Om erat Hall-system kastar in handuken

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Om erat Hall-system kastar in handuken

Inläggav Johan R100rs » 2009-11-02/21:20

Vill jag bara meddela att de olika digitala tändsystemen som säljs till luftkylda boxrar
måste vara de optimala alternativet gemt imot att renovera/köpa nytt. (billigare än orginal, dyrare än en hallsensor, men absolut snabbaste monteringen!)

Jag köpte ett komplett system från Tyska Silent-Hektik (Z2344) som innehöll allt för att ersätta allt ur
de gammla systemet.

Inehåller:
Elektronisk tändmodul med olika tändkurvor (levereras i kartong med BMW orginal kurva)
En "dubbelspole" med en djävulsk gnista å kraft....
Två silicon tändkablar i rätt längd med NGK-silicon hattar 5KΩ (snygga å proffsiga pressningar av kontakter)
Trigger skiva för generatorn
Triggergivare med Hirschmann kontakter!
Skruvar å muttrar
Schims
Manual

Montering: max 1h totalt!
De tre grejor man begöver ta av är: frontkåpa, startmotorns kåpa, tanken.

Demontera gammla systemet, dvs. spolar, kablar, tändmodul. Hallgivaren kan sitta kvar där den e.
Sätt fast den gammla jorden med taggbrickor!!
Montera den nya spolen på orginalplats (höger), koppla tillbaka svart & grön blå kabel till spolen.
Koppla in kontakthuset (3-pol) med den nya styrningen.
Vrid motorn så att S syns på startkransen
Montera trigger givaren, anslut kabeln till boxen.
Montera triggerskivan som förskrivs.
Återmontera allt

Starta å åk iväg, super enkelt!

Den hörbara skillnaden är att den låter lite tuffare än förut :-) Körmässing är den starkare i bottedraget och att den kan startar på nolltid! Lika så kan choken tas tillbaka till noll bra mycket snabbare än förut utan att motorn misstycker...
Stiftens färg är nu mer en fröjd att beskåda, statorns färgring ligger mitt på bågen, porslinet är ljust,ljustbrunt.
Mao Perfekt!
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Om erat Hall-system kastar in handuken

Inläggav Albert » 2009-11-02/22:35

Om det ser ut så här ja... då kanske det tar en timme att montera...
EL-ROERA.JPG

Men ser det ut så här så tar det många timmar och mycket verkstadsjobb att montera...
BM-BMW1.JPG

R100RT generator_3 mindre.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Om erat Hall-system kastar in handuken

Inläggav Johan R100rs » 2009-11-02/22:39

Albert skrev:Om det ser ut så här ja... då kanske det tar en timme att montera...
Men ser det ut så här så tar det många timmar och mycket verkstadsjobb att montera...


Haha, ja de där två sista såg visst lite svårare ut... lyckligtvis har jag den övre.
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Om erat Hall-system kastar in handuken

Inläggav Albert » 2009-11-02/22:49

;)

Jo då - jag har pressat både Silent Hektik och Omega på min "situation". Har även stött på Boyer Bransden kraftfullt.
De vill liksom inte förstå min situation... :D

Har man inte bytt ut generatorn så säger samtliga jag hört med samma sak som du säger:
- blir mycket bättre än original!

Hade jag svarv så skulle jag nog prova å se om jag inte kunde göra mig det som behövs - dubbeltändning fungerar mycket bättre med Silent Hektik och Omega Tändning; även Boyer Bransden är bättre men de har enbart ersättning till de gamla brytarsystemen (dvs -inte- till "konservburksregulator-motorerna").
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst