K1200RS toppbox hård el mjuk

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200RS toppbox hård el mjuk

Inläggav 2661394 » 2008-01-06/19:31

Hej! Vi funderar på litet längre tur i sommar.
Har orginal sidoväskor,men behöver mer utrymme.
Vill ha något som är lätt att fästa/lossa och som inte förfular MC:n
Är orginalväskor bra? Krävs ytterligare montageplatta för detta?
Mjuk/hård? För och nackdelar
Kanske något man kan kolla in på MC-mässan.
Tacksam för synpunkter från lite mer erfarna touringåkare.

Vi är två personer som ev funderar på en färd till Tyskland.
Behövs ev lite mer än ett par kalsingar i byte och tandborste
Packtips?

Mvh

Lennart
2661394
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav lem » 2008-01-07/01:42

Hej!

Jag såg en box som killen i Svall/Gävle säljer (kommer inte ihåg namnet men han annonserar ofta på blocket) där man får in 2 hjälmar. Jag har själv tänkt köpa den men då jag har två boxar 35 liter på vardera cykeln har det inte blivit av att byta. Testa gärna och ge feedback, hade jag valt idag hade jag köpt den!

Personligen gillar jag hårda boxar som sitter fast hela tiden och är lättlastade samt går att låsa. Att plocka av skitiga boxar är bökigt och de är svåra att bära samt blir lätt kantstötta/lackrepade om man bär dem. Alla mina 6 boxar sitter fast och tas aldrig av annat än för service. Övre boxarnas originalfästen på BMW R1x00GS, K12RS och K11LT är för dåliga och de lossnar ofta. Jag har bultat min ena och köpt Hepco fäste istället för original som är svajigt och där jag i ett hastighetsgupp tappade hel boxen i ca 10 km/h.

Bra fäste som är stadigt:
Bild

Dåligt orignalfäste som svajar vid tung last och boxen lossnar (känner till 3 fall förutom mitt eget!). Ribborna blir mjuka och deformeras!
Bild


Skall Du åka 2 så får Du räkna med att donera båda sidoväskutrymmet till din fru/flickvän och själv klara dig med tankväskan....

Häls/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Sven-Gunnar » 2008-01-07/12:20

Har en 46 liters GIVIbox monterad med Givihållare. Frågan om det förfular är väl en fråga om tycke och smak. Den är iallafall lätt att ta av och bära med upp på hotellrum och så. När min särbo och jag åker på semester brukar hon få disponera den högra, större väskan. Själv klarar jag mig med vänsterväskan. I topboxen har vi skor, kameror, kartor, lås och sån't. Behöver inte ens ha tankväska.
Vi klarar utan vidare att få med packning för 2 veckor på detta sätt. Ska man campa blir det ju lite besvärligare. Då är min erfarenhet att det är bättre med en stor, vattentät, packrulle istället för topbox+ en rejäl tankväska.
/Sven-Gunnar
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Inläggav Marie » 2008-01-08/01:38

lem;27239 skrev:Skall Du åka 2 så får Du räkna med att donera båda sidoväskutrymmet till din fru/flickvän och själv klara dig med tankväskan....



Det låter som om du är en obotlig optimist, Lars...
Jag för min del förstår inte hur man skall kunna resa två med en hoj. Jag fyller själv sidoväskorna, toppboxen samt tankväskan. Men det räcker ändå inte. En 80 liters packrulle på passagerarplatsen brukar också behövas....

Var skall man ha passageraren när passagerarplatsen redan är upptagen av packrullen, och VAR skall passageraren ha SIN packning :confused: :cool:

Jag inser att jag får vänta med att ta lillgrabben med på hojsemester till Österrike tills han kan köra på egna hjul.....
Sommaren -09 har han nog A1-kortet, och en sån pjäs går väl som en förlamad snigel med reumatism när vi kommer till Autobahn, så det tar nog två dar ner då.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2661394 » 2008-01-19/21:18

Hej och tack för tipset! Värd att prova
2661394
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav 2661394 » 2008-01-19/21:20

Hej Jag tycker inte alls det ser fult ut. Fungerar den bra som ryggstöd för den som åker med också?
2661394
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Sven-Gunnar » 2008-01-20/18:50

Visst går boxen att använda som ryggstöd för passageraren, då främst vid låg hastighet. När det går lite fortare, d.v.s. motorvägsfart och däröver vill jag helst att passageraren lutar sig framåt för att undvika turbulens mellan förare och passagerare.
/S-G
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Inläggav Jarl Bellehed » 2008-01-31/21:24

Vi kör också med Giwi topbox. Dessutom har jag kompletterat med tankväska från Bagster. Vi tältar i och för sig inte, men till Österrike i somras hade vi både vandringsskor och stavar (teleskopmodell, fastsurrad på vänster packväska) med oss.
Man får ju packa lite snålt men ju mer vi åker desto mindre tar vi med oss tycker jag.
Hojen (K12RS -98) har vi nu kört över 10.000mil med och till största delen med passagerare.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

MC-resa till Österrike

Inläggav 2661394 » 2008-03-23/19:58

Hej Såg att ni varit till Österrike och vandrat.
Hur har ni åkt ned till Österrike,hittade ni trevligt ställe att vandra och bo på?
Skulle vara intressant att höra.Vi har lite drömmar att åka dit också.
Vet inte om det blir för långt i och med att vi inte gjort några långresor förut

Mvh

Lennart
2661394
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2008-03-24/09:27

karlaxel;31691 skrev:Hej Såg att ni varit till Österrike och vandrat.
Hur har ni åkt ned till Österrike,hittade ni trevligt ställe att vandra och bo på?
Skulle vara intressant att höra.Vi har lite drömmar att åka dit också.
Vet inte om det blir för långt i och med att vi inte gjort några långresor förut

Mvh

Lennart


Vi var för två år sedan i den lilla byn Filzmoos inte så väldigt långt från Salzburg. Bodde på Hotel Alpenkrone. Ett alldeles utmärkt hotel, högt beläget med utsikt över dalen.

Var inte där för att vandra men insåg att nästan alla andra som var där hade det i tankarna. Det var ett eldorado för den vandringsintresserade.

Vi gjorde själva dock ett par kortare vandringar i närområdet, utan speciell utrustning. För den specialintresserade gick det speciella bussar för vandrare mellan byarna. Därmed hade man möjlighet att åka buss till en by längre bort och vandra hem eller tvärtom om man föredrog det. Tycker det verkar som en riktig folkrörelse i "Wanderbares Österreich". Gå in på nätet och sök så bör det inte vara några problem att hitta sin egen mysiga by. Ska absolut återvända för att ta några dagar med bara vandring.

Tycker absolut att ni inte ska låta er hindras av avståndet. Någon resa måste ju bli den första längre. Låt själva resan ner vara en del av målet och inte bara transport. Autobahn är dödande tråkigt och kan även ta enormt lång tid om man har oturen att det är ett vägarbete eller har inträffat en olycka. Tysk finns polis ser inte med blida ögon på den som tar sig förbi köerna på vägrenen. Inte att rekommendera alltså.

Ska man åka småvägar, vilket är så mycket trevligare, tar det lång tid. Det är många byar att passera. Det alternativet är mer att rekommendera för den som inte är van vid långkörningar och har tiden.

Är det mera bråttom finns alternativet Autozug. Har själva tänkt åka med tåget för första gången i sommar, när vi planerar att åka till Toscana.
Bestämde oss, efter att suttit flera timmar i kö på hemvägen från Österrike senast, för att inte åka Autobahn fler gånger. Gissar att Marie kan komma med en del goda råd och tips vad gäller Österrike. Maila henne och fråga om hon inte skulle se denna tråd.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Jarl Bellehed » 2008-03-30/17:15

Lennart.
Vi bodde i en by som heter Jerzens och ligger i Pitztal, närmsta större stad är Imst väster om Innsbruck. Trevligt område med gratis buss upp till dalstationen för bergbanan. Låt dig inte avskräckas av avståndet, för vår del åker vi helst färjan Trelleborg-Rostock för att sedan ta Autobahn ner genom forna östtyskland. Bra väg och lite mindre trafik än motsvarande rutt i väst.

Boende i Österrike bokade jag på nätet, du kan ju söka på "ferienwohnung" T.ex.
Eventuellt kommer min reseberättelse i bumsen framöver om Hagen tar in den.
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst