Däcksval K1200R Sport

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däcksval K1200R Sport

Inläggav Micke » 2008-05-01/10:45

Har bytt mina Pirelli Diablo (orginal fast med 190 i bak) till Michelin Pilot Road 2CT(bredd 180) i bak och Michelin Pilot Power 2CT i fram. Anledningen var att jag tycker att man får slita alldeles för mycket i det smala styret. Cykeln blev efter bytet betydligt snabbare i reaktionerna utan att de fina "rakt fram egenskaperna" gått förlorade. Framför allt krävs det betydligt mindre kraft för snabba kursändringar. (Förhoppningsvis blir Tuvängen lika kul med K1200 som med min R1200GS (Road Pilot runt om)).


Jag hoppas att mixen av däck fungerar bra. Vad jag egentligen var ute efter var den toppigare profilen fram på Power för snabbare respons. Enligt mitt tycke borde det vara OK att ha Power fram och Road bak, medan omvändningen borde vara farlig då risken för framhjussläpp ökar. (Jag ämnar åka med lufttryck enligt BMW:s rekomendation, 2,5 fram och 2,9 bak, åtminstone till att börja med.)


Vad tror ni andra och vad åker ni med?


MVH/Miche

Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Re: Däcksval K1200R Sport

Inläggav bmwk1200rsport » 2008-05-02/14:47

Hej!
Jag har samma cykel m 190 fälg bak. Samma Pirelledäck satt på min när jag köpte den ny.
Efter 480 mil var det dags att byta. Jag valde mellan Pilot Road och Metzler roadtech Z6.
Mitt val blev Metzler.
Har ännu bara hunnit köra några enstaka mil så det är för tidigt att utvärdera om valet var rätt.
Dock har jag låtit org framdäck (Pirelli sitta kvar) . Det skulle inte bli något problem lovade däckkillen
Jag är naturligtvis ute efter bra grepp och våtegenskaper men vill även kunna plocka ut 800 - 900 mil.
Det ska bli spännande att se
Bmw k1200 R Sport -07
bmwk1200rsport
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2007-01-02/14:32

Re: Däcksval K1200R Sport

Inläggav Micke » 2008-05-03/10:58

Jag var på väg att göra precis samma val som du. (utslitet bakdäck efter 560 mil). När jag pratade med däckskillen, som för övrigt skruvat på en del road racing maskiner, blev jag övertygad om att jag borde byta framdäck om det skulle bli någon större skillnad.
Vi närmare efteranke är jag kanske lite orättvis mot orginaldäcken, de var ju mest slitna i mitten så det är ju ganska självklart att ekipaget var synnerligen otympligt mot slutet. Skillnaden mot nya Pirelli Diablo är kanske inte så stor.
Jag har letat efter jämförelser mellan touringdäck, sporttouringdäck occh sportdäck på nätet men inte hittat någon bra jämförelse. Anledningen till att det blev Michelin är att killen säljer inget annat.
MVH/Micke
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst