Silvertändstift K1

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Silvertändstift K1

Inläggav Skalman » 2007-11-12/19:20

Hej,
Känner mig lite nerdig som överhuvud funderar på detta, men so what!
Byter tändstift på min K1, det är samma motor som K100 RS med fyrventiltoppar. Köpt nya stift som är de rekommenderade Bosch XR 5DC.
De som satt i motorn var Bosch XR 4 CS. Hittade en anteckning i instruktionsboken om att det är silverstift, en anteckning gjord av den tidigare ägaren. En sökning på Google ledde till olika Performance cars sidor, som inte gjorde mig så mycket klokare men en återkommande fråga var om stiften skulle sätta igen eftersom stiften tydligen är rätt kalla.
Finns det någon som sitter inne med kunskap om dessa stift och som vill dela med sig så jag slipper undra? Stiften ser lite svarta och slitna ut och det är dags att byta dem. Min körstil gör inte heller att saker går så varmt.
Thomas
Skalman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-01-16/17:04

Inläggav Janne Lengstrand » 2007-11-13/19:29

Hej.
Kör med stiften som Rs, lite mjukare
Mvh Janne L
Janne Lengstrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 1996-09-12/01:00

Inläggav Albert » 2007-11-19/14:36

Ur Bosch tändstiftkatalog:

K1 74kW 09.88-12.93
0,6mms elektrodgap
XR 5 DC (inga alternativ finns angivna)

Det stift som du skriver att satt i finns inte med som stift till BMW alls.

X = M12 x 1,25 nyckel 17,5mm
R = radioavstörda
D = 19mm gänga, 17,5mm till tätring, 3mm från bas in i förbränningsrummet på mittelektrod
C = kopparelektrod
Bosch nummer: 0 242 145 500

C (som de som satt i) = 19mm, 17,5mm MEN ENDAST 1mm in i förbränningsrummet.
S = silverelektrod
Elektrodgapet är dessutom 0,7mm

Finns ett par tre alternativ med andra nyckelvidder, men då är gnistgapet genast 0,7 och 0,8mm och det är stor skillnad mot 0,6 enligt min erfarenhet.
YR 5 DDE är ett 2-elektroders för 16mm's hylsa.
Det är 12mm's gängan som begränsar urvalsmöjligheterna -:(
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Albert » 2007-11-20/19:38

Glömde nämna, att om du kan avvara radioavstörningen så finns ett 3-elektrodersstift som kanske kan fungera.

X 5 DTC
Bosch nr: 0 241 145 501
Men... det är 0,8mm's gap jmf med det 0,6mm som BMW anger att stiften ska ha... på 2-ventilaren gör det större gnistgapet att de blir lite tjuriga att starta och att de tycks dra lite mer bensin.

Super-4:a stiften som finns till VW (vilka passar utmärkt till 2-ventils boxrarna) finns inte till BMW K; X5DTC är de närmaste man kommer.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Tack för svar

Inläggav Skalman » 2007-11-21/21:48

Hej ,
Tack för informationen. Det var intressant och det kan ju inte varit bra att insticket i cylindrarna var så litet. Jag tycker motorn gått bra i alla fall. Får se om jag märker skillnad. Undrar varför tidigare ägare monterat dem. Som jag förstår det är det första ägaren som inte använde cykeln mycket de senare åren, enligt besiktningsprotokollen. Andre ägaren hade den bara en kort tid så jag tror inte det var han.

Mvh Thomas
Skalman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-01-16/17:04


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst