det är dessa VI improvers (plastmolekyler) som börjat brytas ner och gjort oljan "tunnare". Efter ett oljebyte går den tystare igen. Vet dock inte om smörjningen blivit sämre.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Hal olja

Inläggav 2650852 » 2007-09-11/20:52

Jag har märkt att syntetolja känns halare mellan fingrarna än billig mineralolja när man byter.Jag har börjat med att köra på Agrol oljor det är bra pris på dom och man vet att det inte är vilket blask som hälst för då kan dom få stora krav från användarna
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-12/17:03

Ivar Risslén;20063 skrev:Jag har börjat med att köra på Agrol oljor det är bra pris på dom och man vet att det inte är vilket blask som hälst för då kan dom få stora krav från användarna


Och det här med stora krav från användarna är väl bara nåt som gäller Agrol-
oljor, eller?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Sportster » 2007-09-12/17:16

dag;20062 skrev:Är inte så säker på det. Jag har märkt att motorn blir "slamrigare" efter 400-500 mil , och misstänker att det är dessa VI improvers (plastmolekyler) som börjat brytas ner och gjort oljan "tunnare". Efter ett oljebyte går den tystare igen. Vet dock inte om smörjningen blivit sämre.


Tycker det vore märkligt om plastmolekylerna skulle brytas ned så snabbt.
Detta har i o f s varit upp till diskussion när våtkoppling löper i motoroljan
där lamellerna sägs vara kvarnen som mal sönder molekylerna.
Men både i en R-motor och en vanlig bilmotor finns ju inte dessa förut-
sättningar, och man funderar på om SAE-normen resp API-normen BARA
gäller för helt ny olja?
Dessa normer borde ju kräva att oljorna uppfyller klassningen under en
normal användningsperiod, vilket väl är ca 1500 mil i en bilmotor.
Förändras oljans egenskaper redan efter 400-500 mil borde den ej bli god-
känd för dagens klassificering!

Jag tror bara vetskapen om att oljor är beroende av simpel plast för att
nå angivna egenskaper är nåt som skapar misstroende hos så många.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Kontroll ?

Inläggav Magnus von Melen » 2007-09-12/18:28

Jag funderar på en sak. Finns det någon som kontrollerar att oljan uppfyller dom krav som tillverkaren påstår ? I annat fall vore väl det en anledning att hålla sig till kända tillverkare som har ett varumärke att skydda ?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-12/19:09

Tror inte tillverkarna bara påstår att de klarar kraven, utan det är ett pröv-
ningsförfarande som de måste genomgå för att få ange att de uppfyller
en viss API/ACEA-norm etc. Denna prövning är mycket kostsam, men många
sekundära märken klarar sig genom att köpa in redan godkända basoljor och
tillsatser, för att sedan skapa sin egen blend.

Vad du Mvm kanske var ute efter är en OBEROENDE kontroll av oljans kvalite?
Detta förekommer mig veterligen inte, i alla fall inte officiellt.
Vore ju mycket intressant att få veta hur stora skillnader det EGENTLIGEN är
mellan det fina märket och lågprismärket!! Både direkt ur flaskan, samt efter
t ex 500 mil.
Enda anledningen att det inte genomförs sådana här kontroller och som
kommer oss konsumenter tillgodo är nog att det skulle ställa mångas uppfatt-
ningar på kant och att oljefabrikaten med de svindyra oljorna skulle få mycket
svårt att motivera sina höga priser. Därför mörkas nog detta och alla fakta
sopas under mattan.
Å andra sidan, om nu 200-kronorsoljan är SÅÅ mycket bättre än den för bara
50 kr så har ju oljebolagen alla chanser att i en oberoende analys verkligen
bevisa detta för konumentmarknaden.
De fina oljemärkena är ju angelägna om att skydda sitt varumärke så länge
det genererar pengar, och det gör det så länge konsumenterna köper deras
oljor i förhoppningen att de får det bästa som finns och är då också beredda
att betala vad de tror är ett rimligt pris.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Pris per liter

Inläggav 2650852 » 2007-09-12/20:35

Gä in på en statoil eller okq8 mack och kolla vad en en-liters förpackning kostar och vad liters priset blir om du köper en 20 liters dunk med samma olja. Så ser du att en-liters förpackningen kostar ganska mycket. Det jag skrev om Agrol gäller nog samtliga större oljebolag som har entreprenörer och bönder som kunder. Ett haveri kan kosta flera hundra tusen kronor. Jag vet inte vem som gör Agrololjan men det är nog ett svenskt raffeneri för dunkarna liknar OKQ8:as.
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Sverker

Inläggav Hans Ekman » 2007-09-12/22:33

Tänk vilket konsumment program det skulle kunna bli i TV med Sverker (han med soptunnan) samt inbjudna gäster från Biltema-Olje/Filter importörer, mfl.
OM vi alla skickar var sin liten fråga i ämnet så borde han ju fatta att det är en viktig fråga för ALLA fordonsförare.länk hittar du på SRs hemsida.
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-12/23:03

Jag har mailat en svensk oljeleverantör med en fråga om deras oljeanalys. Om priset är rimligt, ska jag skicka in ett prov på den Biltema helsyntet jag nu kör på (tyvärr blir det nog efter bara 6-700 mil men i alla fall).
Analysen omfattar bland annat nedsmutsning, bränslespädning, viskositet vid olika temperaturer och så vidare.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-12/23:05

mc-ist;20142 skrev:Tänk vilket konsumment program det skulle kunna bli i TV med Sverker (han med soptunnan) samt inbjudna gäster från Biltema-Olje/Filter importörer, mfl.
OM vi alla skickar var sin liten fråga i ämnet så borde han ju fatta att det är en viktig fråga för ALLA fordonsförare.länk hittar du på SRs hemsida.


Vilken grej!
Vore otroligt intressant men vågar ens Sverker säga att en viss olja och ett filter är tillräckligt bra? Jösses, vilket liv det skulle bli om någon motor skär sedan...
Värt ett försök i alla fall!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Nästa

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst