oweofasa;20953 skrev:....
vägtullsåterbäring? borde ju inte vara allt för krångligt ...
Thomas Jansson;20961 skrev:När det gäller bilar brukar de gamla vara lätt att konvertera - körde en gammal 245 på 50% etanol utan större problem. Den hade i stort sett ingen plast i bränslesystemet - mera etanol hade nog krävt utbyte av bränslepumpen samt kanske en ny bränsleslang. Dessutom är dessa täckta jeepar försedda med ställbart munstycke så konverteringen går extremt lätt.
Det blir t o m lite extra effekt med etanol p g a den extra syremolekylen men förbrukningen ökar. Det handlar om några % effektökning. Förbrukningen ökar så att bränslekosten blir som för bensin.
Milön blir bättre, i alla fall det som mäts på SBP - ett gammalt trick med gamla bilar brukar ju vara att tanka rätt mycket etanol före besiktningen - de får avgasvärden som ligger i paritet med en ny bil.
Få tillbaka trängselavgiften är nog lika enkelt som att få betalt om man skickar postpaket med negativ vikt (innehållande heliumfyllda ballonger).
oweofasa;20953 skrev:Hej alla!
Har en fundering på att konvertera till etanol, så man kan nytto/nöjes-köra med rent samvete, vägtullsåterbäring? borde ju inte vara allt för krångligt med tanke på att K-modellens insprutning. Är det fler som har tänkt tanken eller tom utfört ombyggnad?
Hälsar och undrar Owe
Thomas Weglert;20983 skrev:Om jag körde på etanol skulle jag av samma skäl sluta:confused:
För vem vill bidra med att höja matpriserna i U-länder?
God förmiddag
Thomas Weglert
mbrobeck;20985 skrev:Det där var (för mig) ett nytt inlägg i etanoldebatten. Hur hänger det ihop, är det så som du skriver är etanolbil ute för min del.
MVH Magnus
Thomas Weglert;20992 skrev:
Nu tror ett fåtal forskare på att det är för sent att vända "klimatpåverkan".
Kusligt att tänka tanken att dessa forskare får rätt:confused:
Thomas Weglert
Gustav;20996 skrev:Beroende på vad man menar är det nog aldrig försent. Jorden kommer i sista hand alltid att återställa en sorts balans ....men den återställningen får just vi människor kanske inte vara med om.
Jag menar nog att EL är det enda rimliga och då framställd med fusionsteknik dvs kärnkraft a la vätebomb. Kan drivas på vatten. Ger bättre verkningsgrad än nuvarande kärnkraft. Avfalls problemet försumbart liksom risken vid ev härdsmälta även om härden iofs är MYCKET varm.
Det långvariga flummandet måste upphöra och all (nästan) fokus borde läggas på detta.
Bränslecell/vätgas är nog inte fel men då krävs såvitt jag förstår Platina och den är sällsynt och dyr samt förekommer nästan bara i Sydafrika.
Jag är också skeptislk till om världens bränslebehov kan mättas av etanol utan att matförsörningen allvarligt påverkas. Samma sak om vi skall koka diesel på skog.
Gustav
Thomas Weglert;20998 skrev:När det gäller el genom fusion så är jag uppriktigt positiv men jag tror inte jag får uppleva fusionskraft. Är i alla fall 60+. Ligger nog mellan 50 och 100 år fram i tiden. Men vi kommer att klara det.
God middag
Thomas Weglert
Gustav;20999 skrev:Men du verkar ju var i god form och så har du en GSA som vederkvicker kropp och själ......du hinner nog se början på fusionseran...nätt och jämt
Om vi nu överlever lördagen vill säja (Höstgrus):eek:
Gustav
gunnare;20969 skrev:Kommer ihåg en gång på det glada 70-talet, då vi hade 'oljekris' med ransoneringskort och bensinpriset började närma sig svindlande 2 kr/l (minns jag rätt var det vintern/våren 1973).
Marie;21011 skrev:Jag är tämligen övertygad om att du minns fel betr årtalet. Var det inte 1974?
Jag hade precis köpt min andra bil trots att övningskörningen inte skulle börja förrän i juni Jag och far hamstrade soppa utav Guds nåde. Han körde till macken och tankade, körde hem till garaget, backade upp på en ramp, och därunder låg jag med en stor balja och skruvade ur bottenpluggen i tanken och tömde. Sen frirullade far nerför gatan igen till macken och tankade igen... (man fick ju inte tanka i dunk tiden före ransoneringen) Vi fyllde fem fat så att jag skulle kunna övningsköra även om ransoneringen skulle bli långvarig...
Jag minns att jag hade huvudvärk ett par dar efter av bensinångorna....
Sista fatet tömdes i gräsklipparen för sådär fem-sex år sedan....
Thomas Weglert;20992 skrev:<snip>
Att snarast med hjälp av sol och kärnkraft gå över till vätgasdrift.
Här ligger Island långt framme.
</snip>
Thomas Weglert
gunnare;21039 skrev:Jag tror också vätgasdrift är betydligt mer realistiskt som 'miljöbränsle' än etanol.
En spännande tanke är att vätgas ganska enkelt kan produceras med solkraft (och vatten). Solenergin i Sahara lär enligt uträkningar räcka för att försörja hela transportsektorn....
Thomas Jansson;21043 skrev:Må det, men i Sahara finns inget vatten. .
Thomas Jansson;21043 skrev:Må det, men i Sahara finns inget vatten. Hos oss finns det massor med vatten men ingen sol. Ytterliggare en påminnelse om att det inte finns några riktiga paradis....
dag;21049 skrev:...men hela Medelhavet är fullt av vatten. Fast man kan kanske inte göra vätgas av saltvatten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst