Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-06-14/08:16

Hej alla!

Tycker allt att min Bumse är lite svampig i framgaffeln. Planerar att byta olja för att förhoppningsvis få en lite stummare gaffel.

Har läst att mängden ska vara allt från 2.5dl /ben, till 3.25 dl per ben. Vad är rätt?

Vidare, har läst att det ska vara SAE 10 olja i gaffeln. Tycker detta verkar allt för "löst" viskositetsmässigt. Jag har en flaska oöppnad SAE 30 på hyllan, vad tror ni om att använda den?

På återhörandes!

Magnus
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-14/10:44

Det blir lättare att svara på Din fråga, om Du talar om vilken modell/årsmodell det gäller.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

Inläggav Spitfiremagnus » 2018-06-14/12:25

Jo, det var ju det också. Hojen ifråga är en BMW r100rt från 1983.
Spitfiremagnus
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-03-15/13:48

Re: Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

Inläggav Roger Gross » 2018-06-14/13:58

Spitfiremagnus skrev:Hej alla!

Tycker allt att min Bumse är lite svampig i framgaffeln. Planerar att byta olja för att förhoppningsvis få en lite stummare gaffel.

Har läst att mängden ska vara allt från 2.5dl /ben, till 3.25 dl per ben. Vad är rätt?

Vidare, har läst att det ska vara SAE 10 olja i gaffeln. Tycker detta verkar allt för "löst" viskositetsmässigt. Jag har en flaska oöppnad SAE 30 på hyllan, vad tror ni om att använda den?

På återhörandes!

Magnus


I en fråga som den du ställer är det bäst fråga mekanikeresset Håkan Runfeldt - han har näst intill doktorerat på BMW:s äldre boxerhojar... ;)
Som jag minns den gaffeln är den konstruerad för en gaffelolja SAE 7,5. Med SAE 30-olja blir gaffeln lika följsam som två järnspett. En mycket lämplig olja är den som används i Citroens hydrauliska fjädersystem - finns på bensinstationer. Vill minnas att kvaliteten heter LHM-olja.
Du kan inte förvänta dig att en gaffel från 1983 ska svara upp mot nutida konstruktioner.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

Inläggav Håkan » 2018-06-14/17:12

Roger Gross skrev:I en fråga som den du ställer är det bäst fråga mekanikeresset Håkan Runfeldt - han har näst intill doktorerat på BMW:s äldre boxerhojar... ;)

Tackar ju för omdömet, Roger. Det är nästan så att jag rodnar...

BMW rekommenderade SAE 7,5 när denna MC tillverkades. Numera rekommenderar man SAE 10... Det är nog mest för att SAE 7,5 är svår att hitta färdig.... Man blandar hälften SAE 10, hälften SAE 5 om man vill ha SAE 7,5.
En SAE 30 olja är klart olämplig, den fungerar inte i gaffeln.

Däremot kan du öka oljevolymen något, BMW rekommenderar 2,2 dl olja i vaje ben. Pröva med 2,4 eller 2,6 dl.
Citroens olja är säkert bra, har inte provat den själv.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Svampig gaffel- Vilken olja och mängd?

Inläggav Håkan » 2018-06-14/17:17

Ett alternativ mot svampig gaffel är förståss att byta fjädrar. Det brukar finnas både nya standard fjädrar och förstärkta sådana.
Vill man så kan man även laborera med att stoppa en distans uppepå fjädren. Det är ju klart billigast. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst