glapp i startmotor eller batteri

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

glapp i startmotor eller batteri

Inläggav 2660174 » 2008-03-30/19:46

Hej alla! I oktober krockade jag för första gången i mitt liv med en bil. Jag hade tur o det gick bra. Men jag har tvingats laga lite på min K100RS: bytt övre gaffelben, bytt framhjul.

Nu krånglar bara en sak, som inte beror på krocken.

Då jag ska starta, går den ibland igång som vanligt. Men oftast hörs det bara ett surrande ljud, utan att vevaxeln dras runt en millimeter.

Först trodde jag batteriet var slut. Bytte batteri men samma sak. Det måste nog vara ett elektriskt glapp nånstans eller mekaniskt glapp kring startmotorn. Några tips? Tills vidare startar jag genom att rulla igång den.
2660174
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-07-19/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-03-30/21:07

Hej.

Lutar nog mest mot ett mekaniskt glapp.
Och om inte startmotorn sitter lös så är det nog inne i startmotorn.
Personligen skulle jag nog kolla att den sitter fast, och sen leta efter en fungerande startmotor. Skulle nog välja en ny eller renoverad framför begad. Om du nu inte känner för en utmaning och renovera startmotorn själv.
PS. du har troligen en startmotor med reducering av varvtalet via planetväxel och då bör du limma fast stator-permanent-magneterna, vanligt fel på nyare gammelbumsar.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Det kan...

Inläggav Mimmi » 2008-03-30/21:42

... även vara frihjulskopplingen som sitter innanför startmotorn, alltså den som överför startmotorns kraft till själva mc-motorn.
Det är inget okänt fenomen att den kan krångla, exempelvis beroende på att frihjulsmekanismen geggat ihop av kopplingsdamm kombinerat med oljedimma.
För att komma åt att reparera den måste växellådan demonteras från motorn har jag för mig.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Håkan » 2008-03-31/05:19

Per Åkesson;32167 skrev:Då jag ska starta, går den ibland igång som vanligt. Men oftast hörs det bara ett surrande ljud, utan att vevaxeln dras runt en millimeter.



Låter som frihjulskopplingen för startmotorn, som inte går i ingrepp.
Vanligt på gammla K-mod. har för mig att det kommit uppdateringar av den kopplingen genom åren.
Brukar hjälpa om man tar isär och gör rent den, men den sitter inuti motorn...

Alltså, inte inuti startmotorn, utan inuti motorcykelmotorn.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-03-31/21:10

Håller med om frihjulet, men jag trodde att det i K-modellen en liknade mekanism i startmotorn som på äldre hojar ( benixdrev).

Låter som ett större mek, men å andra sidan ett bra tillfälle att se över kopplingen, smörja splinen, kanske byta växelläges brytare och smörja svinglagren m.m.

Sen finns det flera ideer om hur man tar ut lådan, personligen så brukar jag först se till att jag har en garagedomkraft och en hemsnickrad pallbock som man kan sätta under bakändan när bakhjulet är borta.
Nästa är att lossa avgasröret med ljudämparen.
Sen endast lossa bultarna under växellådan som håller centralstödet, bultarna som håller bakhjulet och bultarna / muttrarna som håller bak-stötdämparen.
Har för mig att han måste ta bort batteriet också , kan vara bra eftersom man lossar kabenl till startmotorn, och lossa ABS-enheten.
Lyfter upp hojen under motorn med garagedomkraften, ta bort bultarna ( 2st )som håller fast ramen i växellådan och tar bort bakhjulet.
Pallar upp bakändan med pallbocken och sänker ned domkraften.
Sen är det bara att lossa bromsoket, absgivaren och hastighetsgivaren på slutväxeln. Sätt en stadig kloss strax under slutväxeln och ta bort stötdämparen. Lossa swinglagren och ta ut swingen.
Nu är det dags att lossa kopplingsvajern, kabeln till växelindikatorn och sen växellådan.
Bakgaveln är nu fri för fortsatt mek och nu lämnar jag tangenterna till andra då jag inte mekat längre än så här.
PS det finns tips på http://www.ibmwr.org/ktech.shtml,
Hittade en intressant notering om dit fel och att inte fylla syntetisk motorolja på http://k-technik.pytalhost.com/faq/index.php?action=artikel&cat=1&id=3&artlang=de

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Joen i Dalby » 2008-03-31/22:22

Hej!

Kan vara startmotorn som får dålig jordning - min gamla K100 hade liknande startproblem för ett antal säsonger sedan. En kabel mellan en av startmotorns fästbultar och batteriets jord mot gods löste problemet!
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst