fogsvans;29845 skrev:Jag hade samma problem med min -89a.
Lösningen för mig var bränsleåterföringen i tanken.
Precis framför tanklocket sitter en nippel på vilken det ska sitta en slang som går ner till botten av bensinpumpen. Om inte slangen finns där eller är läck (som det kan bli när den är gammal och torr) så fungerar inte bränsleåterföringen korrekt och bensinpumpen orkar inte pumpa upp tillräckligt högt tryck i railen om bensinnivån är under halv tank. Fråga mig inte varför det blev så bara när tankinnehållet sjönk under halv, men så var det bara.
Så har du gnista, startmotorn går runt det kommer bensin ur spridarna är detta ett ganska troligt fel.
svebbe;29880 skrev:....jodå, det stämmer...avlastningsreläet verkar fungera, då belysningen släcks då jag trycker på startknapp. Halvljusbelysningen är svag, men helljus verkar förhållandevis stark.
Vidare så finns det en slang från botten av bensinpumpen till strax framför tanklocket. Slangen känns rätt så fräsch. Bensintanken är nästan helt full, men ändå inget. Ska ta av spridarna och kolla, då jag vet att det pumpas fram bensin fram till railen.
gösser;29888 skrev:Det visade sig vara "handsken" till styr-
boxen som inte var ordentligt ditsatt, var väl lite för het på gröten och
slarvade. Men det såg faktiskt ut som om den satt rätt. Kan ju vara värt
en kontroll. Efter det gick den igång direkt utan några som helst problem..
Lars
svebbe;30108 skrev:...nytt batteri införskaffat på BMW ...laddat och monterat...trycker på startknapp...startmotor går runt som den ska, men den vill inte starta! Som sagt innan ... gnista finns det, bensin sprutas fram i alla fall så långt som till railen. Har plockat bort railen nu, men spridarna sitter kvar. Ska rengöra runt dem innan jag tar bort dessa. Så här ser det ut:
[img][img]http://img220.imageshack.us/img220/5527/dsc00644aj7.th.jpg[/img][/IMG]
fogsvans;30155 skrev:Startar den på startgas?
Ditt problem yttrar sig i att motorn överhuvudtaget inte tänder (eller?). Varför tänder den inte om den får gnista och soppa? Något är konstigt. Det är därför jag är på dig om startgas. Om motorn går igång på startgas men sedan dör är problemet nästan helt säkert bränslerelaterat. Om inte motorn får tillräckligt högt bränsletryck så går den helt enkelt inte och felorsakerna kan faktiskt vara ganska många (men det är lättare att lokalisera felet på en MC än en bil). Trycket i railen ska vara 2,5 bar vid tomgång.
Om däremot inte motorn hoppar igång med startgas kan bränslesystemet uteslutas.
Annars har jag dessvärre inga fler tips. Gnista, soppa och startmotor brukar funka. Du har inte råkat kastat om tändkablarna? (Jag vet att det är nästan omöjligt, men ändå......)
fogsvans;30165 skrev:
Rent teoretiskt skulle insprutningsmodulen kunna vara knäpp, men det är osannolikt. Gör först och främst startgastestet. Min gissning är att motorn då kommer hoppa igång.
Har kollat en annan sak idag, som jag fick tips om på en amerikansk sida. Det var att kolla så att power når insprutarna. Har mätt, men det kommer ingen power till varken kontakten på ena insprutaren eller till pin nummer 9 på Jetronic modulen då jag vrider om startnyckeln.
Bengt Allevad;30195 skrev:Det bästa du kan göra är att penetrera kretsschemat.
Visserligen ser du inte styrenheten "inuti" men eftersom du har funderingar kring reläet som strömmatar styrenheten, kan du på schemat se hur det bör bete sig.
svebbe;30550 skrev:
Nån som har något att tillägga innan jag river railen med spridarna...?
fogsvans;30573 skrev:Jag kan bara instämma med Bengt ovan.
Förutom hans ord, alla tre spridarna kan inte pajja samtidigt.
Felet ligger troligen innan soppan kommer till railen.
Går soppapumpen? Den ska gå en halv sekund efter man slagit av startmotorn och motorn inte startar. Det är ett surr i tanken. Den hörs inte innan man kör startmotorn och medan startmotorn går överröstas eventuellt surr av startmotorn. Du kan mäta strömmen till startmotorn medan du drar runt startmotorn, men passa dig för gnistor i luften ovanför bensinen. Inte hälsosamt......
Är det tryck i railen? När du tar bort den första enheten ska det spruta ut bensin av trycket och det får inte sjunka till noll bara för att motorn inte varit igång på några dagar. Trycket ska alltså bibehållas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst