Etanol hoj

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Etanol hoj

Inläggav 2661001 » 2007-09-24/22:17

Hej alla!

Har en fundering på att konvertera till etanol, så man kan nytto/nöjes-köra med rent samvete, vägtullsåterbäring? :) borde ju inte vara allt för krångligt med tanke på att K-modellens insprutning. Är det fler som har tänkt tanken eller tom utfört ombyggnad?

Hälsar och undrar Owe
2661001
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-24/22:30

oweofasa;20953 skrev:....
vägtullsåterbäring? :) borde ju inte vara allt för krångligt ...


Motorcyklar betalar väl inte vägtullar (om det nu är Stockholms trängselskatt som avses), eller har jag fattat fel?
Etanolkonvertering är inte helt trivialt - bl a krävs troligen utbyte av en hel del packningar och gummidetaljer i bränslesystemet, plus omkalibrering av bränslemängden eftersom etanol kräver fetare blandning än bensin. Det kan också bli svårstartat i kyligt väder, eftersom etanol är mindre flyktigt än bensin.
Vore dock kul att se en lyckad konvertering!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav 2661001 » 2007-09-24/22:47

Nix inga vägtullar för hojar, jag ler mot skyltarna varje dag : ) det var menat som lite skoj att man skulle få ”återbäring” om den (hojen alltså) dessutom skulle vara etanoldriven. Och är verkligen etanolen så mycket mer aggresiv mot gummi etc. än bensin?

/Owe
2661001
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-24/23:21

Kolla den här sidan, mycket intressant.
http://www.etanolexperten.se/

http://etanol.nu/link-konvertering.php

Om motorn sitter i en bil eller mc spelar väl ingen roll för konverteringen, eller?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-25/00:21

När det gäller bilar brukar de gamla vara lätt att konvertera - körde en gammal 245 på 50% etanol utan större problem. Den hade i stort sett ingen plast i bränslesystemet - mera etanol hade nog krävt utbyte av bränslepumpen samt kanske en ny bränsleslang. Dessutom är dessa täckta jeepar försedda med ställbart munstycke så konverteringen går extremt lätt.

Det blir t o m lite extra effekt med etanol p g a den extra syremolekylen men förbrukningen ökar. Det handlar om några % effektökning. Förbrukningen ökar så att bränslekosten blir som för bensin.

Milön blir bättre, i alla fall det som mäts på SBP - ett gammalt trick med gamla bilar brukar ju vara att tanka rätt mycket etanol före besiktningen - de får avgasvärden som ligger i paritet med en ny bil.

Få tillbaka trängselavgiften är nog lika enkelt som att få betalt om man skickar postpaket med negativ vikt (innehållande heliumfyllda ballonger).
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-25/07:12

Thomas Jansson;20961 skrev:När det gäller bilar brukar de gamla vara lätt att konvertera - körde en gammal 245 på 50% etanol utan större problem. Den hade i stort sett ingen plast i bränslesystemet - mera etanol hade nog krävt utbyte av bränslepumpen samt kanske en ny bränsleslang. Dessutom är dessa täckta jeepar försedda med ställbart munstycke så konverteringen går extremt lätt.

Det blir t o m lite extra effekt med etanol p g a den extra syremolekylen men förbrukningen ökar. Det handlar om några % effektökning. Förbrukningen ökar så att bränslekosten blir som för bensin.

Milön blir bättre, i alla fall det som mäts på SBP - ett gammalt trick med gamla bilar brukar ju vara att tanka rätt mycket etanol före besiktningen - de får avgasvärden som ligger i paritet med en ny bil.

Få tillbaka trängselavgiften är nog lika enkelt som att få betalt om man skickar postpaket med negativ vikt (innehållande heliumfyllda ballonger).


Kommer ihåg en gång på det glada 70-talet, då vi hade 'oljekris' med ransoneringskort och bensinpriset började närma sig svindlande 2 kr/l (minns jag rätt var det vintern/våren 1973).
Som fattig gymnasist med stort behov att bruka den älskade 125-kubiks tvåtaktaren, blev man naturligtvis allvarligt begränsad av både priset och den begränsade tilldelningen (ransoneringen hävdes dock efter ett par veckor, vill jag minnas). Lösningen var självklart alternativa bränslen - det provades både fotogen, metanol och T-sprit (mest etanol) i olika blandningar.
Hojen gick väl sådär kan man säga. Fotogen var billigast, och med 50/50 bensin och fotogen var hojen faktiskt körbar, även om rökridåerna var massiva och tändstiften blev svårt sotade......
Metanol var svårt att få tag på, ville man köpa det på Apoteket fick man på nåder köpa 1 liter i taget, förutsatt att man hävdade att man var ivrig modellflygare och behövde soppan till sin glödstiftsmotor. Dock vill jag minnas att hojen gick rätt bra med hyggligt stor metanolinblandning.
T-sprit funkade dåligt, om man hällde i för mycket, plus att flottörventilerna geggade igen efter ett tag av 'något' som T-spriten löste upp.
Alla 'alternativbränslen' medförde dessutom att motorn blev väldigt svårstartad. Men kul och lärorikt var det, även om syftet den gången var ett annat än miljöhänsyn!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Lustigt

Inläggav Thomas Weglert » 2007-09-25/08:37

oweofasa;20953 skrev:Hej alla!

Har en fundering på att konvertera till etanol, så man kan nytto/nöjes-köra med rent samvete, vägtullsåterbäring? :) borde ju inte vara allt för krångligt med tanke på att K-modellens insprutning. Är det fler som har tänkt tanken eller tom utfört ombyggnad?

Hälsar och undrar Owe


Om jag körde på etanol skulle jag av samma skäl sluta:confused:
För vem vill bidra med att höja matpriserna i U-länder?

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-25/08:42

Thomas Weglert;20983 skrev:Om jag körde på etanol skulle jag av samma skäl sluta:confused:
För vem vill bidra med att höja matpriserna i U-länder?

God förmiddag
Thomas Weglert


Det där var (för mig) ett nytt inlägg i etanoldebatten. Hur hänger det ihop, är det så som du skriver är etanolbil ute för min del.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-25/09:43

Etanol är nog inte något självklart val - själv ser jag nog mera fram mot eldrift.

Redan Porche hade ju en 4-hjulsdriven hybrid på sin tid, mittmonterad bensinmotor som drev var sitt hjul

El har ju funnits länge men motarbetas fortfarande av bla bil & oljeindustrin som ju naturligtvis vill sälja både olja och motorer tills det tar slut.

Har jobbat en del med elmoppe (visserligen bara med handböckerna) och trevligare fordon får man leta efter.

Får bara batterifrågan sin lösning kan vi göra el av det mesta, under min tid inom fordonsindustrin pysslade jag lite med en B21 motor, ett experiment som drevs av metangas som ursprungligen kom från kossorna - fungerade utmärkt trots att det var ren skit....

Man kan spåna om framtiden, egenhändigt byggd lerhydda med en ko som enda värmekälla. En under jord placerad rötgasanläggning samt en eldriven EU-moppe....

Det är bara att njuta så länge det varar!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inte så enkelt

Inläggav Thomas Weglert » 2007-09-25/10:56

mbrobeck;20985 skrev:Det där var (för mig) ett nytt inlägg i etanoldebatten. Hur hänger det ihop, är det så som du skriver är etanolbil ute för min del.

MVH Magnus


Med tanke på att Kina just nu bygger 2 kolkraftverk i veckan så spelar det
inte så stor roll hur vi beter oss.

Dock är det nog så att om man satsade stort på etanol skulle vi få allvarligare(kanske katastrofal)
svält i världen. Så etanol är ingenting för mitt samvete.

Hur ska vi då göra?

1
I förta hand gå över till biogas och gas i allmänhet. Ganska enkelt med tanke på att man kan köra samma bil på både gas och bensin.

Åkte med en gasbil i går och skillnaden mot bensin märks inte. Gasen kom från rötat avloppsslam från Kalmar reningsverk. Tankningen sker enkelt med snabel och snabbkoppling(250 bar). Helt säkert också.

2
Att snarast med hjälp av sol och kärnkraft gå över till vätgasdrift.
Här ligger Island långt framme.

Borde kunna vara i hamn inom 50 år om vi börjar nu.

Med tanke på att BMW-klubben (ryktesvis) planerar hojresa till Island och Färöarna nästa år skulle det vara intressant med studiebesök.

För ett antal år sedan trodde flertalet forskare inte på växthuseffekten. Nu tror nästan alla på den som en bidragande orsak.

Nu tror ett fåtal forskare på att det är för sent att vända "klimatpåverkan".
Kusligt att tänka tanken att dessa forskare får rätt:confused:

God middag

Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-09-25/11:49

Thomas Weglert;20992 skrev:
Nu tror ett fåtal forskare på att det är för sent att vända "klimatpåverkan".
Kusligt att tänka tanken att dessa forskare får rätt:confused:


Thomas Weglert


Beroende på vad man menar är det nog aldrig försent. Jorden kommer i sista hand alltid att återställa en sorts balans ....men den återställningen får just vi människor kanske inte vara med om.

Jag menar nog att EL är det enda rimliga och då framställd med fusionsteknik dvs kärnkraft a la vätebomb. Kan drivas på vatten. Ger bättre verkningsgrad än nuvarande kärnkraft. Avfalls problemet försumbart liksom risken vid ev härdsmälta även om härden iofs är MYCKET varm.
Det långvariga flummandet måste upphöra och all (nästan) fokus borde läggas på detta.
Bränslecell/vätgas är nog inte fel men då krävs såvitt jag förstår Platina och den är sällsynt och dyr samt förekommer nästan bara i Sydafrika.

Jag är också skeptislk till om världens bränslebehov kan mättas av etanol utan att matförsörningen allvarligt påverkas. Samma sak om vi skall koka diesel på skog.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-09-25/12:08

Gustav;20996 skrev:Beroende på vad man menar är det nog aldrig försent. Jorden kommer i sista hand alltid att återställa en sorts balans ....men den återställningen får just vi människor kanske inte vara med om.

Jag menar nog att EL är det enda rimliga och då framställd med fusionsteknik dvs kärnkraft a la vätebomb. Kan drivas på vatten. Ger bättre verkningsgrad än nuvarande kärnkraft. Avfalls problemet försumbart liksom risken vid ev härdsmälta även om härden iofs är MYCKET varm.
Det långvariga flummandet måste upphöra och all (nästan) fokus borde läggas på detta.
Bränslecell/vätgas är nog inte fel men då krävs såvitt jag förstår Platina och den är sällsynt och dyr samt förekommer nästan bara i Sydafrika.

Jag är också skeptislk till om världens bränslebehov kan mättas av etanol utan att matförsörningen allvarligt påverkas. Samma sak om vi skall koka diesel på skog.

Gustav


Anledningen till mitt intresse för vätgas är att jag tror jag får uppleva inledningen till denna period(om 10-20 år).

När det gäller el genom fusion så är jag uppriktigt positiv men jag tror inte jag får uppleva fusionskraft. Är i alla fall 60+. Ligger nog mellan 50 och 100 år fram i tiden. Men vi kommer att klara det.

Visst blir det en slags balans på jorden och segrarna är som vanligt insekterna som kommer att tala om oss människor som en ().

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-09-25/12:29

Thomas Weglert;20998 skrev:När det gäller el genom fusion så är jag uppriktigt positiv men jag tror inte jag får uppleva fusionskraft. Är i alla fall 60+. Ligger nog mellan 50 och 100 år fram i tiden. Men vi kommer att klara det.


God middag
Thomas Weglert


Men du verkar ju var i god form och så har du en GSA som vederkvicker kropp och själ......du hinner nog se början på fusionseran...nätt och jämt :D


Om vi nu överlever lördagen vill säja (Höstgrus):eek:

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-09-25/12:40

Gustav;20999 skrev:Men du verkar ju var i god form och så har du en GSA som vederkvicker kropp och själ......du hinner nog se början på fusionseran...nätt och jämt :D


Om vi nu överlever lördagen vill säja (Höstgrus):eek:

Gustav


Och på söndag när man kör hem har man det där löjliga flinet i fejset
som man odlar under tiden man kör grus.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-25/16:02

gunnare;20969 skrev:Kommer ihåg en gång på det glada 70-talet, då vi hade 'oljekris' med ransoneringskort och bensinpriset började närma sig svindlande 2 kr/l (minns jag rätt var det vintern/våren 1973).


Jag är tämligen övertygad om att du minns fel betr årtalet. Var det inte 1974?

Jag hade precis köpt min andra bil trots att övningskörningen inte skulle börja förrän i juni ;) Jag och far hamstrade soppa utav Guds nåde. Han körde till macken och tankade, körde hem till garaget, backade upp på en ramp, och därunder låg jag med en stor balja och skruvade ur bottenpluggen i tanken och tömde. Sen frirullade far nerför gatan igen till macken och tankade igen... (man fick ju inte tanka i dunk tiden före ransoneringen) Vi fyllde fem fat så att jag skulle kunna övningsköra även om ransoneringen skulle bli långvarig...
Jag minns att jag hade huvudvärk ett par dar efter av bensinångorna....

Sista fatet tömdes i gräsklipparen för sådär fem-sex år sedan....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-25/20:13

Kan dieselmotor vara något för motorcyklar med partikelfilter lär dom vara väldigt effektiva. En diesel vann ju dessutomårets Le Mans 24 timmars visserligen för fyrhjulingar men i alla fall.
Bensinransoneringen var mellan 8- 21 jan -74.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-25/20:24

Marie;21011 skrev:Jag är tämligen övertygad om att du minns fel betr årtalet. Var det inte 1974?

Jag hade precis köpt min andra bil trots att övningskörningen inte skulle börja förrän i juni ;) Jag och far hamstrade soppa utav Guds nåde. Han körde till macken och tankade, körde hem till garaget, backade upp på en ramp, och därunder låg jag med en stor balja och skruvade ur bottenpluggen i tanken och tömde. Sen frirullade far nerför gatan igen till macken och tankade igen... (man fick ju inte tanka i dunk tiden före ransoneringen) Vi fyllde fem fat så att jag skulle kunna övningsköra även om ransoneringen skulle bli långvarig...
Jag minns att jag hade huvudvärk ett par dar efter av bensinångorna....

Sista fatet tömdes i gräsklipparen för sådär fem-sex år sedan....


Naturligtvis har du rätt - bensinransoneringen inleddes några dagar in på 1974, nämligen 8 januari. Kortvarig var den i alla fall - den upphörde 29 januari, efter exakt 3 veckor. Belutet om densamma togs däremot redan i november -73, och ransoneringskuponger skickades ut strax därefter.
(Allt enligt Wikipedia och När Var Hur 1973 och 1974).

Efter att ha rannsakat minnet , har jag kommit fram till att det måste ha varit under oljekrisens uppsegling hösten 1973 (då bensinpriset i ett slag nästan fördubblades) som vi experimenterade med alternativa drivmedel till hojarna.
(Jag gjorde mig nämligen av med 125:an, som var föremål för experimenten, någon månad efter 18-årsdagen i november -73.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-25/20:41

Thomas Weglert;20992 skrev:<snip>
Att snarast med hjälp av sol och kärnkraft gå över till vätgasdrift.
Här ligger Island långt framme.
</snip>
Thomas Weglert


Jag tror också vätgasdrift är betydligt mer realistiskt som 'miljöbränsle' än etanol.

En spännande tanke är att vätgas ganska enkelt kan produceras med solkraft (och vatten). Solenergin i Sahara lär enligt uträkningar räcka för att försörja hela transportsektorn....
BMW ligger långt framme med vätgasdrivna bilar - och har som enda biltillverkare en vätgasdriven modell på marknaden: http://www.autobloggreen.com/2006/09/12/bmw-officially-announces-the-bmw-hydrogen-7/
Hoppas man får uppleva den dagen BMW säljer vätgasdrivna hojar!
Den här verkar också spännande: http://www.nyteknik.se/art/52448
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-25/20:48

gunnare;21039 skrev:Jag tror också vätgasdrift är betydligt mer realistiskt som 'miljöbränsle' än etanol.

En spännande tanke är att vätgas ganska enkelt kan produceras med solkraft (och vatten). Solenergin i Sahara lär enligt uträkningar räcka för att försörja hela transportsektorn....


Må det, men i Sahara finns inget vatten. Hos oss finns det massor med vatten men ingen sol. Ytterliggare en påminnelse om att det inte finns några riktiga paradis....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-25/21:16

Thomas Jansson;21043 skrev:Må det, men i Sahara finns inget vatten. .


Säg inte det..... http://www.newscientist.com/article/mg18124382.100-worlds-oldest-fresh-water-flows-beneath-the-saharas-sands.html
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav dag » 2007-09-25/21:17

Thomas Jansson;21043 skrev:Må det, men i Sahara finns inget vatten. Hos oss finns det massor med vatten men ingen sol. Ytterliggare en påminnelse om att det inte finns några riktiga paradis....

...men hela Medelhavet är fullt av vatten. Fast man kan kanske inte göra vätgas av saltvatten?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-25/21:22

dag;21049 skrev:...men hela Medelhavet är fullt av vatten. Fast man kan kanske inte göra vätgas av saltvatten?

Jodå, det går utmärkt att göra vätgas av saltvatten. Fast det lär bli en jäkla massa salt över...... :rolleyes:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst