Avgas k100rs 16V

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Avgas k100rs 16V

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-17/13:47

Om man vill ha ett nytt avgassystem till k100 rs 16V vad väljer man då ?
Tänkte inte lägga 1/3 av motorcykelns värde på ett original.
Funkar ett från 8V motorerna ?
Har hittat ett begagnat på annons som har
BMW nr:18-121454918 dom visste inte vad det suttit på för maskin merän K100 eller 1100.
Någon annan som har ett begagnat kanske??

/ Leif
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Marie » 2007-11-17/16:48

leifbengtsson;23946 skrev:Om man vill ha ett nytt avgassystem till k100 rs 16V vad väljer man då ?
Tänkte inte lägga 1/3 av motorcykelns värde på ett original.
Funkar ett från 8V motorerna ?
Har hittat ett begagnat på annons som har
BMW nr:18-121454918 dom visste inte vad det suttit på för maskin merän K100 eller 1100.
Någon annan som har ett begagnat kanske??

/ Leif


Hej!

Vad jag förstår så har 4-ventils K100 och K1100 samma avgassystem med fasta rör och rund ljuddämparburk (enl reservdelsnummer i ETK). Tvåventils K100 har 4 lösa rör och fyrkantigt tvärsnitt på ljuddämparen (och K75 har löst grenrör och trekantigt tvärsnitt på ljuddämparen).
Problemet som jag ser det kan vara upphängningsörat för ljuddämparen, om det inte är exakt lika placerat, men när det gäller att spara stora pengar får man kanske vara beredd på lite slöjdande....;)
Hoppas detta kan vara till någon ledning.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-20/00:24

Vad som är intressant för mej är väl egentligen
om rören passar i toppen.
Är det samma avstånd och sidförskjutning för alla 4 cyl k-maskiner
i anslutningen i toppen (pinnbultar o stosdiameter).
Slutdelen kan man väl alltid kapa o svetsa ihop något snyggt o polera.
Någon som har begagnat ???
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Marie » 2007-11-20/00:33

leifbengtsson;24112 skrev:Vad som är intressant för mej är väl egentligen
om rören passar i toppen.
Är det samma avstånd och sidförskjutning för alla 4 cyl k-maskiner
i anslutningen i toppen (pinnbultar o stosdiameter).
Slutdelen kan man väl alltid kapa o svetsa ihop något snyggt o polera.
Någon som har begagnat ???



Eftersom 2-ventils K100 har lösa avgasrör mellan topp och ljuddämpare kan ju mindre avståndsavvikelser justeras bort. En ledtråd till svaret på stosdiametern är att packningsringen mellan rör och topp är samma på fyrventilare (K100 o K1100) och tvåventilare (K100)....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-20/12:44

Beträffande avgassystemet har jag suttit någon timma med din fråga och grävt i reservdelskataloger på nätet utan att hitta svar på alla detaljer i frågan. T.ex. så är *sannolikt* den beg ljuddämpare du hittat till en tidig K100, men i så fall har det skett någon detaljändring under resans gång så att den numera är nummerändrad. Bland de ljuddämpare som kan beställas idag finns så vitt jag kan se inte det numret. Eftersom monteringsringarna mot toppen är en integrerad del av fyrventilssystemen och inte finns som lösa reservdelar så kan jag inte säga om de är samma som de lösa till 2-ventilarna och därmed svara på frågan om pinnbultsavstånden. Som jag ser det finns det totalt sett sannolikheter som talar för att du skulle kunna slöjda till ett användbart avgassysten av ett beg system till en 2-ventils K100.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-20/13:51

Tack för hjälpen Marie.
För egen del är jag själv road av att läsa reservdelskataloger.
Sprängskisserna som visar hur saker och ting hänger ihop
är riktigt bra nattlektyr.
Var hittar man kataloger för ex k100?
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Marie » 2007-11-20/13:55

leifbengtsson;24132 skrev:Tack för hjälpen Marie.
För egen del är jag själv road av att läsa reservdelskataloger.
Sprängskisserna som visar hur saker och ting hänger ihop
är riktigt bra nattlektyr.
Var hittar man kataloger för ex k100?


En av mina favoriter är trots språket [url="http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp"]den här[/url].
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

En fråga om avgassystem.

Inläggav Mimmi » 2007-11-20/17:21

Hej!

Jag har funderat lite över Ditt problem; eller rättare sagt Din motorcykels.:)
Vad är det för fel på det gamla systemet? Går det inte att laga? BMW´s system är ju för det mesta i rostfritt varför det knappast kan vara upprostat/sönderbränt. En kunnig svetsare kan göra underverk ifråga om att reparera sådana saker. Om Du inte är svetskunnig själv kan det inte vara så svårt att leta upp någon som är det. Grövre rostfritt, i dimensioner som avgasrören, svetsar jag gärna med pinne, men till tunnare plåt, som i ljuddämparen, är det enligt min erfarenhet bäst med TIG. Så det bör vara någon som är hemma på båda svetssätten.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-21/01:25

Jag köpte k100:an i våras och den har nu gått drygt 9000 mil.
Förmodligen är det originalsystemet som sitter på den.

Redan när jag köpte den tyckte jag att det var lite mycket
vibrationer i den (mer än vanligt) i vissa hastigheter.

Jag kollade då upp insugningsrör och spjäll.
Alla o-ringarna under späjllhuset läckte.
Jag bytte då allt gummi som fanns i tron att det skulle bli ok.
Det blev precis tvärtom. Den gick knapp att hålla igång
med mindre än att jag körde med tomgångshöjningen på max.

Jag kollade då synkningen av spjällen.
Alla luftskruvar var inskruvade i botten och man hade förmodligen
justerat balansen i spjällen med otäta o-ringar.
Men jag var tvungen att köra med den till jobbet under en vecka ändå,
kanske 50 mil innan jag kunde justera spjällen.
Jag hörde då att den började låta lite mer och upptäckte en spricka
i ett av rören.
Eftersom jag jobbar borta i veckorna bad jag min far
att montera bort systemet och få det svetsat.
Men under dom här milen hann alla 4 rören inte bara
spricka utan 3 av dom gå av helt på grund av vibrationerna.

Dom fick nästas ihop på plats och sedan svetsas på
verkstad. Tyvärr drog rören sig lite grand så att jag får inte dit det
utan att skära upp det igen. Kanske kan jag värma och rikta.

Av killen som svetsade delarna fick jag veta att rören
hade någon form av urlakning av materialet och
att dom skulle spricka igen. Det syns också att det varit svetsat
tidigare.
Jag tror därför att det kan vara idé att kolla efter ett annat.
I och för sig är den värd ett nytt för hojen är i övrigt
i perfekt skick. Men nypriset för ett system tycker jag är
alldeles för högt.

Tack Marie för länken.
Kan då bara tipsa dej om att köra en pdf läsare som
heter FoxIt-reader istället för Acrobat.
Mycket snabbare på alla sätt varsågod alla som vill prova:
http://www.foxitsoftware.com
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Marie » 2007-11-21/01:55

Uj uj uj.......

Är det 'bara' rören som är skadade?

Försök leta på skrotar i första hand. Jag tror att även 2-ventils rör kan passa hyfsat, och få dem svetsade till din bef. dämpare (du berättade inte *var* sprickorna finns)

I andra hand kontakta Ferrita eller Raka Rör och kolla om någon av dem kan kröka till och tillverka rostfria rör billigare än köp av original (dvs slakta de gamla för att svetsa på stosarna på nya rör och svetsa till dämparen).

[SIZE="1"]Ang. pdf-läsare, så är jag inte människa att ta mig igenom den länkade sidan språkligt sett. Har inte firman någon tyskspråkig sida? (jag kör idag med tyskspråkig Adobe Acrobat Reader under Windoof98, och den funkar till full belåtenhet)[/SIZE]
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-21/02:59

Sprickorna sitter (satt) strax före ingången i dämparen.
Dvs där dom går ihop.
Funderade på att kapa dom och göra 4 lösa muffar
av något flexrör och lämplig dimension som skarv.

Någon annan som provat en sådan variant?
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Några tankar.

Inläggav Mimmi » 2007-11-21/08:16

Hej!


leifbengtsson;24208 skrev:/.../alla 4 rören inte bara
spricka utan 3 av dom gå av helt på grund av vibrationerna.

Dom fick nästas ihop på plats och sedan svetsas på
verkstad. Tyvärr drog rören sig lite grand så att jag får inte dit det
utan att skära upp det igen. Kanske kan jag värma och rikta.

Av killen som svetsade delarna fick jag veta att rören
hade någon form av urlakning av materialet och
att dom skulle spricka igen. Det syns också att det varit svetsat
tidigare.
Jag tror därför att det kan vara idé att kolla efter ett annat.
I och för sig är den värd ett nytt för hojen är i övrigt
i perfekt skick. Men nypriset för ett system tycker jag är
alldeles för högt.


En såpass komplicerad sak, där fem? punkter skall ha ett exakt inbördes avstånd för att passa är mycket svårt att svetsa utan någon form av jigg eller fixtur. I synnerhet när det var så stora skador.
Åtminstone K11 är kända för att spricka i avgassystemen, just där rören går in i ljuddämparen. Man kan väl kalla det att de spricker vid kollektorn kanske.
Urbränt materiel är ingen okänd företeelse, jag har inte varit med om det på rostfritt, men av det materialet har jag inte så väldigt stor erfarenhet. Reparationssvetsning av gjutjärn i olika legeringar har jag däremot sysslat mycket med. För det ändamålet finns det mängder med olika pinnar och tillsatsmaterial beroende på kvalitet. Roster och andra ångpannedelar fordrar exempelvis helt andra grejor än vad oljeindränkt motor- och maskin gods gör.
Beträffande begagnat system; har Du kontrollerat om den engelska BMW-specialisten Motorworks kanske har ett begagnat system? De är stora på begagnade BMW-delar. [url="http://www.bmwandguzzispares.co.uk/"]Länk till företaget[/url].

leifbengtsson;24211 skrev:Sprickorna sitter (satt) strax före ingången i dämparen.
Dvs där dom går ihop.
Funderade på att kapa dom och göra 4 lösa muffar
av något flexrör och lämplig dimension som skarv.



Ideén låter bra i sig. Flexrör är ju superba på att ta upp vibrationer. Men en tanke slår mig; Avgassystemet är ju konstruerat för att sitta fast i fem punkter, fyra i cylinderlocket samt ett i ljuddämparen. Flexrören har ingen bärighet, och eftersom BMW avgassystem är tunga, så tror jag att lite "moment, moment" är av nöden här. Man bör nog fundera lite över om upphängningarna blir tillräckliga när man så att säga gör systemet delat.
En annan kommentar är att det är mycket noga med att vid monteringen av avgassystemet få det alldeles spänningslöst. När jag monterade avgassystemet på den K100 (Kalle, numera i Marie´s vård) som jag gjorde en jättegenomgång av, så lade jag några timmar på just det arbetet. Det blev att shimsa och flytta fästet så att det inte ändrade sig ens en 1/10mm när jag drog fast det. De trista vibrations-och resonansljuden försvann som i ett trollslag.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-21/15:15

Jag tror också att det är väldigt viktigt att monteringen
är perfekt. Det var ju kul att du fick bort dina vibrationer.
Vilket system sitter på Kalle?

Hela konstruktionen verkar vara ur balans.
Försökte mej på att hitta var centrum för massa och
moment fanns genom att hänga upp den i snören och fjädrar.
Sedan ritade jag upp en modell av system i Inventor.
(Ett Cad-Program)

Jag kom då fram till att centrum för systemets
balans hamnar 8 cm framför mitten av den bakre
upphängningen och 4 cm mot höger sett uppifrån
respektive 6 cm under infästningspunkterna.

Eftersom min har "stomiburk" är den upphängd
även på högersidan i en "gummibussning".
Detta gummi har naturligtvis blivit hårt resp
krympt lite under åren vilket medfört att gummit
inte tagit upp rörelserna utan i extremfall.

När jag nu tittat närmare på systemet förstår jag att
sprickor i systemet måste vara nästan oundvikligt.
Hela systemet väger ju ändå i mitt fall 8,8 kg
och är obalanserat.
Jag kollade dom länkar jag fått men jag lyckas inte
hitta mitt artikelnummer.
Vore kul att veta om någon med samma modell
av system fått det att hålla och utan vibrationer..
Är det ok att montera ett system utan stomiburk?
Negativa effekter bortsett från miljö?
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Marie » 2007-11-21/19:08

leifbengtsson;24228 skrev:Vilket system sitter på Kalle?


BMWs 2-ventilarsystem med fyrkantigt tvärsnitt på ljuddämparen och fyra separata rör fram till avgasportarna.


Jag *tror* att det där med flexrör är att göra det lite för lätt för sig.

Jag har som vanligt ett (dåligt) förslag.

Låt en rostfrittspecialist som Ferrita eller Raka rör bygga rördelen av systemet med din hoj som mall/fixtur. Eventuellt så att man bygger det inspirerat av 2-ventilarsystemen med muffar vid anslutningen till ljuddämparen och lösa rör. Det bör på det viset vara lättare att bygga det spänningsfritt, enligt min ödmjuka åsikt....

Annars är det nog bara beg. system som är en framkomlig väg....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Jag har...

Inläggav Mimmi » 2007-11-22/00:16

...hittat ett avgassystem åt Dig!

[url="http://www.bmwandguzzispares.co.uk/bmw/products/product.php?f=g&code=LA&shnew=Used&model=Secondhand+K75%2F100%2F1100&shnewcode=10&part=Exhaust&modelcode=30&partcode=LA"]Firman jag nämnde har ett komplett system till salu:) ![/url]
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Det går bra!

Inläggav Mimmi » 2007-11-22/00:24

leifbengtsson;24228 skrev:Är det ok att montera ett system utan stomiburk?
Negativa effekter bortsett från miljö?


Hej!
Det är inga problem att slopa katalysatorn. Motorstyrningen på de 4-ventilerade är Motronic MA 2.2. De fanns med och utan katalysator redan från fabrik. Skillnaden var att de utan katalysator hade en co-potentiometer, medan de med kat hade Lambdasond. Så det enda Du behöver göra är att se till att få Lambdasonden monterad i ett icke-katsystem. Detta göres enkelt genom att svetsa i en stos med rätt gänga, lämpligen vid kollektorn.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-22/02:21

Tack Mimmi.

Är det så att det sitter en Kat i den där "stomiburken"?
I mitt system finns ingen lambdasond så då sitter
det väl nån pot nånstans. Eller tar den värden
från spjällaxeln??
Om inte skall den här potten justeras mot något mätvärde?

Mitt system ser exakt ut som bilden jag bifogade i förra inlägget.

/Leif
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Lite mera...

Inläggav Mimmi » 2007-11-22/21:31

Hej!

Nu kan jag inte garantera till 100% att jag har rätt för mig; men de K som varit försedda med katalysator har sådant avgassystem som det Du visar.

Men det kan tänkas att även de katalysatorlösa systemen ser likadana ut på utsidan. Det gör de på R 4-ventilare, i alla fall på flera av modellerna.

Nej, reglering från TPS är det inte, utan en CO-potentiometer finnes någonstans på mc:n. Exakt var den sitter har jag ingen kunskap om, men på de R 4-ventiler som saknar kat så sitter den fäst på bakramen. Det är bara en liten "mojäng" i ändan på en kabel.

Något värde för CO-halten har jag inte. Självklart skall det justeras till ett bestämt värde, precis som man gör på alla ottomotorer som saknar kat, oavsett om de äro försedda med förgasare eller bensininsprutning.
Efter vad jag förstår av Dina frågor så saknar Du tydligen verkstadshandbok till Din maskin. Mitt förslag är att Du skaffar en sådan, där står allt Du behöver veta, bl.a var Du finner den omtalade potentiometern, CO-värde, samt mycket annat nödvändigt, åtdragningsmoment på alla skruvförband exempelvis.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-24/23:36

Jag har försökt få tag i en bra handbok till k100rs 16V.
Det enda jag fick tag i var för 8V, köpt i våras (Haynes).
Men tyvärr hittar jag ingen för 16V. Har frågat ett par BMW handlare
men dom har alla skakat på huvudet.
Det är trots allt en hel del som skiljer mellan dom.
Nån som har till salu?
Elektronisk variant eller papper är OK.

Avgassystemet är nu fixat efter en hel del trixande och ännu mera
av acetylen och syrgas ;)
Kommer också att köpa ett beg för K100 utan kat.

Tack för all input
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Den som söker hon finner!

Inläggav Mimmi » 2007-11-25/00:18

leifbengtsson;24378 skrev:Jag har försökt få tag i en bra handbok till k100rs 16V.
Nån som har till salu?

Tack för all input



Hej!

Haynes har en, som för närvarande inte finns, den är restnoterad. Kanske inte nytrycks...:(


[url="http://www.clymer.com/Book.aspx?bid=485&title=BMW+K-Series%2c+1985-1997"]Däremot så finns det en att köpa här.[/url]
Jag har själv ingen erfarenhet av Clymer, men bl.a allas vår Bengt Allevad rekommenderar det förlagets böcker.
Själv håller jag mig till Haynes, Bucheli, samt original:) .

Du har alldeles rätt i att det är meningslöst att ha en 2v. handbok till en 4v. Det skiljer på alltför många detaljer i allt för många av mc:ns olika system.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav lue » 2007-11-25/12:26

Hej!
Jag är ägare till en original Repair Manual K1100Lt, RS.
Den vill jag inte avvara, men då du inte bor allt för långt från mig kan du om
så önskas komma hit och titta i den.

För övrigt har jag vid årets (hittills) sista tur konstaterat motsvarande sprickor, men jag har ännu inte legat på marken med spegel för att fastställa
omfattningen. Är det bara den jag ser är det svetsbart utan demontering.
mvh/B
vänligaste hälsningar
Bengt Lüning
Användarvisningsbild
lue
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2004-08-02/09:37

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-25/14:37

Mitt tips SVETSA NU!

Det går oerhört snabbt sen det börjat.
Hela systemet svänger av vibrationerna.
Det stannar rätt länge vid bara en liten spricka men
påkänningen i dom andra rören har redan ökat med 25%.
Blir sprickan större har redan något annat
av rören gett sig.
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Wizzard » 2007-11-26/11:05

Hej jag hade stora problem med vibratioer med min K1100 och lyckades minska dom med 75% igenom att byta gummi bussningen för ljuddämpar upphängningen och dessutom byta skruven till en längre så jag kan ha den lösare åtskruvad för att ge bussningen mer utrymme att arbeta med och en kontramutter för att låsa det hela.
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-26/16:34

Hej Wizzard.
Verkar vara en god idé.

Systemet svänger ju i horisontalplanet lite framför infästningen.
Har du också Kat på din, i så fall hur gjorde du med den
infästningen på högersidan?
Tänkte byta ut den mot en liten kudde från biltema:

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C63%5CLarge%5C63-101_l.jpg

Finns en variant som är 20X40 mm (diam x L) kanske med
en liten värmesköld för katens skull.

/Leif
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Wizzard » 2007-11-26/19:14

Japp, jag har en 96:a med kat, jag köpte en orginal bussning, då den ska vara anpassad- hårdhet och storlek.Glöm inte att byta upphängningen för collectorn under växelådan. Jag tror inte gummi bussningen bakom fotstödet kostar speciellt mycket:
http://www.bmwandguzzispares.co.uk/bmw/products/product.php?f=i&code=BA_15_40_KA_50&shnew=New&model=K75%2F100%2F1100&shnewcode=15&part=Exhaust&sub_part=Exhaust+fittings&modelcode=40&partcode=KA&source_code=BA_15_40_KA_50
så även om BMW sverige tar 5 ggr så mycket så...
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst