abs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

abs

Inläggav 2661148 » 2007-09-28/23:31

Hej jag har köpt min första bmw en k100lt-88 jag tycker det är en skön cykel. men nu till det lilla problemet.när jag startar den så blinkar abs lampan trycker jag ner knappen på styret så lyser den fast sken och så lyser den i 20 min sen börjar det att blinka igen.har kört 50 mil så jag tycker att batteriet ska ha laddats upp nu men läste på forumet att det kunde va batteriet som va dåligt men sen sa någon till mig att det kunde va boxsen som måste kodas om och nu undrar jag om man måste lämna in den eller om någon vet hur man gör. tacksam för alla tips mvh Ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Nollställa ABS

Inläggav Josef06 » 2007-09-29/04:58

Hej

Först nollställa ABS:an (enligt beskrivningen). Om problemet kvarstår, repetera hela processen (några gånger). Om ABS lampan lyser fortfarande ta nästa steg (läs hela artikeln).

"ABS1 was only used on older K bikes. A fault is indicated by the ABS light and the bulb monitor flashing in unison. The bulb monitor will be on continuously until the system has verified operation of both brake switches and both bulb filaments (taillignt and brake light) and then it extinguishes and becomes the second ABS light. The primary ABS light (and the monitor light, once its test is complete) will flash in unison until the bike moves off. If they continue to flash in unison after that, there is a fault. You will probably get a fault #7 upon startup after you have left the battery disconnected for a period of time.

Resetting ABS1
Locate the diagnostic connector on the right frame rail, under the seat. Remove it from the blanking plug.
Insert one end of 20 cm wire into the middle socket of this connector.
Ground the other end firmly to a metal bolt in the area (and keep grounded).
Hold the ABS button down as you turn the ignition on. You should see the lights flash together as normal.
Keep holding the ABS button down for about 8 seconds. The ABS light will stay on solid.
Release the ABS button.
Turn off ignition, remove wire.

läs hela artikeln: http://www.largiader.com/abs/absfault.html

Lycka till
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav 2661148 » 2007-09-29/07:22

jag på tackar för hand ska pröva hoppas att det fungerar .ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-29/12:02

På din hoj, Ross, är det två ABS-lampor i panelen som blinkar?
När du startar motorn, blinkar de i otakt eller i takt?

Kanske inte exakt samma på din K100, men min 1150GS är så här:
Normalt skall lamporna blinka i takt (samtidigt) innan man kör iväg.
När du börjar rulla skall två "klonk" höras från ABS-enheten och lamporna
skall slockna (båda två). ABS:en är nu okej.

Har du kollat att ABS-givarna sitter fast och har rätt spel mot tandhjulet?
Spelet skall på min GS vara mellan 0,45-0,55 mm.

Även om batteriet laddats, så kan det ju vara dåligt ändå. ABS-enheten
kräver hög batterispänning direkt efter att motorn startats, och ett dåligt
batteri återhämtar sig inte tillräckligt fort.
Ett trix kan vara att inte slå till startmotorn direkt efter att tändningen
kopplats på. Vänta 3-5 sek så hinner ABS-enheten checka systemet mm.
Vet du om att batteriet har varit med ett tag så rekommenderar jag ett nytt.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav 2661148 » 2007-09-29/14:36

Hej är super glad att ni hjälper mig med min bmw kan ju inget när det gäller den. jo det är bara en abs lampa på den men trycker jag på bromsen både hand-fot så börjar varningslampan att blinka tillsammans trycker jag på knappen sen till absen så lyser båda så fint ett jätte jobbigt RÖTT sken men jag vet ej om batteriet är bra har laddat det nu i ett dygn men jag gick och köpte ett nytt i dag men man ska ju veta att det kostar att ha bmw ska prova i morgon när jag är på verkstan jag tackar och buggar om fler fick prova att köra så tror jag att fler hadde köpt bmw jag tycker den är jätte kul bara man får ordning på felet mvh ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-29/17:47

Ross;21322 skrev:.........men jag gick och köpte ett nytt i dag .............




Tänk på att en ABS-försedd BMW med ABSI eller ABSII kräver batterier med extra lågt inre spänningsfall.

Väljer du öppet batteri är det inga problem men väljer du ett ventilreglerat batteri är det det viktigt att det inte är av typen GEL( högt inre spänningsfall) utan av typen AGM (lägre inre spänningsfall)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav dag » 2007-09-29/17:51

Bengt Allevad;21341 skrev:...inte [/B]är av typen GEL( högt inre spänningsfall) utan av typen AGM (lägre inre spänningsfall)


Varför levererar BMW ABS hojar med GEL-batteri i så fall?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-29/18:07

dag;21343 skrev:Varför levererar BMW ABS hojar med GEL-batteri i så fall?


Jag tror inte BMW-levererade är GEL-batterier. Bara frågan om okunnighet i dagligt tal. Ett slutet batteri kalls av många för GEL-batteri.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav 2661148 » 2007-09-29/23:06

hej nu har jag köpt ett vanligt batteri så i morgon ska vi se om det hjälper annars är det bara att söka vidare mvh ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav dag » 2007-09-30/00:08

Bengt Allevad;21345 skrev:Jag tror inte BMW-levererade är GEL-batterier. Bara frågan om okunnighet i dagligt tal. Ett slutet batteri kalls av många för GEL-batteri.


Har alldeles bestämt för mig att originalbatteriet (som fortfarande fungerar) i min hoj är ett BMW/Excide GEL batteri och inte ett AGM batteri. Vill också minnas att man i ett tillägg till manualen varnade för en laddspänning över 14,4V - vilket också tyder på att det är ett GEL batteri. Om jag fattat rätt har BMW nu gått över till AGM batterier (som ju är en lite annan konstruktion) som också tål högre laddspänning.

När det är dags att byta skulle jag dock överväga t.ex. ett Hawker batteri av typen rent bly - tenn. Det är en typ av batteri som ofta används i telecom system, UPS:er, militära tillämpningar mm och som har en extremt lång livslängd samt klarar höga strömuttag under kort tid.

Lite mera info kan ni hitta här.

http://www.abatel.com/Produkter/pbsn_prod_s.html

http://www.mklsportster.com/r1150r/r1150rlog.htm

Bild
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-30/07:13

dag;21362 skrev:Har alldeles bestämt för mig att originalbatteriet (som fortfarande fungerar) i min hoj är ett BMW/Excide GEL batteri


Ser ut på bilden som du har ABSIII i din 03:a

Sålunda inga problem med lite högre inre spänningsfall och GEL-batteri när ABS:en provas före varje ivägkörning.

ABSI och ABSII provet ställer större krav på tillåtet spänningsfall eftersom plungemotorn i dessa system kräver högre ström när den skall accelereras än vad det gör i ABSIII (helt annan typ av motor).

För övrigt har jag bara goda erfarenheter av Reinblei-batterierna. Jag kör med 14 Ah i min R1100s och får på ett enkelt och billigt sätt bort ca.1,5 kg.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-30/08:36

Bengt Allevad;21367 skrev:Sålunda inga problem med lite högre inre spänningsfall och GEL-batteri när ABS:en provas före varje ivägkörning.



Edit ovanstående.

Batteriets förmåga provas inte vid själva ABS-provet utan ABS-enheten läser batterispänning medan startmotorn går runt vid start av hojen och gör därvid sitt god- eller underkännande.

Förlåt men ibland får jag hjärnsläpp:confused:
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-30/08:54

Bengt Allevad;21370 skrev:
Batteriets förmåga provas inte vid själva ABS-provet utan ABS-enheten läser batterispänning medan startmotorn går runt vid start av hojen och gör därvid sitt god- eller underkännande.



Precis, och det är därför man skall vänta med att slå till startmotorn tills att
ABS-enheten är redo vilket väl tar några sekunder.
Själv räknar jag alltid till "tre blink" på ABS-lamporna innan jag kör runt start-
motorn och jag klarar mig då undan felblinket.
Kör förresten med ett Panasonic VRLA-batteri (typ AGM) som följde hojen.
Funkar faktiskt riktigt bra, fastän det verkar som att det inte är avsett som
startbatteri :rolleyes: .
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav 2661148 » 2007-10-04/19:02

hej allihop nu ska ni få höra ,eller se jag gjorde som ni sa jag bytte batteri men vilket helveta jag hadde innan jag fick rätt batteri först fick jag köpa ett som firman sa att det va till min bmw så lungnan ro satte jag i gång men när jag kom så långt att jag skulle sätta in det nya så stämde inte ett skit det var för långt och för högt och för smalt så då fick jag åka 4 mil till firman och fick ett nytt som skulle passa men jag va smart trodde jag och tog med mig det gammla batteriet så dom skulle se. när jag skullesätta dit det så var det för högt hmmmm jag körde istället till BMW där har dom ju rätt batteri HAHA trodde ni ja där får man vänta en dag för dom hadde inte dom hemma dom låg på ett lager på andra sidan vägen och dom kunde inte gå dit dom måste beställas jag blev sur JAG åkte till micro där har dom allt tydligen mitt batteri med JIPPI och det stämde men det jälpte inte min ABS lampa blinkar fortfarande jag är ledsen men ska försöka att leta vidare mvh ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav henrikk1200rs » 2007-10-05/13:55

hej ross
var det på förenad bil i malmö dom inte hade batteriet hemma:mad: ? isåfall skriv et email till dom o klaga på deres lagarhålning det är vi flera andra som gör varje gång, kan inte vära meningen man ska beställa vanliga slitdelar förhåpningen är att jo flera som klagar så måste dom jo börja fatta:confused:
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav dag » 2007-10-05/19:28

Bengt Allevad;21367 skrev:Ser ut på bilden som du har ABSIII i din 03:a

Sålunda inga problem med lite högre inre spänningsfall och GEL-batteri när ABS:en provas före varje ivägkörning.

ABSI och ABSII provet ställer större krav på tillåtet spänningsfall eftersom plungemotorn i dessa system kräver högre ström när den skall accelereras än vad det gör i ABSIII (helt annan typ av motor).

För övrigt har jag bara goda erfarenheter av Reinblei-batterierna. Jag kör med 14 Ah i min R1100s och får på ett enkelt och billigt sätt bort ca.1,5 kg.


Det är riktigt att jag har ABSIII. Sitter nog i de flesta 03 orna skulle jag gissa.
Även nyare hojar har haft problem med låg spänning och ABSIII - ni minns väl den stora debatten för något år sedan där ett antal hojar tappade bromsverkan pga låg spänning (servon slutade fungera). I några fall berodde det på att man bromsat så mycket så servon laddat ut batteriet...

Den häftiga kritiken ledde till att BMW skickade ut ett komplement till manualen - förmodligen för att gardera sig vid eventuella skadeståndsprocesser.

I all tysthet verkar BMW dessutom ha lämnat GEL batterierna till förmån för AGM batterier. Från 2007 har man ju även tagit bort den eldrivna servopumpen, vilket helt borde eliminera risken för bromstapp pga låg batterispänning.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav 2661148 » 2007-10-06/11:48

hej på er jo jag har klagat att bmw hadde dåligt med grejor MEN nu till mitt stora problem jag har ju bytat batteri men abs lampan blinkar fortfarande har gjort nästan allt utom att kåda om det är ju inte lätt jag hittar ingen stans jag har tittat på abs boxsen den är ju helt in kappslad men jag begriper ju inget sånt kan någon förklara så att jag begriper jag är tydligen en idiot när det gäller sånt och abs boxsen ligger ju längst bak under top boxsen HJÄLP jag börjar nästan ångra att jag köpte en BMW den är ju så knepig tacksam för hjälp snarast mvh ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav 2661148 » 2007-11-27/12:46

Hej på er alla jag fick jo en massa lösingar påhur man skulle omkåda abs boxsen av er här hittade inte kontakten men nu har jag löet problemet hitta kontakten med hjälp av en som är mekaniker som är jätte duktig han har jobbat mycket med bmw var suverän när det var att visa och tala om var jag skulle söka var felet var och efter en time var allt jobb över och jag körde nu är jag bara ledsen att inte våren har visatsig men den kommer tack för all hjälp m v h Ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst