Flytrassel på K 1200 GT?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Flytrassel på K 1200 GT?

Inläggav svull » 2007-12-03/18:32

Hej alla MC-åkare!
Har nyligen (i förra veckan) köpt en K 1200 GT. Det är en 03a med 2230 mil på mätaren. När jag i dag varmkörde den märks enligt mitt tycke ett irriterande rassel på tomgång, det verkar komma från vx-lådan eftersom det till 95% upphör när jag frikopplar. Nu är det så att jag i mitt yrkesliv jobbat som verkmästare på bilsidan och dom sista 15 som fordonslärare vilket troligen lett till att man kanske är yrkesskadad när det gäller att lyssna på ljud (oljud). Jag har kollat igenom forumet och märkt att flera med mej har uppfattat oljud på K-maskinerna. Jag har även en K 100 RS 84a som gått 5700 mil den är tystare vad gäller "flytrassel" men viner (tjuter) mer än vad GTen gör. Jag har försökt minska ljudet på den med att byta olja i vx-lådan till Omega 690 som är en SAE 80W-90 olja som enligt reklamen skall eliminera oljud mm. Min erfarenhet av den är att det blev en mjukare växling och att det vinande ljudet avtog en aning. Jag vill gärna genom detta förnämliga forum höra era åsikter och eventuella tips även om ni anser att detta hör till en för övrigt toppenmaskin!
svull
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-12-01/16:03

Inläggav Marie » 2007-12-03/19:40

svull;24965 skrev:Hej alla MC-åkare!
Har nyligen (i förra veckan) köpt en K 1200 GT. Det är en 03a med 2230 mil på mätaren. När jag i dag varmkörde den märks enligt mitt tycke ett irriterande rassel på tomgång, det verkar komma från vx-lådan eftersom det till 95% upphör när jag frikopplar. Nu är det så att jag i mitt yrkesliv jobbat som verkmästare på bilsidan och dom sista 15 som fordonslärare vilket troligen lett till att man kanske är yrkesskadad när det gäller att lyssna på ljud (oljud). Jag har kollat igenom forumet och märkt att flera med mej har uppfattat oljud på K-maskinerna. Jag har även en K 100 RS 84a som gått 5700 mil den är tystare vad gäller "flytrassel" men viner (tjuter) mer än vad GTen gör. Jag har försökt minska ljudet på den med att byta olja i vx-lådan till Omega 690 som är en SAE 80W-90 olja som enligt reklamen skall eliminera oljud mm. Min erfarenhet av den är att det blev en mjukare växling och att det vinande ljudet avtog en aning. Jag vill gärna genom detta förnämliga forum höra era åsikter och eventuella tips även om ni anser att detta hör till en för övrigt toppenmaskin!


Om K1200GT vet jag inte mycket, men vad angår K100:an så kommer mycket av 'vinandet' från primärväxeln i motorn där kraften överförs från vevaxeln till den motroterande 'balansaxeln' som även är utgående axel till frikopplingen. Kuggarna i den växeln är inte mycket snedskurna, och därför sjunger den rejält. Primärväxeln smörjs av motoroljan, det var därför oljebytet i växellådan bara påverkade ljudet marginellt. Vad jag vet har K1200 från 2003 en likartad uppbyggnad av motorn (men har kanske annan kuggvinkel i primärväxeln?), så den del av ljudet som inte upphör när du frikopplar lär inte heller där påverkas av ett oljebyte i lådan.
Jag hoppas på att Gunnare eller någon annan som är bättre bevandrad i K12GT kan ge dig de tips du efterlyser!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-12-03/21:36

[quote="svull;24965"]Hej alla MC-åkare!
Har nyligen (i förra veckan) köpt en K 1200 GT. Det är en 03a med 2230 mil på mätaren. När jag i dag varmkörde den märks enligt mitt tycke ett irriterande rassel på tomgång, det verkar komma från vx-lådan eftersom det till 95% upphör när jag frikopplar. Nu är det så att jag i mitt yrkesliv jobbat ...





Hej, jag hade en 03 somjag körde 3000 mil med en helt igenom underbar maskin. Jag kan inte påminna mig att jag reagerade för något rassel. Vad jag däremot reagerade på men inte stördes nämnvärt av var det vinande som uppkommer när man kör. Jag läste om detta på http://www.i-bmw.com/
vill jag minnas och där sade någon att det troligen berodde på servodrivningen till bromseriet..vad vet jag..:)

Nu kör jag sedan förra våren en 06 som jag rullat 3000 mil med, likaledes en maskin jag varmt kan rekomendera.

Hälsningar,
Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst