Ross;21322 skrev:.........men jag gick och köpte ett nytt i dag .............
dag;21343 skrev:Varför levererar BMW ABS hojar med GEL-batteri i så fall?
Bengt Allevad;21345 skrev:Jag tror inte BMW-levererade är GEL-batterier. Bara frågan om okunnighet i dagligt tal. Ett slutet batteri kalls av många för GEL-batteri.
dag;21362 skrev:Har alldeles bestämt för mig att originalbatteriet (som fortfarande fungerar) i min hoj är ett BMW/Excide GEL batteri
Bengt Allevad;21367 skrev:Sålunda inga problem med lite högre inre spänningsfall och GEL-batteri när ABS:en provas före varje ivägkörning.
Bengt Allevad;21370 skrev:
Batteriets förmåga provas inte vid själva ABS-provet utan ABS-enheten läser batterispänning medan startmotorn går runt vid start av hojen och gör därvid sitt god- eller underkännande.
Bengt Allevad;21367 skrev:Ser ut på bilden som du har ABSIII i din 03:a
Sålunda inga problem med lite högre inre spänningsfall och GEL-batteri när ABS:en provas före varje ivägkörning.
ABSI och ABSII provet ställer större krav på tillåtet spänningsfall eftersom plungemotorn i dessa system kräver högre ström när den skall accelereras än vad det gör i ABSIII (helt annan typ av motor).
För övrigt har jag bara goda erfarenheter av Reinblei-batterierna. Jag kör med 14 Ah i min R1100s och får på ett enkelt och billigt sätt bort ca.1,5 kg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst