Vad..

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vad..

Inläggav gösser » 2007-11-02/18:16

hade Ni tänkt göra med era K-maskiner i vinter? Själv handlade jag på mig en
del när det var 20% på delarna i Malmö. Utöver en komplett servicesats
passade jag på att inhandla en komplett sats till framskivornas nitar med
brickor och allt. Efter ett antal mil börjar de bli lite slitna har jag förstått,
ena sidan har lite "skallerorms-ljud" för sig. En sats tank/ankstjärts-märken
blev det också,(lyfter hela cykelns utseende). En ny bussning till sidostödet
behövdes och inhandlades också. Trots att serviceboken är ordetligt ifylld
av aukt.BMW-handlare litar jag inte till 100% att det har blivit utfört. Vi får
ju inte glömma smörjning av splines och ev. byte av lagringar i sving och
styrhuvud. Därtill kommer också gummibäljarna vid kardan och koppling,
brukar bli "stela" efter ett antal år. Kommer Ni på något mer så skriv ner
det här. Gjorde samma sak plus lite till med min K 100 RT innan resan till
Ö-rike och den fungerade perfekt hela resan. Nu tänkte jag åka K 1100
nästa år till Ö-rike och då vill man ju att allt ska fungera lika bra som med
K 100:an.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-04/21:24

Det blir väl en storservice i Mimmis anda med splinessmörjning och allt, samt en vaxning...
Räcker tid och ork så skall det dit elektriska värmehandtag och så skall styrförflyttarna bort.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Wizzard » 2007-11-05/13:36

Jo
K1100 fick senaste höst smörjelsen med nya oljor runt om och den behöver en genomgång med syncning av spjällen och smörjning av splinsen
K12s:en har fått sin årservice hos MC-proffsen enligt boken
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-05/15:10

gösser;23272 skrev:hade Ni tänkt göra med era K-maskiner i vinter? Själv handlade jag på mig en
del när det var 20% på delarna i Malmö. Utöver en komplett servicesats
passade jag på att inhandla en komplett sats till framskivornas nitar med
brickor och allt. Efter ett antal mil börjar de bli lite slitna har jag förstått,
ena sidan har lite "skallerorms-ljud" för sig. En sats tank/ankstjärts-märken
blev det också,(lyfter hela cykelns utseende). En ny bussning till sidostödet
behövdes och inhandlades också. Trots att serviceboken är ordetligt ifylld
av aukt.BMW-handlare litar jag inte till 100% att det har blivit utfört. Vi får
ju inte glömma smörjning av splines och ev. byte av lagringar i sving och
styrhuvud. Därtill kommer också gummibäljarna vid kardan och koppling,
brukar bli "stela" efter ett antal år. Kommer Ni på något mer så skriv ner
det här. Gjorde samma sak plus lite till med min K 100 RT innan resan till
Ö-rike och den fungerade perfekt hela resan. Nu tänkte jag åka K 1100
nästa år till Ö-rike och då vill man ju att allt ska fungera lika bra som med
K 100:an.

Lars


Jag ska nog försöka få Kenneths MC i Göteborg att göra en något försenad 3000-milaservice på K1200RS:en, så jag får 'stämpel i boken' och så.
Övrigt som ska göras är att bygga ett GPS-fäste - jag vill ha navigatorn ovanför instrumenten, istället för som nu på gaffelkronan.
En noggrannt genomförd spjällsynkning står också på åtgärdslistan.
Ska också plocka isär, inspektera, smörja och justera sving- och paraleverlagringar samt telelever-lagret fram, eftersom det någonstans börjat finnas en antydan till glapp, och samtidigt passa på att smörja kardansplines.
Sen blir det nog ett nytt bakdäck och nya bromsbelägg både fram och bak, visserligen finns det lite kvar att ta av men det skulle kännas skönt att börja nästa säsong utan att behöva planera in en massa underhållsjobb.
Och så ska jag i alla fall provmontera pakethållaren jag köpt av en Forum-kamrat; det är en hemsvetsad sak, som skruvas i originalfästena och som förhoppningsvis håller för min stora Givi-toppbox (original BMW snabbfäste har visat sig vara för klent).
En annan sak, som än så länge bara är funderingar, är att det skulle vara trevligt med lite bättre ljus. Både halv- och helljus är undermåliga på K12RS, och jag har börjat kika lite på Xenon-konvertering av åtminstone halvljuset. Helljuset är mera tveksamt, där kanske det går att få dit en starkare/bättre glödlampa, eller stötta med något slags extraljus (fast jag har inte sett några snygga montage).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

GPS montage

Inläggav bmwk1200rsport » 2007-11-25/20:12

Hej Gunnar!
Hoppas att du blir nöjd med pakethållaren du köpte av mig.
Jag hade själv stor glädje av den under mina resor ner i europa. Kanske inte den snyggaste pakethållaren. men den funkade kanonbra.

Läste att du ville hitta ett högre montage för din GPS.
Själv hade jag en Quest 2 monterad på en vantskruv som jag fäste mellan hållarna till plastkåporna till rutan. Ut med de gamla skruvarna och på med nya längre skruvar var allt som behövdes. Kostn dryga hundralappen. Vantskruven köpte jag på biltema. Bra då man kan justera både längd och vinkel.
GPS´en kom att sitta i perfekt höjd och i skydd av rutan.
Om du undrar över något så hör av dig.
Bmw k1200 R Sport -07
bmwk1200rsport
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2007-01-02/14:32


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst