K11 ojämn gång + slirande koppling

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-04-24/21:08

Hej.


Vid sista turerna i höstas så varvade inte K11'an över 3000rpm.
Vintern gick till annat än felsökning och rep. så lämnade in hojen på BikeCity i Luleå.
Dom körde diagnosen via kontakten på vänster sida. Idikerade inget fel.
För säkerhets skull så fyllde dom rensmedel i bensinen och körde en bit.


Nu varvade den som den skulle, allt väl men den kändes inte så allert som den brukar göra.
Kollade CO't och det var 0.15, bör vara 1.5-2.0 för en icke cat motor.
Här var felet!!!
Skruvade upp till 1.5 och nu kändes den normal igen.
Men nu slirar den på koplingen istället, har troligen kommit olja från växellådan då det fuktar i skarven mellan lådan och motorn.


Dags att byta koppling och packningar.
Swingen, fotstöden och battieriet är loss,
Resten lossas på lördag + söndag inkl. lådan och lammelcentrum.
Och så vidare.


Beställer delar imorgon,
Hoppas köra 1'a maj rundan.


Önska mig lycka till  


 

Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Marie » 2008-04-24/21:34

<p>Jag har ett diffust minne av att någon (LEM?) förra eller förrförra våren skrev om att kopplingen slirade på en K11 efter 'vintervilan'. Om jag minns rätt så rättade det av sig självt till sig i det fallet efter några tiotal mil, så ha inte alltför bråttom att riva ner hojen....</p>
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Håkan » 2008-04-24/22:01

<p>Ja, olja på kopplingen är ju inget som självläker, så att säga.</p>
<p>Men visst pröva...</p>
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav gösser » 2008-04-25/06:42

<p>Hej!</p>
<p>Hade själv problem med läckage mellan motor och växellåda. När jag plockade isär det hela var det inte</p>
<p>växellådan som läckte, skitigt var det men jag kunde inte upptäcka att det var därifrån det kom. Men</p>
<p>bakom lammelcentum sitter det en packbox på utgående axeln, och den läckte en del. Du blir tvungen</p>
<p>att ta bort kopplingskorgen för att komma åt den, sitter med en rjäl mutter som dessutom måste bytas</p>
<p>enligt "boken". Jag använde en glidhammare för att få bort den packboxen,(den sitter inte så hårt). Den</p>
<p>gamla hade ett ytterhölje av metall och tätades tydligen med något siliconbaserat "flytande packning". Den</p>
<p>nya däremot hade ett ytterhölje av gummi med ribbor runt om. Packboxen har följande BMW-nr:</p>
<p>11117666186. Har inte haft något problem med slirande kopplin, men som sagt det läckte inte så mycket.</p>
<p>Lycka till!</p>
<p>Lars</p>
<p> </p>
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-04-26/10:47

<p> Hej Tack för tipsen,.</p>
<p>Smakade på olja under svänghuset, och den smakade motor så det blir att ta ut växellådan och kopplingshuset</p>
<p>Fick mera tips från k11og.org's forum se: <a href="http://k11og.org/forum/viewtopic.php?t=948&amp;highlight=oring">http://k11og.org/forum/viewtopic.php?t=948&amp;highlight=oring</a> <br />Blir att beställa mera grejor på måndag.</p>
<p>Fråga bör man också byta bulten i centrum på kopplingshuset och oringen innanför "centrumbulten"</p>
<p>Ev. locktight på bulten?</p>
<p>Flera packningar / delar?</p>
<p>Gör naturligtvis en "spline lub".</p>
<p>/Tibbe </p>
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-04-26/11:56

<p>Ett intressant inlägg på K11og.org forumet</p>
<p><span style="font-size: x-small;">Here is what I replaced: <br />Description Quan Part Number <br />O-RING 19X4 1 11211460456 (I put a coat of silicone grease on it) <br />HEX NUT M20X1,5 1 11211460797 <br />CLUTCH PLATE 1 21211464795 <br />DIAPHRAGM SPRING1 21211464092 (my plates were good so I just de-glazed them with a sanding disc checked in my drill motor) <br />CUP 1 23131338731 (throwout bearing boot, check the throwout bearing too) <br />SHAFT SEAL 50X80X10 1 11117666186 (rear main seal) <br />SHAFT SEAL 22X35X7 1 23121451151 (Tranny Input shaft seal) <br /><br />Here is an EXCELLENT source of part listings: <br /></span><a href="http://www.realoem.com/bmw/" target="_blank"><span style="font-size: x-small; color: #006699;">http://www.realoem.com/bmw/</span></a><span style="font-size: x-small;"> </span><span style="font-size: x-small;"><br /><br />Read this </span><a href="http://www.ibmwr.org/ktech/mainseal1.gif" target="_blank"><span style="font-size: x-small; color: #006699;">http://www.ibmwr.org/ktech/mainseal1.gif</span></a><span style="font-size: x-small;"> and this <br /></span><a href="http://www.ibmwr.org/ktech/mainseal2.gif" target="_blank"><span style="font-size: x-small; color: #006699;">http://www.ibmwr.org/ktech/mainseal2.gif</span></a><span style="font-size: x-small;"> BEFORE you put the <br />new seal in. It's pretty much identical to the K1100 procedure <br />detailed here: </span><a href="http://www.ibmwr.org/ktech/mainseal.shtml" target="_blank"><span style="font-size: x-small; color: #006699;">http://www.ibmwr.org/ktech/mainseal.shtml</span></a><span style="font-size: x-small;"> <br />I didn't have the special tool so I just seated the new rear seal <br />with a feeler gauge between my block of wood and the block. 0.020" <br />isn't much but they claim it makes a difference. </span></p>
<p>/Tibbe</p>
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Håkan » 2008-04-26/15:20

<p>
tibbe skrev:</p>
<p> </p>
<p>Smakade på olja under svänghuset, och den smakade motor så det blir att ta ut växellådan och kopplingshuset</p>
<p> </p>
<p>/Tibbe </p>
<p>
</p>
<p> </p>
<p>Hej Tibbe.</p>
<p> </p>
<p>Det där var ett bra tips...</p>
<p>Måste bara testa nån gång...</p>
<p> </p>
<p>Ha det bra, vi hörs.</p>
<p> </p>
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav gösser » 2008-04-26/16:38

<p>Hej igen!</p>
<p>Nja, det sitter väl ingen bult där???. En stor mutter,(tror det går åt 32mm hylsa) är det. Det går att sätta ett "mothåll" i hålen genom kopplingskorgen och in i blocket när du ska demontera den, samma sak när det är dags att sätta ihop den. Muttern ska bytat men den behöver inte låsas med locktight, O-ringen ska också bytas. Något annat utöver nya insex-bultar till själva kopplingen ska inte behövas. Jag passade även på att byta gummibälgen mellan kardan och växellåda, den blir hård med tiden. Även bälgen vid kopplings-armen är det värt att byta, blir också hård med tiden och spricker sedan. Fick även svetsa avgassystemet vid en av rörskarvarna/kollektor. Nu är det bara att beställa delar och meka loss!!</p>
<p>Lars</p>
<p> </p>
<p>
tibbe skrev:</p>
<p> Hej Tack för tipsen,.</p>
<p>Smakade på olja under svänghuset, och den smakade motor så det blir att ta ut växellådan och kopplingshuset</p>
<p>Fick mera tips från k11og.org's forum se: <a href="http://k11og.org/forum/viewtopic.php?t=948&amp;highlight=oring">http://k11og.org/forum/viewtopic.php?t=948&amp;highlight=oring</a> <br />Blir att beställa mera grejor på måndag.</p>
<p>Fråga bör man också byta bulten i centrum på kopplingshuset och oringen innanför "centrumbulten"</p>
<p>Ev. locktight på bulten?</p>
<p>Flera packningar / delar?</p>
<p>Gör naturligtvis en "spline lub".</p>
<p>/Tibbe </p>
<p>
</p>
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-04-26/20:49

<p>Hej Håkan och Lars.</p>
<p>Blev inte så mycket mek idag. lossade bara ABS enheten och hissade upp bakänden på pallar.<br />Nya tag i morgon.</p>
<p>Och beställa mutte och packningar, tack för tipset på bälgarna vid kopplingen och mellan lådan och kardan.</p>
<p>Lite trixit att få dit bälgen mellan lådan och kardan,,tips?</p>
<p>/Tibbe</p>
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav gösser » 2008-04-26/21:07

<p>Hej igen!</p>
<p>Jo,det kan vara lite struligt att få dit ringen, men det är bara att ta det lungt så märker du när dengår i spåret. Jag använde mig av en böjd spetstång, men som sagt det är lite pillande..</p>
<p>Lycka till!!!</p>
<p>Lars</p>
<p> </p>
<p> </p>
<p>
tibbe skrev:</p>
<p>Hej Håkan och Lars.</p>
<p>Blev inte så mycket mek idag. lossade bara ABS enheten och hissade upp bakänden på pallar.<br />Nya tag i morgon.</p>
<p>Och beställa mutte och packningar, tack för tipset på bälgarna vid kopplingen och mellan lådan och kardan.</p>
<p>Lite trixit att få dit bälgen mellan lådan och kardan,,tips?</p>
<p>/Tibbe</p>
<p>
</p>
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-04-29/22:30

Det var gummiringen i svänghjulscentrumet som hade hårdnat och läckte.
Bytte för säkerhets skull även packboxen på motorns utgående axel.

Tog ut startmotorn, snurrade på den för att känna om gången var jämn och att man kände motståndet av magneterna vid vridning. Satte på en ny gummiring och installerade startmotron.

Samma med generatorn, lossa, ta ut kolen + regulatorn. Snurra på axenln för jämn och glappfri gång.
Kollade att kollektorn var mörkt oxiderad och att det fanns gott om kol kvar att slita på.

Not: kollektorn skall vara mörk inte koppar färgad då ar allt bra. Kolen ligger inte an mot collektorn utan det finns en mycket tunn kudde av joniserad vatten ånga emellan kolen och kollektorn. Det är därför den inte slits så mycket och att strömmen fördelas jämt. En jämn fördeling är viktig speciellt på en allströmsmotor med lammeller i collektorn.

Lite trixit att få tillbaka generatorn, så jag gjorde så här vikte ut mittedlarna på gummikuddarn där flänsarna skall passa emellan. Och tryckte in generatorn, gick lättare så.

Fortsättnig följer.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-05-04/15:29

Hej.

Nu är allt tillbaka och testad på gatan.
Nya lammer, packningar m.m. Bräklenat tryckplattorna och kopplingshuset.
Men kopplingen slirar fortfarande.
Gurr, kan det vara att dags för ny tallriksfjäder till kopplingen.
Men det är lite konstigt med slirningen, morn varvar bara upp lite grann när jag ger nästan fullgas. Inte till maxvarv.

När kopplingen släppte på R100RS'n ( krauser 4V motor med 90+ HP ) så varvade den upp ordentligt.
Tips om diagnos metoder?

PS. har en std. K11 motor på 99hkr utan cat och lamdasond. Enda jag gjort sen i höstas synkat spjällen och ställt CO't på 1.5%,

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: K11 ojämn gång + slirande koppling

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-05-17/23:09

Hej
Fick ett ips av Matz R om att truckplattorna kunde vara skeva d.v.s konkava.
Tog ut kopplingen igen och "sesam.." lammelcentrumet var blankt bara i de ytersta mm'arna.
Ett till tecken; tryckplattorna var inte blanka på mitten eller inre delen.
Måtte med linjal och visst var dom vinda.
Beställde nya och monterade ihop allt.
Tog ut en avbruten grenrörsbult också.

Allt sitter ihop och första provturen idag. Helt annat klipp i hojen, stort leende.

Men ( det finna alltid ett men ) åkte på provdag för hojar på BikeCity i Luleå och testade några nya hojar.
Det stod något liknade suzuki på tanken,, ack grumma tanke gränsla en icke tysk. bl.a en Bendit1250 och en till sporthoj B-King.
Kul men ursh så fort dom går, för visst skall man undvika låga växlar och låga varvtal och raka vägar.
Log brett efter provturen, tur att det var lite kyligt i luften .. och några snöflinger dansade mot visiret.

På vägen hem så kändes K11 något tamare,, undrar varför? ;)
Får nog justera vidare på spjäll och allt annat.

Ha det gott.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst