Sänkta fotpinnar till K1200RS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Sänkta fotpinnar till K1200RS

Inläggav Mats Liifv » 2008-01-12/16:39

Har googlat för att hitta någon firma som säljer satser för sänkning av fotpinnarna. Dock utan framgång. Någon här som har bra tips?
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-01-12/16:48

Mats Liifv;27539 skrev:Har googlat för att hitta någon firma som säljer satser för sänkning av fotpinnarna. Dock utan framgång. Någon här som har bra tips?


Jag har ett svagt minne av att kamrat Gunnare skaffade ett par sådana till sin K1200RS. Prova att PMa/maila honom (om han tittar in längre, det var ett tag sedan jag såg något av honom).

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Mats Liifv » 2008-01-12/17:06

Har prövat med ett mail, men han vill tydligen inte delta här längre så det känns osäkert med svar. Har någon annan tips är det naturligtvis välkommet!
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Olle Ahlsen » 2008-01-12/17:42

Mats Liifv;27539 skrev:Har googlat för att hitta någon firma som säljer satser för sänkning av fotpinnarna. Dock utan framgång. Någon här som har bra tips?


Hej Mats,
Finns att köpa här, jag köpte några till min DHG998 K1200RS
http://www.wunderlich.de/show.php?page=http://www.wunderlich.de/international/england.html?

Min MC är såld till nån hos BMW Malmö, kolla om han (namn via bilregistet eller Stefan i Solna) använder dem? Vissa behöver inte, men jag fick ont i knä vid standard och med sänk o framflyttning blev det mycket bättre!! Tips då man monterar dessa så får man lägre markfrigång vid kurvtagning men det kan effektivt kompenseras genom att montera ett justerbart parallellstag till kardan. (finns också hos Wunderlich!) Genom att förkorta endast ca 6 mm får man markant bättre markfrigång samtidigt som hojen blir mycket trevligare och svängvilligare! Fråga både Stene och numera Jesper (galne Dansken) som köpte mitt stag!!
Lycka till:)
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Lite frigång

Inläggav Lennart Jansson » 2008-01-12/19:58

ollea;27545 skrev:...
Tips då man monterar dessa så får man lägre markfrigång vid kurvtagning men det kan effektivt kompenseras genom att montera ett justerbart parallellstag till kardan. (finns också hos Wunderlich!) Genom att förkorta endast ca 6 mm får man markant bättre markfrigång samtidigt som hojen blir mycket trevligare och svängvilligare! Fråga både Stene och numera Jesper (galne Dansken) som köpte mitt stag!!
Lycka till:)


Vill bara understryka ollea-rådet. En kamrat behövde lägga ner sin K1200RS extra mycket i en vänsterkurva, växelpedalen tog i med en eller ett par nedväxlingar som följd, ett hoppande bakhjul och färden fick fortsätta i ett grundare dike med lite cross-liknande framfart. Turligt nog var det ett bra dike och allt gick bra (fast växelpedalen måste bytas eftersom det mesta satt som ett silvrigt streck i asfalten).
Han har satt på Öhlinare och höjt bakdelen sedan dess.

Den dåliga frigången (relativt en boxer t ex) beror till del på motorns och fotpinnarnas stora bredd.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2008-01-14/08:53

Tack för alla tips!

Har fått ett bra tips av Gunnare om att köpa original 5 cm lägre fotpinnar till den senare modellen av K12:an, med reservdelsnummer och allting.

Forumet är en guldgruva när det är något man undrar över. Det finns alltid någon som vet!
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst