Efterlysning!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Efterlysning!

Inläggav Mimmi » 2007-10-21/14:57

Hej!

Finns det någon, inte allt för långt härifrån som har en K1100LT:confused:
Och i så fall skulle låta mig pröva den någon timma:confused:

Jag har definitivt bestämt mig för att byta ut Gullan, att ha en mc jag inte vill köra med, är ju liksom ingen vits med.

Jag har sorterat ut två alternativ. Det ena är en K1100LT, och det andra är Honda ST1100 Pan European.
Honda har jag varit och provkört, och det var en maskin helt i min smak, med en härlig motor som hade ordentligt med kraft på låga varv. Trots att den är så tung, 330kg fulltankad, hade den en underbar balans, alltså låg tyngdpunkt. Redan efter en liten stund kände jag mig mera sammanväxt och hemma på den än vad jag gör på Gullan efter 9 månader och nästan 450 mil...
Jag kunde göra "körgårdskörning" och balansövningar med den som jag inte vågar/känner mig trygg med på Gullan. Kort sagt, det var en riktig drömmaskin, smidig, låg, bekväm och lätthanterlig. Fjärran GS´ klunsighet!:)
Tyvärr var det exemplar jag tittade på inte utrustat med ABS. Det var inte standard på 1100 modellerna, och det är nog bara ca 15% som har det. Och ABS, det vill jag ha!

Någon K1100LT har jag inte funnit på nära håll, men innan jag bestämmer mig för "Pannan", så vill jag gärna provköra en K11LT, för att känna om jag tycker den är lika skön som en "Panna". Om jag gillar BMW´n lika mycket, så kan det lika gärna bli en sådan, om jag hittar någon. Men innan jag reser iväg långt, för att handla vill jag veta om det överhuvudtaget är något för mig. Men det är svårt att finna välskötta, fina lågmilade exemplar av senare årsmodell, alltså med ABSII.

Så, finns det någon vänlig själ med en K11, inte alltför långt bort som skulle låta mig prova den skulle jag bli jätteglad!
Svara här eller via PM/mail.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-10-21/19:52

Här har Du ett par K1100LT till salu i närområdet.....
http://www.blocket.se/vi/13814947.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/13360581.htm?ca=16_s
Den som står hos Bike kanske jag kan ta en titt på i morgon, ska till Vänersborg på jobb och då åker jag ju förbi Trollhättan.

Förresten, har Du funderat på K12RS? Du får gärna låna min för att provköra lite (fast köpa den får Du inte, den ska jag ha kvar!).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-10-22/20:28

Här har du en riktig lågmilare: http://www.blocket.se/vi/13900412.htm
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Om K11

Inläggav Mimmi » 2007-10-22/21:03

gunnare;22602 skrev:Här har Du ett par K1100LT till salu i närområdet.....
http://www.blocket.se/vi/13814947.htm?ca=16_s
http://www.blocket.se/vi/13360581.htm?ca=16_s
Den som står hos Bike kanske jag kan ta en titt på i morgon, ska till Vänersborg på jobb och då åker jag ju förbi Trollhättan.

Förresten, har Du funderat på K12RS? Du får gärna låna min för att provköra lite (fast köpa den får Du inte, den ska jag ha kvar!).


gunnare;22648 skrev:Här har du en riktig lågmilare: http://www.blocket.se/vi/13900412.htm


Hej!

K11 av -92 års modell är inte av intresse för mig. De är helt enkelt för gamla. Dels så har de ABSI, som är ganska "värdelöst". Dessutom så är det för att hålla den standard jag vill ha dags för en riktig stor genomgång på en såpass gammal maskin. Dvs byte av wirear, gummidetaljer samt diverse småsaker som säkert inte är gjort, hur väl de än är servade.

Jag tackar så hemskt mycket för erbjudandet om att prova Din K12; men en sådan maskin finns inte i mina planer. Jag tänker inte ännu en gång köpa en mc på rekommendation av andra. Hur välmenta de än är! Gullans inköp var till allra största delen en följd av ett ihärdigt rekommenderande från R och GS fantaster. Och det dröjde inte många dagar innan jag ångrade mig.
Så denna gången tänker jag välja helt efter eget huvud.

Men jag skall försöka provköra en K11LT, innan jag bestämmer mig till 100%.
Men hittills är det nog en HONDA ST1100 som ligger först på min lista. Trots att de kostar ca 1000: kronor mera i försäkring, samt har dyrare däck, ungefär 12-1500:- för en uppsättning.

För det är hitintills den bekvämaste, smidigaste och med den härligaste motorn försedda motorcykeln jag kört på de 36 år som jag kört mc.

Men tack så hemskt mycket för att Du engagerar Dig!

För byta måste jag göra, för jag låter hellre bli att köra mc, än fortsätter med Gullan. Tyvärr blir jag nog tvungen att byta hos en firma, för sälja henne privat verkar trögt. Jag har annons ute på SMC nu, 63.000 begär jag. Det är inget fantasipris tror jag.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-10-22/21:35

Mimmi;22651 skrev:Hej!

K11 av -92 års modell är inte av intresse för mig. De är helt enkelt för gamla. Dels så har de ABSI, som är ganska "värdelöst". Dessutom så är det för att hålla den standard jag vill ha dags för en riktig stor genomgång på en såpass gammal maskin. Dvs byte av wirear, gummidetaljer samt diverse småsaker som säkert inte är gjort, hur väl de än är servade.

Jag tackar så hemskt mycket för erbjudandet om att prova Din K12; men en sådan maskin finns inte i mina planer. Jag tänker inte ännu en gång köpa en mc på rekommendation av andra. Hur välmenta de än är!


Hej!
Jag tittade som hastigast på K11:an hos Bike idag - dock hade jag ont om tid och pratade aldrig med någon säljare. Det är en 97:a, så mycket nyare K11 hittar du väl inte? Och den har väl ABSII, har jag för mig.... i alla fall såg cykeln väldigt fräsch ut, trots - om jag minns rätt - dryga 8.000 mil.
Kanske kan vara värt en utflykt till Trollhättan för en provtur i alla fall?

Vad gäller erbjudandet om provkörning av min K12, var det inte menat som ett råd utan som just ett erbjudande, i händelse Du ville bilda Dig en egen uppfattning i lugn och ro - min tanke här är att K12 är en modernare (dock inte nödvändigtvis bättre!) hoj än K11 till nästan samma pengar, och alltså kan vara värd att beaktas om Du inte redan gjort det.

Lycka till med letandet - hoppas Du hittar en hoj Du trivs med!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Håller med!

Inläggav Mimmi » 2007-10-22/22:10

gunnare;22660 skrev:Hej!
Jag tittade som hastigast på K11:an hos Bike idag - dock hade jag ont om tid och pratade aldrig med någon säljare. Det är en 97:a, så mycket nyare K11 hittar du väl inte? Och den har väl ABSII, har jag för mig.... i alla fall såg cykeln väldigt fräsch ut, trots - om jag minns rätt - dryga 8.000 mil.
Kanske kan vara värt en utflykt till Trollhättan för en provtur i alla fall?

Vad gäller erbjudandet om provkörning av min K12, var det inte menat som ett råd utan som just ett erbjudande, i händelse Du ville bilda Dig en egen uppfattning i lugn och ro - min tanke här är att K12 är en modernare (dock inte nödvändigtvis bättre!) hoj än K11 till nästan samma pengar, och alltså kan vara värd att beaktas om Du inte redan gjort det.

Lycka till med letandet - hoppas Du hittar en hoj Du trivs med!


Hej!

Beroende på hur jag mår och hur vädret utvecklar sig, så kanske en tur till Trollhättan skulle kunna genomföras nästa vecka. Men inte på Gullan i vilket fall som helst, de kläder finns inte som skulle klara mig från att frysa sönder, och framförallt så har jag ju en Scubert C2, där beteckningen C står för COOL och siffran 2 för -2°C inuti hjälmen vid yttertemperatur under +15°C:D

Beträffande K12RS så har Du helt rätt, åtminstone på en punkt, nämligen den att de är billiga i førhold till K11LT. Dessa är i mitt tycke egentligen väldigt dyra med tanke på att grundmodellen faktiskt presenterades 1983. Det är fina motorcyklar, visst, men om inte annat så är designen i mina ögon i alla fall något gammal. K12RS är helt klart en "fräschare" maskin, men ändå inget jag reflekterar över.
Beträffande Dina avslutningsord, så kan jag bara instämma!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Ett tips!

Inläggav gösser » 2007-10-23/17:28

Det är aldrig fel att läsa lite tester i MC-tidningarna om man är intresserad
av en specifik modell. Jag gjorde så innan jag slog till. Det finns en rätt
utförlig test i Bike nr. 8/92 och en skaplig test i Allt om MC, juni/juli numret
från -96. Båda behandlar K 11:an resp. "Pannan". Det går att få kopior på
båda testerna hemskickat för 30-50 kr. Det är förvisso inte samma sak som
att själv få provköra dem, men det finns en hel del matnyttiga saker att ta
till sig i dessa tester tycker jag. Valet är naturligtvis ditt men själv sitter
jag här med just en K 11:a.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

K11LT i atomer just nu...

Inläggav lem » 2007-11-03/05:23

Hej Mimmi!

Jag har engagerat mig i elbilar (se bl.a. http://www.nyt.se/art/52798) och det har lett till att min pärla blivit stående med tre körförbudsberättigade fel + formellt körförbud för jag inte hunnit besiktiga i tid.

Jag kör mindre och mindre hoj pga att jag blivit bekväm och det går att köra bil genom stan nu när de förhatliga tullarna kommit (gillar de inte trots jag gynnas av dem med elbil).

Du får gärna låna min K11LT om Du tar hand om henne för att prova några månader. Ev köpa den om Ni trivs.

Bild
Bild

Följande är fel/tveksamt
- Formellt körförbud
- Ingen hastighetsmätare (kört på GPS i 2 år, pajade precis efter besiktning). Enkelt att dra ihop med sytråd då korten glappar innuti.
- Sidostödskontkakten glappar och är kortsluten på kabelstammen (byglad). Mycket bättre att slippa glapp. Sidostödets konstruktion gör att den känns när man växlar om den skulle vara nedfälld.
- Dags att kolla ventiler (varit noga med detta tidigare och bytt två koppar)
- 1 avgasrör sprucken i kollektorn (enkelt att svets, kört i 2 år)
- Köpt box med högtalare bak + kabage i hållare men ej anslutit ännu
- Boxen ramlade av i vägbula i 10 km/h och är skrapig på locket
- Lite vibrationer i 115. Tänkte prova servicemeddelande att lossa motor, dra fast högersida och sedan vid behov schimsa vänstersidan men ej hunnit.
- Ruta går ej (motorn ok, kontakten trol igenbeckad igen)
- Ev en högtalare fram sprucken alt lossnat (låter spräckt). Kan vara fuktskadad. Köpta på ST Eriksgatan i nördbutik som passar hyggligt i panelen.
- Behöver lite tvätt och puts (gått 2 år i ur och skur. Marie och jag är mkt lika!)

Följande är nyss fixat
- Ompackning av gaffel hos MC proffsen (jag misslyckades med första försöket). Den gamla läckte ner bromsskivorna.
- Omnitade skivor fram (skallerormen är borta!)
- Nytt oanvänt bakdäck är pålagt på fälg som ligger i källaren
- Nya paraleverlager baksving
- TeliaNavigator med HP6515 och strömmatning

Du bodde i en avides håla utanför någon okänd stad (Göteborg?) dit jag skall bege med med lastbil för att hämta en elbil. Kan ta med cykel om jag får den körbar (tagit av kåpa/bakhjul).

Hälsningar/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst