Glapp i växellådan? K 1200LT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Glapp i växellådan? K 1200LT

Inläggav 2661167 » 2007-11-24/14:26

Hej alla kunniga BMW-ägare!

Köpte mig en K 1200LT (03:a, 1200mil) i höstas. Undrar nu om ett glapp jag upplever i dragläget på ettans växel. Det känns som där är ett glapp eller "spel" då jag ger gas och släpper upp koppling, till detta ett litet klonkande ljud. Har låtit en fackman köra och lyssna. Han säger att det är i sin ordning, men jag blir nyfiken om andra upplevt samma sak och hur fenomenet uppkommer? Vidare undrar jag om jag kan vara Sveriges yngsta K 1200LT ägare med mina 29år? Har tidigare kört offroad och sporthoj. Vill nu prova på och åka bekvämt och se mig om i världen med min nya hoj.

Tack på förhand!! // Jozie
2661167
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-10-16/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-11-24/15:28

Visst åker man bekvämt!:)

Det glapp du talar om har jag inte tänkt på men ska kolla nästa gång jag åker.

Tycker inte att åldern ska bestämma vilken hoj man åker. Bara man själv upplever att det ger nytta och nöje.
Köpte min LT i somras och den är helt underbar och smidig. Borde köpt en tidigare.
Har också åkt en del grusväg vilket inte varit ngt problem. Fixade till intercom och Gpsfäste så nu är cykeln komplett för att användas många år framöver. Min LT är en 04:a och den har gått 2600 mil.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-24/16:58

Jozie;24362 skrev:. Undrar nu om ett glapp jag upplever i dragläget på ettans växel. Det känns som där är ett glapp eller "spel" då jag ger gas och släpper upp koppling, till detta ett litet klonkande ljud.


Självklart inte uteslutet att din hoj kan ha något fel men:

På din beskrivning verkar det vara det vanliga glappet, dunket, skramlet, oprecisa känslan....... som kännetecknar drivlinan på både K- och R-hojar.
Kan vara mer eller mindre men finns ändå alltid där.
Om man i övrigt gillar BMW-konceptet brukar man snabbt lära sig att överse med detta. Finns egentligen inga nackdelar med det mer än just känslan.
Möjligen kan det ge en konstig känsla vid extrem krypkörning i samband med manövreringsträning: Man kan då uppleva kraftingreppet rent binärt om man jobbar med koppling istället för bakbroms.

Tyvärr är detta ofta något man får leva med när man väljer kardandrift/torrkoppling istället för kedja/våtkoppling
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Koppling

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-11-25/01:36

Hej, köpte en ny K 1200 LT 2004 och allt funkade bra tills ung. 1000 mil då den började slira på kopplingen speciellt när man drog på lite på dom högre växlarna. Kenneths MC i Gbg fixade en trasig o-ring i lådan på garantin men enligt dom var det ett typiskt BMW fel, dvs dom tar hellre en reparation än erkänner att delen/konstruktionen är undermålig. Kenneths MC löste det hela genom att byta o-ring plus att dom borrade ett hål någomstans i lådan så att det inte blev något övertryck och så att det inte kunde hända igen.
Kort sagt lite bondsmide som tyskarna lätt hade kunnat åtgärda själva om dom inte hade varit sådana messersmittar.(felstavat va?)
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-25/03:22

Min fick också sin packning bytt efter 1000 mil (99:a)

Men oljudet som beskrivs tycker jag mer låter
som ett snabbt uppmuntrande "komnu"
Jag älskar ljudet. För mej har det blivit ungefär
som "uppmuntringsklicket" i hunddressyren.
Hjulen rullar och mungiporna upp -> mer rulle = Betingad reflex.
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav lem » 2007-11-25/09:50

De Soto;24382 skrev:Hej, köpte en ny K 1200 LT 2004 och allt funkade bra tills ung. 1000 mil då den började slira på kopplingen speciellt när man drog på lite på dom högre växlarna. Kenneths MC i Gbg fixade en trasig o-ring i lådan på garantin men enligt dom var det ett typiskt BMW fel, dvs dom tar hellre en reparation än erkänner att delen/konstruktionen är undermålig. Kenneths MC löste det hela genom att byta o-ring plus att dom borrade ett hål någomstans i lådan så att det inte blev något övertryck och så att det inte kunde hända igen.
Kort sagt lite bondsmide som tyskarna lätt hade kunnat åtgärda själva om dom inte hade varit sådana messersmittar.(felstavat va?)
Torgeir Nilsen
Torslanda


Hej!
Är Du säker på att det var en packning i lådan? Det är ett känns fel att det läcker från motorsidan och vållat många gråa hår! Då jobbet är av nivån 6 skiftnycklar av 5 möjliga så har det fått mig att avvakta med byte till K12. Vet Du exakt var och har Du mer info?

Jag visste inte att det också fanns ett typfel där det läckte från vx lådan!

Hälsningar/Lars (trogen K11LT tills vidare men drömmer om en K12GT. Köper jag en är det lika med att få sova hos kaninerna utomhus ~ 2 veckor då jag aldrig får igenom det i familjerådet....)
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

O-ring

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-11-26/22:46

Enligt Kennets Mc så var det en o-ring som pajade och enligt honom så var det inte så ovanligt att detta hände. Tydligen hade Bmw bytt till en billigare leverantör och det är inte så ovanligt i dessa tider då alla fabrikanter får jaga ettöringar i profitens intresse och för att hålla aktieägare, investerare mm på gott humör. Som sagt istället för att göra en ändring eller köpa bättre/dyrare materiel så håller dom hellre masken och fixar det på garantin.
Det är ju allom bekant att hojarna bara blir mer och mer avancerade och komplicerade för varje årsmodell och följden blir ju att ett litet skitfel ofta får stora konskvenser. En ny BMW har ju mer datorer än en rymdfärja.
Snart finns det väl hojar med Gps system och inbyggd körförmåga med kamera så man kan stanna hemma och titta på det virtuellt istället för att utsätta sig för regn o rusk o galna bilister.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Det var...

Inläggav Mimmi » 2007-11-26/23:38

De Soto;24508 skrev:Enligt Kennets Mc så var det en o-ring som pajade och enligt honom så var det inte så ovanligt att detta hände.
//alla fabrikanter får jaga ettöringar i profitens intresse och för att hålla aktieägare, investerare mm på gott humör.
//fixar det på garantin.
Det är ju allom bekant att hojarna bara blir mer och mer avancerade och komplicerade för varje årsmodell och följden blir ju att ett litet skitfel ofta får stora konskvenser. En ny BMW har ju mer datorer än en rymdfärja.
Torgeir Nilsen
Torslanda


... en av anledningarna till att jag behåller Gullan. Hon har en enkel och lättförståelig såväl som lättarbetad mekanik. Alla arbeten både avseende service och underhåll samt vid eventuella framtida reparationer ligger inom min kompetensnivå, samt inom den nivå som jag har verktyg och utrustning till i min verkstad.
På något sätt känns det lite som om hon tillhör den sista generationen, enligt min åsikt "riktiga" BMW.

K1200 har en underbar motor, men RS körställning klarar jag inte utan ganska dyra modifikationer, och det är den enda K12 som möjligen ligger inom mina ekonomiska ramar.
Att råka ut för denna läckande O-ring lockar mig inte det minsta. Och eftersom jag inte skulle ha råd att köpa en maskin med garanti vore det att göra det själv, eftersom jag heller inte skulle ha råd att lämna den till en bra BMW-verkstad. (läs Kenneths) Jag skulle säkert gå iland med att reparera det, men eftersom jag inte är allför arbetsför, så skulle det ta en ofantlig tid, och slita ut mig alldeles. Även fastän jag har en riktig körbanemclyft skulle det vara för ansträngande för mig.

Som sjukpensionär, visserligen med livränta, så har jag inte så stora inkomster, utan får vara glad att jag har råd att hålla mig med en så fin och modern mc som en 1150GS ändå är.
Att jag dessutom i våras lagt ut 120.000:- på att installera en ny värmepumpanläggning förbättrar inte läget. Den sparar stora pengar visserligen, men det tar ändå tid att fylla på bankkontot med de pengar som jag sparar på de uteblivna oljeräkningarna.

OBS! Jag klagar inte över situationen, och glad jag är ändå!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst