Som /7 ägare och förare som fått det stora förtroendet att titta in i en K's drivlina häpnar man över hur torrt där är.
Jag har givetvis följt, om än sporadiskt, diskussioner om olika fetter till splinsen - o på boxen använder jag Omega 85 "Shear Sensation" vilket är ett EP fett med användningsområde -10'C till +230'C vilket vida överstiger de intervall och EP förmågor på de fetter jag sett rekommenderat bland K ägare.
Nåväl, min fråga till K auditoriet är i två delar:
* Knutkorset.
Hur skall det kännas när man vickar på det med kardanen lös i handen ?
Ska det gå lätt, eller tungt. Ska det vara en jämn och fin rörelse, eller ska det vara ett distinkt "neutral" läge vilket känns som spårigt styrlager ?
* Oljebadande kardan.
På en K75 som jag lånade 2001 så hällde jag i Omega 690 80W/90 i kardanen. Så vitt vi vet, (enligt dåvarande ägare) så går sagda K75 fortfarande med samma olja i kardanen ca 3000mil senare - utan att vulkningen släppt, eller kardan och bakhjul blivit nedsölade av olja.
- Olja smörjer
- Olja kyler
Är det någon annan K ägare som valt att hälla i 2-5dl olja i kardanden - och i så fall, vad är dina/hans/hennes erfarenheter av detta ?
Orsaken till att jag valde att hälla i olja var en rekommendation jag fick från internationell basis "give'it a good squirt of oil now and then" syftandes på knutkorset, samt att jag hört från bl.a. tyskland att slutväxlar med läckande packning mot kardanen tycks "rädda" splinsen.
Hoppas du som nu läst detta väljer att svara seriöst eftersom frågan är seriöst ställd - tyckande och åsikter utan egen erfarenhet är rätt värdelösa att delamed sig av eftersom de inte tillför något substantiellt.