Vill jag bara meddela att de olika digitala tändsystemen som säljs till luftkylda boxrar
måste vara de optimala alternativet gemt imot att renovera/köpa nytt. (billigare än orginal, dyrare än en hallsensor, men absolut snabbaste monteringen!)
Jag köpte ett komplett system från Tyska Silent-Hektik (Z2344) som innehöll allt för att ersätta allt ur
de gammla systemet.
Inehåller:
Elektronisk tändmodul med olika tändkurvor (levereras i kartong med BMW orginal kurva)
En "dubbelspole" med en djävulsk gnista å kraft....
Två silicon tändkablar i rätt längd med NGK-silicon hattar 5KΩ (snygga å proffsiga pressningar av kontakter)
Trigger skiva för generatorn
Triggergivare med Hirschmann kontakter!
Skruvar å muttrar
Schims
Manual
Montering: max 1h totalt!
De tre grejor man begöver ta av är: frontkåpa, startmotorns kåpa, tanken.
Demontera gammla systemet, dvs. spolar, kablar, tändmodul. Hallgivaren kan sitta kvar där den e.
Sätt fast den gammla jorden med taggbrickor!!
Montera den nya spolen på orginalplats (höger), koppla tillbaka svart & grön blå kabel till spolen.
Koppla in kontakthuset (3-pol) med den nya styrningen.
Vrid motorn så att S syns på startkransen
Montera trigger givaren, anslut kabeln till boxen.
Montera triggerskivan som förskrivs.
Återmontera allt
Starta å åk iväg, super enkelt!
Den hörbara skillnaden är att den låter lite tuffare än förut Körmässing är den starkare i bottedraget och att den kan startar på nolltid! Lika så kan choken tas tillbaka till noll bra mycket snabbare än förut utan att motorn misstycker...
Stiftens färg är nu mer en fröjd att beskåda, statorns färgring ligger mitt på bågen, porslinet är ljust,ljustbrunt.
Mao Perfekt!