Tre frågor ang. R100rs -82

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tre frågor ang. R100rs -82

Inläggav Johan R100rs » 2009-10-29/22:18

Hejsan.

Har köpt mig en R100rs som är väldans välskött med massa dokumentation mm mm.
Fick t.o.m orginal verkstadshandbok med hojen! Där imot kan jag inte hitta rätt information
om tre saker:

1: Olja till framgaffeln?
Boken säger (flyg-spec) mineral hydraulisk Shell Aero 4, internet 10w (atf) fjäderbens olja?

2: Drevfett??
Pärmen pratar om "Liqui Moly LM 47" långtidsfett, är detta samma som kullagerfett??? eller är de ett specialfett med
molybdenum som gör den speciell? isf, vart köpa?

3: Bytes intervall för kamkjedjan?
Är de rekommenderat att byta var 5000mil?

Samt en tillbehörs fråga:

Elektroniskt tändsystem...
Jag köpte hojen med vetskapen om att de var ngt vajs med tändningen, den kan gå superfint i ca 10min sen tokdö...
Ingen gnista öht. Mätte mig fram till att de måste vara hall-givar burken som ger upp.
Ny är inte att tal om när den kostar vad de den gör..

Så frågan är om någon kan rekommendera Silent-Hektikt´s tändsystem? är de så bra som de skrivs om??


Mvh
Johan
Senast redigerad av Johan R100rs 2009-10-30/07:28, redigerad totalt 1 gång.
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Två frågor ang. R100rs

Inläggav Mimmi » 2009-10-30/01:27

Hej!

Grattis till Din nyinköpta mc! :) Det är jättefina maskiner det där! Men det är länge sedan jag själv åkte på de gamla boxrarna, så jag minns inte specifika upgifter längre, tyvärr. Att döma av det Du skriver om tändningen så är det en maskin av -81 års modell eller nyare Du har?
Men förhoppningsvis läser vår vän Albert detta och kan ge Dig utförliga svar. Just tändsystemen är han, bland mycket annat, expert på.

Kamkedjan har såvitt jag vet ingen bestämd bytesintervall, men jag vill minnas att många byter den vid 10-12.000 mil.

Men fettet kan jag svara på: Det angivna är INTE ett "vanligt" kullagerfett, utan precis som Du antar ett specialfett med molybdendisulfid. Det finns andra fabrikat, jag använder sedan många år Molykote Longterm 2Plus.
Drevfett, Du menar väl det fett som medbringaren på slutväxeln skall smörjas med i sin kontaktyta mot hjulet? Där använde jag antingen det omnämnda Molykote eller Molykote GN, minns inte riktigt vilket nu.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Två frågor ang. R100rs

Inläggav Johan R100rs » 2009-10-30/07:20

Tack för svaret, jo de é en 82års maskin med elektronisk tändning som Audi, Opel, Saab, Vw mm använde sig av.

Bra att veta de där med fettet, då skall jag söka efter sådant, Kjedjan på maskin byttes första gången nämnligen
vid just 5000mil... nu har den rullat 13`mil, så då kanske de e dax igen..
Dock gör den inga "kjedje"o-ljud ännu.
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Tre frågor ang. R100rs -82

Inläggav Håkan » 2009-10-30/08:49

Hej Johan.

Olja i framgaffeln... SAE 10W eller SAE 7,5W framgaffelolja.

Kamkedjan går säkert 10-12000 mil som Mimmi skriver.
Ett sätt man kan märka att kedjan är sliten på är om tändläget ändrar sig/blir instabilt.
Tändlägesgivaren drivs av kamaxeln och en sliten kedja "slår" en del.
Observera att man kollar tändläget med stroboskoplampa och att detta gäller modeller med orginalmonterad elektronisk tändning.

Att byta hall-givare har Albert skrivit en hel del om, han kanske också svarar här...

I första hand, kolla så inte styrenheten för tändningen är trasig (sitter under tanken).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tre frågor ang. R100rs -82

Inläggav Johan R100rs » 2009-10-30/18:28

Håkan skrev:I första hand, kolla så inte styrenheten för tändningen är trasig (sitter under tanken).


Tackar för svar om gaffel oljan, men de verkar som om jag fått tag på två liter av Shell-Aero-4 olja.

Jo, tändmodulen under tanken e testad å funkar fint i en bil... så den e de inte.

Är de någon som har köpt ngt av Silent-Hektikt´s tändsystem?? (köpte det idag) så om någon har några
hintar ang vilken av tändkurvorna som är att föredra kan väll skriva en rad.
http://www.silent-hektik.com/B_PB5FH_34.pdf

Trevlig helg!
Johan
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Tre frågor ang. R100rs -82

Inläggav Albert » 2009-10-30/19:38

Johan R100rs skrev:Hejsan.
1: Olja till framgaffeln?

2: Drevfett??

3: Bytes intervall för kamkjedjan?

Samt en tillbehörs fråga:

Elektroniskt tändsystem...
Jag köpte hojen med vetskapen om att de var ngt vajs med tändningen, den kan gå superfint i ca 10min sen tokdö...
Så frågan är om någon kan rekommendera Silent-Hektikt´s tändsystem? är de så bra som de skrivs om??

Mvh
Johan


1 = Omega 699 automatlådeolja med en skvätt 917 packnings förbättrare => dämpningen lika med kall som varm gaffel!
http://www.smorjteknik.se

2: Jag använder Omega 57 "shear sensation" ett riktigt EP fett. BMW original är bra också.
http://www.magnagroup.com/index.asp

3: Vid motorrenovering om det behövs. Går aldrig sönder/av. När de är för slitna står du inte ut med rasslet under kamkjedjekåpan och byter av det skälet. 15-20 000 mil lätt - 30-40 000 är inte orimligt.

Elektronik:
viewtopic.php?f=220&t=8211

Både Silent Hektik och Omega är mycket prisvärda ersättningssystem. Perfekta om du ska montera dubbeltändning! Ej möjliga att installera om du har bilgenerator med remdrift...
http://www.stephenbottcher.net/omega/order.html
http://www.stephenbottcher.net/
http://www.silent-hektik.de/
http://www.breindl-grope.de/
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tre frågor ang. R100rs -82

Inläggav Johan R100rs » 2009-10-30/19:45

Tackar för svaret!

Jag kopplade ihop "burken" så som den sitter i motorn, kopplade in elen, körde den med en borrmaskin å samtidigt
loggade ut-signalen till tändelektoniken...
ca 10min å stiftens gnista går från godtagbar "blå" till över till gul/röd, lika så signalen från hallgivaren dalar som en sten. Hallgivaren är stekt mao.

Vad har motorn för förtändning vid fullvarv?
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Tre frågor ang. R100rs -82

Inläggav Albert » 2009-10-30/19:53

32'
...sägs det - men jag har inte hittat den siffran hos BMW.
Ring å fråga t.ex. Kenneth Hilding på MC-Proffsen:
http://www.mcproffsen.se/
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst