95 eller 98 oktan ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

95 eller 98 oktan ?

Inläggav Velocette » 2007-09-25/20:48

95 eller 98 oktan på 1991 K75 ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Inläggav Josef » 2007-09-26/09:20

Vilket som.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Shells V-power....

Inläggav Joen i Dalby » 2007-09-26/19:19

Hej!

Tankar Shells "V-pulver" - min k100 går helt klart bättre (och Uralen oxå för den delen) än på 95 "what ever"....Dessutom "förefaller" förbrukningen bli något lägre med "pulvret" (renare förbränning månne?). Det bästa är väl att testa själv!
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-26/19:35

Joen i Dalby;21127 skrev:Hej!

Tankar Shells "V-pulver" - min k100 går helt klart bättre (och Uralen oxå för den delen) än på 95 "what ever"....Dessutom "förefaller" förbrukningen bli något lägre med "pulvret" (renare förbränning månne?). Det bästa är väl att testa själv!



Kan bara instämma i ovanstående. Min K100 går också markant bättre på V-pulvret. Och snålare dessutom. Hittade inte alltid en Shellmack i rättan tid nu när jag var nere i Europa senast, och räckvidden då jag tankat annan soppa om det så var Aral 100 eller OMV 100 blev märkbart kortare.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-27/09:13

Rensat pga risk för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav hpngs1000 » 2007-09-27/13:20

Arne Lindgren;21169 skrev:V-power är värt att testa.

Hej Arne, alla!
Kan meddela att min Basic med dubbeltändning och 10.3:1 i komp kräver V-Power (eller motsvarande) för att inte spika. Vid senaste besöket i Tyskland/Österike hann jag prova motsvarande bränsle från andra tillverkare och fann ingen märkbar skillnad. Möjlige kan Aral's 100 oktaniga bränsle upplevas som ett "piggare" bränsle. Troligen mest placebo.......

När V-Power introducerades utspann sig en diskussion om vad det egenligen var för bränlse. Ett telefonsamtal till Shell-raffet i Göteborg avslöjade att det är vanlig 98 där sprittillsatsen tagits bort!. Så vetenskapligt var det med det!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-27/13:53

HPNGS1000;21185 skrev:Hej Arne, alla!
Kan meddela att min Basic med dubbeltändning och 10.3:1 i komp kräver V-Power (eller motsvarande) för att inte spika. Vid senaste besöket i Tyskland/Österike hann jag prova motsvarande bränsle från andra tillverkare och fann ingen märkbar skillnad. Möjlige kan Aral's 100 oktaniga bränsle upplevas som ett "piggare" bränsle. Troligen mest placebo.......

När V-Power introducerades utspann sig en diskussion om vad det egenligen var för bränlse. Ett telefonsamtal till Shell-raffet i Göteborg avslöjade att det är vanlig 98 där sprittillsatsen tagits bort!. Så vetenskapligt var det med det!

Det där sista kan ju inte vara riktigt hela sanningen, för är 98 verkligen 98 och man tar bort etanoltillsatsen så lär oktantalet sjunka något, och då blir det definitivt inte 99 oktan av det....
Däremot lär den sänkta bränsleförbrukningen kunna bottna i den borttagna etanoltillsatsen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredde_M » 2007-09-27/17:20

Marie;21187 skrev:Det där sista kan ju inte vara riktigt hela sanningen, för är 98 verkligen 98 och man tar bort etanoltillsatsen så lär oktantalet sjunka något, och då blir det definitivt inte 99 oktan av det....
Däremot lär den sänkta bränsleförbrukningen kunna bottna i den borttagna etanoltillsatsen.


Hörde en teori om att 95 oktan är en blandning av sämre lågoktanig bensin och 98 oktan.

Tog del av en bränsleanalys i våras på vanlig Preem 98 oktan och där var det 0% etanolinblandning om jag inte missminner mig. Kan ev bero på årstiden. Det är ju lite skillnad på vinter- och sommarsoppa.

//F
Fredde_M
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-29/21:46


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst