klocka

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

klocka

Inläggav erikcostalindgren » 2018-08-16/11:37

Hej,

Tänkte att jag skulle försöka ta och laga klockan till min R100. Någon som har tips på hur man på bästa sätt tar isär huset?
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: klocka

Inläggav Håkan » 2018-08-16/16:00

erikcostalindgren skrev: Någon som har tips på hur man på bästa sätt tar isär huset?

Konservöppnare! :o ;)

Vik upp den falsade kanten runt mätarhuset med en liten spetsig mejsel. :)
Så du kan ta bort glaset och komma in i mätaren den vägen.

Vill du ha en professionell reparation samt en ny ring falsad runt glaset, kontaktar du den här firman:
https://www.instrumentjige.se/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: klocka

Inläggav F800åkare » 2018-08-16/19:41

Håkan skrev:
erikcostalindgren skrev: Någon som har tips på hur man på bästa sätt tar isär huset?

Konservöppnare! :o ;)

Vik upp den falsade kanten runt mätarhuset med en liten spetsig mejsel. :)
Så du kan ta bort glaset och komma in i mätaren den vägen.

Vill du ha en professionell reparation samt en ny ring falsad runt glaset, kontaktar du den här firman:
https://www.instrumentjige.se/


Skulle definitivt välja att skicka till firman eller skaffa en ersättare som funkar. Har öppnat nån mätare genom åren och det är väldigt svårt att få fukttätt vid återmontering. Oftast sitter man där med en fungerande mätare som man ej kan se pga kondens på insidan av glaset.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: klocka

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-08-17/07:42

Jag lämnade min voltmeter och klocka till min R90s till Jige.
Det blev många telefonsamtal innan de blev klara :x
Dyrt blev det och klockan fungerade bara en kort tid efter reparation.
Kolla med tyska firmor, jag skulle köpa ny istället.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: klocka

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-17/10:04

Jag har med lyckat resultat "opererat" klockan till min R90S.
Det mekaniska innanmätet var bortom räddning (utslitna lagringar till "oron"), men jag transplanterade in ett quartz-urverk från en senare modell i höljet, och behöll originalets urtavla och visare.
Ser helt original ut, och fungerar förhoppningsvis i en evighet (eller åtminstone under min kvarvarande livstid).
Tätningen av glaset är enkel att lösa med lite silikonlim, och är man bara försiktig med sargen är det inget problem att återanvända den och få det att se snyggt ut.

Nu vet jag inte om det är en mekanisk klocka eller ett quartz-urverk trådskaparen har, men jag tycker det är värt ett försök att fixa den vilket som. Misslyckas det, finns det gott om klockor till salu på Ebay (jag hittade faktiskt min "donatorklocka" på Blocket, och det visade sig dessutom att det var en klubbmedlem som sålde).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: klocka

Inläggav Håkan » 2018-08-17/12:28

Hasse Gustafsson skrev:Jag lämnade min voltmeter och klocka till min R90s till Jige.
Det blev många telefonsamtal innan de blev klara :x
Dyrt blev det och klockan fungerade bara en kort tid efter reparation.
Kolla med tyska firmor, jag skulle köpa ny istället.

Ove Stålberg (JIGE AB) har mycket jobb, räkna med minnst 6 mån. väntetid för en reparation av en mätare.
Helt gratis är det så klart inte, men vissa instrument finns inte att köpa, (annat än som ett renoveringsobjekt).
"fungerade bara en kort tid" Reklamerade du inte arbetet till Ove?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: klocka

Inläggav CG Arvidsson » 2018-08-17/16:20

Jag skickade min Voltmeter och klockan till www.paspeedo.com i Palo Alto i Californien. Kom tillbaka i nyskick och tickar på perfekt sedan 4år. Klockan fick ett kvartsur. Sitter på min R90S. Ställa om till sommar och vintertid får jag dock göra själv. :D
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst