Mätinstrument och givare spökar på K11LT! Hjälp!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mätinstrument och givare spökar på K11LT! Hjälp!

Inläggav lem » 2007-12-30/17:06

Hej!

Jag har otaliga gånger rivit isär K75/100 systemets krånglande mätare. Normalt har det varit nålkontakterna som glappar när hastighetsmätaren rör sig inne i mätarhuset mot det centrala mittre chassiet. Med lite sytråd kan dessa enkelt fixeras och då brukar det fungera några år utan problem.

På moderare ventillerade (K11LT-94) är konstruktionen annorlunda och man har ett skruvförband mellan mätare och chassie vilket är mkt bättre än tidigare. Dock har jag efter ca 8' mil fått samma problem om äldre K75:or med att hastighetsmätare visar 30-50 % av rätt fart.

Jag tog isär och gjorde rent nålförbindelser mellan hastighetesmätare och centralchassi, torkade rent givaren och då fick jag upp hastighetsmätareindikatorn till ca 50% av verklig fart så jag är på rätt väg. När jag lyfte upp givaren från kardanhuset ngn mm verkade det fungera ännu bättre men fortfarande inte helt OK. Kontakten under tanken verkar mkt bra och är kollad.

Någon som har ngt mer tips? Jag tänkte byta givare. Kan någon låna ut ett instrument så jag kan kolla samt åka och besiktiga med? (Har varit utan i 2 år och behöver det bara för besiktningens skull, har GPS normalt). Nu har jag fixat nytt bakdäck och monterat på ompackad gaffel (lade på dammskydd så det skall hålla så snart är jag igång igen men mätaren är ett måste vid besiktningen!

Hälsningar
Lars
070 381 56 00
lem/at/telia.com
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst