Bmw K 1100 Lt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bmw K 1100 Lt

Inläggav Rossi » 2007-11-05/22:16

Hej,

Jag kör motorcykel nästa varje dag året runt till jobbet osv. Än så länge har jag avverkat tre Yamahaer av olika modeller. Nu tänkte jag ta steget upp till BMW. Var och tittade på en BMW K 1100 LT och kunde konstatera att detta är en motorcykel som jag inte kan särskillt mycket om. Jag är van vid enkla 1-2 cyl luftkylda maskiner med kedjedrift. Så till dom vanliga frågorna dvs vad man bör tänka på vid köp av en K 1100 LT;

- Vad bör man tänka på, några svaga punkter att titta extra noga på?
- Service kostnader. Är man hänvisad till märkesverkstad eller finns det mindre icke märkesanknytna verkstäder som är mer prisvärda?
- Det säljs en hel del "polis" hojar. Skall man bortse från dessa eller är de ett fullgott alternativ till civila hojar.

Tacksam för så mycket info som möjligt om ovan nämnda modell!

//Rossi
Rossi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-11-05/20:05

K1100 forum

Inläggav Josef06 » 2007-11-06/00:04

Det finns en hel del inlägg om K1100 under "K radmotorer". Dessutom finns det en K1100-forum som är värt att titta på. Här är adressen:
http://k11og.org/forum/index.php

Lycka till!
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Rossi » 2007-11-06/07:33

Josef06;23439 skrev:Det finns en hel del inlägg om K1100 under "K radmotorer". Dessutom finns det en K1100-forum som kan är värt att titta på. Här är adressen:
http://k11og.org/forum/index.php

Lycka till!


Tack för informationen!
Rossi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-11-05/20:05

Inläggav lem » 2007-11-07/05:05

Rossi;23434 skrev:Hej, ---
- Vad bör man tänka på, några svaga punkter att titta extra noga på?
- Service kostnader. Är man hänvisad till märkesverkstad eller finns det mindre icke märkesanknytna verkstäder som är mer prisvärda?
- Det säljs en hel del "polis" hojar. Skall man bortse från dessa eller är de ett fullgott alternativ till civila hojar.
---//Rossi


Hej!
Kolla under fliken efterlysning "http://www.bmwmck.se/default.asp?id=1235&ptid=" så kan Du se lite vad jag gjort på min och vilka problem som finns. Generellt är det en mkt bra cykel men den är "jättetung". Jag gör all service själv utom ompackning av gaffel och ventiljustering. Vilken bil-mc-verkstad som helst kan serva denna cykel.

Jag har köpt 5 polishojar genom åren (har 2 kvar). Det är inga problem med dem generellt och roligt att få väja fräsch färg själv jämfört med en halvsunkigt 10 år gammal lack.

Kolla svaga (men lättåtgärdade punkter):
- Paraleverlager, slitdetalj
- Framgaffeltätning (slitdetalj som går på K11 men håller hur länge som helst på K75). Sätt på bälgar om Du byter!
- Hastighetsmätarglapp (typfel, enkelt att åtgärda)
- Vintilspel (rör sig mer än K75)
- Spricka kollektor i avgasrör (typfel, bara att köra men låter lite och kan vibrerera)
- Vibrationer i 115 km/h (släpper vid 130-170 där den går jättefint)
- Skallerormen (nitar i frambromsar)

Häls/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Rossi » 2007-11-07/21:25

Tack för bra svar, nu börjar jag få en bild av vad man skall kolla extra på. Mycket snack om vibrationer vid ca 110 km/tim. Är dessa normala? Går de att åtgärda? De hojar som du köpt av polisen, har du upplevt dem som välservade? Finns det någon möjlighet att konvertera en polishoj till en tvåsitsig?

//Rossi

lem;23485 skrev:Hej!
Kolla under fliken efterlysning "http://www.bmwmck.se/default.asp?id=1235&ptid=" så kan Du se lite vad jag gjort på min och vilka problem som finns. Generellt är det en mkt bra cykel men den är "jättetung". Jag gör all service själv utom ompackning av gaffel och ventiljustering. Vilken bil-mc-verkstad som helst kan serva denna cykel.

Jag har köpt 5 polishojar genom åren (har 2 kvar). Det är inga problem med dem generellt och roligt att få väja fräsch färg själv jämfört med en halvsunkigt 10 år gammal lack.

Kolla svaga (men lättåtgärdade punkter):
- Paraleverlager, slitdetalj
- Framgaffeltätning (slitdetalj som går på K11 men håller hur länge som helst på K75). Sätt på bälgar om Du byter!
- Hastighetsmätarglapp (typfel, enkelt att åtgärda)
- Vintilspel (rör sig mer än K75)
- Spricka kollektor i avgasrör (typfel, bara att köra men låter lite och kan vibrerera)
- Vibrationer i 115 km/h (släpper vid 130-170 där den går jättefint)
- Skallerormen (nitar i frambromsar)

Häls/Lars
Rossi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-11-05/20:05

Inläggav lem » 2007-11-10/13:56

Rossi;23522 skrev:Tack för bra svar, nu börjar jag få en bild av vad man skall kolla extra på. Mycket snack om vibrationer vid ca 110 km/tim. Är dessa normala? Går de att åtgärda? De hojar som du köpt av polisen, har du upplevt dem som välservade? Finns det någon möjlighet att konvertera en polishoj till en tvåsitsig?

//Rossi


Hej! Vibrationerna är lite bökiga när man kör över 20 mil nonstop (men om man släpper handen och rör den lite går det bra. De är "normala" och anses avsevärt mindre än K100.

Hojarna från polisen har varit välservade men ofta ngt fel (mer eller mindre allvarligt) och kräver viss kunskap att hitta/åtgärda. Tvåsits konvertering kostar ca 1500 kr-3000 (men svårt att hitta ankstjärtar).

Häls/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst