K1200RS mekaniska oljud

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200RS mekaniska oljud

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-19/10:17

Inlägg borttaget
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Sven-Gunnar » 2007-09-19/11:04

Min har låtit som en stenkross på tomgång sedan jag köpte den för 5 år sedan. Då hade den gått 3000 mil. Nu har mätaren passerat 9000. Har funderat på vad som kan göras åt saken, men gillar inte att skruva på grejer som funkar.
När det gäller växellådsolja har jag provat SAE 75-140, men kan inte förstå att det gjort någon skillnad....
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-19/16:20

gunnare;20600 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att försöka få bort sådant här rassel? På min hoj verkar det vara generator-drivningen som låter mest, .......


Generatorn drivs förmodligen av en medbringare med tre vingar, som det ligger gummikuddar mellan i likhet med drevet bak på en kedjedriven hoj.

Händer att en av dessa tre drivvingar går av eller att gummikuddarna blivit stenhårda av ålder och värme.

Men, och nu är det mest en fråga; Går generatorn verkligen att komma åt på K1200:an utan att plocka ur växellådan??

Jag har ett minne av att ramen är ivägen
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-19/16:54

Bengt Allevad;20608 skrev:Generatorn drivs förmodligen av en medbringare med tre vingar, som det ligger gummikuddar mellan i likhet med drevet bak på en kedjedriven hoj.

Händer att en av dessa tre drivvingar går av eller att gummikuddarna blivit stenhårda av ålder och värme.

Men, och nu är det mest en fråga; Går generatorn verkligen att komma åt på K1200:an utan att plocka ur växellådan??

Jag har ett minne av att ramen är ivägen


Vet faktiskt inte om generatorn går att få ur, har inte försökt. Någon som kan ge besked?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-19/17:50

gunnare;20610 skrev:Vet faktiskt inte om generatorn går att få ur, har inte försökt. Någon som kan ge besked?


Enl. original-verkstadshandboken måste växellådan tas bort för att komma åt generatorn.

Däremot har jag hört alternativ att man istället lyfter hela ramen uppåt från motor och växellåda-sving, som då kan behållas intakta.
Låter knappast enklare i mitt tycke.

Jag tror att verkstadskostnaden för att göra något på generatorn ligger runt 10000:-.
Altså samma pris som att byta koppling eller någon annan åtgärd till något, som är beläget mellan motor och växellåda.

Däremot, om du gör det hela själv, är det ju ett gyllene tillfälle att smörja drivlinans samtliga splines.:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-19/18:58

Bengt Allevad;20612 skrev:Enl. original-verkstadshandboken måste växellådan tas bort för att komma åt generatorn.

Däremot har jag hört alternativ att man istället lyfter hela ramen uppåt från motor och växellåda-sving, som då kan behållas intakta.
Låter knappast enklare i mitt tycke.

Jag tror att verkstadskostnaden för att göra något på generatorn ligger runt 10000:-.
Altså samma pris som att byta koppling eller någon annan åtgärd till något, som är beläget mellan motor och växellåda.

Däremot, om du gör det hela själv, är det ju ett gyllene tillfälle att smörja drivlinans samtliga splines.:)


Tack för informationen, då är det nog bara att gilla läget och stå ut med rasslet, tills den dagen något annat kräver nedmontering.
Och smörja splines går ju att göra utan enorma arbetsinsatser - alla utom kopplings-splinesen går vad jag förstått att komma åt om man plockar ned sving/paralever, vilket väl ändå bör göras för att smörja och justera lagren.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Generator

Inläggav Bat » 2007-09-19/19:04

Bengt Allevad;20612 skrev:Däremot har jag hört alternativ att man istället lyfter hela ramen uppåt från motor och växellåda-sving, som då kan behållas intakta.
Låter knappast enklare i mitt tycke.


Att komma åt generatorn är ramlyft det ända alternativiet. För att göra ett ramlyft måste bakväxel och sving plockas bort. Har man rivit allt detta så är ett kopplingsbyte en bra ide oavsett mil.

Batman
Bat
Användarvisningsbild
Bat
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/07:43


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst