gösser;23272 skrev:hade Ni tänkt göra med era K-maskiner i vinter? Själv handlade jag på mig en
del när det var 20% på delarna i Malmö. Utöver en komplett servicesats
passade jag på att inhandla en komplett sats till framskivornas nitar med
brickor och allt. Efter ett antal mil börjar de bli lite slitna har jag förstått,
ena sidan har lite "skallerorms-ljud" för sig. En sats tank/ankstjärts-märken
blev det också,(lyfter hela cykelns utseende). En ny bussning till sidostödet
behövdes och inhandlades också. Trots att serviceboken är ordetligt ifylld
av aukt.BMW-handlare litar jag inte till 100% att det har blivit utfört. Vi får
ju inte glömma smörjning av splines och ev. byte av lagringar i sving och
styrhuvud. Därtill kommer också gummibäljarna vid kardan och koppling,
brukar bli "stela" efter ett antal år. Kommer Ni på något mer så skriv ner
det här. Gjorde samma sak plus lite till med min K 100 RT innan resan till
Ö-rike och den fungerade perfekt hela resan. Nu tänkte jag åka K 1100
nästa år till Ö-rike och då vill man ju att allt ska fungera lika bra som med
K 100:an.
Lars
Jag ska nog försöka få Kenneths MC i Göteborg att göra en något försenad 3000-milaservice på K1200RS:en, så jag får 'stämpel i boken' och så.
Övrigt som ska göras är att bygga ett GPS-fäste - jag vill ha navigatorn ovanför instrumenten, istället för som nu på gaffelkronan.
En noggrannt genomförd spjällsynkning står också på åtgärdslistan.
Ska också plocka isär, inspektera, smörja och justera sving- och paraleverlagringar samt telelever-lagret fram, eftersom det någonstans börjat finnas en antydan till glapp, och samtidigt passa på att smörja kardansplines.
Sen blir det nog ett nytt bakdäck och nya bromsbelägg både fram och bak, visserligen finns det lite kvar att ta av men det skulle kännas skönt att börja nästa säsong utan att behöva planera in en massa underhållsjobb.
Och så ska jag i alla fall provmontera pakethållaren jag köpt av en Forum-kamrat; det är en hemsvetsad sak, som skruvas i originalfästena och som förhoppningsvis håller för min stora Givi-toppbox (original BMW snabbfäste har visat sig vara för klent).
En annan sak, som än så länge bara är funderingar, är att det skulle vara trevligt med lite bättre ljus. Både halv- och helljus är undermåliga på K12RS, och jag har börjat kika lite på Xenon-konvertering av åtminstone halvljuset. Helljuset är mera tveksamt, där kanske det går att få dit en starkare/bättre glödlampa, eller stötta med något slags extraljus (fast jag har inte sett några snygga montage).