R80 startar inte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-06-24/11:51

Hej!

[Helt ny här på forumet, så jag hoppas på förståelse om jag bryter mot några oskrivna regler:-) ]

Har en R80 från 1984 (ex-polis). Efter vinterförvaringen har den varit otroligt skum och vill i princip inte starta.
— Så länge jag håller in startknappen drar allt som det ska, men så fort jag slåpper startknappen vill inte motorn fortsätta och dör nästan omedelbart.

Jag har precis gjort rent förgasarna (som inte var särskilt smutsiga). Samma problem återstår.

Tips och hjälp skulle uppskattas!

MVH,

G Baars
Uppsala
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: R80 startar inte

Inläggav Håkan » 2018-06-24/14:39

Hej, välkommen hit.

Gå metodisk till väga, uteslut ev. felkällor.
Finns gnista på stiften? Vilken färg har tändstiften? Är tändstiften fuktiga? Är tändstiften torra? Är ventilspelet korrekt? Är förgasarnas flottörnivå rätt justerad? Är luftfiltret igensatt?
Lycka till. ;)
Fråga gärna mer.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-06-25/08:24

Hej, Håkan!

Tack för svar!

Allting tänder som det ska när startknappen är intryckt. (Har haft hojen i flera år och tycker mig känna igen hur den ska låta.) Har kollat tändstiften – inga konstigheter.

Att allt har funkat fint tills efter vintern, så jag tycker det vore kontigt om något drastiskt har hänt med flottör nivå, t.ex. Att kolla ventilspel är dock inget jag någonsin gjort och är nog tyvärr bortom min kunskapshorisont -) (Just nu!)

Men jag ska kolla luftfiltret i em, samt lyfta av tanken och kolla om det är nåt skumt med elen på något annat sätt. Jag får återkomma om jag inte hittar något skumt!
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: R80 startar inte

Inläggav Håkan » 2018-06-26/19:34

Steppenwulph skrev: Att kolla ventilspel är dock inget jag någonsin gjort och är nog tyvärr bortom min kunskapshorisont -) (Just nu!)

Det kanske är läge att lämna på verkstad? ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R80 startar inte

Inläggav erikcostalindgren » 2018-06-27/13:22

Tipsar om denna youtube-länk för att ställa ventilspel...

https://youtu.be/VExx_2kIc9c
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: R80 startar inte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-27/13:40

Steppenwulph skrev: Allting tänder som det ska när startknappen är intryckt.

Menar Du bokstavligen, att allt "tänder", när startknappen är intryckt? Då är det ju helskumt, om motorn dör, när Du släpper!
Menar Du däremot, att "allt går runt" (men inte tänder), är i alla fall problemet begripligt, även om jag inte har något förslag på lösning (såvida vi inte är inne på den gamla idiotgrejen med dödarknappen och/eller nedfällt sidostöd plus ilagd växel, men det låter långsökt i detta fall.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-07-03/13:36

Hej, Håkan!

Nu har det gått en vecka och det verkar som att hojen är någotsånär kry till slut. Att göra rent förgasarna visade sig räcka! Det lustiga är att jag aldrig hittade något som var fel eller nerlortatt – allt såg bra ut. Men efter lite om och men så kom motorn igång som den brukar ha gjort alla tidigare år.
Så det blir till att göra rent förgasarna aningens oftare från och med nu, för det verkar som att minimal och gömd smuts kan vara avgörande. Lär mig något nytt hela tiden!

Tack för hjölpen i alla fall och jag är glad att ha hittat till detta forum efter alla år!

G Baars
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-07-03/13:39

[/quote]
Det kanske är läge att lämna på verkstad? ;)[/quote]

Det trista är att det finns ingen (vad jag vet) i Uppsala som längre tar emot BMW.. JHAM som är bra och trevliga vill inte göra det längre, då det tydligen inte har leverantör för BMW längre. SÅ då är det Sthlm eller Avesta som gäller, vilket inte är optimal när man har hundratals kilo som inte vill starta ordentligt-)

Om någon har tips om någon i Uppsala-trakten som har koll på BMW, så tar jag gladeligen emot det!

G
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-07-03/13:45

erikcostalindgren skrev:Tipsar om denna youtube-länk för att ställa ventilspel...

https://youtu.be/VExx_2kIc9c


Tack! Försökte leta tidigare, men alla var ganska dåligt filmade eller obegripliga. Denna är ju tydlig och bra!!
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-07-03/13:49

Bror Gårdelöf skrev:
Steppenwulph skrev: Allting tänder som det ska när startknappen är intryckt.

Menar Du bokstavligen, att allt "tänder", när startknappen är intryckt? Då är det ju helskumt, om motorn dör, när Du släpper!
Menar Du däremot, att "allt går runt" (men inte tänder), är i alla fall problemet begripligt, även om jag inte har något förslag på lösning (såvida vi inte är inne på den gamla idiotgrejen med dödarknappen och/eller nedfällt sidostöd plus ilagd växel, men det låter långsökt i detta fall.)


Allt gick runt, motorn lät som att den tände, avgaser kom ut, t.om. batteriet laddade! Men när jag släppte startknappen så ville inte motorn fortsätta. Men som, sagt i svaret strax ovan, det blev en helt annan grej efter att jag gjort rent förgasarna (fast där var ingen smuts att se...). Det var ganska märkligt då detta är första gången på närmare 10 år som jag haft ett liknande problem...
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44

Re: R80 startar inte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/19:21

Steppenwulph skrev: Det trista är att det finns ingen (vad jag vet) i Uppsala som längre tar emot BMW.

Du har ju Håkan på denna tråd - som av en annan skribent fått omdömet, att han "har svart bälte på BMW:s gamla boxrar", eller hur nu uttrycket föll. Till Enköping är det ju inte så rasande långt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R80 startar inte

Inläggav Kovlingen » 2018-07-03/20:01

Bror Gårdelöf skrev:
Steppenwulph skrev: Det trista är att det finns ingen (vad jag vet) i Uppsala som längre tar emot BMW.

Du har ju Håkan på denna tråd - som av en annan skribent fått omdömet, att han "har svart bälte på BMW:s gamla boxrar", eller hur nu uttrycket föll. Till Enköping är det ju inte så rasande långt.

Nää han har "Sort Guld" i gammelbumsar :D
Ta kontakt med honom !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R80 startar inte

Inläggav Steppenwulph » 2018-07-04/07:49

Kovlingen skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Steppenwulph skrev: Det trista är att det finns ingen (vad jag vet) i Uppsala som längre tar emot BMW.

Du har ju Håkan på denna tråd - som av en annan skribent fått omdömet, att han "har svart bälte på BMW:s gamla boxrar", eller hur nu uttrycket föll. Till Enköping är det ju inte så rasande långt.

Nää han har "Sort Guld" i gammelbumsar :D
Ta kontakt med honom !


Nej, Enköping är inte så långt:-) Nu när jag fått igång den!
Det skulle vara roligt att hälsa på – men det måste passa Håkan också!

Vill tacka också alla för era inlägg!
RIktigt roligt att hitta ett forum fyllt med kunnighet och hjälpsamhet! Det blev plöttsligt ÄNNU roligare att ha en gammal bumse!
Steppenwulph
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-06-24/11:44


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst