Smörja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Smörja

Inläggav CG Arvidsson » 2007-11-16/23:30

Hjälp!
Kan någon hjälpa mig var man kan få tag på den rekommenderade smörjan Optimoly MP3. Ska byta O-ring bakom svänghjulet och denna smörja ska vara på kopplingssplinesen,Hittar den inte på nätet.
En annan fråga.Brukar K11-åkare med sidvagn ha problem med slirande koppling,med originallamell? Jag är hjärtligt trött på min speciallamell. Viktmässigt motsvarar mitt bygge nog en vällastad K11 med vagn och skjuts.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Är det ...

Inläggav Mimmi » 2007-11-16/23:35

grinnall;23918 skrev:Hjälp!
Kan någon hjälpa mig var man kan få tag på den rekommenderade smörjan Optimoly MP3. Ska byta O-ring bakom svänghjulet och denna smörja ska vara på kopplingssplinesen,Hittar den inte på nätet.




... det av BMW rekommenderade smörjmedlet så borde det finnas hos BMW-firmorna. Men det kanske är överkurs för en del av "Marmorpalatsens" verkstäder. Försök hos någon av de riktigt kunniga, ex.vis MC-Proffsen, Hägersten (Stockholm) eller Kenneths MC-Service i Göteborg.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-17/00:03

grinnall;23918 skrev:Hjälp!
Kan någon hjälpa mig var man kan få tag på den rekommenderade smörjan Optimoly MP3. Ska byta O-ring bakom svänghjulet och denna smörja ska vara på kopplingssplinesen,Hittar den inte på nätet.
En annan fråga.Brukar K11-åkare med sidvagn ha problem med slirande koppling,med originallamell? Jag är hjärtligt trött på min speciallamell. Viktmässigt motsvarar mitt bygge nog en vällastad K11 med vagn och skjuts.


Jag köpte min tub på BMW i Göteborg/Mölndal, fast då hade jag förstås tagit reda på 'Teilenummer' i förväg. Den fanns i alla fall på det lokala lagret, så jag fick den direkt! F.ö. är smörjan svindyr, en liten tub kostade över tvåhundra spänn. (Men den räcker nog mitt MC-liv ut, det går inte åt mycket.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-11-17/00:17

Glid in(haha) på Hondabutiken och se till att de tar hem en mycket liten, eller 85 gram kanske inte är så lite, men dyr tub av deras Moly60 art.nr 08734-0001, ska visst vara bland det bästa som finns för att smörja splines, 60 är procenthalten av Molybden vilket är i princip densamma som optimoly mp3. 144kr betalade jag för min lilla tub för några veckor sedan.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-17/17:03

gunnare;23922 skrev:Jag köpte min tub på BMW i Göteborg/Mölndal, fast då hade jag förstås tagit reda på 'Teilenummer' i förväg. Den fanns i alla fall på det lokala lagret, så jag fick den direkt! F.ö. är smörjan svindyr, en liten tub kostade över tvåhundra spänn. (Men den räcker nog mitt MC-liv ut, det går inte åt mycket.)



En varning på plats!!!

Inte för att jag vet vad du fått för fett i Göterborg men jag vill bara nämna att det fett jag tidigare fått från BMW med Optimolys BMW-reservdelsnummer, 07 55 9 062 476, är ett vitt fett som påminner om Lithiumfett. Inte alls lämpligt att smörja kopplingsspines med.

(Jag har försökt använt det förr, när jag inte själv ifrågasatte vad BMW ibland kan leverera och det var en katastrof på kopplingssplinesen. Höll i högst 1000 mil))

Inre ens MC-profsen förstår varför BMW sålde detta vita fett som Optimolly.

Möjligt att BMW nu, ett par år senare, ändrat antingen produkt-nummer eller nummer-produkt
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Albert » 2007-11-18/11:11

Jag använder:
Omega 99 på kopplingssplinsen
och
Omega 85 på hjulsplinsen.

99 är smörjpasta som "reparerar" ex., gängor. Använder det i låsen på väskorna och i bildörrarna, ytterlåset på huset, mm.
85 är ett HP fett vars användningsområde är -10 till +230'C och speciellt för skjuvande rörelser ss hypoid och splines.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-18/11:41

Bengt Allevad;23961 skrev:En varning på plats!!!

Inte för att jag vet vad du fått för fett i Göterborg men jag vill bara nämna att det fett jag tidigare fått från BMW med Optimolys BMW-reservdelsnummer, 07 55 9 062 476, är ett vitt fett som påminner om Lithiumfett. Inte alls lämpligt att smörja kopplingsspines med.

(Jag har försökt använt det förr, när jag inte själv ifrågasatte vad BMW ibland kan leverera och det var en katastrof på kopplingssplinesen. Höll i högst 1000 mil))

Inre ens MC-profsen förstår varför BMW sålde detta vita fett som Optimolly.

Möjligt att BMW nu, ett par år senare, ändrat antingen produkt-nummer eller nummer-produkt


Nu var detta i våras, men jag vill minnas att reservdelsnumret stod i verkstadshandboken (BMW:s egen), och att fettet var av fabrikat Staburags.
Vitt var det inte - jag ska försöka ta en titt på tuben senare idag och rapportera tillbaka exakt vad 'smörjan' heter, kan ju vara bra att få veta om det är rätt sort jag har....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-18/12:53

gunnare;24029 skrev:Nu var detta i våras, men jag vill minnas att reservdelsnumret stod i verkstadshandboken (BMW:s egen), och att fettet var av fabrikat Staburags.
Vitt var det inte - jag ska försöka ta en titt på tuben senare idag och rapportera tillbaka exakt vad 'smörjan' heter, kan ju vara bra att få veta om det är rätt sort jag har....


Om det är Staburags är det helt OK till alla drivlinesplinesen inkl.kopplingens.

Det är bara att i nyare verkstadshandbökcker förordar BMW Optimoly till kopplingen. Det sorgliga har ju däremot varit att när du fått detta "Optmoly" taget ur BMW:s reservdelsnummer katalog har det inte varit ett molybdendisulfid-baserat fett utan som jag skrev någon lithiumvariant.

Tyvärr förkommer det då och då totalt hjärnsläpp i dessa "Original-teile" kataloger. En gång fick jag en öppningswire till en BMW-bils baclucka istället för en gaswire till motorcykel trots rätt nummer och rätt leverans.

Alla gör vi fel:) ; så och BMW
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-18/17:51

Bengt Allevad;24033 skrev:Om det är Staburags är det helt OK till alla drivlinesplinesen inkl.kopplingens.

Det är bara att i nyare verkstadshandbökcker förordar BMW Optimoly till kopplingen. Det sorgliga har ju däremot varit att när du fått detta "Optmoly" taget ur BMW:s reservdelsnummer katalog har det inte varit ett molybdendisulfid-baserat fett utan som jag skrev någon lithiumvariant.

Tyvärr förkommer det då och då totalt hjärnsläpp i dessa "Original-teile" kataloger. En gång fick jag en öppningswire till en BMW-bils baclucka istället för en gaswire till motorcykel trots rätt nummer och rätt leverans.

Alla gör vi fel:) ; så och BMW


Nu har jag kollat. Smörjan jag har heter Staburags NBU 30 PTM, BMW Teilenr. 07 56 9 056 992. Den ska vad jag förstår kunna användas till både kopplings- och kardansplines på i de flesta BMW-hojar. Jag köpte smörjan till min gamla K100RT (som jag inte har kvar), och hoppas den funkar även till mina nuvarande R850R och K1200RS.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst