K kardan smörja ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K kardan smörja ?

Inläggav Albert » 2007-12-21/16:27

Som /7 ägare och förare som fått det stora förtroendet att titta in i en K's drivlina häpnar man över hur torrt där är.

Jag har givetvis följt, om än sporadiskt, diskussioner om olika fetter till splinsen - o på boxen använder jag Omega 85 "Shear Sensation" vilket är ett EP fett med användningsområde -10'C till +230'C vilket vida överstiger de intervall och EP förmågor på de fetter jag sett rekommenderat bland K ägare.

Nåväl, min fråga till K auditoriet är i två delar:

* Knutkorset.
Hur skall det kännas när man vickar på det med kardanen lös i handen ?
Ska det gå lätt, eller tungt. Ska det vara en jämn och fin rörelse, eller ska det vara ett distinkt "neutral" läge vilket känns som spårigt styrlager ?

* Oljebadande kardan.
På en K75 som jag lånade 2001 så hällde jag i Omega 690 80W/90 i kardanen. Så vitt vi vet, (enligt dåvarande ägare) så går sagda K75 fortfarande med samma olja i kardanen ca 3000mil senare - utan att vulkningen släppt, eller kardan och bakhjul blivit nedsölade av olja.
- Olja smörjer
- Olja kyler
Är det någon annan K ägare som valt att hälla i 2-5dl olja i kardanden - och i så fall, vad är dina/hans/hennes erfarenheter av detta ?

Orsaken till att jag valde att hälla i olja var en rekommendation jag fick från internationell basis "give'it a good squirt of oil now and then" syftandes på knutkorset, samt att jag hört från bl.a. tyskland att slutväxlar med läckande packning mot kardanen tycks "rädda" splinsen.

Hoppas du som nu läst detta väljer att svara seriöst eftersom frågan är seriöst ställd - tyckande och åsikter utan egen erfarenhet är rätt värdelösa att delamed sig av eftersom de inte tillför något substantiellt.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Ytterligare frågor!

Inläggav Josef06 » 2007-12-21/16:57

Jag passar på och ställa ytterligare frågor i samma spår:
– Går det att reparera knutkorset eller ska själva kardan bytas?
Enligt länken kan man montera smörjnippel på dem:
http://www.brunos.us/DS%201986%20on%20K75%20K100.htm
– Har någon modifierat sving bultarna genom att borra dem för att möjliggöra smörjning av sving lagern?
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-21/17:32

Josef06;26293 skrev:Jag passar på och ställa ytterligare frågor i samma spår:
– Går det att reparera knutkorset eller ska själva kardan bytas?
Enligt länken kan man montera smörjnippel på dem:
http://www.brunos.us/DS%201986%20on%20K75%20K100.htm
– Har någon modifierat sving bultarna genom att borra dem för att möjliggöra smörjning av sving lagern?



Till din andra fråga:

På K75 låg det ett "plåtlock" bakom vardera svinglagret.
Sålunda tätt in till svingutrymmet med en spalt på ett par millimeter mellan lager och tätbricka.

Detta sammantaget gjorde att jag alltid bara lossade lagertappen till resp. svinglager och fyllde hålet med fett. Sedan tryckte jag in tappen och gjorde om det hela ett par gånger.
Först kom smutsigt fett och efter ett par omgångar med fettintryckning kom det rent fett ur lagret, utåt sett.

Jag skulle på goda grunder kunna tro att din lite äldre K100, för det är väl en sådan du har, har denna finnes.

På nyare modeller har BMW tagit bort denna möjlighet. Jag tror inte det rimmade med BMW:s policy att grejor skall kunna underhållas på ett så enkelt sätt.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-21/17:55

Albert;26291 skrev:* Knutkorset.
Hur skall det kännas när man vickar på det med kardanen lös i handen ?
Ska det gå lätt, eller tungt. Ska det vara en jämn och fin rörelse, eller ska det vara ett distinkt "neutral" läge vilket känns som spårigt styrlager ?



Som jag upplever en kardan med knutkors som är OK vill jag likna känslan vid som när man med tumtryck kör in en kolvbult genom bussningen i en vevstakes lillände.
Lite motstånd men kontinuerligt hela tiden, en sugande förtroendeingivande känsla att här är allt OK.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Bengt har ju...

Inläggav Mimmi » 2007-12-21/18:21

... redan svarat, och även jag, men jag kan svara ytterligare en gång så att det blir riktigt många svar på frågorna.

Beträffande knutkorset är det fortfarande så att ett sådant, som är en nållagrad historia, liksom alla lager inte skall ha några markerade lägen. Det får alltså inte kännas några hack i i rörelsen. Bengt hade en träffande beskrivning av att det kan jämföras med känslan i en kolvbult med sugpassning. För min del har jag låtit knutkors passera som varit en liten aning styvare i ändlägena. Men det är inget jag kan rekommendera, utan det är endast med min erfarenhet och fingertoppskänsla som jag kan avgöra detta i ett visst fall, och kan ta ansvar för det. Vad det gäller lager så är det som med så mycket annat; övning ger färdighet. Man kan inte så här skriftligen tala om exakt vilket lager som är godkänt eller inte. Det måste avgöras med känslan.
Men ett lager som inte löper jämt är i vilket fall som helst utan tvivel moget för utbyte.

Beträffande svinglagersmörjningen kan jag också bara instämma med Bengt; jag gjorde likadant med Kalle. Men jag bytte ju först de dåliga lagren såklart, så det var underhållssmörjningen som jag skötte på det sättet. Vid lagerbytet smorde jag ju naturligtvis in dem ordentligt.

Olja i svingarmen för att smörja kardan har jag inte provat på någon K. Ideén låter bra tycker jag i och för sig.

Om det går att byta knutkorset på kardanaxeln har jag ingen uppfattning om. Problemet är ju först att hitta ett sådant som passar, samt att sedan fräsa spår i knuten för att kunna montera Seegersäkringar. Jag har nämligen för mig att i fabriksutförande så är de yttre lagerbanorna/husen säkrade genom att kanten på korset stukats, eller nitats över lagerhusen...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Smörjmedlet kanske...

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-22/08:11

.....börjar bli lite uttjatat nu men efter som det skrivits och frågats så mycket också på Internet i allmänhet( inte bara på vårt forum), om var man kan hitta det av BMW angivna smörjmedlet Optimoly vill jag bara visa att jag hittade det som troligen är detta under en Castrolsida.

Specen för användingsområdet stämmer och även storleken på tuben som är 100 gr.
Jag tänker inte skaffa det men det känns lite roligt att efter så lång tid kanske ha spårat upp det.

Därtill verkar det även finnas i Mimmis butik i metropolen Kinna:)

Snacka om att gå över ån efter....:D


[url="http://www.geo-broughton.co.uk/products/optimol-high-performance-lubricants/pastes-products.html"]http://www.geo-broughton.co.uk/products/optimol-high-performance-lubricants/pastes-products.html[/url]


[COLOR="RoyalBlue"]Pack size: 20 X 100 g TUBES (PACK OF)
(3763/20X.1) Optimol Optimoly Paste PL is a greyish black MoS2 lubricating and assembly paste for highly loaded sliding surfaces. For base and thin film lubrication at high pressures and temperatures, to avoid stick-slip, to reduce friction and wear.
[/COLOR]
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Splinessmörja

Inläggav CG Arvidsson » 2007-12-23/19:33

Sitter också och letar smörja för ett kopplingbyte, min o-ring bakom svänghjulet var stenhård och läckte olja.Hittade ett fett hos Mekonomen som hette LUK, speciellt för lamellbyte. Pris 69 kr.
Någon som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Inläggav Albert » 2007-12-24/22:08

Kunde man moderera skulle jag gå in och flytta inlägg som inte berör mina ursprungliga frågeställningar... hm...

Vill de hugade skribenterna vänligen återgå till ämnet ?!
- knutkors; hur det skall kännas när man vickar/rör på det
- olja i kardanen på K

Vad beträffar infettning av kardan hänvisas till:
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=2325
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Kardan...

Inläggav gösser » 2007-12-24/22:21

Hej!!
Vad det gäller kardan är det samma svar som drivknut. Om man känner ett glapp någonstans är det dags för ett utbyte. Eftersom jag har haft R 100
under ett antal år. Måste dock erkänna att det det är ett antal år sedan...

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron