K1100?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1100?

Inläggav Radmotorist » 2007-09-23/20:30

Vad är skillnader mellan K100 och K1100? Kan man påstå att K1100 (senaste årsmodeller) är bättre i alla avseende?
Radmotorist
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-09-23/20:19

Inläggav Albert » 2007-09-23/23:34

Det skiljer MKT!
Och nej, mer är inte alltid bättre.
Hoppas medlemmar som ägt båda modellerna kommer att svara dig på detaljer.

Vad är det du undrar över och varför ?

Den STORA skillnaden är att du kan köra lagligt med en 1100 vilket du inte kan med en 1000. Med tusen så får du vita fingar pga av vibbrationerna vid 110km/h - polisen löste detta genom att a) köra fortare än 110km/h, eller, b) köra långsammare än 110km/h.
K100 går att utrusta med vanliga förgasare - det har Glas-Harry gjort. Han har säkert kvar ventilerna som han krökte - så riktigt vackra ut -:D
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Wizzard » 2007-09-24/07:34

Albert;20878 skrev:Det skiljer MKT!
Och nej, mer är inte alltid bättre.
Hoppas medlemmar som ägt båda modellerna kommer att svara dig på detaljer.

Vad är det du undrar över och varför ?

Den STORA skillnaden är att du kan köra lagligt med en 1100 vilket du inte kan med en 1000. Med tusen så får du vita fingar pga av vibbrationerna vid 110km/h - polisen löste detta genom att a) köra fortare än 110km/h, eller, b) köra långsammare än 110km/h.
K100 går att utrusta med vanliga förgasare - det har Glas-Harry gjort. Han har säkert kvar ventilerna som han krökte - så riktigt vackra ut -:D


Det var en grov generalisering, synkar du k11:an ordentligt blir du av med det mesta av vibrationerna, dessutom är vibrationerna individ beroende.
Du får abs på dom flesta K11orna, dom senare med ABS-2, bättre vridmoment,
Ingen hiss effekt bak pga extra leden på baksvingen/kardanen och en 10 år nyare båge för ganska liten prisskillnad.
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-24/11:13

Albert;20878 skrev:Det skiljer MKT!
Och nej, mer är inte alltid bättre.
Hoppas medlemmar som ägt båda modellerna kommer att svara dig på detaljer.

Vad är det du undrar över och varför ?

Den STORA skillnaden är att du kan köra lagligt med en 1100 vilket du inte kan med en 1000. Med tusen så får du vita fingar pga av vibbrationerna vid 110km/h - polisen löste detta genom att a) köra fortare än 110km/h, eller, b) köra långsammare än 110km/h.
K100 går att utrusta med vanliga förgasare - det har Glas-Harry gjort. Han har säkert kvar ventilerna som han krökte - så riktigt vackra ut -:D



Könstigt.....

På Kalle hittar jag inte minsta vibrationer runt 110, men å andra sidan så har ju Mimmi varit lös där. Snuten kanske skulle ha lämnat sina K100 till henne för justering :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-24/18:41

Nu är ni dumma!

K100 var ÖKÄND för sina vibbrationer - och som alltid fanns det givetvis exemplar som inte var så skakiga.
K1100 var VÄLKÄND för att SAKNA de vibbrationer som K100an var behäftad med.
Problemet är mycket väl känt inom bilbranschen, ff.a. japanska bilar, Mazda i synnerhet. Man ställer helt enkelt vibbrationerna, vilket är ett "fladder" i insprutningen/luftspjäll, till ett varvtal där det irriterar minst, o då upplevs det som om motorn är vibbrationsfri. (å hur i ... man nu gör det där frågade jag aldrig eftersom det saknade intresse för mig).
ALLA radfyror vibbrerar. Min Suzuki var helt omöjlig i 118-124km/h. Min Kawa var för... i ca 90km/h. osv etc.
På K100an monterades gummin mellan ram ock motor om de vibbrerade för mkt; eller så tog man bort dem. En märklig egenhet hos dessa motorer alltså.

Notera nu att strängen gäller SKILLNADER mellan K100 och K1100!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-24/20:07

Albert;20928 skrev:Nu är ni dumma!

*SNIPP*

Notera nu att strängen gäller SKILLNADER mellan K100 och K1100!


Lite OT i största allmänhet.

Trevligt språk på det här forumet ser jag. :eek:

Nu skall jag sitta och notera SKILLNADER en stund. :cool:

Goderafton önskar Magnus
Magnus Brobeck
 

Skillnader..

Inläggav gösser » 2007-09-24/20:59

Hej!
Eftersom jag för tillfället har både en K 100 RT och en K 1100 LT kan jag ju
ge dig mina synpunkter. Det här är mina personliga intryck och erfarenheter.
Båda vibrerar en del vid just 90 km/h på femman men inget som jag upplever
som irriterande. Vid övriga farter är de tämligen vibrationsfria med ett litet
plus för K 1100:an. Som nämnts tidigare är det viktigt att spjällen är ordentligt
synkade för att de ska gå vibrationsfritt. Skälet till mitt byte var främst två
saker: K 1100:an har bättre komfort, framförallt med passagerare, och för
det andra det ställbara kåpglaset. På "nyare" k 100:or och K 75:or går det att
eftermontera hela kittet men det kostar en del..Annars går det säkert att hitta ett glas som passar just "den" personen näst intill perfekt men man får
nog prova sig fram. Övriga saker som skiljer är faktiskt de 10 "hästarna" samt
ett bättre vridmoment på K 1100:an. Men jag tycker K 100:an räcker väldigt
långt. Upplever att båda har ett enormt bra bottendrag. Någon nämnde att
K 1100:an kan upplevas som "topp-tung" och det kan jag hålla med om men
bara i krypfart eller om man ska baxa runt med den utan motorn igång. K 100:an upplever jag som lättare i det hänseendet. Det finns en del saker till som
skiljer en del men inget som sticker ut s.a.s.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Wizzard » 2007-09-25/07:07

Albert;20928 skrev:ALLA radfyror vibbrerar. Min Suzuki var helt omöjlig i 118-124km/h. Min Kawa var för... i ca 90km/h. osv etc.

Jaja motorkonstruktionen - rad 4:a - som sådan, Saab, Porsche och BMW k1200 senaste generationen med flera använder balansaxlar för att få dom vibrationsfria.
För övrigt är min k1200s det mest silkeslena och vibrationsfria jag någonsin kört
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Stötdämpare!

Inläggav Radmotorist » 2007-09-25/15:15

En skillnad som jag märkte idag är längden på stötdämparen!
Jag har en Öhlin från K100 som hade tänkt montera på K1100, men det passade inte! Kollade i http://www.ohlins.com och fick se följande skillnader:

Till K100: Part no: BM 137
Type: S46PR1C1S
Length: 354mm
Stroke: 95mm

Till K1100: Part no: BM 420
Type: S46PR1C1S
Length: 382mm
Stroke: 93mm

Frågan är: "Kan man fixa den på något sätt och montera den på K1100? hur?"
Radmotorist
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-09-23/20:19

Inläggav Wizzard » 2007-09-25/15:51

Radmotorist;21003 skrev:En skillnad som jag märkte idag är längden på stötdämparen!
Jag har en Öhlin från K100 som hade tänkt montera på K1100, men det passade inte! Kollade i http://www.ohlins.com och fick se följande skillnader:

Till K100: Part no: BM 137
Type: S46PR1C1S
Length: 354mm
Stroke: 95mm

Till K1100: Part no: BM 420
Type: S46PR1C1S
Length: 382mm
Stroke: 93mm

Frågan är: "Kan man fixa den på något sätt och montera den på K1100? hur?"

Ställ frågan till Öhlins dom bygger om dom och har koll på vad som passar var.
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-27/11:09

Det är BARA Stötdämparexperten (på Kungsholmen i Stockholm) som bygger om Öhlinare i Sverige (om inte det tillkommit någon ny nyligen).
Han har byggt om mina Piggy Backs (R80/100) så de klarar skidor, 100/90x18" dubb-däck och passagerare -:) INGAN andra dämpare klarar de kraven - vilka påminner om de problem som presenterades gällande K100 vs K1100 och mono-dämparen -;)

Men - jag har fått tips om Engans Racing Service, Forsbacka (utanför Sandviken), och skall se vad de kan erbjuda som alternativ till Öhlinarna (vilka behöver renoveras o renovering är INTE billigt på Öhlins längre -:(...).
Engans har vidareutvecklat Öhlinarna vilket bör göra att de håller bättre än Öhlins -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Ombyggnad av Öhlins stötdämpare

Inläggav albert arvidsson » 2007-09-27/17:08

Det finns 25-30 auktoriserade serviceställen för Öhlins i Sverige, titta på MotoSpeeds hemsida, där finns mera info. Så det finns möjlighet att få hjälp med ombyggnad om så önskas. Mitt råd är dock att sälja din Öhlins K 100 dämpare och köp en ny till din K 1100. Det skiljer så pass mycket delar, som måste bytas, att kostnaderna kommer att "dra iväg". För den oinvigde, kan dämpare te sig lika, till utseende ja, men inte till uppbyggnad, beroende på uppbyggnad, insatsområde. Eftersom jag är "part i målet", arbetar på Öhlins, så vet jag lite mer, vågar jag påstå, än de flesta andra, vad det gäller fjädringssystem för motorcyklar mm. Våra snöskoterdämpare, t ex är lite annorlunda uppbyggda för att fungera optimalt under vinterförhållanden. Utan att på något sätt ringakta Engans, så tror jag nog att våra tekniker och ingenjörer på mitt jobb nog har en hel del försprång. Om det sedan har blivit dyrt att renovera Öhlins dämpare, det har jag ingen uppfattning om. Det råder som bekant fri prissättning i detta land och Öhlins har ingen rekomenderad prislista på olika service arbeten på sina produkter. Eftersom en del av produkterna är mer eller mindre komplicerade så blir både det rena service-arbetet resp ev reserv/slitagedels priset olika. God Kväll önskar Albert Arvidsson
albert arvidsson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-06-16/07:10

Inläggav Albert » 2007-09-28/01:12

Service/renovering av Öhlinare finns det flera verkstäder som är auktoriserade att utföra, detta är korrekt. Servicen på piggy-backs ligger på ca 2000kr/par.
Det jag påtalade var att det ENDAST finns EN verkstad som BYGGER OM Öhlinare, och -det- är Stötdämparexperten.

Visst är det möjligt att det är flera som gör det nu efter sommaren... men hur sannolikt är det när Stötdämparexperten varit de enda som gjort det i i vart fall 10-15 år?... och som sent som i våras fortfarande var de enda som gjorde det...

Så INNAN du begär OMBYGGNAD hör med service-stället om det verkligen är DE som kommer att göra ombyggnaden... troligtvis skickar de dämparna vidare...

Mellanhänder innebär stor risk att ombyggnationen inte blir som man tänkt sig - bättre att förhandla direkt med den som gör jobbet -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Öhlins anpassning!

Inläggav Radmotorist » 2007-09-28/06:58

Citat:
[COLOR="Blue"]Mitt råd är dock att sälja din Öhlins K 100 dämpare och köp en ny till din K 1100. Det skiljer så pass mycket delar, som måste bytas, att kostnaderna kommer att "dra iväg". [/COLOR] [COLOR="Blue"]Albert Arvidsson[/COLOR]

Kontaktade MotoSpeed (därifrån köpte jag min, förra året, ca 10,000:-) och fick höra att Nordströms Racing (070-6683332) är duktig på sådna här saker.
Jag kontakatde de och fick höra att det är tre delar som måste bytas + att den måste shimsas om. Totalt kostar det 3150:- med alla delar inkl arbete!!!
Radmotorist
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-09-23/20:19

K100 motorn på K1100?!

Inläggav Radmotorist » 2007-10-04/07:33

Jag undrar om det går att montera en motorn från K100 på K1100?! Hur kan jag ta reda på det?
Radmotorist
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-09-23/20:19


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst