Josef06;22073 skrev:Hej Mimmi,
Jag kollade på http://www.bmbikes.co.uk/specpages/K1100LT.htm
och där står att den väger 290 kg_fulltankad.
MVH
Mimmi;22061 skrev:Hej!
Är det någon som egentligen vet vad en K 11LT väger?
Jag har sökt efter uppgifter om detta, och blir bara förvirrad av de siffror jag sett. De varierar nämligen mellan 290 och 330kg. Det är ju körklar, fulltankad vikt jag vill veta. I och för sig är även 290kg för mycket tycker jag, men det beror ju lite på hur tyngdpunkten ligger hur man upplever det.
Jag tycker Gullan´s 250kg är alldeles för mycket, men jag upplever det som om GS dessutom har väldigt hög tyngdpunkt.
Kalle´s 250kg kändes mycket lätthanterligare...
Spiff;22206 skrev:Försök att få provköra någon? Det är ju sällan man skall lyfta den och så länge det är bra balans i den så är det kanske ok?
Mimmi;22061 skrev:Hej!
Är det någon som egentligen vet vad en K 11LT väger?
Jag har sökt efter uppgifter om detta, och blir bara förvirrad av de siffror jag sett. De varierar nämligen mellan 290 och 330kg. Det är ju körklar, fulltankad vikt jag vill veta. I och för sig är även 290kg för mycket tycker jag, men det beror ju lite på hur tyngdpunkten ligger hur man upplever det.
Jag tycker Gullan´s 250kg är alldeles för mycket, men jag upplever det som om GS dessutom har väldigt hög tyngdpunkt.
Kalle´s 250kg kändes mycket lätthanterligare...
Monza;22804 skrev:En annan nackdel som jag inte tänkte på då, men som jag noterat så här efteråt är blinkersreglaget inte är lika smidigt som på en BMW.
tibbe;22231 skrev:Mimmi, när du undrar över vikten på en hoj i kg så är det så mycket annat som spelar in när det gäller känslan.
Har jag bra och stadig fotkontakt när den står stilla, når fötterna ner med lätt böjda knän.
Har den hög tungdpunkt. Mycke i topboxen, el-driven vindruta och radio.
GW'n ser tung ut och är tung men här har man sänkt tungdpunkten genom att inte ha el-ställbar vindruta och flyttat tanken till under sadeln. Så om man inte hänger på en massa grejor högt upp så är den inte så toptung.
Nästa är hur brett styre du har, ett RS styre gör att man måste arbete mera ed kroppen i riktigt låg fart för att hålla balans, medan LT har ett brett styre så att du orkar korrigera balansen med styret vid krypkörning.
tibbe;22231 skrev:Sen är det motorkarraktären, en K11 motor har ett enormt lågvarvsvrid, så att du kan släppa gasen och bromsa ned varvtalet i manöverbanan. Om det skulle kännas att den lutar för mycket så släpp bara bromen ev. ge lite gas och allt rätar upp sig. Kör mycket hellre min K11LT/SE på manöverbana / alpvägar än en R12'a, mycket på grund av denna segdragningsförmåga.
K11'an är den segaste av K100, K100/4V och K1200LT enl min uppfattning.
tibbe;22231 skrev:Hur är den att sätta upp på centralstödet, handlar mycket om teknik och att lägga mycket tungd på högerfoten som vilar på hävarmen till cenralstödet.
Att få ned den från centralstödet, medger att jag gör det i körställning genom att knixa hojen först bak och sen fram. Behövs lite träning.
tibbe;22231 skrev:När man skall rulla den ut och in i förådet / parkeringsplatsen så bruka jag luta den mot mig OSB ALLDRIG från dig och ha kontakt mellan min mänskliga sittyta och hojen. Sitter jag på hojen och rullar bakåt så använder jag ALLTID och ENDAST handbromsen. Annars måste jag lyfta upp högerfoten och du kan ju räkna ut hur det kan gå då i värsta fall.
tibbe;22231 skrev:Körställningen är mycket bekväm på K11LT'n , kolla om den har komfortsadeln som är några cm. lägre för föraren. Syns en tydlig avsats mellan förar och passagerar dynan.
Knälslut, knävinkel bra, kör oftast med framdelen av foten på fotpinnen.
Det avvibrerade styret känns sladdrigt i början men är helt stabilt mot styrningen. Backspeglarna styr undan vinden helt från händerna.
Du har mycket lite fartvind på dig ( faktiskt mindre än på K12LT ) och du kan styra vinden med att höja och sänka vindrutan.
Kör personligen oftast med öppen Sys 5 hjälm och glasögon. Glasögonen är ett måste för mig då jag inte vill ha in en liten sten eller geting i ögat fast det verkar vindstilla framför ögonen. Över 140kmt så stänger jag hjälmen, p.g.a. vind och om det skulle komma något flygande så hjälper inte glasögonen.
Brukar också stänga hjälmen om det regnar och köra ned vindrutan till bottenläget. Så får dropparna träffa visiret och sen vrider jag huvudet lite grann för att blåsa bort dropparna rakt fram på visiret.
tibbe;22231 skrev:ABS'n blir kanske något nytt för dig, men tro mig det är en mycket bra säkerhetsgrej. Krisar det sig i trafiken så bromsa för allt vad du kan och koncentrera dig sen på att styra hojen, ABS'n tar hand om bromsningen för dig.
tibbe;22231 skrev:Sist men inte minst Mimmi, gå en bankurs och lär känna din nya hoj på en avrostning.
/Tibbe
Mimmi;22889 skrev:Hej!
Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.
Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:
Mimmi;22889 skrev:Hej!
Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.
Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:
Mimmi;22889 skrev:Hej!
Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.
Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:
gösser;22940 skrev:Det är bra att du är noggrann i ditt sökande efter en ersättare till Gullan.
Vill bara tala om att jag inte har handtagsvärmare på min -92:a. Upp-
enbarligen är du lite mer "frusen" av dig än mig. Jag försöker hitta så
tunna handskar som möjligt för att undvika handsvett bakom kåpan.
Har nu hittat ett par som det t.o.m är lufthål på sidorna av fingrarna,
dom är kalas! Tänk på att det också kan bli för bra med värme. LT:s kåpa
är väldigt effektiv att ta bort vinddraget från utsatta kroppsdelar.
Lars
Mimmi;23041 skrev:Däremot för min del är det helt otänkbart att åka omkring på en vit, med blå och gul lysfärgstape försedd och med polisiär "kaross" utrustad mc.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst