Krånglande instrument på K-modell ? Fixa så här.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Krånglande instrument på K-modell ? Fixa så här.

Inläggav Pacman » 2007-09-28/21:37

Ägde en K75 av 86-års modell. Skön och trevlig hoj , förutom att hastighetsmätaren och varvräknare strulade och visade bara vad dom själva ville när dom själva ville och speciellt inte när jag ville.

Fick höra att dom var slutkörda pga kondens och för dyrt att reparera. Bara att köpa nytt grabben !!!

Snål som man är så plockade jag ner instrumentet på köksbordet. delade på allt som hade med elektriska kontaker att göra. Tog en topsy och dränkte in den med 5:56 och började systematiskt att ordentligt rengöra alla anslutningar. Därefter fick allt ligga och torka innan jag nogsamt pilla ihop allt igen. Extra noga med packningen runt instrumenthuset !!! Efter det så fungerade både hastighet och varv-visningen rätt och exakt i ur och skur i två år innan jag sålde den.

Det är värt ett försök innan ni betalar dyrt för ett nytt.

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Puh!!

Inläggav gösser » 2007-09-28/22:30

Jag ska aldrig mer gå in på forumet en fredag..Det är alldeles för jobbigt.
Men nu är jag där.. Ditt problem med mätarna är en klassiker... Joen i Dalby
har förklarat det hela väldigt bra. Förmodligen har det bildats beläggningar
mellan kontaktytorna och dom ger därför inte korrekt information. Men du
ligger rätt på det. Inte fan behöver man byta en massa elektronik för det.
Om hastighetsmätaren inte fungerar som den ska är det förmodligen
"förstärkaren" som krånglar. Läs tråden som Joen har skrivit...

Lars


Pacman;21274 skrev:Ägde en K75 av 86-års modell. Skön och trevlig hoj , förutom att hastighetsmätaren och varvräknare strulade och visade bara vad dom själva ville när dom själva ville och speciellt inte när jag ville.

Fick höra att dom var slutkörda pga kondens och för dyrt att reparera. Bara att köpa nytt grabben !!!

Snål som man är så plockade jag ner instrumentet på köksbordet. delade på allt som hade med elektriska kontaker att göra. Tog en topsy och dränkte in den med 5:56 och började systematiskt att ordentligt rengöra alla anslutningar. Därefter fick allt ligga och torka innan jag nogsamt pilla ihop allt igen. Extra noga med packningen runt instrumenthuset !!! Efter det så fungerade både hastighet och varv-visningen rätt och exakt i ur och skur i två år innan jag sålde den.

Det är värt ett försök innan ni betalar dyrt för ett nytt.

Mvh
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst