K 11 Lt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 11 Lt

Inläggav Mimmi » 2007-10-11/16:08

Hej!

Är det någon som egentligen vet vad en K 11LT väger?
Jag har sökt efter uppgifter om detta, och blir bara förvirrad av de siffror jag sett. De varierar nämligen mellan 290 och 330kg. Det är ju körklar, fulltankad vikt jag vill veta. I och för sig är även 290kg för mycket tycker jag, men det beror ju lite på hur tyngdpunkten ligger hur man upplever det.
Jag tycker Gullan´s 250kg är alldeles för mycket, men jag upplever det som om GS dessutom har väldigt hög tyngdpunkt.

Kalle´s 250kg kändes mycket lätthanterligare...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

290 kg_fulltankad

Inläggav Josef06 » 2007-10-11/18:23

Hej Mimmi,

Jag kollade på http://www.bmbikes.co.uk/specpages/K1100LT.htm
och där står att den väger 290 kg_fulltankad.
MVH
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Ett värde...

Inläggav Mimmi » 2007-10-11/18:54

Josef06;22073 skrev:Hej Mimmi,

Jag kollade på http://www.bmbikes.co.uk/specpages/K1100LT.htm
och där står att den väger 290 kg_fulltankad.
MVH


Hej och tack Josef!

Just den sidan är den där jag också fick siffran 290kg. Men på andra ställen så har jag sett uppgifter på ända upp till 330kg...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Albert » 2007-10-11/19:50

Nästa gång du kommer till Lunda korset. Kör av mot Lunda industriområde o sväng in på lastbilskontrollplatsen precis efter Lunda korset. Ligger en våg i backen där (givetvis helt olagligt att använda).
Den visar ganska exakt -;)
Min R80 väger enligt den 270kg - o det stämmer säkert. T4an väger 2100kg enligt samma våg - precis som den gjorde vid registreringsbesiktningen i Gävle på den vågen. Ve o fasa - vågen påstår dessutom att jag väger 80kg... det gör vågen hemma också! Så... du kan säkert lita hyfsat på lastbilsvågarna -:)

Du kan säkert "muta" någon på din lokala besiktningsstation att låta dig väga din mc -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

270 kg/Dry weight

Inläggav Josef06 » 2007-10-11/19:54

I Bikez hittase jag 270 kg/Dry weight:
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_k_1100_lt_se_1994.php
Om man väljer olika modeller (SE, Highline ...) från tabellen (och olika årsmodell) ser man 2 kg skillnad!
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_k_1100_lt_1997.php

Dessutom hittade jag hos Flingbrike, 290 kg/fulltankad:
http://www.flyingbrick.de/GB/types.html

och lite mer om hojen (vid intresse)!
http://www.flyingbrick.de/GB/the_k1100.html
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Vikt.

Inläggav gösser » 2007-10-11/20:16

Av ren nyfikenhet var jag tvungen att kolla "Rider's Handbook". Enligt den väger K 11:an 290 Kg fulltankad och "ready for the road". En annan siffra
som nämns är 250 Kg men det är utan bensin,oljor,kylvätska och verktyg,
vad man nu ska med den uppgiften till ???

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav joj » 2007-10-12/21:36

Mimmi;22061 skrev:Hej!

Är det någon som egentligen vet vad en K 11LT väger?
Jag har sökt efter uppgifter om detta, och blir bara förvirrad av de siffror jag sett. De varierar nämligen mellan 290 och 330kg. Det är ju körklar, fulltankad vikt jag vill veta. I och för sig är även 290kg för mycket tycker jag, men det beror ju lite på hur tyngdpunkten ligger hur man upplever det.
Jag tycker Gullan´s 250kg är alldeles för mycket, men jag upplever det som om GS dessutom har väldigt hög tyngdpunkt.

Kalle´s 250kg kändes mycket lätthanterligare...


Bytte till en K1100LT -92:a i somras efter att ha åkt K100RS i 8år. Nog känns K11:an ngt klumpigare men inte så jag tycker det stör direkt.
Faktum är att man sitter ngt lägre vilket gör att det känns stadigare när man sitter på den.

Har dock inte vägt den men i regbeviset står det:
Tjänstevikt: 305Kg

(Tjänstevikt för MC är enligt vägverkets definitioner: "Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick utan sidvagn, med verktyg som tillhör fordonet, bränsle, smörjolja och vatten")

//
joj
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 1999-10-01/01:00

Tack...

Inläggav Mimmi » 2007-10-12/21:49

... för alla svaren!:)
Ja, tydligen ligger vikten på drygt trehundra kilo på en K11 Lt.
Jag ställer mig mycket tvekande till en så tung mc, så jag får fundera på något annat som efterträdare till Gullan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-12/22:05

Försök att få provköra någon? Det är ju sällan man skall lyfta den och så länge det är bra balans i den så är det kanske ok?
Tycker det är lite synd att du inte är nöjd med din moppe...
Jörgen I Larsson
 

Precis!

Inläggav Mimmi » 2007-10-12/22:16

Spiff;22206 skrev:Försök att få provköra någon? Det är ju sällan man skall lyfta den och så länge det är bra balans i den så är det kanske ok?


Hej!

Jo, det skulle jag gärna göra, men det är liksom inte rätt årstid för mig och mc-körning nu. Jag tillhör de frusnas skara nämligen:o :p .
Dessutom växer inte fina, sena K11 Lt på träd, och förövrigt står ju Gullan fortfarande här och dräller. Åt det senare faktum är nog inte mycket att göra i år, försäljningssäsongen är nog slut nu, är jag rädd. Det verkar inte hända mycket på Blocket nu, mera än att det tillkommer nya mc. Försvinner innan tvåmånadersgränsen är det väldigt få som gör.
Så jag vet inte om det är mödan lönt att annonsera nu, kanske bättre att vänta till våren...

Balansen kan ju vara bra, och Du har rätt i att man inte lyfter sin mc så ofta. Kalle lyfte jag inte en enda gång, trots att han välte för mig vid ett tillfälle. Men då var det två snälla grannar som lyfte upp honom åt mig:) .
Men på något sätt har jag en stor respektför tunga motorcyklar.
Jag tror knappast att jag ens skulle våga provköra en Guldvinge, jag ryser av blotta tanken på deras 400+kg...:eek:
Tänk om det är lite rullgrus eller ett hål just där man stannar och sätter ned foten...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-12/22:29

Nä du har nog rätt, årstiden lockar inte till att ge sig ut och köra annat än om det dyker upp en vacker/varm dag och då står nog inte K100lt på rad och vill bli provade..
Men det kanske inte behöver vara en fin sen hoj för att provköra för att se om det är något för dig? Det räcker ju med att få prova hur den känns.
Om det sen inte går att byta under vintern för marknaden har blivit översvämmad av hojar så är det ju surt men då vet du i alla fall vad du vill ha och det är ju alltid bra.
Att köra något som väger +400 kg på två hjul lockar inte mig heller.. lite rullgrus och man är rökt..
Jag tycker min GS känns tung så länge jag står stilla men så fort den rullar så transformeras den till en moped =)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav KGE » 2007-10-13/05:29

Mimmi;22061 skrev:Hej!

Är det någon som egentligen vet vad en K 11LT väger?
Jag har sökt efter uppgifter om detta, och blir bara förvirrad av de siffror jag sett. De varierar nämligen mellan 290 och 330kg. Det är ju körklar, fulltankad vikt jag vill veta. I och för sig är även 290kg för mycket tycker jag, men det beror ju lite på hur tyngdpunkten ligger hur man upplever det.
Jag tycker Gullan´s 250kg är alldeles för mycket, men jag upplever det som om GS dessutom har väldigt hög tyngdpunkt.

Kalle´s 250kg kändes mycket lätthanterligare...


[B][/B]

Det står att den väger 295 kg på besiktningsinstrumentet. en -96:a i allafall.
//KG
KGE
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2007-03-16/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-10-13/12:06

Mimmi, när du undrar över vikten på en hoj i kg så är det så mycket annat som spelar in när det gäller känslan.
Har jag bra och stadig fotkontakt när den står stilla, når fötterna ner med lätt böjda knän.
Har den hög tungdpunkt. Mycke i topboxen, el-driven vindruta och radio.
GW'n ser tung ut och är tung men här har man sänkt tungdpunkten genom att inte ha el-ställbar vindruta och flyttat tanken till under sadeln. Så om man inte hänger på en massa grejor högt upp så är den inte så toptung.
Nästa är hur brett styre du har, ett RS styre gör att man måste arbete mera ed kroppen i riktigt låg fart för att hålla balans, medan LT har ett brett styre så att du orkar korrigera balansen med styret vid krypkörning.
Sen är det motorkarraktären, en K11 motor har ett enormt lågvarvsvrid, så att du kan släppa gasen och bromsa ned varvtalet i manöverbanan. Om det skulle kännas att den lutar för mycket så släpp bara bromen ev. ge lite gas och allt rätar upp sig. Kör mycket hellre min K11LT/SE på manöverbana / alpvägar än en R12'a, mycket på grund av denna segdragningsförmåga.
K11'an är den segaste av K100, K100/4V och K1200LT enl min uppfattning.

Hur är den att sätta upp på centralstödet, handlar mycket om teknik och att lägga mycket tungd på högerfoten som vilar på hävarmen till cenralstödet.
Att få ned den från centralstödet, medger att jag gör det i körställning genom att knixa hojen först bak och sen fram. Behövs lite träning.

När man skall rulla den ut och in i förådet / parkeringsplatsen så bruka jag luta den mot mig OSB ALLDRIG från dig och ha kontakt mellan min mänskliga sittyta och hojen. Sitter jag på hojen och rullar bakåt så använder jag ALLTID och ENDAST handbromsen. Annars måste jag lyfta upp högerfoten och du kan ju räkna ut hur det kan gå då i värsta fall.

Körställningen är mycket bekväm på K11LT'n , kolla om den har komfortsadeln som är några cm. lägre för föraren. Syns en tydlig avsats mellan förar och passagerar dynan.
Knälslut, knävinkel bra, kör oftast med framdelen av foten på fotpinnen.
Det avvibrerade styret känns sladdrigt i början men är helt stabilt mot styrningen. Backspeglarna styr undan vinden helt från händerna.
Du har mycket lite fartvind på dig ( faktiskt mindre än på K12LT ) och du kan styra vinden med att höja och sänka vindrutan.
Kör personligen oftast med öppen Sys 5 hjälm och glasögon. Glasögonen är ett måste för mig då jag inte vill ha in en liten sten eller geting i ögat fast det verkar vindstilla framför ögonen. Över 140kmt så stänger jag hjälmen, p.g.a. vind och om det skulle komma något flygande så hjälper inte glasögonen.
Brukar också stänga hjälmen om det regnar och köra ned vindrutan till bottenläget. Så får dropparna träffa visiret och sen vrider jag huvudet lite grann för att blåsa bort dropparna rakt fram på visiret.

ABS'n blir kanske något nytt för dig, men tro mig det är en mycket bra säkerhetsgrej. Krisar det sig i trafiken så bromsa för allt vad du kan och koncentrera dig sen på att styra hojen, ABS'n tar hand om bromsningen för dig.

Sist men inte minst Mimmi, gå en bankurs och lär känna din nya hoj på en avrostning.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

K1100lt

Inläggav Monza » 2007-10-25/11:07

Jag var i samma valsituation som du för ett par år sedan. Jag behövde en hoj för motorvägspendling till jobbet, så mina krav var bra vindskydd, stabil gång, ABS och, inte minst viktigt så här års, elektriska värmehandtag.

Jag provade både ST1100 och K1100LT och funderade en hel del. På alla punkter blev det fördel till K1100:an, så det slutade med att jag köpte en gammal polishoj.

Så här efteråt kan jag säga att det känns helt rätt. Jag har lånat pannor och andra touringhojar ett par gånger och det är ingen som rikigt kan mäta sig med K1100 som brukshoj. Pannan känns mer som en skoter och är vingligare på motorväg, en del beror nog på det smalare styret. Dessutom upplever jag den som bökigare att rangera när den skall parkeras.

Sedan är inte värmehantagen standard så de man stöter på är mer klumpiga eftermonterade versioner som inte funkar lika bra. En annan nackdel som jag inte tänkte på då, men som jag noterat så här efteråt är blinkersreglaget inte är lika smidigt som på en BMW.
Monza
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-08-16/11:59

Inläggav Marie » 2007-10-25/18:23

Monza;22804 skrev:En annan nackdel som jag inte tänkte på då, men som jag noterat så här efteråt är blinkersreglaget inte är lika smidigt som på en BMW.


Där måste du väl ändå ha skrivit fel? Sämre blinkersreglage än BMWs får man leta väldigt länge efter. Jag kan inte få i min skalle varför man skall behöva tre knappar till samma funktion som japanerna och många andra klarar med en knapp.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

K11lt - kanonnöjd

Inläggav Kenneth » 2007-10-25/20:28

Jag är helnöjd med min K11lt- 94 med ABS II.
Det finns bara två problem med den - min fru har vid två tillfällen gjort okontrollrade avsittningar!
  1. I Scotland sommaren 06, med resultat att hon slog tummen ur led. 90 graders vidovinkel på h tummes yttersta led. ajajaj
  2. sommaren -07 vid normal avsittning,vek sig vänster knä med resultat kraschlandning på rygg. Tur att hon hade ryggskydd och hjälm. Tyvärr mår inte knät bra.
För övrigt är det en kanonmaskin för touring och även för lite snabbkörning. stadig som en mutter med 2 pers, full last och lite för hög fart enligt svenska regler. Drar cirka 0,5/mil oberonde av förutsättningar.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav janka Gunnarsson » 2007-10-25/21:15

Lite data!

Entering the Nineties: the K1100 models
Nearly all the updates had passed the K100 LT without traces; while the sportier versions meanwhile featured paralever chassis, 74 kW/100 HP and four-valve heads (and unlike the LT could be ordered with controlled catalytic converter system), the LT was build unchanged with 66kW/90 HP and Monolever.

It is interesting to know, that the K100 designers always had to defend their engine concept with 66 kW against journalists and clients claiming 100 HP flat. When BMW finally folded, the torque suffered: torque diagram showing a deflection between 4000 and 5000 RPM. Those, who bought the sports models could live with it, performance and rev potential being excellent, the touring rider however demanded different qualities, rather be found in the earlier engine.




That's why the due update of the LT just jumped the 1000cc four valve at the end of 1991. The four valve was bored to 1092 cc, stroke unchanged, also the Bosch Motronic- system was updated to version 2.2, resulting in an engine, which as much beat the torque of the first K100 as the performance of the K1. Vibrations could still be sensed with this 1100, but there was no doubt that this was the superior 100 HP- engine. In the diagram below the differences in torque and performance of the different four- cylinders.




The new engine however was only one of the modifications to push the K1100 LT back into the top rank of tourers. A modified fairing enclosed the engine even more. The windscreen position could be changed electrically. Interesting because the windscreen of the old K100 RT when sold abroad, was changed to a steeper position by fitting wedges. Now the screen was adjustable, which especially pleased the ‘big ones’, the fairing was moved 30mm forward to allow more leg space.


The chassis was fit with a tighter suspension, not a bad idea for a gross weight of 500 kg (K100 LT: 480kg ). But above all the Paralever showed up. The reaction rod reduces the swingarm reactions effectively and was Standard with the K1 since 1988. According to BMW the paralever resembles a swingarm of 1,40 m. As before the K1 , also the K1100 LT got attractive three- spoke wheels, the rear wheel being narrower to support a 140mm wide tire instead of a 160.




After all there was a controlled catalytic converter available,additional price just 850 DM. ABS cost 1995 DM. Already in 1992 it was possible to pay 28,500 DM for a fully equipped LT. For that you got radio with remote control, heated grips and burglar alarm. The topcase, already standard with the earlier model was enlarged to 35 l. Two pretty well- equipped special editions were offered during the time: 1993 a „Special Edition“ with G-cataliser, ABS II and Radio for 27,950 DM and 1997 the LT „Highline“ mit several chromed and polished parts, Radio and backrest. The Price 29,600 DM.
<p>Janka </p>
janka Gunnarsson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-01-30/01:00
Ort: Linköping

Mina svar och reflektioner...

Inläggav Mimmi » 2007-10-26/20:47

Hej Tibbe!
Tack för ett utförligt svar. Jag kommenterar efter lämpligt stycke.

tibbe;22231 skrev:Mimmi, när du undrar över vikten på en hoj i kg så är det så mycket annat som spelar in när det gäller känslan.
Har jag bra och stadig fotkontakt när den står stilla, når fötterna ner med lätt böjda knän.
Har den hög tungdpunkt. Mycke i topboxen, el-driven vindruta och radio.
GW'n ser tung ut och är tung men här har man sänkt tungdpunkten genom att inte ha el-ställbar vindruta och flyttat tanken till under sadeln. Så om man inte hänger på en massa grejor högt upp så är den inte så toptung.
Nästa är hur brett styre du har, ett RS styre gör att man måste arbete mera ed kroppen i riktigt låg fart för att hålla balans, medan LT har ett brett styre så att du orkar korrigera balansen med styret vid krypkörning.


Jovisst, det där förstår jag. Min GS upplever jag som enormt hög och dessutom tycker jag att den har en extremt hög tyngdpunkt, särskilt med lite packning. Observera då att jag INTE har någon toppbox till henne, utan enbart sidoväskor, tankväska samt packrulle tvärsöver passgerarplatsen. Jag tycker helt enkelt att det känns osäkert och nästan otäckt att köra med GS:en! Jag upplever däremot Pannan som väldigt välbalanserad och med låg tyngdpunkt. Dessutom har den låg sitthöjd. Jag har ännu inte varit och provkört någon K11LT, den närmaste är 15 mil bort, och för mig i alla fall är det ganska långt.

tibbe;22231 skrev:Sen är det motorkarraktären, en K11 motor har ett enormt lågvarvsvrid, så att du kan släppa gasen och bromsa ned varvtalet i manöverbanan. Om det skulle kännas att den lutar för mycket så släpp bara bromen ev. ge lite gas och allt rätar upp sig. Kör mycket hellre min K11LT/SE på manöverbana / alpvägar än en R12'a, mycket på grund av denna segdragningsförmåga.
K11'an är den segaste av K100, K100/4V och K1200LT enl min uppfattning.


Jo där håller jag med Dig helt och hållet, glöm inte bort att jag körde K100, Röd Kalle, i flera år! Redan den motorn hade ju en sådan enorm kraft redan på tomgång att jag utan problem kunde köra manövreringskörning på tomgång, och reglera farten med fotbromsen. Något som är TOTALT omöjligt på min GS:mad: ! Boxermotorn är totalt tom under tvåtusen varv, och dessutom är den väldigt högt utväxlad, även ettan!

tibbe;22231 skrev:Hur är den att sätta upp på centralstödet, handlar mycket om teknik och att lägga mycket tungd på högerfoten som vilar på hävarmen till cenralstödet.
Att få ned den från centralstödet, medger att jag gör det i körställning genom att knixa hojen först bak och sen fram. Behövs lite träning.


Återigen, jag har haft K100! Att få den både upp och ner på centralstödet var en barnlek, det var ju bara att väga upp den med kroppstyngden, precis som Du skriver. Att få ner den gjorde jag alltid genom att sedan jag klivit på, gunga till. Skulle jag göra det riktigt elegant så lade jag i ettan, upp med båda fötterna, gunga ner och köra i väg i ett moment...:)

tibbe;22231 skrev:När man skall rulla den ut och in i förådet / parkeringsplatsen så bruka jag luta den mot mig OSB ALLDRIG från dig och ha kontakt mellan min mänskliga sittyta och hojen. Sitter jag på hojen och rullar bakåt så använder jag ALLTID och ENDAST handbromsen. Annars måste jag lyfta upp högerfoten och du kan ju räkna ut hur det kan gå då i värsta fall.


Självklart! Jag backar ned i mitt garage, min K100 med sina kåpmonterade backspeglar var enormt enkel att backa ner för backen, med fötterna på fotpinnarna. GS:en är mycket svårare, de styrmonterade backspeglarna gör att jag inte ser ordentligt tack vare att de flyttar sig vid minsta korrigering av riktningen.
Återigen, bli nu inte sur på mig för att jag påpekar det, jag har kört mc sedan 1967, och sedan 1971 med körkort! Så jag har nog allt lärt mig något under de åren...:)

tibbe;22231 skrev:Körställningen är mycket bekväm på K11LT'n , kolla om den har komfortsadeln som är några cm. lägre för föraren. Syns en tydlig avsats mellan förar och passagerar dynan.
Knälslut, knävinkel bra, kör oftast med framdelen av foten på fotpinnen.
Det avvibrerade styret känns sladdrigt i början men är helt stabilt mot styrningen. Backspeglarna styr undan vinden helt från händerna.
Du har mycket lite fartvind på dig ( faktiskt mindre än på K12LT ) och du kan styra vinden med att höja och sänka vindrutan.
Kör personligen oftast med öppen Sys 5 hjälm och glasögon. Glasögonen är ett måste för mig då jag inte vill ha in en liten sten eller geting i ögat fast det verkar vindstilla framför ögonen. Över 140kmt så stänger jag hjälmen, p.g.a. vind och om det skulle komma något flygande så hjälper inte glasögonen.
Brukar också stänga hjälmen om det regnar och köra ned vindrutan till bottenläget. Så får dropparna träffa visiret och sen vrider jag huvudet lite grann för att blåsa bort dropparna rakt fram på visiret.


Att K11LT är enormt komfortabel och härlig på alla de sätt betvivlar jag inte en sekund! Det Du skriver om vindavledningen på den låter underbart. Det skulle vara underbart att kunna köra med öppet visir utan att riskera att ögonen blåser ur sina ögonhålor...
Just blåsten och turbulensen är en av alla grejor som jag så innerligt avskyr på min GS! Trots att jag alltid har proppar i öronen när jag kör, har jag fått Tinnitusliknande problem i år...:mad: Det susar och piper i öronen bara jag kör en liten kort sträcka numera. Jag hoppas verkligen att det inte förvärras!

tibbe;22231 skrev:ABS'n blir kanske något nytt för dig, men tro mig det är en mycket bra säkerhetsgrej. Krisar det sig i trafiken så bromsa för allt vad du kan och koncentrera dig sen på att styra hojen, ABS'n tar hand om bromsningen för dig.


ABS blir inget nytt, jag har ju en 1150GS nu! Jag delar helt Din åsikt om detta bromssystem, det känns verkligt skönt och bra att veta att det går att bromsa fullt oavsett underlag.

tibbe;22231 skrev:Sist men inte minst Mimmi, gå en bankurs och lär känna din nya hoj på en avrostning.
/Tibbe

Min inställning till kollektiva övningar är alltför välkänd för att vidare kommenteras...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

En fråga om värme...

Inläggav Mimmi » 2007-10-26/23:03

Hej!

Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.

Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-27/06:03

Mimmi;22889 skrev:Hej!

Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.

Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:


"På den tiden" tror jag värmehandtag var tillägg på de flesta BMW-hojar.

Möjligen när de hette LT (Lyx-tourer) var det fabriksmonterat men det är väl också vad du tror.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

värme

Inläggav Kenneth » 2007-10-27/13:55

Mimmi;22889 skrev:Hej!

Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.

Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:


Min -94 som är privatimport från Tyskland finns 2stegs hansgrill monterad, men vet ej om det var standard i Svenskt utförande. Värmen är i alla fall fomidabel
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Noggrannhet

Inläggav gösser » 2007-10-27/20:10

Det är bra att du är noggrann i ditt sökande efter en ersättare till Gullan.
Vill bara tala om att jag inte har handtagsvärmare på min -92:a. Upp-
enbarligen är du lite mer "frusen" av dig än mig. Jag försöker hitta så
tunna handskar som möjligt för att undvika handsvett bakom kåpan.
Har nu hittat ett par som det t.o.m är lufthål på sidorna av fingrarna,
dom är kalas! Tänk på att det också kan bli för bra med värme. LT:s kåpa
är väldigt effektiv att ta bort vinddraget från utsatta kroppsdelar.

Lars

Mimmi;22889 skrev:Hej!

Hur är det egentligen med värmehandtagen på K11LT. Jag har fått för mig att alla har det. Men jag talade med förre ägaren till en LT/SE som finns till salu, och han påstod att den han hade INTE var försedd med denna detalj. Det handlar om en svensksåld maskin.

Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken:confused:
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Tydligen...

Inläggav Mimmi » 2007-10-28/19:43

gösser;22940 skrev:Det är bra att du är noggrann i ditt sökande efter en ersättare till Gullan.
Vill bara tala om att jag inte har handtagsvärmare på min -92:a. Upp-
enbarligen är du lite mer "frusen" av dig än mig. Jag försöker hitta så
tunna handskar som möjligt för att undvika handsvett bakom kåpan.
Har nu hittat ett par som det t.o.m är lufthål på sidorna av fingrarna,
dom är kalas! Tänk på att det också kan bli för bra med värme. LT:s kåpa
är väldigt effektiv att ta bort vinddraget från utsatta kroppsdelar.

Lars


... är det olika på dessa maskiner. Förmodligen var handtagsvärme inte original ens på den finaste LT:n, SE och Highline.
Jo, denna gången skall jag inte förhasta mig vid inköp. Jag skall nogsamt känna efter vad jag själv vill och känner. Och inte låta mig förledas av andra som hyllar och höjer en viss modell till skyarna.
Ja, varmt kan det förstås bli, och det gillar jag inte heller. Jag har numera ett väldigt litet klimatområde där jag trivs. Blir det mer än 25° i skuggan, tycker jag det är i varmaste laget att åka mc, med alla kläderna som jag då har på mig.

Det trista i saken är bara att det kommer att bli dyra läropengar jag får betala. Jag får nog vara glad om jag kommer undan med en förlust på 10.000:- för ca 400 mil och tio månader...:(
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Billiga K1100LT

Inläggav Wizzard » 2007-10-29/08:39

Mimmi, har du övervägt att köpa någon ex Polis, var in på KVD.se och såg att dom skänkte bort 2 st nyligen :

77881 BMW K 1100 LT ABS -95 18000 kr madar
77882 BMW K 1100 LT ABS -96 20500 kr Husby
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Behördenmaschine, nein Danke!

Inläggav Mimmi » 2007-10-29/14:10

Hej!

Tack för tipset, men nej, någon f.d polismc är jag inte intresserad av.
Skicket kanske är bra, men behöver inte vara det. Ett tjänstefordon i allmänhet pysslas inte om så som någons privata ögonsten.

Dessutom så är en mc för mig något mycket mera än ett transportmedel. Den skall vara snygg, fin och blank. Ja som ett vackert smycke som jag kan njuta av bara genom att titta på och smeka dess sköna linjer, såväl med handen som med ögonen. Dessa kriterier uppfyller inte en gammal polismaskin. Att totalt återställa den till civilt utförande skulle bli för kostsamt och väl mycket arbete. Lackera med den finish jag kräver på en mc kan jag inte göra själv, och att lämna bort det arbetet blir väldigt dyrt. Dessutom att skaffa de originaldelar som fattas skulle även det kosta en bra slant, för det är för det mesta väldigt mycket som måste bytas, dyna, ankstjärt,"sidofyllningar, packväskor m.m.
Hur elsystemet ser ut efter att polisens utrustning är avlägsnad vågar jag inte tänka på...
Ekonomiskt skulle det i slutänden inte skilja så mycket på att köpa en civil maskin från början. Åtminstone inte om jag reser till BMW´s hemland och handlar.

Men för någon som inte bryr sig om det estetiska utan söker en ren bruksmaskin, kan det säkert vara ett billigt och gott val.
Däremot för min del är det helt otänkbart att åka omkring på en vit, med blå och gul lysfärgstape försedd och med polisiär "kaross" utrustad mc.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-10-29/17:33

Mimmi;23041 skrev:Däremot för min del är det helt otänkbart att åka omkring på en vit, med blå och gul lysfärgstape försedd och med polisiär "kaross" utrustad mc.


Och mig skulle DET inte störa det allra minsta.....
Något återställande till civilt skick skulle det inte bli tal om, snarast skulle jag satsa på mera lysfärgstape om den skulle vara avlägsnad, och jag har en extra Wingrack II och 45-liters Giviväskor att hänga dit så att packkapaciteten blir anständig....

Men så länge jag har Kalle att vårda så har jag inte råd ens till en Behörden-K11LT....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Köra vitt hopplöst och K11 är "skittung"

Inläggav lem » 2007-11-03/05:35

Hej!

Det är hopplöst att köra vitt. Jag provade med K75:or och det leder till att någon framför plötsligt bromsar från 75 till 49 km/h och Du sitter som ett frimärke i bakfångaren!

K11LT är jättetung. Jag är alltid koncentrerad när jag rangerar. Jag har bara tappat den en gång (halkade med vänsterfoten i gruset) men det är betydligt mer tur än skicklighet. Just när man har handlat en kundvagn med råge och har en potatissäck på pass platsen så får man vara försiktig. Därav min förtjusning att åter köra K75GS. Lätt, simidigt och enkel teknik för kortare stadskörning och bra dubbdäck när det snöar. Men K11 är kanon när man åker till Oslo över dagen (starar 0330 och åter ca 0100 efter möte 10-16) eller Köpenhamn på tjänstresa.

Hälsningar/Lars


PS: Intressant reaktion över R11x0GS. Jag tyckte också den var topptung o dåligt vindskydd. Det var därför jag byggde min K75GS då R11xGS ej passade mig och den är hopplös i löst underlag & snö (man måste ha 21 tums framhjul).

Bild
DS
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst